۲۰ نکته از تولد نوزاد

  • ۲۰ نکته از تولد نوزاد:

    در این مقاله به بیست نکته از تولد نوزاد خواهیم پرداخت.

    مادر عزیز،

    ضمن تبریک تولد نوزاد دلبند شما، فرصت را مغتنم شمرده جهت پرستاری هر چه بهتر از نوزادتان توجه شما را به نکات زیر جلب می نماییم. امیدوارم با توجه به نکات زیر فرزندی سالم و تندرست داشته باشید.

    1. شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد شماست.
    2. عامل اساسی ترشح و افزایش شیر مادر فقط مکیدن سینه توسط نوزاد بدون رعایت ساعت و مقررات خاص است. قبل از شیر دادن دستها را با صابون و سینه را با آب تمیز نمائید.
    3. در روزهای اول تولد چون احتیاج نوزاد به شیر کم است میزان ترشح شیر هم کم می باشد ولی با مکیدن هر چه بیشتر سینه توسط نوزاد، ترشح شیر برقرار و با افزایش احتیاج نوزاد به شیر مقدار آن نیز افزایش خواهد یافت در هر بار شیر خوردن نوزاد باید ۱۰ دقیقه هر سینه را بمکد و کاملاً سینه را تخلیه کند، گاهی فقط تغذیه از یک سینه نوزاد را سیر خواهد کرد. پس از هر بار شیر دادن از هر سینه نوزاد را ۱۰- ۱۵ دقیقه به حالت قائم نگاهداشته به آرامی به پشت او بزنید تا هوای خورده شده را پس دهد. مادر و نوزاد در مدت تغذیه باید کاملاً راحت باشند. همیشه به حالت نیمه نشسته به نوزاد شیر دهید و در حالی که نوزاد طاق باز خوابیده به او شیر ندهید. توجه کنید که هنگام شیر خوردن نسج پستان جلوی بینی نوزاد قرار نگیرد تا تنفس نوزاد دچار مشکل نشود.
    4. اجابت مزاج نوزاد سالمی که با شیر مادر تغذیه می شود در حدود ۶- ۷ مرتبه در شبانه روز بوده و قدری نرمتر از عادی، زرد رنگ و با بوی ترشیدگی است. این کیفیت طبیعی است و نگران وجود اسهال نباشید، اجابت مزاج پس از هر وعده شیر خوردن از سینه مادر در نوزادان طبیعی است.
    5. نوزاد ۴- ۶ هفته بعد از تولد می تواند فاصله ۱۱ ب تا ۵ صبح را بدون شیر بگذراند. ایجاد این عادت به نفع مادر و نوزاد است.
    6. در فصول گرم سال می توانید در شبانه روز دو یا سه نوبت به مقدار کم آب جوشیده ساده به نوزاد بدهید.
    7. در صورت اجبار به مصرف شیر خشک شیشه نوزاد را بعد از هر بار مصرف شسته و خشک نمائید و روزانه یکبار با آب بجوشانید. عادت دادن نوزاد به پستانک به هیچ وجه بصلاح نوزاد نیست.
    8. درجه حرارت اتاق نوزاد را ۲۴- ۲۶ درجه سانتی گراد نگاهدارید و در این حالت لباس نوزاد باید سبک و راحت باشد. از قرار دادن نوزاد در مجاورت بخاری و شوفاژ خودداری کنید.
    9. ملاقات افراد مختلف با نوزاد صلاح نیست و در صورتیکه مادر برای مراقبت از نوزاد نیاز به کمک داشته باشد باید این شخص ثابت باشد. افراد بیمار و سرماخورده باید جداً از تماس با نوزاد پرهیز نمایند.
    10. از قنداق کردن نوزاد جداً خودداری کنید حتی بصورت شل و شبها و هنگام خواب نوزاد را به پهلوی راست یا شکم بخوابانید. در مورد اخیر از تشک سفت یا ملحفه نرم و بدون بالش استفاده شود.
    11. تمیز نگهداشتن بند ناف به سلامت نوزاد کمک می کند، روزانه چند بار بند ناف را با گاز استریل و آب مقطر و ناف بند پانسمان نمائید و از گذاشتن هر نوع خمیر یا ماده دیگری روی بند ناف خودداری نمائیدو سعی کنید بند ناف خارج از پوشک قرار گیرد. قبل از افتادن بند ناف می توانید نوزاد را با پنبه آغشته به آب ولرم حمام کنید. حمام کردن نوزاد قبل از افتادن بند ناف مانعی ندارد.
    12. در صورت امکان نوزاد را هر روز بعد از افتادن بند ناف حداقل یکبار با آب ساده ۳۷ درجه حمام نمائیدو استفاده از شامپو و صابونهای مخصوص نوزادان هفته ای دو بار کافی است. سینه های بعضی از نوزادان بطور طبیعی بزرگتر از عادیست. این کیفیت خودبخود بهبود میابد. از ماساژدادن و فشردن سینه های نوزاد جداً خودداری نمائید. از مکیدن گوش و بینی نوزاد جهت خروج آب جداً خودداری کنید. با گوش پاک کن نرم فقط قسمتهای خارجی گوش را خشک نمائید و از مالیدن روغن با لوسیون بر روی پوست نوزاد بعد از حمام خودداری کنید.
    13. از اسپری حشره کش و گذاشتن گل و گیاه در اتاق نوزاد خودداری کنید.
    14. از دو هفتگی می توانید از قطره مولتی ویتامین با نظر پزشک برای نوزاد استفاده کنید.
    15. چکانیدن شیر در بینی نوزاد مضر است، در صورتیکه گرفتگی بینی مزاحم و آسایش نوزاد میباشد چند قطره محلول سرم فیزیولوژی در بینی نوزاد بچگانید و با پوارهای مخصوص بینی نوزاد را تمیز کنید.
    16. حتی الامکان پاها و نواحی ادراری و تناسلی نوزاد را باز نگهدارید. زیرا جریان هوا از سوختگی پوست با ادرار پیشگیری می کند، بعد از هر بار اجابت مزاج نوزاد را شسته و از وازلین طبی جهت پیشگیری از سوختگی استفاده کنید.
    17. با مشاهده موارد زیر با پزشک اطفال تماس برقرار نمایید: زردی، شیر نخوردن، بیحالی، بیقراری زیاد، تب، جوشهای چرکی پوست، نفخ شکم، استفراغ زیاد، یبوست زیاد، اسهال، ترشح و عفونت بند ناف، ترشح و عفونت چشمها، سوختگی پاها و نواحی ادراری تناسلی، تنگی نفس، برفک دهان و هر مسئله ای که غیر عادی می باشد.
    18. وقت ختنه نوزاد را با نظر پزشک اطفال تعیین فرمائید.
    19. اولین معاینه نوزاد توسط پزشک ۴۸ ساعت پس از ترخیص از بیمارستان توصیه می شود.
    20. واکسیناسیون نوزاد را زیر نظر پزشک از بدو تولد با قطره فلج اطفال، واکسن سل و واکسن هپاتیت ب شروع کنید، نوبت بعدی واکسیناسیون ۲ ماهگی خواهد بود.

    امیدوارم از این بیست نکته پس از تولد نوزاد بتوانید استفاده نمایید و پس از تولد نوزاد با دانش به نوزادتان توجه کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا