بخشیدن آموختنی است! چگونه دیگران را به آسانی ببخشیم؟ 

چگونه ببخشم؟
  • چگونه دیگران را به آسانی ببخشیم؟ 

    ببخشیدن به دیگران به عنوان یک موضوع اخلاقی و انسانی بسیار مهم است. اگرچه ببخشیدن به نظر ساده می‌رسد، اما در عمل بسیاری از افراد نمی‌توانند به راحتی ببخشند. اما با رعایت چند نکته می‌توانیم به راحتی دیگران را ببخشیم.

    اولین نکته در ببخشیدن به دیگران، درک و فهمیدن موقعیت دیگران است. بهتر است ابتدا به شخصی که قصد ببخشیدن داریم، گوش دهیم و سعی کنیم موقعیت و احساسات او را درک کنیم.

    نکته دوم، ابراز تسلیم و آمادگی برای ببخشیدن است. ما باید به شخصی که خطا کرده‌است، نشان دهیم که ما آماده‌ایم او را ببخشیم و از طرفی که او هم تسلیم شده و متعهد به تلافی خطا خود شده‌است.

    نکته سوم، شفاف سازی و توضیح دادن دلایل ببخشیدن ما به دیگران است. اینکه به چه دلایلی ما قصد ببخشیدن را داریم، به شخص مقابل اعلام کنیم و به او بیان کنیم که ما این کار را برای روابط بهتر با او و برای حفظ صلح و آرامش می‌کنیم.

    نکته چهارم، برای ببخشیدن به دیگران باید صریح و روشن عمل کنیم. بهتر است خودمان به شخص مقابل برسیم و با او صحبت کنیم و از فرستادن پیام‌های الکترونیکی خودداری کنیم.

    نکته پنجم، بعد از ببخشیدن به دیگران، باید قابلیت اعتماد و احترام دیگران را به دست آوریم. بنابراین، باید تلاش کنیم با عملکرد و رفتار ما، اعتماد و احترام دیگران را به دست آوریم و به آن‌ها نشان دهیم که ما در واقع قصد داریم روابط را با او بهبود بخشیم.

    با آموختن مهارت عفو و بخشش از مزایای بیشمار آن در زندگی بهره ببرید

     

    مفهوم عفو و بخشش

    ان رایت، یکی از محققان مطرح در این زمینه است که در مورد آموزش عفو و بخشش به کودکان و دانش آموزان تحقیق می کند. پژوهش های او و همکارانش نشان دهنده تأثیر بخشش در کاهش مشکلات بالینی است. مشکلاتی از قبیل افسردگی، ناراحتی و اضطراب.

    فردی که اذیت شده است، هنگام عفو و بخشش به درک بهتری از روابط می رسد و به مرحله جدیدی از رشد قضاوت اخلاقی میرسد.

    گذشت کردن در سلامت جسمی فرد هم موثر است. افکار منفی ناشی از رنجیدن و احساس خشم و عصبانیت در پی آن، باعث فشار روانی می‌شود. فشار روانی نیز هزینه ها و مشکلات مختلف روانی و جسمی را در پی دارد. از جمله این مشکلات می توان به سرگیجه، خستگی، مشکلات خواب، شکایت از ناتوانی در تمرکز، تحریک پذیری و بیماری‌های قلبی و گوارشی اشاره کرد.

     

    گام های پیشنهادی که برای عفو و بخشش پیشنهاد شده است به صورت زیر است:

    در گام اول، اتفاقی که در آن اذیت شده اید را به روشن ترین و عینی ترین شکلی که  می توانید به یاد آورید. اما طرف مقابل را یک آدم بد ذات نبینید. همچنین غرق در ترحم به خود نشوید. درحالی که اتفاقی که در آن اذیت شده اید را تجسم می کنید، نفس های عمیق و آرام بخش بکشید.

    گام دوم، همدلی با شخصی است که شما را اذیت کرده است. سعی کنید خود را جای فرد رنجاننده بگذارید و دیدگاه او رادرک کنیدکه چرا این شخص شما را رنجانده است. همدلی کار آسانی نیست (برای مطالعه درمورد همدلی میتوانید به مقاله مهارت همدلی مراجعه کنید). توضیح دهید که عمل بد، از دیدگاه فرد اذیت کننده چگونه است. چرا او این کار را انجام داده است؟

    بهتر است برای توضیح اتفاق نقش وکیل مدافع فرد رنجاننده را به خود بگیرید. با این تمرین تخیلی، شما به توضیح قابل قبولی می رسید که طرف مقابل در صورت اجبار، برای علت کارش بیان خواهد کرد. توضیحی که به شما اجازه رفتن و طی مسیر عفو و بخشش را می دهد.

    ممکن است به خودتان بگویید: «افراد در زمان صدمه زدن متوجه عمق کارشان نیستند ». و یا « افراد در زمان صدمه زدن به دیگران معقولانه فکر نمی کنند، آنها فقط حمله ور می شوند». اینجاست که گام دشوار بعدی، یعنی انجام عفو و بخشش است.

    مهارت عفو و گذشت توضیحات دقیق تری دارد و در این مقاله نمیگنجد. اما توضیح خلاصه ای درمورد مراحل آن دادیم تا در ادامه مزایای آن را بازگو کنیم.

     

    عفو و بخشش چه مزایایی دارد؟

    عفو و بخشش فواید جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی بسیاری دارد. طبق تحقیقات مختلف، مشخص شده است که بخشش دیگران بر تنظیم فشار خون تأثیر می گذارد. همچنین بیماری های قلبی و عروقی را با پایین آوردن خصومت و عصبانیت کاهش می دهد. از اختلافات خانوادگی می کاهد، باعث کاهش اضطراب، افسردگی، بیماری های جسمی-روحی، بدبینی و حساسیت در روابط بین فردی می گردد.
    مصاحبه های بالینی با افرادی که راه طولانی عفو و گذشت را طی نموده اند، نشان داده است که افراد وقتی دیگران را می بخشند تغییرات بسیاری در آنها انجام میشود. مثلاً، بخشش موجب آرامش فرد و رهایی او از عصبانیت، کینه و تنفر می گردد.

    در نتیجه، فراگیری مهارت عفو و بخشش برای زندگی زناشویی از اهمیت فراوانی برخوردار است. چراکه بدون بخشش، نمیتوان از فراز و نشیب های زندگی رد شد. اگر هم بتوان با چنین وضعیتی زندگی کرد، همراه با بیماری های جسمی و روحی فراوان ایجاد شده در اثر عدم بخشش خواهد بود.

    عفو و بخشش همانند دیگر مهات های زندگی، از جمله صحبت کردن، ابراز احساسات و ..، آموختنی است. مانند دیگر مهارت های زندگی این مهارت نیز دارای مزایای بیشماری است.

    بخشیدن آموختنی است! چگونه دیگران را به آسانی ببخشیم؟ 

    در واقع بسیاری از افرادی که دوست دارند ببخشند و خشم خود را رها کنند، با این سؤال اساسی روبرو می شوند که: چگونه ببخشم؟

    در حالی که هر فردی ممکن است روش های خاص خود را برای بخشیدن به کار گیرد، اما راه کارهایی که در ادامه می خوانید نیز می توانند مفید باشند.

    خودت را ابراز کن

    ابراز احساسات خود نسبت به شخصی که می خواهید او را ببخشید ممکن است مفید واقع شود. اگر رابطه و پایداری آن برایتان مهم است، بهتر است احساسات خود را با کلامی که در آن تهدیدی وجود ندارد، به طرف مقابل بیان کنید.

    اگر آن شخص دیگر در زندگی شما حضور ندارد و یا درصدد اتمام رابطه هستید، و یا حتی اگر به نظر می رسد صحبت مستقیم در مورد اتفاق پیش آمده ممکن است شرایط را از آنچه که هست بدتر کند، پیشنهاد می کنم احساسات خود را بر روی کاغذی نوشته و سپس آن را بسوزانید (یا از بین ببرید) و به زندگی خود ادامه دهید.

     

    صحبت در مورد احساسات خود به ویژه تبدیل آن به کلمات می تواند به نوعی بخشی از فرایند بخشش باشد. نیازی نیست شخص خاطی متوجه شود که شما اورا بخشیده اید. دقت کنید؛ بخشیدن بیشتر برای شما مفید است تا طرف مقابل!

    نکات مثبت را بیاب

    داشتن دفتر یادداشت روزانه و نوشتن در مورد موقعیتی که شما را ناراحت و عصبانی کرده، می تواند کمک کند آنچه را که اتفاق افتاده در نظر آورده و به ادامه زندگی بپردازید. هر چند، اینکه تمرکزتان در مورد کدام بخش از اتفاق باشد و یا به چه شیوه ای به بیان این اتفاق می پردازید، تفاوت زیادی در سهل و یا سخت نمودن فرایند بخشش دارد.

    تحقیقات نشان داده نوشتن در مورد نکات مثبت و یا تجربیاتی که از این اتفاق منفی برای شما حاصل شده، بیشتر از تمرکز بر احساسات منفی حول این اتفاق و یا نوشتن در مورد وقایع نامرتبط، می تواند در بهبودی حال شما مؤثر باشد. بنابراین انتخاب با شماست. می توانید دفعه بعد که شخصی شما را ناراحت کرد احساسات منفی خود را مرتباً برای خود یادآور شوید و یا اینکه دفترچه روزانه ای همراه داشته باشید و هر روز کمی او را ببخشید.

    با او همدرد شو

    تنها کافی است خودتان را جای او بگذارید. مجبور به پذیرش و تأیید آنچه که او انجام داده نیستید. تحقیقات نشان داده همدردی با شخصی که شما را آزرده، به ویژه برای آقایان، فرایند بخشودگی را تسهیل می بخشد.

    به جای اینکه او را دشمن خود بپندارید، سعی کنید شرایط و موقعیتی که او در آن قرار داشته را درک کنید. آیا در یکی از بدترین شرایط زندگی اش قرار داشته؟ آیا شما هم تا به حال مرتکب چنین اشتباهی شده اید؟ سعی کنید ویژگی های مثبت آن شخص را به یاد بیاورید، به این فکر کنید که هدف اصلی او آزردن شما به هر شکلی نبوده (مگر اینکه شواهدی بر علیه این گفته داشته باشی) و در این شرایط راحت تر می توانید او را ببخشید.

    از خودت محافطت کن و به زندگی ادامه بده

    یکی از جملات همیشگی من این است : “اولین باری که اشتباه کردی و من تو را بخشیدم، تو باید خجالت بکشی. دفعه دوم من باید خجالت بکشم.” برخی مواقع بخشیدن فرد زمانی که می دانید سبب تکرار این اتفاق می شود، سخت می شود. بسیار مهم است که خود را در مقابل این مسئله ایمن سازید.

    بخشش به معنای پذیرفتن اشتباه فرد مقابل و دفاع از آن نیست. داشتن ایده هایی که از شما در مقابل تکرار این مسئله محافظت کند بسیار حیاتی است. به عنوان مثال، اگر همکار شما همواره پشت سر شما صحبت می کند، در مقابل دیگران به شما بی احترامی می کند و یا ایده هایتان را میدزد، بخشیدن او کار دشواری خواهد بود.

     

    به عبارت دیگر، بخشش کورکورانه فردی که مکرراً به آزار روحی شما می پردازد به هیچ عنوان برای سلامت روان شما مناسب نیست. بنابراین در مورد مثال بالا برای حفاظت از خود می توانید با صحبت با فرد آزارگر، درخواست انتقالی به بخشی دیگر، صحبت با نیروی مافوق و بیان مشکل خود و یا حتی تغییر شغل این موقعیت منفی را تغییر داده و خشم خود را رها کنید.

    اگر احساس نیاز کردی به دنبال کمک باش

    گاهی اوقات فراموش کردن گذشته و قدم گذاشتن در راه بخشیدن افراد تا حدودی دشوار به نظر می رسد، به ویژه اگر هیچ چیزی تغییر نکرده و موقعیت آزار دهنده به قوت خود باقی باشد.

    اگر هنوز فکر می کنید نمی توانید فردی که شما را آزار داده ببخشید، از یک درمانگر متخصص در این زمینه کمک بگیرید. شخصی که می تواند در طی این فرایند در کنار شما بوده و پشتیبانتان باشد.

     

    یه خبر خوب

    شیک اندیش امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا