ورزش در دوران بارداری(اهداف تمرین های ورزشی در دوران بارداری)

ورزش در دوران بارداری
  • ورزش در دوران بارداری

    ورزش در دوران بارداری به عنوان یکی از مواردی است که ممکن است برای بسیاری از زنان مبهم باشد. در حالی که برخی از زنان ممکن است به دلیل ترس از ایجاد مشکلات برای جنین خود، از انجام ورزش در این دوران خودداری کنند، اما ورزش در دوران بارداری به شرط انجام صحیح آن، می‌تواند باعث بهبود سلامتی مادر و جنین شود.

    ورزش در دوران بارداری به عنوان یکی از راه‌هایی برای کاهش درد و عفونت‌های مربوط به بارداری و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آینده مادر، می‌تواند مفید باشد. همچنین، انجام ورزش در این دوران می‌تواند باعث بهبود خواب و افزایش انرژی مادر شود.

    اما باید توجه داشت که انجام ورزش در دوران بارداری باید با احتیاط و توجه به محدودیت‌هایی که در این دوران وجود دارد، صورت گیرد. برای مثال، ورزش‌هایی که به همراه ضربه و شتاب مانند بوکس، فوتبال، والیبال و بسکتبال هستند، به عنوان ورزش‌هایی که در این دوران توصیه نمی‌شوند، شناخته می‌شوند. همچنین، ورزش‌هایی که به همراه گرفتن هوا نفس بریدنی مانند دویدن، بایک‌سیکل، شنا و ورزش‌هایی که به صورت پرش و پله‌رفتنی هستند مانند تنیس و بدمینتون، باید با توجه به میزان فعالیت و تناسب با وضعیت بارداری، انجام شوند.

    همچنین، باید به این نکته هم توجه کرد که در صورتی که زن باردار قبلاً ورزشی انجام نمی‌داد، بهتر است قبل از شروع ورزش در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کند. همچنین، باید در طول انجام ورزش، به نشانه‌هایی که بدن می‌دهد، توجه کرد و در صورتی که حساسیت، خستگی و یا درد ایجاد شود، فعالیت خود را کاهش داده و به استراحت بپردازد.

    در کل، ورزش در دوران بارداری می‌تواند باعث بهبود سلامتی و خواب، کاهش درد و عفونت‌های مربوط به بارداری و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آینده مادر شود، اما باید با احتیاط و توجه به محدودیت‌هایی که در این دوران وجود دارد، انجام شود.

    در این مقاله به ورزش کردن در دوران بارداری می پردازیم.

    اگر به فکر سلامتی جنین و خودتان هستید، نرمش در دوران بارداری را فراموش نکنید. برای داشتن روحیه بالا و پر انرژی بودن و داشتن اندام مناسبی بعد از بارداری حتما باید به فکر نرمش های مناسب این دوران باشیم. اگر می خواهیم از وزن سنگینمان شکایتی نداشته باشیم حتما باید در این دوران به فکر باشیم.

    اگر اهل ورزش هستیم که چقدر عالی و همچنان ادامه بدهیم ولی اگر اهل نرمش نیستیم حتما شروع کنیم. اگر عادت به ورزش های داخل سالن نداریم بهترین جایگزین و بی هزینه ترین ورزش “پیاده روی ” است. هر کاری را منظم انجام بدهیم حتما نتیجه خواهیم گرفت اگر هر روز سخت است که به پیاده روی بروید ، سه روز در هفته را تعیین کنید که مرتب بروید. خودتان را طوری ملزم کنید که اگر تحت هر شرایطی (برف ،باران ،آلودگی هوا،…) نتوانستید بروید در خانه انجام بدهید. به خوبی یادم می آید توصیه پزشک یکی از اقواممان را زمانی که نمی توانستند برای پیاده روی به بیرون از منزلشان بروند، با توجه به کوچک بودن منزلشان باز تاکید داشتند که در منزل انجام بدهند و هیچ ایرادی ندارد.

     

    خیلی جالب است که بدانید ورزش در دوران بارداری علاوه بر اینکه به سلامتی مادر کمک می کند ، بر روی دستگاه عصبی خودکار ( منظور فعالیت های غیر ارادی بدن مانند :ضربان قلب ،فشار خون ،…) قلب جنین اثرات مفیدی دارد. بر اساس تحقیقاتی که محققان بر روی جنین مادرانی که در دوران بارداری نرمش می کردند نسبت به مادرانی که ورزش انجام نمی دادند ، عملکرد خودکار بهتری بهتری داشتند.

    در این آزمایش مقدار اختلاف آهنگ قلب جنین در ماه های ۲۸ تا ۳۶ بارداری در مادرانی که ورزش مرتب یعنی بطور متوسط هفته ای سه مرتبه و حداقل ۳۰ دقیقه انجام می دادند ریتم قلب جنین بسیار متفاوت بوده .محققان با این آزمایش به این نتیجه رسیدند که احتمالا نرمش اولین و موثرترین روش برای تقویت قلب جنین است.

    انجام نرمش های دوران بارداری درست است که بسیار مفید است ولی متذکر می شوم که شرایط هر خانم باردار با هم متفاوت هست و باید اجازه ی انجام دادنش را حتما پزشکی که تحت نظرش هستیم بدهد.

    اهداف تمرین های ورزشی در دوران بارداری

    • ایجاد نشاط در خانم باردار ، گردش خون بیشتر، رساندن اکسیژن بیشتر به سلول های مادر و جنین، جلو گیری از کمردرد های دوران بارداری که امکان دارد خیلی ها به آن مبتلا شوند.
    • اگر تمرین های دوران بارداری را انجام بدهیم ، عضلات منعطف تری خواهیم داشت و قطعا زایمان آسان تر و راحت تری خواهیم داشت.
    • پس از زایمان هم اندامی بهتر و عضلات سفت تری خواهیم داشت.

     

    از کی باید شروع کنیم ؟

    اولین نکته ی قابل توجه ، باید با پزشکمان مطرح کنیم و با اجازه ی آنها انجام بدهیم.

    به طور کلی فردی که قبل از بارداری ورزش می کرده در دوران بارداری هم می تواند ادامه بدهد، به شرط آنکه جزو ورزش های سنگین  مانند(اسب سواری، دوچرخه سواری، اسکی،….) نباشد و باعث خستگی نشود. در ضمن خود یا جنین را در معرض آسیب قرار ندهد. ولی به طور کلی از ماه چهارم بارداری به بعد با خیال راحت می توانیم ورزش کنیم.

    مطمئنن بی خطر ترین ورزش، پیاده روی است که بسیار مهم و واجب به خصوص در ماه های آخر بارداری. به غیر از کسانی که پزشک شأن ممنوع کرده است بقیه حتما باید انجام بدهند، علاوه بر اینکه به نشاط و شادابی مادر بسیار کمک می‌کند و  باعث تسریع در فرایند زایمان می‌شود.

    از جمله ورزش های مناسب برای دوران بارداری، شنا است. این ورزش به مادر کمک می‌کند تا عضلات خود را تقویت کند و از طرفی دیگر این عمل مکمل روش های  تنفسی می باشد.

    ورزش شنا نه تنها عضلات را تقویت می‌کند، بلکه به سبب تماس بدن با آب ، احساس طراوت و نشاط در مادر ایجاد می‌کند.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا