علت افسردگی مردان چیست؟ (شایع ترین علائم افسردگی در مردان)

نشانه های افسردگی در مردان
  • علت افسردگی مردان چیست؟ علائم و نشانه ها و راه درمان افسردگی

    شایع ترین علائم افسردگی در مردان رابشناسید

    افسردگی یک اختلال خلقی است که بر افکار ، احساسات ، بدن و رفتار فرد تأثیر می گذارد.مردها بخاطر ساختار فیزیولوژیکی ای که دارند معمولا دردها و رنجها و ناراحتی های خودشان را بروز نمی دهند چرا که دوست ندارند فرد دیگری را نیز درگیر ناراحتی خودشان بکنند اما گاه مشکلات روحی و روانی چنان هجمه ای به انسان می آورند که مرد خودش را می بازد البته این را فریاد نمیزند بلکه ظاهر غمگین و پریشان و مضطرب ایشان گواه این موضوع است.

    وقتی افسردگی در مردان مشهود می شود که آنها در حالت کاملا مستاصل قرار بگیرند و نتوانند آنچنانکه زیبنده نامشان است در جامعه کوچک خود (خانواده) نقش آفرینی کنند ودر واقع شرایط بگونه ای رقم بخورد که احساس کنند جایگاه مردانه شان کم رنگ میشود.

    دنیای مردان برخلاف لقبشان کوچک است و شکننده اما از خصوصیات مردان پنهان کردن این موضوع مهم است. مردان افسرده باید هرچه سریعتر درمان شوند چرا که تاثیر افسردگیه ایشان در خانه بسیار بسیار مشهود وتاثیر گذار است. تزریق سلامت و بهداشت روانی هر جامعه ای در مرحله نخست با مردان است .برای اطلاعات جامع از افسردگی میتوانید به مقاله مشاوره افسردگی مراجعه کنید.

    علائم افسردگی در مردان

    شناختن علائم و نشانه های افسردگی در مردان (symptoms of depression in men  ) یکی از مهم ترین اقداماتی است که لازم است برای جلوگیری از مشکلات جدی تر انجام شود .افسردگی یک بیماری جدی است که بر نحوه تفکر ، احساس و عملکرد فرد تأثیر می گذارد.

    افسردگی یک عامل خطرناک قابل توجه برای خودکشی است.افسردگی در مردان بسیار خطرناکتر از زنان است چرا که در تشخیص آن مردان سهل انگاری یا بد شناختی دارند.

    افسردگی در مردان شایع است. طبق انجمن روانشناسی آمریکا ، تخمین زده می شود که هر روز ۹ درصد از مردان در ایالات متحده احساس افسردگی یا اضطراب دارند و ۳۰.۶ درصد از مردان در طول زندگی خود یک دوره افسردگی را تجربه می کنند.

    علائم اولیه افسردگی در مردان می تواند افزایش موارد زیر باشد:

    • عصبانیت
    • نا امیدی
    • پرخاشگری
    • تحریک پذیری

    این اختلافات ممکن است به دلیل انتظارات جامعه از نحوه ابراز احساسات توسط زنان و مردان باشد. اگر احساس کنند که دیگران ممکن است بخاطر آن قضاوت یا انتقاد کنند ، این احتمال وجود دارد که مردان تمایل کمتری به نشان دادن برخی احساسات مانند غم و اندوه نشان دهند.مردان مبتلا به افسردگی ممکن است افکار خودکشی را تجربه کنند.

    افسردگی یک بیماری روانی است ، اما علائم جسمی نیز دارد. مردان مبتلا به افسردگی ممکن است مواردی را که در پایین آورده شده را تجربه کنند:

    • سردرد
    • تنگی در قفسه سینه
    • درد مفصل ، اندام یا کمر
    • مشکلات گوارشی
    • خستگی
    • خوابیدن زیاد یا کم
    • احساس بی قراری یا آشفتگی
    • خوردن زیاد یا خیلی کم
    • لاغری ناخواسته

    برخی از این علائم ممکن است به دلیل تأثیری که افسردگی بر مواد شیمیایی مغز فرد ایجاد می کند ، بوجود آیند. افسردگی باعث تغییر سطح سروتونین و نوراپی نفرین می شود ، که پیام آوران مغز هستند که درد و روحیه را کنترل می کنند. مسیرهای مشترک سلول مغزی ممکن است افسردگی و درد را به هم پیوند دهند.

     در مورد  اثرات منفی افسردگی مادران بر روی فرزندان  بدانید.

    همچنین علائم رایج افسردگی شامل از دست دادن علاقه به فعالیتهای معمول لذت بخش زندگی می باشد.علاوه بر این ها افسردگی در مردان گاه با علائم رفتاری خاصی بروز داده می شوند.

    علائم رفتاری افسردگی مردان

    • مشکل در ملاقات های شغلی ، خانوادگی و سایر مسئولیت های شخصی
    • سو مصرف مواد مخدر
    • نوشیدن بیش از حد الکل
    • انجام فعالیت های پرخطر ، مانند رانندگی بی پروا یا داشتن رابطه جنسی بدون محافظت
    • انزوای اجتماعی
    • اقدام به خودکشی

    چرا تشخیص افسردگی در مردان کار سختی است؟

    به دلایل فرهنگی و اجتماعی خاصی که در کشور ما حاکم است معمولا مردان از بازگو کردن مشکلات و علاقه مندیها و هر آنچه که باعث نارضایتی درونی آنها می شود ابا دارند و همین مسئله باعث شرایط متغییر و نامتعادل درونی مردان افسرده میشود.

    با اینکه بحث و گفتگو در مورد سلامت روان در حال گسترش و توجه است ، هنوز هم عرف فرهنگی و اجتماعی اجازه نمی دهد که افراد به راحتی در مورد افسردگی خود گفتگو نمایند و این موضوع به مراتب برای مردان مشکل تر است .مردان توسط جامعه و اجتماع مجبور می شوند که از ابراز احساسات خود اجتناب نمایند ، اگرچه ثابت شده است که سرکوب احساسات کار ناسالمی است و به سلامت روان آسیب وارد می کند . در تلاش برای حفظ این هنجارهای اجتماعی ، بسیاری از مردان ممکن است سلامت عاطفی ، جسمی و روحی خود را به خطر بیندازند.

    متاسفانه بیشتر مردان ما با علائم اولیه و ابتدایی افسردگی نیز نا آشنا هستند و طریقه برخورد با آن را هم نمی دانند و بعضا با تصمیمات اشتباه به پیشرفت این معضل یعنی افسردگی دامن میزنند.

    مردان جامعه ما، میتوانیم به جرئت بگوییم که هیچ گونه آموزشی در این رابطه ندیده اند تا بتوانند در صورت مواجه با علائم بالینی آن حداقل کارهای ابتداییه مقابله با آن را بدانند.

    برخی از مردانی که علائم را تشخیص می دهند ممکن است برای بحث و گفتگو در مورد مشکل خود تلاشی نکنند زیرا از قضاوت دیگران می ترسند.

    عده ای هم از مردان هستند که با شناسایی علائم افسردگی به اشتباه راه درمانی را پیگیری میکنند که نتایج بدی را درپی دارد مثلا این افراد ساعت های طولانی کار می کنند یا در غیر این صورت وقت خود را برای مشغول ماندن با فعالیت های مختلف پر می کنند  که به نتایج برعکس انتظار، ختم میشود.

    میزان خودکشی در میان مردان ، به ویژه در افرادی که در گذشته در ارتش خدمت کرده یا در حال حاضر در ارتش خدمت می کنند ، زیاد است. علاوه بر این ، مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان احتمال خودکشی منجر به مرگ را دارند.

    بعضا دیده شده که مرد خانواده در شرایط خوب روحی و روانی ظاهری بوده اما به دلایلی که از پیش بیان نمودیم وبخاطر بزرگی در خانواده و داشتن  وجه اجتماعی قوی در جامعه کوچک خانواده ومحله ویا بیشتر از بیان کردن دردها و رنجها و غمهای درونی ویرانگرشان خوداری میکنند که متاسفانه در صورت تشخیص نادرست و نفهمیدن این افسردگی شایع در میان مردان زحمت کش احتمال بروز رفتارهای هیجانی و ناگهانی بسیار خطرناک و غیر قابل برگشت تقریبا قطعی میباشد.

    راههای درمان افسردگی در مردان

    بهترین روش درمان افسردگی این است که تا حد ممکن درباره راه های درمان افسردگی آگاهی کسب کنید و بر اساس نیاز خودتان یک گزینه درمانی مناسب را با کمک پزشک انتخاب کنید.هر بیماری در هر فردی میتواند متفاوت باشد وراههای درمان متفاوتی داشته باشند. همانطور که دو نفر دقیقاً یک نوع افسردگی نمی‌گیرند، راه های درمان افسردگی نیز با هم مشابه نیستند و هیچ درمانی نیست برای تمامی افسردگی‌ها مناسب باشد .

    • درمان‌های روانشناختی، دارو و تغییرات در سبک زندگی برخی از راه های درمان افسردگی هستند که می‌توانند بیماری افسردگی را درمان کند.
    • تحقیق وشناخت دقیق دلیل افسردگی

    تا جایی که می‌توانید درباره افسردگی خود یاد بگیرید. مهم است که مشخص کنید افسردگی شما به دلیل شرایط پزشکیتان هست یا نه. اگر این چنین است، این شرایط باید ابتدا درمان شود.

    • شناخت میزان درگیری با افسردگی

    شدت افسردگی شما نیز یک عامل است. هرچه شدت افسردگی بیشتر باشد، شدت درمان نیز افزایش پیدا می‌کند و راه های درمان افسردگی باید قوی‌تر باشند.

    • زمان و وقت مناسب برای یافتن بهترین راه حل

    پیدا کردن روش درمان صحیح وقت‌گیر است. ممکن است برای پیدا کردن درمان و پشتیبانی مناسب خود نیاز به آزمون و خطا داشته باشید. مثلاً اگر به دنبال درمان هستید، ممکن است پیدا کردن درمانگر مناسب شما کمی طول بکشد. یا ممکن است یک داروی ضد افسردگی را امتحان کنید تا ببینید که اگر روزی نیم ساعت پیاده روی کنید به آن احتیاج نخواهید داشت. شما باید تغییرات و آزمون و خطا را پذیرا باشید.

    • استفاده مناسب و صحیح از دارو

    خیلی به مصرف دارو تکیه نکنید. با وجود این که دارو می‌تواند علائم افسردگی را بهبود بخشد، ولی برای مصرف طولانی مدت مناسب نیست. اگر می‌خواهید که دارویی را امتحان کنید، به یاد داشته باشید که دارو هنگامی بهترین اثر را خواهد داشت که تغییرات در سبک زندگی نیز ایجاد شود.

    • ورزش مناسب با سن و سال

    ورزش می‌تواند همانند دارو اثرگذار باشد و حتی بهتر نیز عمل کند و اثرات جانبی نیز نداشته باشد.با انجام مناسب و پی در پی ورزش به آرامی وبا مشاوره پزشک میتوان درمان دارو را کنار گذاشت.

    • تقویت روابط اجتماعی در اسرع وقت

    هرچه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید،‌ بیشتر در مقابل افسردگی مقاوم می‌شوید. اگر حس می‌کنید که گیر کرده‌اید، برای صحبت با اعضای خانواده یا دوستان مورد اعتماد درنگ نکنید و به دنبال ایجاد ارتباطات جدید در گروه‌های پشتیبانی افسردگی بگردید. درخواست کمک ، نشانی از ضعف شما نیست و به این معنی نیست که به دیگران وابسته هستید. در بیشتر مواقع یک صحبت ساده چهره به چهره با دیگران می‌تواند کمک بزرگی باشد.

    • تغییرات اساسی در سبک زندگی

    تغییر نگرش نسبت به هر چیزی که از قبل در شخصیت شما نهادینه شده می تواند یکی از مهمترین راه های درمان افسردگی در مردان تلقی شود

    تغییر در خوراک ،پوشاک،راه رفتن، ورزش کردن، نگاه کردن،حمام رفتن،مسافرت،صحبت کردن، نشست و برخاست با افراد، وخلاصه یک رویه جدید و نو و تازه تا حدود زیادی در درمان افسردگی مردان مثمرثمر خواهد بود.

    • استفاده از روان درمانی
    • درمان گروهی در کنار درمان فردی

    در راه های درمان افسردگی به صورت گروهی، گوش دادن به همتاهایی که دارای مشکلاتی مشابه هستند می‌تواند تجربیات شما را تائید کند و به ایجاد اعتماد به نفس شما کمک کند.

    با تمام این مطالب بعضا افرادی هستند که از حوصله ایشان خواندن این مطالب به دلیل افسردگی ای که دارند خارج است ما در مرکز مشاوره هما با داشتن مشاورین مجرب و متخصص می توانیم حتی با نخواندن این مقاله تنها با شماره گیری تلفن مرکز مشاوره هما راههای رفع مشکلات و علت آنها را برایتان بازگو کنیم کافی است با ما تماس بگیرید.

    • افسردگی یک اختلال خلقی است یعنی چه؟
    • چه زمانی افسردگی در مردان مشهود میشود؟
    • علایم اولیه افسردگی در مردان چیست؟
    • علائم رفتاری افسردگی مردان چه میتواند باشد؟
    • چرا تشخیص افسردگی در مردان کار سختی است؟

    افسردگی مردان یک بیماری روحی جدی است که از نظر درمان باید جدی گرفته شود اما متاسفانه از سوی بسیاری از مردان کتمان می‌شود و یا سعی می‌کنند درمان این بیماری را به تعویق بیندازند. اگر این روز‌ها بیش‌تر دچار تحریک پذیری، انزوا و پرخاشگری قرار می‌گیرید و همچنین از مشروبات و دخانیات به حد افراط استفاده می‌کنید؛ این روش های ناسالم زندگی خبر از افسردگی و تنهایی مردانه را می‌دهند که اگر به دنبال راه چاره و یا درمان هستید، نباید این شرایط موجود را نادیده بگیرید.

    افسردگی در مردان و زنان متفاوت است و معمولا در مردان با رفتار‌های ناسالم مثل انزوا طلبی و یا پرخاشگری و یا عصبانیت خود را نشان می‌دهد که نیاز به درمان دارد، که البته در بسیاری از موارد با درمان بهبود پیدا می‌کنند.

    همچنین اگر این روز‌ها با این شرایط روحی دست و پنجه نرم می‌کنید؛ بد نیست مقاله را نگاهی بیندازید و دلیل افسردگی مردان را بیش تر بدانید تا راه‌های اساسی و سالم را برای درمان و مقابله با آن بهتر بدانید.

    علائم و نشانه‌های افسردگی مردان

    افسردگی در دو جنس مرد و زن بسیار متفاوت است و اینکه چرا این تفاوت وجود دارد دلایل زیادی را  در خود جای می دهد، اما از موارد اصلی می‌توان به ساختار مغزی و میزان تولید هورمون‌های شیمیایی که از مغز ترشح می‌یابند و البته تجربیات متفاوتی که هر یک از زندگی بدست می‌آوردند؛ نسبت داد که هر سه در ایجاد تفاوت افسردگی در مرد و زن موثر هستند. این تفاوت می‌تواند در ایجاد علائم و بروز افسردگی هم رخ دهد.

    علائم افسردگی در مردان عبارتند از:

    • احساسی از غم و اندوه را تجربه می‌کنند.
    • خستگی شدید و افراط در خوابیدن و گاهی نخوابیدن را دارند.
    • عدم لذت از فعالیت‌های روزمره یا فعالیت‌هایی که قبلا لذت بخش بودند.
    • از خانواده فرار می‌کنند و وقت زیادی را برای کار و یا سایر کار های متفرقه صرف می‌کنند.
    • مشکلات جسمی مثل ناراحتی های گوارشی، سردرد، درد‌های عضلانی ناشی از مصرف مواد مخدر و یا مشروبات الکلی را ممکن است؛ تجربه کنند.
    • تحریک پذیر هستند و معمولا عصبانیت های غیر منطقی را از خود بروز می‌دهند.
    • رفتار های پر خطر مانند رانندگی های بی‌پروا را در خیابان از خود بروز می‌دهند.
    • تمرکز لازم را برای انجام کار های روزمره از دست می‌دهند.
    • گاهی افکار خودکشی را در سر می‌پرورانند.
    • در برخی موارد کاهش اشتها و کاهش میل جنسی را تجربه می‌کنند که منجر به کاهش وزن شدید می‌شود.

    استفاده از کمک های متخصص و روانکاو

     

    البته علائم افسردگی مردان از مردی به مرد دیگر کاملا متفاوت است و ممکن است اگر فردی خوابیدن زیاد را تجربه می‌کند، فرد دیگر به مشکلات گوارشی و جسمی بیشتری ابتلا پیدا کند. از آنجایی که تشخیص افسردگی مردان با توجه به شرایط بالا نیاز به تایید متخصص دارد، حتما در این مورد و درمان موثر باید تصمیمات درستی گرفته شود که گاهی همین افسردگی ممکن است هفته ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها بدون درمان ادامه پیدا کند.

    یک روانکاو یا متخصص خوب، به راحتی میتواند مشکل اصلی شما را پیدا کند.

    در این زمان، پزشک یا روانکاو هر سوالی از شما میپرسد باید به صداقت کامل پاسخ دهید تا بتواند مسئله را تحلیل و بررسی کند.

    دلیل افسردگی مردان چیست

    متاسفانه دلیل افسردگی مردان گاهی ناشناخته باقی می‌ماند، به این دلیل که گمان بسیاری از افراد این است که افسردگی مختص به زنان است و در مردان یا اصلا و یا به اندازه کمی اتفاق می‌افتد.

    اما برخی از تحقیقات حاکی از آن هستند که عوامل متعدد زیادی وجود دارد که می‌تواند مسئول ابتلای مردان به این بیماری باشد و الیته این بیماری در مردان هم چندان کم نیست.

    مصرف دارو‌های ضد افسردگی

    در برخی شرایط مصرف خود دارو‌های افسردگی ارتباط مستقیمی با ناتوانی‌های جنسی دارند که فرد را با افسردگی و یا گاهی با اضطراب همراه می‌کنند که یا نمی‌تواند با همسرش ارتباط برقرار کند و یا انجام ارتباط ناموفق است و همین در ادامه افسردگی‌هایی از نوع افسردگی مردان را به همراه خواهد داشت.

     

    عدم جذابیت و اعتماد به نفس در رابطه جنسی

    گاهی هم مردان و هم زنان نسبت به اندام جنسی و فیزیکی خود دچار یاس و ناامیدی می‌شوند و برای خود هیچگونه جذابیتی ندارند و همین موضوع باعث سردی و عدم رابطه جنسی از سوی طرفین می‌شود که نتیجه‌ای جز افسردگی را نخواهد داشت و اعتماد به نفس این افراد کم میشود.

    مشکلات خانوادگی در بروز افسردگی

    شاید بتوان گفت قسمتی از افسردگی مردان به دلیل مشکلات خانوادگی می‌باشد که ممکن است بین زن و شوهر و یا پدر و فرزند اتفاق بیفتد،که در دنیای کنونی بسیاری از این مشکلات به دلیل گسترش روابط فرهنگی و البته تفاوت‌های فرهنگی اتفاق می‌افتد و باعث جدایی خانواده‌ها از هم می‌شوند. به همین دلیل این جدایی در روابط گرمی که باید وجود داشته باشد خلل ایجاد می‌کند و خود را به صورت افسردگی مردان بروز می‌دهد،

    انواع افسردگی مردان کدامند؟

    برخی از انواع معمول افسردگی مردان وجود دارد که می‌تواند به شرح زیر باشد:

    اختلال عاطفی و فصلی

    به طور کلی به عنوان اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی این افسردگی به فصولی خاصی در سال بستگی دارد،این نوع افسردگی در ماه‌هایی از سال که نور خورشید ملایم می‌تابد و یا در بیش‌تر روزهایی از ماه هوا آفتابی نیست؛ خود را بیش تر نشان می‌دهد و مطالعات نشان داده است که در روز های گرم سال این افسردگی مردان از بین می‌رود.

    اختلال افسردگی دائمی

    اختلال افسردگی مردان آن هم برای طولانی مدت به دیستیمیا معروف است، فرد مبتلا به این نوع افسردگی معمولا به مدت دو سال یا بیشتر درگیر می‌شود؛ ولی علائم تا حدودی خفیف است و چندان حاد نیست.

    افسردگی روان پریشی

    نوعی از افسردگی مردان وجود دارد که با توهم و روان پریشی همراه هست که فرد بیمار نمی‌تواند واقعیت را از خیال را تشخیص دهد و این مرحله ای از شدت بیماری است.

    درمان افسردگی مردان

    با توجه به عوامل و نشانه‌های افسردگی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، دلیل افسردگی مردان هر چیزی که باشد می‌تواند با نتایج آزار دهنده‌ای همراه باشد که باید در اولین مرتبه آن را درمان کنید.

    روش‌های درمانی برای افسردگی مردان متفاوت است. برخی از آن ها عبارتند از:

    درمان به کمک روانشناس

    اولین کاری که باید یک مرد افسرده انجام دهد این است که با وجود علائم به یک متخصص روح و و روان یا روانکاو مراجعه کند تا به کمک سوالات مرتبط روحی تشخیص اصلی در مورد دلیل افسردگی مردان به خوبی انجام شود.

    اگر افسردگی مرتبط با مشکلات پزشکی و دارویی باشد که فرد متخصص شما را به پزشک مورد نظر ارجاع می‌دهد، و اگر مشکل مربوط به افسردگی روحی و روانی باشد دارو‌ها و مشاوره‌های اساسی را ارائه  خواهد داد.

    درمان پزشکی

    اگر دلیل افسردگی به دلیل مصرف دارو‌هایی باشد که برای بیماری خود مصرف می‌کنید، پزشک شما می‌تواند دارو‌هایی با عارضه‌های کمتر را تجویز کند و علائم افسردگی را به مرور کاهش دهد.

    مصرف دارو‌های ضد افسردگی

     

    دقت کنید این دسته از دارو‌ها زمان مشخصی را برای مصرف دارند و نباید بیش از اندازه و یا کمتر از حد تجویزی مصرف شوند. در ضمن برای هر نوع افسردگی نمی‌توان این قبیل دارو‌ها را مصرف کرد.

    برای همین موضوع تنها کسی که می‌تواند این دسته از دارو‎ها را برای شما تحویز کند، پزشک متخصص است.

    برخی از این دارو‌ها موجب ترشح سروتونین و نورآدرنالین در مغز می‌شوند که به بهبود عملکرد مغز و خلقیات فرد کمک می‌کنند. این دارو ها به مرور بر حال افراد بیمار تاثیر خوبی می‌گذارند و در مدت زمان مشخص فرد با بهبودی کامل رو به رو می‌شود، اما قبل از اینکه دارو را قطع کنید باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

    افسردگی مردان و روان درمانی

    در مورد افسردگی مردان باید گفت که یک روشی است که سعی دارد با کمترین عارضه و علائم واکنشی حاصل از دارو ها، به درمان بیمار کمک کند. که شامل :

    شناخت رفتاری- درمانی

    فردی که به افسردگی مبتلا است، برای درک و به چالش کشیدن الگو‌های فکری و باور‌های غیر مفید و مخرب روش‌های موثر را می‌آموزد.

    درمان حل مسئله افسردگی

    در این روش بیمار نحوه مدیریت عوامل منفی و استرس‌زا به خوبی می‌آموزد تا بتواند در شرایط مختلف آن‌ها را مهار کند و کمترین آسیب را از ناحیه آن‌ها داشته باشد.

     

    درمان بین فردی

    در این درمان فرد با بهبود روابط بین فردی که می‌تواند رابطه مرد با همسرش باشد و یا  با فرزندش و یا دوستش باشد به یک روابط محبت آمیز و بدون چالش وارد شود.

    خطرات افسردگی مردان آلفا

    یک مرد قدرتمند آلفا هم می‌تواند در معرض خطر افسردگی قرار بگیرد، به هر دلیلی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، اما این واکنش و برخورد مرد آلفا با بیماری افسردگی است که می‌تواند او را از این بیماری برهاند و دوباره همان مرد برتر و قدرتمند همیشگی شود. بنابراین مشکلات زندگی در مورد مرد آلفا هیچگونه استثنایی را در بر ندارد، ولی واکنش و عکس العمل او نسبت به سختی‌ها متفاوت است که به راحتی قادر است خود را از منجلاب سختی‌ها و بیماری‌ها بیرون بکشد.

    افسردگی در مردان : چرا افسردگی مردان معمولا ناشناخته می‌ماند؟

    افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در جوامع امروزی است. این بیماری در هر دو جنسیت اتفاق می‌افتد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که مردان ممکن است از این حالت روانی رنج ببرند، اما به دلیل تمایل آنها به پنهان کردن احساساتشان، افسردگی آنها معمولاً ناشناخته می‌ماند.

    در گذشته، فرضیه معمول بر این بود که مردان از احساسات کمتری برخوردار هستند و به طور طبیعی از افسردگی کمتری رنج می‌برند. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که این فرضیه صحیح نیست و مردان همانند زنان به افسردگی مبتلا می‌شوند. در واقع، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مردان حتی ممکن است از افسردگی بیشتری رنج ببرند.

    یکی از دلایلی که افسردگی مردان ممکن است ناشناخته بماند، این است که مردان به طور معمول تمایل دارند احساسات خود را پنهان کنند. آنها ممکن است از اعتراف به اینکه آنها در حالت افسردگی قرار دارند، خجالت بکشند و به جای آن، به ندرت این حالت را به دیگران اعلام کنند. این موضوع می‌تواند باعث شود که افسردگی آنها به دلیل عدم تشخیص آن، بیشتر شود و به بیماری‌های دیگری که ممکن است به عنوان علایم جانبی در افسردگی مردان ظاهر شوند، منجر شود.

    علاوه بر پنهان کردن احساسات، فرهنگ مردانه نیز ممکن است تأثیرگذار باشد. در برخی فرهنگ‌ها، مردان از بیمار شدن و بیماری خود را نشان دادن خجالت می‌کشند. آنها ممکن است فکر کنند که نشان دادن ضعف در واقع به معنای فرار از مسئولیت و عدم توانایی برای مدیریت زندگی است. این نگرش ممکن است باعث شود که مردان از جستجوی کمک پزشکی و درمانی برای افسردگی خودداری کنند.

    در نهایت، باید توجه داشت که افسردگی یک بیماری جدی است که نباید نادیده گرفته شود. مردان نیز باید به جستجوی کمک پزشکی برای درمان افسردگی خود بپردازند. این کمک می‌تواند شامل مشاوره روانی، داروها، درمان‌های روانشناختی و فعالیت‌های بدنی باشد. در نهایت، با اطلاع از علائم و نشانه‌های افسردگی و جستجوی بازیابی، مردان می‌توانند بهبودی خود را تجربه کنند و به زندگی خود ادامه دهند.

    در حالیکه افسردگی بالینی معمولا به عنوان یک بیماری زنانه در اذهان عمومی شناخته شده است، مردان بسیاری از این اختلال رنج می‌برند. از آن‌جایی متاسفانه تصویر ماندگاری از افسردگی زنانه در ذهن ما به جا مانده است موجب می‌شود که مردان مبتلا به افسردگی به درستی شناسایی و درمان نشوند. افسردگی در مردان ممکن علائم متفاوتی نسبت به زنان داشته باشد و یا به عبارت درست‌تر علائم تا حدودی در هر دو جنس یکسان است اما مردان به گونه‌ای متفاوت این افسردگی را بروز می‌دهند.

    در واقع افسردگی هر دو جنس را، چه مذکر و چه مونث، تحت تاثیر قرار می‌دهد و در روابط و زندگی روزمره‌ی آن‌ها به گونه‌ای خلل ایجاد می‌کند. از علائم رایج این اختلال می‌توان به از دست دادن علاقه نسبت به کارهای روزمره، خستگی، تغییر در اشتها، اختلال در خواب و بی حسی اشاره کرد. در زنان افسردگی بیشتر احتمال دارد که موجب احساس غم و بی‌ارزشی شود. از سوی دیگر، افسردگی در مردان ممکن است بیشتر موجب گوشه گیر شدن آن‌ها و یا تحریک‌پذیری و رفتار خشونت‌آمیز و تهاجمی شود.

     

    چرا افسردگی در مردان معمولا ناشناخته می‌ماند؟

    دلایل متعددی وجود دارد که چرا علائم افسردگی در مردان معمولا تشخیص داده نمی‌شود. برای مثال مردان اغلب تمایل دارند که مشکلات خود را تکذیب کنند زیرا که می‌خواهند قوی باشند و کاریزمای خود را حفظ کنند. معمولا در اغلب فرهنگ‌ها ابراز احساسات یک ویژگی زنانه به شمار می‌آید. در نتیجه مردان مبتلا به افسردگی ترجیح می‌دهند بیشتر درباره‌ی علائم فیزیکی افسردگی خود همچون خستگی صحبت کنند تا علائمی که مربوط به احساسات آن‌ها می‌شود.

     

    آیا افسردگی در مردان بر روی میل و عملکرد جنسی آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد؟

    جواب این سوال مثبت است و افسردگی تاثیر زیادی بر روی کاهش میل و عملکرد جنسی مردان دارد. متاسفانه برخی داروهای ضداسترس و داروهای مرتبط با افسردگی نیز چنین تاثیری بر روی بدن دارند. اما مردان معمولا علاقه‌ای به صحبت درباره‌ی این مشکلات جنسی خود ندارند. بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند که این مشکلی است که مربوط به مردانگی آن‌هاست در حالیکه به علت بروز یک شرایط پزشکی همچون افسردگی بالینی رخ داده است.

     

    علائم قابل تشخیص افسردگی در مردان :

    همانطور که قبلا گفتیم بسیار احتمال آن کم است که مردان علائم رایج افسردگی را از خود بروز دهند. افسردگی در مردان ممکن است موجب شود که آن‌ها احساسات خود را پنهان کنند. به جای بیان و نشان دادن خلق و خوی افسرده آن‌ها ممکن است بیشتر تحریک‌پذیر و پرخاشگر باشند.

    به همین دلیل بسیاری از مردان و همچنین پزشکان و دیگر متخصصان ممکن است نتوانند ابتلا به این بیماری را تشخیص دهند.

     

    اگر افسردگی در مردان درمان نشود چه عوارضی در پی خواهد داشت؟

    افسردگی در مردان می‌تواند پیامدهای ویرانگری در پی داشته باشد. CDC گزارش می‌دهد که در ایالات متحده مردان ۳ تا ۴ برابر بیشتر از زنان دست به خودکشی می‌زنند. در واقع ۷۵ تا ۸۰ درصد افرادی که دست به خودکشی می‌زنند مردان هستند. اگرچه ممکن است زنان بیشتر حرف از خودکشی بزنند و یا اقداماتی نیز بکنند اما معمولا از این خودکشی‌ها زنان جان سالم به در می‌برند اما مردان کاملا به زندگی خود پایان می‌بخشند. البته این ممکن است به این دلیل باشد که مردان معمولا از روش‌های کشنده‌تر و خشونت‌آمیزتر برای خودکشی استفاده می‌کنند. برای مثال مردان ممکن است از تفنگ برای کشتن خود استفاده کنند تا اینکه با خوردن بیش از اندازه‌ی برخی قرص‌ها دست به خودکشی بزنند.

     

    چرا پذیرش افسردگی در مردان سخت است؟

    شناخته‌ی نحوه‌ی رفتار مردان در جامعه‌ی ما تاثیر ویژه‌ای در شناسایی و درمان افسردگی در آن‌ها دارد. گاهی افسردگی در مردان ممکن است ردی از انتظارات فرهنگی در خود داشته باشد. برای مثال از مردان انتظار می‌رود که موفق باشند و یا آن‌ها باید احساسات خود را کنترل کنند. در واقع آن‌ها اکثر اوقات در کنترل جامعه و فرهنگ‌های جامعه هستند. اینگونه انتظارات فرهنگی می‌تواند برخی از علائم واقعی افسردگی را پنهان کند. در عوض مردان ممکن است در چنین شرایطی خشونت خود را ابراز کنند، رفتاری که بیشتر از سوی جامعه از یک مرد انتظار می‌رود!

     

    آیا افسردگی در مردان شرم‌آور است؟

    مردان معمولا به سختی با لکه‌ی ننک افسردگی کنار می‌آیند. آن‌ها بیشتر احتمال دارد که علائم خود را با نوشیدن الکل، سوء مصرف مواد مخدر و یا انجام رفتارهایی خطرناک بپوشانند. بسیاری از مردان از صحبت کردن درباره‌ی احساس افسردگی به خانواده و نزدیکان خود اجتناب می‌کنند.

     

    آیا افسردگی در مردان مسن نیز رایج است؟

    اگرچه افسردگی بخش معمولی از پیری نیست. مردان مسن ممکن است در شرایط فیزیکی سخت و استرس‌زایی قرار بگیرند که منجر به افسردگی در آن‌ها شود. برای مثال ابتلا به بیماری‌های سخت همچون سرطان، بیماری قلبی و یا سکته‌ی مغزی از جمله شرایطی هستند که ممکن است فرد ابتلا در این شرایط احساس افسردگی را تجربه کند. از طرفی بازنشستگی برای بسیاری از مردان دشوار است زیرا که آن‌‌ها هیچ روش و برنامه‌ی دیگری برای دنبال کردن ندارد و به زندگی بی‌هدفی می‌رسند و از طرفی احساس عزت نفس خود را از دست می‌دهند.. گاهی اوقات نیز وارد شدن خسارت‌هایی جبران ناپذیر همچون از دست دادن بستگان یا همسر و یا زیان‌های مالی ممکن است منجر به افسردگی در آن‌ها شود. علاوه بر این مصرف برخی از داروها در دوران پیری نیز عوارضی دارد که ممکن است منجر به افسردگی شوند.

    افسردگی در مردان مسن نیز بسته به شرایطی که در آن قرار دارند ممکن است اتفاق بیفتد.

    افسردگی در مردان چگونه درمان می‌شود؟

    بیش از ۸۰ درصد افسردگی‌ها چه در مردان و چه در زنان با داروهای صدافسردگی، روان‌درمانی و یا ترکیبی از این دو روش قابل درمان هستند. مراجعه به یک روانشناس متخصص می‌تواند روند درمان را تسریع داده و بیمار به صورت کامل درمان شود.

     

    یه خبر خوب

    شیک اندیش امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

    نشانه های افسردگی در مردان

     

    نشانه های افسردگی در مردان , لایف بری

    خستگی
    معمولا افرادی که افسرده هستند دچار یک سری تغییرات جسمی و روحی می شوند. آنها بیش از افراد دیگر احساس خستگی گرده و سرعت حرکات فیزیکی، گفتار و فرایندهای فکری آنها کم می شود.

    خواب خیلی زیاد یا خیلی کم
    مشکلاتی مانند خواب بیش از حد ، بی خوابی ، خیلی زود و یا خیلی دیر بیدار شدن از خواب در صبح از علائم معمول افسردگی می باشد. برخی از افراد افسرده ۱۲ ساعت در روز می خوابند و هنوز هم احساس خستگی می کنند .

    دل درد و یا پشت درد
    مشکلات سلامتی مانند یبوست یا اسهال، و همچنین سردرد و درد پشت، در افرادی که افسرده هستند شایع است.

    کج خلقی
    در مردانی که افسرده هستند اغلب نشانه هایی از تحریک پذیری مشاهده می شود . مثلا اگر با آنها در مورد یک مسئله عاطفی صحبت کنید نشانه های غم و اندوه همراه با تحریک پذیری را در رفتار آنها مشاهده می کنید .

    مشکل در تمرکز
    اقسردگی در مردان موجب کاهش توانایی فرد درپردازش اطلاعات و در نتیجه اختلال تمرکز در کار می شود . همچنبن افسردگی معمولا با هجوم افکار منفی همراه است و در نتیجه فکر کردن به مسائل منفی تمرکز فرد کاهش می یابد .

    خشونت و خصومت
    افسردگی دربرخی از مردان با رفتارهای خصمانه، خشم و یا پرخاشگری، همراه است.

    استرس
    تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس می تواند باعث بروزتغییراتی در شرایط بدن و مغز شده که این تغییرات می توانند به نوبه خود منجر به افسردگی می شود.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا