چگونه خستگی مفرط را از بین ببریم؟

  • چگونه خستگی مفرط را از بین ببریم؟

     

    چکیده مطلب

    برای غلبه بر خستگی مفرط شما باید به اندازی کافی بین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز بخوابید، بعد از بیدار شدن در صبح‌ها پیاده روی سریع داشته باشید و همچنین وعده‌های غذایی سالم و مقوی در برنامه خود داشته باشید و میزان آب بدن خود را همیشه در نظر داشته باشید.اگر استرس باعث خستگی شما می‌شود سعی کنید با مدیتشن آرامش را به خود بازگردانید.

    این یک واقعیت زندگی هست که در بعضی مواقع و روزها حتی با خستگی مفرط و بدون انگیزه هم باید به کارهای خود ادامه دهیم. خستگی مفرط دلایل زیادی دارد اما خبر خوبی که باید به شما بدهیم این هست که با تغییر سبک زندگی خودتان بتوانید عوامل تاثیر گذار خستگی مفرط را شناسایی و اثرات آنها را کاهش دهید تا بتوانید به ریتم عادی زندگی بازگردید.

    در این مقاله به طور کامل با نکات غلبه بر خستگی مفرط آشنا خواهید شد.

    ۱. به میزان کافی بخوابید

     

    برای کسی که یک شغل معمولی داشته و نیاز به استراحت روزانه برای انجام کارها و وظایفش دارد یک خواب راحت و خوب شبانه بسیار ضروری و مهم است. اگر خواب شما کم باشد به طور مشخص بروی نتایج کارهای شما اثر گذار خواهد بود و عملکرد شغلی را پایین می‌آورد.

    اگر می‌خواهید خستگی مفرط را از بین ببرید حتما به میزان ساعات خواب شبانه خود دقت کنید. آیا به هشت ساعت خواب مفید شبانه خود توجه داشته اید؟ اولین اقدامی که برای از بین بردن خستگی مفرط خود می‌توانید انجام دهید این هست که از همین امشب زودتر به تختخواب بروید و سعی کنید با گوشی موبایل خود به تختخواب نروید و گوشی موبایل را بروی میز قرار دهید و اینترنت آن را نیز خاموش کنید تا با صدای پیام رسان‌ها مجددا خواب خود را برهم نزنید.

    توجه داشته باشید که کودکان به خواب بیشتر از ۸ ساعت در طول شبانه روز نیاز دارند.

    ۲. ورزش کردن را فراموش نکنید

    خب برکسی فواید ورزش کردن پوشیده نیست و همه می‌دانیم که ورزش منظم به چه اندازه می‌تواند روحیات شما را بهبود ببخشد و بدن شما را آماده و فعال کند. ورزش کردن هم به زیبایی اندام شما کمک می‌کند و هم سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد. افرادی که ورزش می‌کنند طبق تحقیقات بین ۱۵ تا ۲۰ درصد انرژی بیشتری نسبت به بقیه افراد دارند.

    میزان ورزش مورد نیاز برای هر فرد متفاوت خواهد بود ولی به طور متوسط دو ساعت ورزش هوازی  در دو روز در هفته توصیه شده است. پیشنهاد ما به شما این هست که برای ورزش کردن خود هدف گذاری داشته باشید تا بتوانید با رسیدن به اهداف خود انگیزه بیشتری برای تکرار فعالیت ورزشی خود بدست آورید.

    ۳. در انتخاب مواد غذایی دقت کنید

     

    میزان انرژی بدن ما انسان‌ها و همه موجودات زنده به میزان انرژی غذای روزانه ما بستگی دارد. به طور کلی یک غذای متعارف حاوی کربوهیدرات‌ها و پروتئین خالص به انسان انرژی مورد نیاز روزانه را خواهد داد. از سوی دیگر اگر در مصرف مواد غذایی دقت لازم را نداشته باشید مثلا خوردن غذاهای پرچرب و یا بیش از حد خوردن در یک وعده غذایی و یا نادیده گرفتن مواد مورد نیاز بدن زمینه ساز خستگی مفرط در بدن خواهند شد.

    به یاد داشته باشید که تغذیه متعادل و متناسب تاثیر مستقیمی بر میزان انرژی بدن شما خواهد داشت. اگر نمی دانید که به چه میزان باید مواد غذایی را مصرف کنید بهتر است با مشاوره تغذیه مشورت کنید و یا با مطالعه در اینترنت اطلاعات خود را افزایش دهید. مثلا شما باید بدانید شاخص BMI برای بدن شما چه میزان هست و یا در یک نان چند کالری انرژی وجود دارد و نان جزو کدام دسته از مواد غذایی هست. اطلاعات عمومی در کنار برنامه ریزی تغذیه بسیار مهم و مورد نیاز هست.

     

    ۴. استرس خود را در سطح پایینی نگه دارید

    همه ما در طول روز با شرایط استرس زا مختلفی مواجه هستیم، فشار محیط کاری، دعواهای زناشویی، اقساط مالی و … که این منابع استرس کوتاه مدت اثر بلند مدتی بروی روح و جسم ما خواهند گذاشت و اگر به آنها میدان دهید باعث خستگی مفرط خواهند شد.  استرس اگر به میزان زیاد باشد در بدن اختلال‌های هورمونی مختلفی را ایجاد خواهد کرد و ممکن است بیماری‌های مختلفی از قبیل فشار خون گرفته تا اختلالات روانی خطرناک را ایجاد کند.

    شما برای پایین نگه داشتن سطح استرس خود باید به طور روزانه برنامه ای برای آن داشته باشید، مثلا مدیتیشن، عبادت، ورزش کردن، نقاشی و رنگ آمیزی کردن، مطالعه کتاب و قدم زدن  اینها می‌توانند به کاهش استرس روزانه ما کمک کنند.

    ۵. مدیتیشن روزانه داشته باشید

     

    توجه و حضور ذهن خود یک انرژی هست تا بتوانید کارهای خود را به درستی و با دقت پیش ببرید. گاهی اوقات شما با اینکه هیچ مشکلی از لحاظ خستگی جسمی و روحی ندارید اما کارهایتان پیش نمی رود و به این دلیل هست که شما حضور ذهن و تمرکز کافی ندارید و احتمالا ذهن شما در چندین جای مختلف به صورت پراکنده فکر می‌کند.

    برای کسب حضور ذهن و توجه به حال شما باید تمرینات خاصی را به صورت روزانه انجام دهید. مخصوصا زمانی که احساس خستگی مفرط دارید این تمرینات به تسریع بهبودی شرایط شما کمک خواهند کرد.

    بدن خود را در حالت استراحت قرار دهید و سعی کنید با بستن چشم هایتان بروی ریتم نفس کشیدن خود کنترل داشته باشید و به آرامی دم و بازدم را انجام دهید و سعی کنید ذهن خود را از چیزهایی که در حال حاضر اولویت شما نیستند خالی کنید. به این صورت به کار خود باز خواهید گشت و با تمرکز آن را به پایان خواهید رساند.

    ۶. از مواد غذایی محرک استفاده کنید

    یکی از راه‌های مقابله با خستگی مفرط استفاده از مواد غذایی محرک مانند قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی زا هست. این نوشیدنی‌ها به سرعت انرژی مورد نیاز بدن را تامین خواهند کرد و البته اگر قصد دارید که در بلند مدت سطح انرژی بدن خود را در سطح بالایی حفظ کنید این ایده خوبی نخواهد بود زیرا شما را در بلند مدت به سطح پایین تری از انرژی خواهند رساند و عادت کردن شما به این مواد غذایی خود باعث ایجاد سردرد در اثر کمبود آنها خواهد بود.

    همچنین هیچ گاه برای جبران انرژی بدن خود از نوشیدنی‌های الکی نیز استفاده نکنید. این نوشیدنی‌ها جایگزین مناسبی برای ورزش نکردن و تغذیه مناسب داشتن نخواهند بود و شما را دچار اختلالات و بیماری‌های کبدی و کلیوی خواهند کرد.

    ۷. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

     

    مهم ترین وعده غذایی صبحانه هست زیرا بدن شما فعالیت روزانه خود را آغاز می‌کند و با یک وعده غذایی مقوی می‌توانید روز خود را پر انرژی و شاداب شروع کنید و همچنان که به شب نزدیک می‌شوید از حجم وعده‌های غذایی خود بکاهید زیرا بدن نیاز به استراحت و کاهش فعالیت دارد.

    در وعده‌های غذایی خود حتما از مواد مغذی و طبیعی استفاده کنید و از فست فود‌ها و مواد پرچرب دوری کنید.

    برای جذب پروتئین مورد نیاز بدن خود حتما توجه داشته باشید که از منابع مختلفی آن را تامین کنید، شیر، پنیر، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و … را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

    همچنین در وعده‌های غذایی بیش از اندازه نخورید زیرا بدن شما تناسب خود را از دست خواهد داد و احتمالا دچار اضافه وزن و افزایش خستگی در بلند مدت خواهد شد.

    همچنین برای دوری از احساس خستگی مفرط به میزان آب بدن خود همیشه توجه داشته باشید. آب اساسی ترین عنصر برای حیات و زنده بودن انسان و دیگر موجودات زنده است. سطح مناسبی از آن باعث خواهد شد که شما احساس خستگی کمتری داشته باشید و بتوانید بهتری بروی فعالیت‌های روزانه خود تمرکزتان را حفظ کنید.


     

    ۸. نشانه‌های دیابت را بشناسید

    بیماری دیابت یکی از بیماری‌هایی هست که در بدن احساس خستگی مفرط را ایجاد می‌کند و در چندین سال اخیر به یکی از بیماری‌های مهم در دنیا تبدیل شده است. احساس خستگی بعد از خوردن غذا یکی از علائم دیابت هست.

    دیابت باعث می‌شود تا بدن انسان توانایی تنظیم میزان قند خون را از دست بدهد و سطح قند بالاتر از حد طبیعی پیش برود که یا بسیار کم و یا بسیار زیاد شود.  اگر شما سابقه دیابت دارید حتما مجددا به پزشک مراجعه کنید.

    ۹. نشانه‌های کم خونی را بشناسید

     

    آنیما یا کم خونی یکی از بیماری‌هایی هست که در آن کمبود گلبول‌های قرمز خون باعث ایجاد حس خستگی مفرط در شما خواهند شد زیرا گلبول‌های قرمز نقش اساسی در رساندن اکسیژن به سلول‌های بدن را دارند تا بدن به طور فعال و زنده به حیات خود ادامه دهد. سعی کنید در مواد غذایی مصرفی خود مواد آهن دار را استفاده نمایید.

    ۱۰. علائم افسردگی را تشخیص دهید

    گاهی اوقات تمام خستگی ما از خستگی روحی ناشی می‌شود که علت آن هم در اختلالات روحی و روانی نهفته است. اگر احساس می‌کنید که دچار افسردگی شده اید، آسیب روحی بزرگی در گذشته خود داشته اید که نتوانسته اید آن را فراموش کنید و همچنان سنگینی بار آن را احساس می‌کنید بهتر است به روانشناس و یا روانپزشک متبحر مراجعه کنید.

    اگر به صورت دوره ای و گذرا دچار افسردگی می‌شوید بهتر است علائم اولیه و روش‌هایی برای خروج از آن بیابید تا بتوانید به بهبودی حال و هوای خود کمک کنید. مثلا بودن در زیر نور آفتاب برای دوری از بیماری‌های افسردگی و روحی بسیار مهم است.


     

    ۱۱. اگر خستگی مفرط شما بیش از اندازه هست حتما باید به پزشک مراجعه کنید

     

    راه حل‌هایی که در بالاتر به آنها اشاره شد تقریبا تماما چاره ساز برای خستگی مفرط شما خواهند بود. اگر احساس می‌کنید که با این حال نمی توانید خستگی بدنی خود را کاهش دهید احتمالا نیاز به آزمایشات پزشکی برای تشخیص علت دقیق آن خواهید داشت. زیرا بعضی بیماری‌ها مانند فشار خون، کم خونی، دیابت، نارسایی قلبی، سرطان، ایدز، مشکلات کبدی و ….. علائم بیرونی مشخصی ندارند و بهتر است با پزشک متخصص مشورت نمایید تا با آزمایشات پزشکی بتوانید برای بهبود خود اقدام کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا