اختلاف نظر والدین در تربیت فرزند چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

  • اختلاف نظر والدین در تربیت فرزند چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

    تربیت فرزند یکی از مهم‌ترین وظایف والدین است. با این حال، هر والدین دیدگاه خود را در مورد روش‌های بهترین تربیت فرزندان دارد. این اختلافات نظری در برخی موارد ممکن است به اختلافات جدی بین والدین منجر شود، که می‌تواند پیامدهایی برای فرزندانشان داشته باشد.

    یکی از پیامدهای اختلاف نظر والدین در تربیت فرزند، تأثیرات ذهنی و روانی بر روی فرزندان است. اگر والدین به یکدیگر نزدیک نباشند و همیشه با هم درگیری داشته باشند، فرزندان خود را در محیطی تنش‌آمیز می‌یابند. این موضوع می‌تواند باعث شود که فرزندان احساس تحریم و ناراحتی کنند و در نتیجه، روحیه آن‌ها به دلیل اختلافات والدین، خراب شود.

    یکی دیگر از پیامدهای اختلاف نظر بین والدین، ناتوانی در تصمیم‌گیری در مورد تربیت فرزندان است. اگر والدین به یکدیگر نزدیک نباشند و همیشه با هم درگیری داشته باشند، تصمیم‌گیری در مورد تربیت فرزندان بسیار دشوار است. این موضوع می‌تواند باعث شود که فرزندان به دلیل عدم وجود تصمیم‌گیری کننده مشکلات بیشتری را تجربه کنند.

    همچنین، اختلاف نظر والدین در مورد تربیت فرزندان ممکن است باعث شود که فرزندان از والدین خود دوری کنند. اگر والدین به یکدیگر نزدیک نباشند و دائماً با هم درگیری داشته باشند، فرزندان ممکن است احساس کنند که باید انتخاب کنند که با کدام والدین همراه باشند. این موضوع می‌تواند باعث شود که فرزندان از والدین خود دوری کنند و احساس کنند که نمی‌توانند تصمیمی درست بگیرند.

    در نتیجه، اختلاف نظر والدین در تربیت فرزندان می‌تواند پیامدهای جدی برای فرزندانشان داشته باشد. برای جلوگیری از این موضوع، والدین باید به یکدیگر نزدیک باشند و تصمیمات خود را با هم هماهنگ کنند. همچنین، والدین باید به فرزندان خود احترام بگذارند و با همکاری و هماهنگی، روش‌های بهتری برای تربیت آن‌ها پیدا کنند.

    تربیت فرزندان همیشه از موضوع های مهم و اساسی در خانواده‌ بوده است. با این همه برخی والدین در تربیت فرزندان خود دچار اختلاف سلیقه می‌ شوند و اختلاف نظر والدین در تربیت فرزند می تواند ناشی از از اختلاف فرهنگی، فکری و سلیقه ای زن و شوهر باشد.

    اغلب پدرها مخالف لوس شدن بچه ها هستند به همین علت همواره می کوشند با عقل و منطق با آنها رو به رو شوند، در حالی که مارها معتقدند بچه ها به محبت نیاز دارند و باید با آنها خیلی مهربان بود. تصادفاً هر دو راست می گویند بچه ها هم باید با منطق بزرگ شوند هم اینکه سایه مهر مادر بر سرشان باشد.

    اشکال کار زمانی است که احساس و منطق بخواهند بر هم غلبه کنند. کودکی که فقط در سایه عقل و منطق پرورده شده و همه چیز را از این دریچه می بیند به همان اندازه لنگی دارد که بچه احساساتی دارد.

    اختلاف نظر والدین در تربیت فرزند

    به این مثال توجه کنید:

    مادر: بچه ها باید آزاد باشند تا مبتکر بار آیند. فقط گاهی باید آنها را در قید و بند گذاشت. پدر: بچه ها را باید سخت تحت نظر گرفت تا از کودکی نظم را بیاموزند.
    مادر: باید با بچه ها دوست بود تا به حرف والدین گوش دهند. پدر: بچه ها باید از والدین حساب ببرند و در حضورشان پای خود را دراز نکنند.
    مادر: تنبیه بدنی غلط است و روی بچه تاثیر بد می گذارد. پدر: در صورت لزوم تنبیه بدنی اشکال ندارد.
    مادر: باید به اصرار به بچه غذا داد. پدر: نباید به بچه اصرار کرد تا غذا بخورد.

    مثال بالا ناهماهنگی زن و شوهر را در تربیت فرزندان خود نشان می دهد.

    بارها و بارها شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پدر فرزند را به علت انجام کار بدی که کرده از بازی با دوستانش برای یک روز محروم می ‌کند، اما مادر در نبود شوهرش اجازه می‌ دهد که فرزند با دوستانش بازی کند. در نتیجه این ناهماهنگی تربیتی میان والدین و اختلاف نظر والدین در تربیت فرزند ، فرزند را متوجه این نکته می ‌کند که می‌ شود کارهای ممنوع را انجام داد و خیلی راحت محرومیت را دور زد و این باعث می شود فرزند به سمت کارهای خلاف هدایت شود.

    و یا گاهی پدر از یک رفتار فرزند خود ایراد مى‌گیرد و خواهان پاسخگویی اوست، در همان لحظه مادر دخالت می کند و از فرزند خود حمایت می کند یا مادر اجازه انجام کاری را به فرزند نمی‌دهد، اما در همان موقع، پدر در مقابل چشم فرزند با انتقاد از مادر او را متهم به سختگیری می‌ کند.

    اختلاف والدین در تربیت فرزند

    این برخوردهای متناقض و اختلافات والدین علاوه بر آن که موجب سردرگمی فرزند و بی ‌اعتمادی او به والدین خود می‌ شود، می ‌تواند سرآغاز مشاجرات و دعواهایی بین زن و شوهر شود که گاه به سوء‌استفاده فرزند منجر مى‌ شود.

    به همین دلیل، رسیدن به توافق درباره تربیت فرزند از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین پدر و مادر همواره باید درباره مسائل تربیتى فرزند خود دور از چشم فرزند با یکدیگر گفتگو کنند و بهترین روش را انتخاب کنند. این موضوع موجب می‌شود تا فرزند دچار سردرگمى نشود.

    بهتر است والدین اختلاف‌ نظرهاى خود را در مقابل فرزندان بیان نکنند و از نظرات درست یکدیگر پشتیبانی کنند و اگر انتقادی دارند، در خلوت و به دور از چشم فرزند با یکدیگر در میان بگذارند. بگومگو و دعواهای آنان درباره مسائل تربیتی موجب سرپیچی فرزندان از آنان می‌شود و پیامدهای آن بویژه در دوران بلوغ و بحران هویت فرزندان، خود را بیشتر نشان می ‌دهد. در واقع عدم حمایت از همسر در مقابل فرزندان موجب بروز مشکلاتی می‌شود که در آینده گریبانگیر هم پدر و هم مادر می ‌شود.

    اختلاف‌ نظر زن و شوهر در مقابل فرزندان نه تنها باعث تخریب شخصیت آنان می‌شود، بلکه فرزندان در تشخیص کار خوب و بد دچار تردید خواهند شد و این ناهماهنگی زمینه سوء استفاده و فرصت‌ طلبی فرزندان را به همراه دارد.

    هماهنگی والدین در تربیت فرزندان

    تربیت ناهماهنگ و اختلاف نظر والدین در تربیت فرزند می ‌تواند فرزند را دچار تضاد کند بنابراین نخستین نکته‌ای که والدین باید در زمینه تربیت فرزند به آن توجه ویژه داشته باشند هماهنگی والدین در تربیت فرزندان است. یعنی نباید رفتارهای یکدیگر را نقض کنند. اگر مادر تصمیم گرفته است به خاطر اشتباه فرزندش برای او محدودیتی در نظر بگیرد، نباید پدر این محدودیت در نظر گرفته شده توسط مادر را نقض کند زیرا این کار موجب می‌شود مادر در نظر فرزند بدون قدرت اجرایی شود و فرزند پیش خود می گوید مادرم هرچه بگوید مهم نیست تصمیم گیرنده پدرم است.

    حتی در بهترین ازدواج ها نیز امکان دارد که زن و شوهر بر سر تربیت بچه ها و شناساندن خوب و بد به آنها با یکدیگر به اختلاف نظر برسند. اما سوال اینجاست که آیا پدر و مادر می دانند که وقتی در رابطه با تربیت فرزندان اختلاف نظر دارند، چه باید بکنند؟

    بر همین اساس پیشنهاد می‌ شود که ابتدا پدر و مادر با گفتگو در مورد مسائل تربیتی فرزندانشان به توافق برسند و یک روش هماهنگ و راه حل میانه را در مقابل آنان در پیش بگیرند.

    بدیهی است تربیت فرزندان راه و رسمی دارد که والدین باید به آن وقوف و آگاهی کامل داشته باشند. با این توجه که تربیت عصر حاضر متفاوت از تربیت سنی است. امروزه کتاب های بسیاری در خصوص روان شناسی و تربیت کودکان ترجمه و تالیف شده و در دسترس همگان قرار دارد. مطالعه آنها تا حدودی از مشکلات والدین در امر تربیت فرزندان می کاهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا