با کودک چگونه از مرگ صحبت کنیم؟

با کودک چگونه از مرگ صحبت کنیم؟
  • با کودک چگونه از مرگ صحبت کنیم؟

    با کودکان در مورد مرگ صحبت کردن، برای والدین یکی از سخت‌ترین موضوعاتی است که باید با آن روبرو شوند. اگرچه این موضوع برای بسیاری از ما ناخوشایند است، اما باید به آن پرداخته شود زیرا کودکان از این موضوعات در جامعه و محیط مدرسه شنیده و ممکن است با آن روبرو شوند.

    بنابراین، برای صحبت کردن با کودکان در مورد مرگ، باید از یک رویکرد صادقانه و روشنفکرانه استفاده کرد که به کودکان کمک می‌کند تا این موضوع را بهتر درک کنند. در اینجا چند نکته مهم در این خصوص ذکر می‌شود:

    ۱. شروع با سوالات کودک: اگر کودک شما در مورد مرگ سوالی داشت، به جای اینکه به سادگی جواب دهید، بهتر است با یک سوال از کودک شروع کنید. این کمک می‌کند که کودکان بیشتر درگیر موضوع شوند و بتوانند بیشتر درک کنند.

    ۲. استفاده از زبان ساده: برای توضیح دادن مفهوم مرگ به کودکان، باید از یک زبان ساده و روشن استفاده کرد. به جای استفاده از عبارات پیچیده، از کلمات و جملات ساده استفاده کنید که کودکان بتوانند به راحتی درک کنند.

    ۳. ارائه مثال‌های واقعی: بهترین روش برای توضیح دادن مفهوم مرگ به کودکان، استفاده از مثال‌های واقعی است. مثلاً می‌توانید به کودک توضیح دهید که مانند گل‌ها که یک روز می‌میرند، برخی از انسان‌ها هم اینطوری هستند و یک روز می‌میرند.

    ۴. بیان احساسات: همانطور که والدین برای کودکان خود نمونه بوداری هستند، در این مورد هم باید به کودکان نشان داد که چگونه می‌توان به موضوع مرگ نگریست. برای مثال، می‌توانید به کودک بگویید که شما همیشه در برابر مرگ نگرانی دارید، اما شما همچنان می‌توانید با عشق و صداقت زندگی کنید.

    ۵. توضیح دادن به کودکان که مرگ بخشی از زندگی است: برای کودکان، مفهوم مرگ می‌تواند بسیار ترسناک باشد، اما باید به آن‌ها توضیح داد که مرگ بخشی از زندگی است و همه انسان‌ها در یک روزی می‌میرند. برای کودکان، می‌توانید توضیح دهید که مردن مانند خوابیدن است و بعضی از مردم به دنبال آرامش و استراحت هستند.

    در نهایت باید به این نکته توجه کرد که صحبت کردن با کودکان در مورد مرگ، موضوعی بسیار دشوار است و باید با دقت و حساسیت انجام شود. با استفاده از روش‌های صادقانه و روشنفکرانه، می‌توانید به کودکان کمک کنید که این موضوع را بهتر درک کنند و با اطمینان بیشتری در مورد آن با کودکان صحبت کنید.

    والدین به این دلیل که غم از دست دادن یک عزیز را تجربه کرده اند معمولا به سختی می توانند به سوالات کودک خود در ارتباط با مرگ توضیحی دهند.

    باید این واقعیت را قبول کنیم که مرگ هم یک بخشی از زندگی است. کودکان نسبت به مساله مرگ کنجکاو هستند و می خواهند بدانند این احساسی که بزرگترها به آن غم می گویند چگونه است و می خواهند در مورد آن بیشتر بدانند.

    جالب است بدانید که کودکان ۲ سال هم نسبت به مسئله مرگ آگاهی دارند. کودکان با مسئله مرگ در قصه هایشان و برنامه های تلویزیونی آشنا می شوند و یا در اطراف خودشان یک آشنا و یا یک حیوان که در کنار خیابان مرده است را می بینند. ولی با این وجود نسبت به مفهوم مرگ اگاهی ندارند. برای آنها قابل درک نیست که مرگ یک مساله دائمی است و به ان به عنوان یک مساله موقت و قابل برگشت نگاه می کنند. از نگاه کودکان اجساد هنوز می خورند، می آشامند، می خوابند و کارهای روزانه خود را انجام می دهند با این تفاوت که این کارها در زیر خاک یا در آسمان ها انجام می شود. مشاهده شده است که اگر خواهر و برادر کودک هم از دنیا بروند او نمی تواند درک کند که آنها برای همیشه رفته اند.

    کودکان نسبت به مساله مرگ واکنش های متفاوتی انجام می دهند:

    در مواردی داشته ایم کودکی که سن کمی دارد در دستشویی رفتن معمول هم به مشکل بر خواهد خورد و یا نمی خواهد دیگر به مدرسه یا مهدکودک برود. کودک به این دلیل این کارها را انجام می دهد تا بتواند دلیل غم و غصه والدین خود را درک کند و متوجه شود چه عاملی باعث شده است ریتم منظم زندگی اش تغییر کند. کودک تلاش می کند درک کند چرا همه اطراف او تا این حد نگران، مشوش و مضطرب هستند. در این بین کودکانی نیز وجود دارند که نسبت به مسئله مرگ اطرافیان بی تفاوت هستند و هر از چندگاهی یاد آن می افتند که این داله بر بی احساسی کودک نیست. از انجایی که کودکان مسائل را کم کم درک می کنند نباید انتظار داشت که کودک همه مسائل را یکباره درک کند یکی از ویژگی برخی کودکان این است که عدم امنیت باعث می شود جلوی بروز احساس غم خود را بگیرند که زمان لازم برای طی شدن این پروسه ماه ها و شاید هم سال ها باشد و مرگ یک عزیز این پروسه را طولانی تر می کند. یکی از ابزار بروز احساسات در کودکان بازی هایی مثل شبیه اجساد شدن و یا مراسم تشییع جنازه است. والدین باید دقت کنند که این یک امر طبیعی است.

    چه باید کرد ؟

    یکی از کارهای مهم در این زمینه بیان احساس خود در ارتباط با مرگ است. کودک نباید شاهد یک مراسم سوگواری شدید باشد زیرا این کار باعث ایجاد وحشت در کودک می شود اما نباید به گونه ای باشد که اهمیت مسئله را نشان ندهد. کودک باید بداند که والدین او هم نیاز به گریه دارند و ناراحتی شان به خاطر از دست دادن یک عزیز است. اگر غیر از این باشد کودک به صورت کنجکاوانه سعی می کند تغییرات خلقی ما را درک کند و این که مسئله ای وجود دارد و شما به او چیزی نمی گویید او را نگران تر می کند. به سوالات کودک خود پاسخ دهید این که کودک در ارتباط با مرگ کنجکاوی می کند امری عادی است و نباید در برابر سوالات خود بی جواب بماند بلکه این بهترین فرصت است تا بتوانیم مسئله مرگ را برای کودک توضیح دهیم تا بتواند بهتر با مرگ عزیزان روبرو شود.

    از آنجایی که درک کودکان نسبت به مسائل پیچیده پایین است و او نمی تواند این مسایل را هضم کند باید به او جواب های کوتاه داده شود به همین دلیل است که در این ارتباط نباید وارد مباحث سخت و پیچیده شد. برای کودکان با سن کمتر از ۵ سال بهترین توضیح این است که با مرگ فعالیت جسمی بدن متوقف می شود مثلا حیوان وقتی می میرد دیگر به خوردن، آشامیدن و دیدن نیازی ندارد و هیچ دردی را هم حس نمی کند در واقع آن جسم دیگر فعالیتی ندارد.

    یکی از نیازهای کودکان این است که علاقه دارند در مورد خودشان با سوالاتی نظیر ” من تا کی زنده هستم ؟ “اطلاعاتی به دست بیاورند که والدین در اینجا باید جوابی نظیر “هیچ کس نمی داند تا چه زمانی زنده است و تو حتما تا زمانی که خیلی پیر شوی زنده خواهی ماند.” به کودک خود بدهند. بعضی کودکان نیز سوالاتی نظیر ” مادر تا چه زمانی زنده هستی؟” می پرسند. این سوال جز دسته سوالاتی است که برای کودک اهمیت زیادی دارد زیرا کودک با پرسیدن این سوال می خواهد بداند ایا مادر از او مراقبت می کند یا خیر و یا این که بعد از تو چه کسی از من مراقبت می کند پس با این تفاسیر بهترین پاسخ به این سوال این است که ” مادر تا مدت بسیار زیادی پیش تو زندگی خواهد کرد”. به کودکان زیر ۵ سال جواب هایی نظیر پدر و مادر هرگز نمی میرند به او داده شود بهتر است. باید دقت کرد کودک در مواجه با جواب ” همه یک روزی می میرند ” این برداشت را تلقی می کند که همه همین امروز می میرند.

    به واژه ها دقت کنید:

    در ابتدای مقاله این نکته ذکر شد که نگاه کودک نسبت به مسئله مرگ یک مسئله همیشگی نیست و یک اتفاق موقت و برگشت پذیر است. حال به سایر نکات باقی مانده اشاره خواهیم کرد:

    • با عبارات خوب این مساله را بیان نکنید. عبارت هایی که معمولا در ارتباط با مرگ استفاده می شود مانند ” در حال استراحت ” ، ” خواب همیشگی ” و ” حضور در یک مکان دور ” زیرا این جملات برای کودک بسیار گیج کننده است. مشاهده شده که بعضی کودکان بعد از شنیدن این جملات از رفتن به رختخواب خودداری می کنند زیرا احساس می کند که ممکن است دیگر بیدار نشوند.
    • این که بگوییم به بهشت رفته است کودک به این فکر می کند که اگر پدر بزرگ به بهشت رفته است پس چرا همه ناراحت هستند.
    • به سوالات تکراری کودکان در رابطه با مرگ با صبر و حوصله پاسخ دهید.

    نحوه صحبت با فزندتان در رابطه با مرگ

    آموزش گام به گام و کاربردی درباره توضیح مرگ برای کودکان

    فرزند ۵ ساله السی لودیچلو (Elsie Ludicello) در طول زندگی کوتاه خود شاهد مرگ دو تن از عزیزان خود بوده است – فرانکی، سگ محبوب و وفادار خانواده، کمتر از یک سال پیش از دنیا رفت و عمه بزرگش نیز پس از یک دوره مبارزه سخت با سرطان فوت کرد. لودیچلو می گوید: «ما هر شب برای او دعا کردیم. ولی پسرم مرگ عمه اش را راحت تر پذیرفت زیرا در تمام این مدت مشغول فکر و صحبت در مورد فرانکی و علت مرگش بود.»

    به گفته متخصصان، کودکان در هر سنی باید با مرگ آشنا شوند، ولی کودکان خردسال به دلیل پیچیدگی مفهوم پایان زندگی و ناتوانی در ابراز کلامی احساس خود بیش از سایرین به این آموزش نیازمند خواهند بود. ما در این مقاله به نحوه صحبت در مورد مرگ با کودکان و خردسالان و همچنین نحوه واکنش نسبت به مرگ یکی از بستگان و نزدیکان خواهیم پرداخت.

    هم اکنون آماده شوید

    به گفته اشلی شوپن، پزشک و مشاور بیمارستان فوق تخصصی کودکان فیلادلفیا، ما باید پیش از آنکه مرگ یکی از نزدیکان و دوستان ضربه شدیدی به روحیه کودک وارد کند، به او در درک این مفهوم کمک کنیم. کار را با اشاره به چرخه های طبیعت آغاز کنید. شوپن چنین می گوید: «من اخیرا با فرزند سه ساله ام در مورد پایان عمر یکی از گیاهان خانه صحبت کردم و به او گفتم که این گیاه دیگر زنده نیست و توان جذب آب یا رشد را ندارد. و همچنین اضافه کردم که مجددا زنده نخواهد شد، زیرا جاودانگی مرگ مفهومی است که کودکان به سختی آن را درک خواهند کرد.»

    به گفته جودیس سیمون پریجر (Judith Simon Prager)، روانشناس بالینی و نویسنده کتاب کمک های اولیه زبانی، نشان دادن پروانه ای که در بالکن مرده است یا میوه ای فاسد از جمله راه های دیگر توضیح مفهوم مرگ خواهد بود: «حتی حبابی که در هوا می ترکد نشان دهنده پایان حیات است.»

    همچنین می توانید با کمک فیلم های سینمایی و انیمیشن ها، مانند در جست و جوی نمو، به تاثیر غم‌انگیز مرگ بر خانواده اشاره کنید. شوپن اضافه می کند: «هرچه بیشتر در مورد مرگ و مفهوم آن صحبت کنید، ترس و گمراهی کودک در هنگام وقوع آن کمتر خواهد شد.»

    بیان مستقیم اخبار ناگوار

    شوپن ادامه می دهد: «از تشبیه و استعاره استفاده نکنید، این کلمات فقط ترس و گمراهی کودک را افزایش خواهند داد.» در مکانی آشنا، مثلا اتاق کودک و در کنار اسباب بازی مورد علاقه اش، با او صحبت کنید. سپس همزمان با بازی، صادق و صریح باشید: «برای مثال: بابا بزرگ فوت کرد. هنگامی که شخصی فوت می کند، بدنش از کار می ایستد و دیگر نمی تواند غذا بخورد، راه برود یا بازی کند و تو هم او را نخواهی دید.»

    به گفته جیل مک فارلن (Jill Macfarlane)، مدیر برنامه های موسسه غیرانتفاعی شیرینگ پلیس (The Sharing Place)،چنانچه کودک سوالی مانند «آیا امکان تعمیر بدن وجود دارد؟» را مطرح کرد، چنین پاسخ دهید: «هنگامی که بدن از کار می افتد، هرگز تعمیر نخواهد شد.» البته شاید کودک هیچ سوالی مطرح نکند، ولی نگرانی بی علاقگی آن ها نباشید. در واقع کودک احتمالا حتی گریه هم نخواهد کرد. به گفته آیلین کندی مور (Eileen Kennedy-Moore)، پزشک و مشاور خانواده: «میزان تعلق احساسی کودکان به اندازه افراد بالغ نیست و به صورت کامل مفهوم مرگ را درک نخواهند کرد.»

    سپس به کودک بگویید که تقصیر او نیست. کودکان احساس می کنند که در مرکز توجه جهان قرار دارند و شاید احساس گناه داشته باشند. به او بگویید که هیچ تقصیر ندارد و هیچ قدرتی توان مقابله در برابر مرگ را ندارد. به گفته باربارا کلوروسو (Barbara Coloroso)، نویسنده کتاب تربیت در طول بحران: کمک به کودکان در زمان مرگ نزدیکان، ناراحتی، سوگواری و تغییر: «شاید به مادربزرگ حرف بدی زده باشد و اکنون که او از دنیا رفته است، احساس گناه کند. توضیح دهید که حرف او باعث این اتفاق نشده است و مادربزرگ به این دنیا باز نخواهد گشت.»

     عبور از روزهای ابتدایی

    پس از مرگ یکی از نزدیکان، سعی کنید برنامه روزانه فرزند خود را تغییر ندهید (حتی اگر این برنامه شرکت در کلاس رقص یا شنا باشد). با این کار تا حدی تغییرات رفتاری او، مانند بیش فعالی و شیطنت یا حتی بازگشت عادات قدیمی مثل جویدن ناخن، را کنترل خواهید کرد.

    انتظار داشته باشید که کودک در آینده سوالاتی در رابطه با بازگشت شخص به این دنیا مطرح کند. دکتر کندی مور ادامه می دهد: «شاید کودک هر روز این سوال را از شما بپرسد. تصور نکنید که به دنبال معنا و مفهومی عمیق است. او به پاسخ، هر چند دردناک، نیاز دارد تا مفهوم مرگ و نیستی را هضم کند.»

    در طول این دوره احساسات خود را پنهان نکنید. به گفته دکتر کندی: «چنانچه گریه شما را دید، با او صادق باشید. حتی می توانید پاسخ دهید و مثلا بگویید که من به خاطر مرگ مادربزرگ ناراحتم.»

    دکتر کندی به یکی از خاطرات خود اشاره می کند: «زمانی که من مادرم را به تازگی از دست داده بودم، روزی با فرزندم به پارک رفتم و او سوار تاب شد. در حین بازی به من گفت که مامان مرا با قدرت تاب بده تا بتوانم در آسمان مادربزرگ را ببینم! این هیجان بسیار شیرین و در عین حال برای من بسیار غم انگیز بود.» لودیچلو بارها و بارها از طریق بازی مرگ سگ خانواده را برای فرزندش شبیه سازی کرد: «من دائما با او بازی می کردم و این بازی به راهی برای کاهش ناراحتی روحی تبدیل شده بود.»

    شاید حتی کودک شروع به تقلید مرگ کند، که در واقع راهی سالم برای پردازش مفهوم مرگ است. به گفته مارگارت نیکلز (Margaret Nickles)، مدیر موسسه اریکسون: «این بازی مانند کتابی است که شما می توانید با خواندن آن از افکار کودک خود آگاه شوید. شما می توانید در طول بازی، با تصحیح اشتباهات و نواقص با او همراهی کنید. برای مثال، چنانچه کودک شما در حال شیر دادن به عروسک خود است و عروسک ناگهان بیمار می شود و می میرد، می توانید بگویید: «قلب عمو جان مریض شد و از کار افتاد و دکترها نیز نتوانستند کاری انجام دهند.»

    رفتار در مجلس عزاداری

    شوپن می گوید: «شرکت یا عدم شرکت کودک در مجلس ختم سوالی است که والدین دائما از من می‌پرسند.» اگر کودک اصرار کرد او را با خود ببرید ولی شرایط را برای او توضیح دهید و از شخصی بخواهید که در کنار او باشد (یا در صورت لزوم او را به اتاقی جداگانه ببرید تا بازی کند). حضور کودک حتی باعث آرامش شما خواهد شد. به اعتقاد جیم لیوینگود (Jaime Livingood) که فرزند سه ساله خود را به مجلس ختم مادربزرگ ۹۳ ساله خود برده بود: «حضور پسرم رنگین کمانی در روزهای بارانی و ابری من بود.»

    سپس به کودک کمک کنید تا عزیزان خود را به یاد آورد. دکتر کندی می گوید: «شما باید گفتگو را با جمله ای مانند: دل پدربزرگ برای مادربزرگ تنگ شده است. می شود یک نقاشی برای او بکشی؟ شروع کنید.» حتی می توانید عکس فرد را در خانه قرار دهید تا کودک آن را مشاهده کند. گذر از دوره سوگواری و اندوه کار دشوار و طاقت فرسایی است، ولی شما می توانید با کمک یکدیگر به سلامت از آن عبور کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا