حس کنجکاوی در کودک را تقویت یا تضعیف کنیم؟

حس کنجکاوی در کودک
  • حس کنجکاوی در کودک

    حس کنجکاوی یکی از حس های رایج در کودکان است که باعث می‌شود آن‌ها به دنبال کشف و کاوش در محیط اطراف خود بروند. این حس باعث می‌شود کودکان با تمام حواس خود به دنبال ماجراجویی و کاوش در محیط اطراف خود بگردند، به دنبال شناختن و تجربه‌ی جدید بروند و چیزهای جدیدی را کشف کنند. این حس باعث می‌شود کودکان بتوانند با تمامی حواس خود به محیط اطراف خود بپردازند و از آن لذت ببرند. همچنین این حس باعث می‌شود که کودکان بتوانند از دنیای اطراف خود یاد بگیرند و به طور فعال در فرآیند یادگیری شرکت کنند. به طور کلی حس کنجکاوی یکی از حس های مهم در رشد و توسعه کودکان است که باعث می‌شود آن‌ها به دنبال کشف و کاوش در محیط اطراف خود بروند و با تجربه‌ی جدیدی مواجه شوند.

    سوال پرسیدن و کودک کنجکاو

    حس کنجکاوی در کودک و کودک کنجکاو

    کودکان متولد می شوند  و این حس کنجکاوی است که به آنها امکان می دهد تا با هر تجربه و تعامل اجتماعی ، درباره جهان بیشتر بدانند. کودکان دوست دارند که تخیلات خود را اکتشاف کنند ، درباره آنها سؤال کنند و از آنها استفاده کنند و این چرخه مثبت یادگیری به سعادت ناشی از کشف محیط پیرامون دامن می زند. کنجکاوی شامل پرسیدن سوال ، یافتن پاسخ یا ایجاد راه حل و ترس نداشتن از شکست است.

    وقتی کودکان در رابطه با مسائلی که کنجکاو می شوند، گذر زمان در مدرسه ، روابط و در محل کار بهتر عمل خواهند کرد.

    تحقیقات نشان داده است که وقتی کودکان در رابطه با مسائلی که کنجکاو می شوند سؤال و بررسی می کنند ، با گذر زمان در مدرسه ، روابط و در محل کار بهتر عمل خواهند کرد.
    اما چگونه می توانیم حس کنجکاوی کودک خود را تقویت کنیم؟

     تعرف چالش ها و فعالیت های جدید برای افزایش حس کنجکاوی

    در ابتدا شما باید کودک خود را به چالش بکشید تا فعالیتهای جدید را امتحان کند ، زیرا بخشی از کنجکاوی، یادگیری ناشناخته ها است. موریس الیاس ، مدیر آزمایشگاه اجتماعی و عاطفی روتگرز می گوید: در این سن کودک شما نسبت به هر زمان دیگری در زندگی خود کنجکاو تر است و می توانید از این طریق برای معرفی تجربیات جدید استفاده کنید.

    جوهر کنجکاوی این است که این سؤال را مطرح کنیم که چگونه و چرا اتفاقات رخ می دهد یا نمی افتد یا چگونه ممکن است اتفاقات مختلف رخ دهد. به طور مثال باغبانی روش خوبی برای پرورش حس کنجکاوی فرزند شما است. این کار اجازه می دهد تا کودک شما با طبیعت ارتباط برقرار کند و اطلاعات بیشتری راجع به غذا کسب کند. همه کودکان،  کنجکاو در مورد دنیای اطراف خود می شوند و شما می توانید با اشاره مداوم به چیزهای جدید به آنها کمک کنید.

    تشویق به کنجکاوی

    همچنین شما باید کودک خود را تشویق کنید تا در رابطه با فعالیت های مورد علاقه آن ها  بیشتر کنجکاوی کنند. وقتی کودکان خود را تشویق می کنید ، فرصتی برای شکوفایی کنجکاوی او فراهم می کنید. به عنوان مثال ، اگر کودک شما دوست دارد آشپزی کند ، به او اجازه دهید از ترکیبات خلاقانه خود استفاده کند یا از دوستانش دعوت کند تا به او بپیوندد. یا می توانید به او و دوستانش تظاهر کنید که در حال اداره کردن یک رستوران هستند.

    فعالیت هایی از این دست می تواند به تخیل کودک شما کمک کند. با این کار ، شما نه تنها علایق او را تشویق می کنید ، بلکه بذر آنچه را که ممکن است بعنوان شغل آینده یا سرگرمی مادام العمر وی شود ، کاشت می کنید.

    برطرف کردن نگرانی کودک

    اگر کودک شما از قرار گرفتن در چالش های جدید احساس نگرانی می کند ، به او بگویید که طبیعی است که اینگونه احساس کند و به نگرانی های او گوش فرا دهید. وقتی ترسهای کودک خود را بدانید و قبول کنید ، کنجکاوی او را نیز تقویت می کنید. کودکان وقتی احساس می کنند که دارای یک سیستم پشتیبانی قوی هستند ، بیشتر کنجکاو می شوند و با فراهم آوردن این شرایط ، به خلاقیت او دامن می زنید و او را تشویق می کنید که روش های جدید تفکر را آزمایش کند.

    کودکانی که کنجکاو هستند، بیشتر در معرض تجربیات جدید قرار می گیرند و راحت تر با اضطراب و موانع قرار گرفته برخورد می کنند و مقاومت بیشتری نشان می دهند. وقتی کودک خود را تشویق می کنید که کنجکاو شود ، در تلاش برای کشف او هستید و به او کمک می کنید تا از هر موانعی که با آن روبرو می شود ، به راحتی عبور کند.

    نکاتی در مورد افزایش حس کنکجاوی

    دنیای کودک خردسال مملو از: غذاهای جدید با طعم های مختلف، افراد جدید برای دیدار ، بازی های جدید برای بازی ، کلمات برای درک ، مکان های بازدید و مفاهیم مختلف است. اما باید توجه داشته باشید که:

    انواع کنجکاوی

    هر کودک، کنجکاوی خود را به طرق مختلف ابراز می کند. به طور مثال اگر  معلمی قورباغه ای را به کلاس بیاورد ، ممکن است یک کودک به سختی بتواند خودش را مهار کند. او می خواهد قورباغه را لمس و نگه دارد. ممکن است کودک دیگری لمس کردن را دوست نداشته باشد ، اما ممکن است از معلم بپرسد که قورباغه ها درباره چه چیزی فکر می کنند یا اینکه قورباغه ها چه چیزی را دوست دارند. این مثال در رابطه با کودکان در یک خانواده نیز صدق می کند. فرزند اول علاقه مند به کاوش در جهان بیرونیست ، در حالی که دیگری در رابطه با دنیای درونی ، کنجکاو است.

    خطرات کنجکاوی

    بعضی اوقات شیوه اکتشاف یک کودک خردسال می تواند خطرناک باشد. کودکان بسیار کوچک تجربیات زیادی ندارند ، اما سالهاست که ما را تماشا می کنند. آنها دیده اند که ما مایعات را درون  بطری ها می ریزیم و می نوشیم. آنها مشاهده می کنند که اجسام فلزی را در پریز برق قرار می دهیم ، از نردبان ها بالا می رویم ، نوارها را درون VCR قرار می دهیم ، از فندک برای روشن کردن آتش استفاده می کنیم و دکمه های روی رایانه خود را فشار می دهیم.

    نظارت بر کنجکاوی

    کودکان نوپا تقلیدگرهای عالی ای هستند. بنابراین وقتی کنجکاوی به سراغ آن ها می آید ، از تمام حواس موجود و فهرست مشاهداتشان استفاده می کنند تا دنیایی را کشف کنند. این کودک ۳ ساله ممکن است یک چنگال را در یک پریز برق قرار دهد ، یک ساندویچ را در VCR قرار دهد یا انگشت خود را در چشم یک کودک دیگر فرو کند. همه این ها تقریباً نمونه ای از رفتارهای اکتشافی در کودکان هستند. بنابراین کنجکاوی جنبه خطرناکی نیز دارد.

    حوادث در این مدت زندگی عامل اصلی آسیب و حتی مرگ است. اوایل کودکی زمانی برای هوشیاری و اکتشافات نظارت شده است. چالش این است که یک محیط امن و نظارت فراهم شود تا کودک بتواند کنجکاوی خود را از راه های مولد و سالم بیان کند.

    آرامش دادن به کودک

    همچنین اضطراب مانع یادگیری در کودکان می شود. کودک مضطرب تمایلی به کشف دنیای خارجی یا داخلی نخواهد داشت. هنگامی که به آن ها فرصتهای یادگیری ارائه شود ، کودک مضطرب در مقایسه با کودک مطمئن و آرام،  آرامش و یادگیری کمتری دارد. کودک مضطرب نیاز به توجه ویژه ، اطمینان و آسایش دارد.
    اگر صبور باشید ، این کودک می تواند احساس امنیت کند. اگر وقت خود را صرف آرامش دادن به کودک خود کنید ، او می تواند از این روند تقویت یادگیری بهره مند شود.

    اشتراک گذاری حس کنجکاوی

    اکتشاف مشترک بیشترین لذت را به کودکان می بخشد. در کلاس ، کودک کنجکاو می خواهد کشف خود را با شما در میان بگذارد. توجه ، لبخند و شادی مشترک شما قدرتمندی خاصی به کودک می دهد. این بخش مهمی از چرخه یادگیری است. اکتشافات مثبت را با توجه خود به کودکان تشویق خواهید کرد.

    مقابله با دلسردی

    توجه داشته باشید که برخورد با ناامیدی هایی که با اکتشاف همراه هستند می تواند به اندازه تجربه پاداش مهم باشد. بازدید از باغ وحش، جایی که شیرهای خواب در آن حرکت نمی کنند ، می تواند برای کودکان ناراحت و دلسردکننده باشد. توانایی شما در یافتن عناصر مثبت و دلگرم کننده در این ماجراجویی باعث می شود کودکان بار دیگر در رابطه با این تجربه تلاش کنند. به کودکان خود امیدواری دهید که دیدار بعدی ممکن است جایی باشد که بتوانند تجربه ای هیجان انگیز و با ارزش داشته باشند. ظرفیت امیدوار بودن در مورد هیجان و شادی در هنگام مواجه با یک تجربه دلسردکننده می تواند بسیار کمک کننده باشد.

    ۱۰ روش برای بیدار کردن حس کنجکاوی کودک

    بسیاری از بچه ها به طور طبیعی کودک کنجکاو هستند و همیشه به طور مداوم به دنبال کشف مسائل جدید هستند. با این حال ، من مطمئن هستم که شما بیش از یک کودک را می شناسید که این غریزه را در همان درجه توسعه نیافته خفه می کنند و نقش والدین و مربیان آنها برای شناسایی این مسئله و کمک به آنها در پرورش حس کنجکاوی بسیار مهم است. این ۱۰ روش جالب برای بیدار کردن حس کنجکاوی کودکان است که تعدادی از والدین ممکن است آن ها را نادیده بگیرند:

    ۱. روال روزمره آنها را تغییر دهید

    برای کودکان مهم است که کارهای روزمره داشته باشند اما گاهی اوقات تغییرات جزئی در عادات روزمره آنها می تواند مغز آنها را به فکر کردن به روش های مختلفی سوق دهد ، که این باعث تقویت سالم حس کنجکاوی خواهد شد.

    ۲. آنها را شگفت زده کنید

    شگفتی های مثبت می تواند باعث افزایش حس کنجکاوی کودک شود. می توانید یک یادداشت صبحانه خوب زیر بالش آن ها بگذارید ، یک نقشه گنج برای میان وعده ترتیب دهید یا شخصی را که دوست دارد برای ناهار دعوت کرده و تا زمانی که فرد عزیز نرسد به آنها نگویید.

    ۳– یک کیک را با هم پخت کنید

    بچه ها کیک را دوست دارند. اما همه آنها نمی دانند چگونه کیک درست کنند. تجربه فرایند درست کردن کیک – از مواد تشکیل دهنده گرفته تا نتیجه نهایی – می تواند برای کودک کاملاً شگفت انگیز باشد. و با انجام این کار ،شما تمام حواس آن ها را بیدار می کنید: شنیدن چگونگی انجام آن ، دیدن تحول و رنگ ها ، لمس کردن بافت های غیرمعمول، بو کردن کیک در هنگام پخت و در آخر طعم آن می تواند یک تجربه جذاب برای کودک شما باشد!

    ۴– خواندن داستانهایی با انتهای باز

    خواندن حکایت قبل از خواب عادت خوبی است که بچه ها را به خواب می برد. با این حال ، همیشه خواندن همان داستانها می تواند یکنواخت شود. برای اینکه آن را سرگرم کنید ، می توانید داستانهایی با انتهای باز برای آنها بگویید تا بتوانند از تخیل خود برای به پایان رساندن داستان استفاده کنند. راه های دیگر برای کمک به آنها در ایجاد خلاقیت با داستان ها این است که از آنها بخواهید عنوان جدیدی بیابند ، آنها را ترغیب به شروع داستان یا ادامه دادن آن کنید. همچنین می توانید برای داستانهای مشابه هدفهای متفاوتی پیدا کنید تا توجه آنها را جلب کرده و آنها را علاقه مند کنید تا ببینند این بار چه اتفاقی می افتد.

    ۵. آماده پاسخگویی به سوالات آنها باشید

    بچه ها به طور مداوم سؤال می کنند و بعضی اوقات پاسخ دادن به آنها می تواند بسیار سخت باشد. برای اینکه بتوانیم به آنها پاسخی سازنده بدهیم ، لازم است بدانیم که چرا آنها این سؤال را می پرسند. به عنوان مثال ، وقتی از شما سؤال می کنند “چرا مجبورید به سر کار بروید؟” آنها نمی خواهند لیستی از دلایل شما را بشنوند. آنها آرزو دارند وقت بیشتری را با شما بگذرانند. درک آنچه واقعاً منظور آنهاست به شما کمک می کند تا بهترین پاسخ را بدهید.

    ۶. تشویق کودکان به سوال پرسیدن

    پاسخ به کنجکاوی کودکان می تواند منجر به کنجکاوی بیشتر در آن ها شود. وقتی کودک از شما می پرسد “چرا باران می بارد؟” می توانید چرخه باران را برای آنها توضیح دهید ، و اشکال آب را بدون توضیح جزئیات ذکر کنید. اگر آنها به پاسخ شما علاقه مند شوند ، ممکن است کنجکاوی آنها بیشتر شود تا از شما در مورد آن موضوع بیشتر سؤال کنند. دلیل این امر این است که اگر ما چیزی راجع به موضوعی نمی دانیم ، نمی توانیم در مورد آن کنجکاو شویم ، اما به محض اینکه کمی درباره موضوعی می دانیم ، کنجکاوی ما بیشتر می شود. بنابراین سوالات بیشتری برای ما پیش می آید!

    ۷– کسی باشید که سؤالات را می پرسد

    با پرسیدن سؤال از کودکان خود ، مغز آنها را به چالش می کشید و این امر باعث می شود آنها در مورد راه حل های مختلف ممکن برای یک مشکل یا مسئله فکر کنند. به یاد داشته باشید که همیشه از آنها بخواهید که دلیلی برای شما بیان کنند. آماده شنیدن انواع پاسخهای جالب باشید. برخی از ایده های سؤال عبارتند از: “فکر می کنی دوست خوبی هستی؟””مکان مورد علاقه شما در جهان کجاست؟””اگر می توانستید چیزی را اختراع کنید که زندگی را برای مردم آسان تر کند ، چه چیزی را اختراع می کنید؟””اگر قدرت های فوق العاده ای داشتید ، آنها چه می شدند؟””اگر کشور خود را داشتید ، چه نامی برای آن انتخاب می کردید؟”

    ۸. کودکان خود را به یک رستوران محلی ببرید

    کشف فرهنگهای جدید راهی عالی برای پرورش کنجکاوی است. و غذای محلی راهی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرهنگ جدید ، طعم دهنده ها ، رفتارها و سنت های جدید است. کودکان خود را برای یک وعده غذایی دوست داشتنی یک رستوران معتبر محلی را انتخاب کنید ، هر آنچه فکر می کنید بیشتر لذت ببرند.

    ۹. سفر و بازدید از اماکن جدید

    بسیار توصیه می شود که کودکان خود را به یک کشور خارجی یا به شهرهای مختلف در کشور خود ببرید تا فرهنگ های جدید را تجربه کند ، مکان های متنوعی را ببیند و با افراد جدید دیدار کند. این کار را تا حد ممکن انجام دهید. یکی از اصلی ترین دلایلی که سفر می کنیم ، ارضای کنجکاوی است و مسافرت باعث می شود بر میزان کنجکاوی ما افزوده شود. بنابراین قرار گرفتن فرزندانتان در سنین پایین در این حلقه تحریک کننده ، به آنها کمک می کند تا در کل زندگی خود از بازدید از مکانهای جدید لذت ببرند.

    یکی از اصلی ترین دلایلی که سفر می کنیم ، ارضای کنجکاوی است.

    ۱۰. فرزندان خود را به مطالعه موسیقی ترغیب کنید

    احتمالاً قبلاً فکر کرده اید که خوب است که فرزند شما یاد بگیرد چگونه یک ساز را بنوازد ، اما شاید به دلایل واقعی پشت آن فکر نکرده باشید. آیا می دانید موسیقی چگونه بر مغز شما تأثیر می گذارد؟ همه ما از سمت راست یا سمت چپ مغز بیشتر استفاده می کنیم ، اما افرادی که موسیقی را فرا میگیرند در واقع تمایل دارند از هر دو طرف مغز خود استفاده کنند. این باعث می شود آنها در تفکر جانبی بهتر شوند و این بدان معنی است که از طریق یک رویکرد خلاق قادر به حل بهتر مشکلات می شوند. داشتن ذهن خلاق،  کودک شما را نسبت به دنیای اطراف کنجکاوتر می کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا