بیماری افسردگی چیست؟برسی علل و علائم افسردگی

افسردگی
  • بیماری افسردگی چیست؟برسی علل و علائم افسردگی

افسردگی بیماری افسردگی چیست؟برسی علل و علائم افسردگی

افسردگی یک بیماری خیلی مهم است. افسردگی یک وضعیت جدی می باشد اما متأسفانه به عنوان یک وضعیت و شرایط معمولی در نظرگرفته شده است زمانی که افسردگی وجود دارد بر روی تمام بخش های زندگی اثر خواهد گذاشت اعم از ازدواج، نقش پدر و مادر، روابط دوستانه، روابط کاری و… در ادامه مقاله به علل و علائم افسردگی پرداختیم.با ما همراه باشید

افسردگی چیست؟

افسردگی یک نوع بیماری واقعی می باشد که بر روی مغز تأثیر می گذارد، هر شخصی که از افسردگی رنج می‌برد به شما خواهد گفت که این یک تخیل و ” یا هر آنچه که در ذهن شما می گذرد” نیست. افسردگی، فرآیندی شدیدتر از یک ناراحتی ساده می باشد. در واقع این یک نوع بیماری جدی می باشد که از تغییرات شیمیایی که در مغز اتفاق می افتد، روی می دهد. تحقیقات نشان می دهد که عامل های دیگری نیز به شروع افسردگی همچون ژنتیک، تغییرات در سطح هورمون ها، شرایط پزشکی خاص، استرس، غم و یا مشکلات زندگی، می تواند کمک کند. هرکدام از این عامل ها به تنهایی و یا به طور ترکیبی می توانند در تغییرات شیمیایی مغز، که منجر به پدید آوردن علائم افسردگی می شود، نقش داشته باشند.

افسردگی یک وضعیت جدی می باشد اما متأسفانه به عنوان یک وضعیت و شرایط معمولی در نظرگرفته شده است. سازمان سلامت و بهداشت جهانی، به عنوان یکی از بیشترین اختلالات ناتوانی در جهان می داند که به شدت از هر پنج نفر زن، یک زن و از هر ده نفر مرد، یک مرد در بعضی از جهات در طول دوران زندگی، گرفتار چنین اختلالی می شوند. تخمین زده شده است که ۲۱% از زنان و ۱۲% از مردان در ایالت متحده یک دوره از افسردگی را در برخی از جهات در طول دوران زندگی خود تجربه کرده‌اند.

افسردگی تبعیض و تفاوتی بین مران و زنان قائل نمی شود. مردان و زنان از هر گروه سنی، با هرسطح آموزشی و پیش زمینه اقتصادی و اجتماعی از این بیماری رنج می برند. زمانی که افسردگی وجود دارد، بر روی تمام بخش های زندگی اثر خواهد گذاشت. ازدواج، نقش پدر و مادر, روابط عاطفی, روابط دوستانه, روابط کاری و امورات مالی, هر بخش از زندگی روزانه به خاطر این بیماری به خطر می افتد. زمانی که یک دوره از افسردگی اتفاق می افتد,این احتمال وجود خواهد داشت که این شرایط دوباره رخ دهد.تاثیر این بیماری حتی میتواند زمانی که فرد بطور همزمان از بیماری های دیگری همچون دیابت, سکته و قلبی و عروقی ویا بیماری های مرتبط همانند اضطراب و یا استعمال دخانیات رنج می برد, شدیدتر شود.

مشکلات حاصل از افسردگی، حتی در مواقعی که اکثر افراد تاکنون بیماری هایشان شناخته شده و یا قابل تشخیص نبوده است که به دنبال آن خود درمانی صورت گرفته است، بدتر و شدید تر می شود. زمانی که افسردگی فورا شناخته و درمان می شود، علائم آن قابل کنترل خواهد بود و در واقع برای شخصی که با این بیماری زندگی می کند، راه های مؤثری وجود خواهد داشت که نهایتا این خبر خوبی می باشد. افسردگی و اختلالات دو قطبی ، در مراحل اولیه، زمانی که علائم از شدت کمتری برخوردار می باشند، بسیار مؤثرتر درمان خواهند شد.

اغلب مردم در طول زندگی خود غم و اندوه را احساس می کنند. این غم و ناراحتی می تواند ناشی از کشمکش های روزمره و یا از دست دادن چیزی باشد. اما اگر ناراحتی های شدید مانند بی پناهی، ناامیدی و بی ارزشی به سراغ انسان بیاید و بیش از چند روز تا چند هفته زندگی عادی انسان را مختل کند، نام افسردگی را خواهد داشت. البته می دانیم که با داشتن یک سبک زندگی سالم تا حدود زیادی می توان از این بیماری پیشگیری کرد.

باید گفت که این بیماری می تواند ناشی از برخی طرحواره ها نیز باشد. فرد می تواند از کودکی خود مبتلا به یک و یا چند نوع از طرحواره ها باشد که در بزرگسالی به صورت افسردگی های شدید و مزمن نمایان می شود. در نتیجه می توان در برخی از مواقع با استفاده از طرحواره درمانی بیماری فرد را درمان کرد. اما در صورتی که این بیماری ناشی از هیچ کدام از ۱۸ طرحواره نباشد، خبر خوب این است که روش های درمان متعددی موجود است.

علتهای افسردگی چه می باشد؟

هرچند دانشمندان بر این موضوع توافق دارند که افسردگی، یک نوع اختلال در مغز می باشد. بحث های صورت گرفته شده در مورد علت دقیق آن همچنان ادامه دارد. خیلی از عوامل همچون ویژگی های ژنتیکی، تغییرات سطوح هورمونی، بیماری های خاص در زمینه پزشکی، استرس، غم و یا استعمال دخانیات، به شروع افسردگی کمک خواهند کرد. هر کدام از این عوامل به تنهایی و یا ترکیبی تغییرات شیمیایی خاصی را در مغز ایجاد می کند که به خیلی از علائم افسردگی، اختلالات دوقطبی و شرایط مربوط به آن منجر خواهد شد.

علائم افسردگی چه چیزهایی می باشد؟

افسردگی به طور معمول بر روی افکار ، احساسات، رفتار و بر روی کل سلامت جسمانی شما، تأثیر خواهد گذاشت. در اینجا بیشترین علائم معمول که بر ظهور افسردگی اشاره دارد را بیان می کنیم:

احساسات:

• ناراحتی
    • ناامیدی
    • احساس گناه کردن
    • بدخلقی
    • فوران و انفجار عصبانیت
    • کم شدن حس علاقه نسبت به دوستان، خانواده، فعالیت های مورد علاقه از جمله میل جنسی

افکار:

• مشکل تمرکز داشتن
    • مشکل داشتن در زمینه تصمیم گیری
    • مشکل داشتن در زمینه به یاد آوردن
    • وارد کردن افکار مخرب به خودتان
    • خیال های باطل و یا توهمات (زمانی که شما دچار افسردگیهای شدیدی هستید، این عوامل رخ می دهند).

رفتارها:

• کناره گیری کردن و فاصله گرفتن از مردم
    • استعمال دخانیات
    • از دست دادن کار، از دست دادن مدرسه و یا خیلی از ملزومات دیگر
    • آسیب رساندن به خودتان

مشکلات جسمانی:

• خستگی و نداشتن انرژی
    • دردهای نامعلوم
    • تغییر کردن میزان اشتها
    • از دست دادن وزن
    • به وجود آمدن اختلال در خواب_ خوابیدن به میزان خیلی زیاد و یا خیلی کم
    • پدیدار شدن مشکلات جنسی

علائم این بیماری

طبق تحقیقات اگر فردی بیش از چهار نوع از علائم زیر را در طول دو هفته و یا بیشتر و به صورت مداوم داشته باشد، مبتلا به افسردگی است.

• بی حالی و بی انگیزه‌گی در بیشتر روزها؛ به خصوص در اوایل روز.
    • احساس خستگی، بی انگیزه‌گی و شلخته بودن در اکثر مواقع.
    • احساس گناهکار بودن و بی ارزش بودن در اغلب روزها.
    • سخت بودن مسائلی مانند تمرکز، به یاد آوردن برخی چیزها (به خصوص جزئیات آنها) و تصمیم گیری.
    • اختلال در خواب و یا برعکس، خواب بیش از حد داشتن.
    • عدم علاقه به هیچ کدام از کارها و فعالیت های روزانه و لذت نبردن از انجام آنها.
    • فکر کردن به مرگ و یا خودکشی.
    • احساس بی قراری شدید و یا برعکس،‌ بی تحرکی شدید و منزوی شدن.
    • کاهش و یا افزایش وزن شدید.

علائم متداول افسردگی در بیماران

مبتلایان به این بیماری معمولاً علائم یکسان دارند. اما میزان شدت بیماری و زمان لازم برای درمان در هر کدام از آنها متفاوت است. این علائم متداول عبارتند از:

• زودرنجی، تندمزاجی و بی قراری.
    • لذت نبردن از زندگی.
    • پرخوری و یا بی اشتهایی غیرعادی.
    • احساس غم، اضطراب و پوچی.
    • سردرد، گرفتگی عضلات و مشکلات گوارشی که مدت طولانی فرد را گرفتار می کنند و درمان نمی شوند.
    • افسردگی ممکن است با تغییر فصل ها نیز اتفاق بیافتد. در گذشته به این نوع از افسرده شدن، “اختلال عاطفی فصلی” گفته می شد.

علائم فیزیکی افسردگی

این بیماری معمولاً از روی علائم فیزیکی قابل تشخیص نمی باشد. چرا که علائم آن اغلب به صورت درد مفاصل، کمر درد، مشکلات گوارشی، اختلالات خواب و تغییرات اشتها، کم تحرکی و یا بیش فعالی و بی قراری مشاهده می شوند.

به علاوه برخی از بیماری های متداول که در اغلب مبتلایان مشاهده می شود را می توان به صورت اضطراب، اختلالات وسواسی، اختلالات ترس های ناگهانی، فوبیاهای متعدد و… عنوان کرد.

اگر شما و یا یکی از عزیزانتان علائم این بیماری را دارید و مبتلا به افسردگی هستید، با استفاده از مشاوره تلفنی وب سایت طرحواره و جلسات حضوری مشاوره، درمان بیماری خود را پیگیری کنید.

شدت این بیماری

در اغلب بیماران می بینیم که به تدریج فرآیند افسرده شدن رشد کرده است. بنابراین ممکن است که در مراحل اولیه بیماری فرد متوجه آن نباشد و زمانی که بیماری شدت پیدا می کند علائم آن قابل تشخیص است. بسیاری از مردم در اوایل سعی می کنند با بیماری خود کنار بیایند و یا آن را انکار کنند.

روانشناسان افسردگی را با توجه به شدت آن به دسته های زیر تقسیم کرده اند:

• افسردگی خفیف: تأثیر کمی بر زندگی روزمره خواهد داشت.
    • افسردگی متوسط: تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره دارد.
    • افسردگی شدید: زندگی روزمره را مختل می کند.

البته همه ما انتظار این را می توانیم داشته باشیم که یک یا بیشتر این علائم را گاهی اوقات در زندگی تجربه کرده باشیم. اتفاق افتادن هر یک از این علائم به نوبه خود نمی تواند بیانگر افسردگی باشد. زمانی متخصصان سلامت و بهداشت به وجود افسردگی مشکوک می شوند که در واقع به طور معمول مجموعه‌ای از این علائم به طور منظم به مدت دو هفته و یا بیشتر در حالات شخص وجود داشته باشد و نیز بر جوانب عملکردی زندگی شخص تأثیر بگذارند.

راههای پیشگیری از ابتلا به افسردگی

هنوز راهکار قطعی و قابل اطمینان صددرصدی برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی وجود ندارد، اما با برداشتن قدم‌هایی همچون کنترل استرس، برقراری روابط اجتماعی و روابط عاطفی، ورزش، رژیم غذایی سالم و درمان بموقع و اولیه بیماری از بهترین روشهای پیشگیری از افسردگی شدید و ناتوان‌کننده می‌باشد.

افسردگی چگونه درمان می شود؟

چندین راهبرد برای درمان افسردگی وجود دارد. این البته به شخصیت و علائم فرد، بستگی دارد. متخصصان یک یا چند نوع از روان درمانی ها که به تکرار جلسات درمانی بین افراد و متخصصان حرفه‌ای آن بستگی دارد را در نظر می گیرند. علاوه بر آن متخصصان بالینی، ممکن است این پیشنهاد را به بیمار بدهند که یک یا شماری از درمان ها را شروع کنند. تغییرات در سبک زندگی که بهبود بخشیدن عادت های خوردن و خوابیدن، بهبود بخشیدن در فعالیت های جسمانی و کاهش یافتن استرس را شامل می شود در واقع اثبات شده است که ابزاری مفید برای کنترل کردن این علائم به شمار می روند. اگر بیماری حاد باشد باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمود.