ترس از طرد شدگی

ترس از طرد شدگی
  • آنچه در این مقاله می‌خوانید نمایش

    ترس از طرد شدگی

    ترس از طرد شدگی به معنای احساس ناامنی و نگرانی در برابر احتمال از دست دادن شغل، جایگاه یا رابطه‌ای است که برای فرد بسیار ارزشمند و مهم است. این ترس ممکن است به دلیل تجربه‌های منفی در گذشته، عدم اعتماد به نفس، ترس از عدم توانایی در انجام وظایف و یا فشارهای اجتماعی و فرهنگی به وجود آید.

    این ترس می‌تواند باعث کاهش عملکرد و کارایی شخص شود و باعث شود که فرد در سطحی زیرین از خود قرار بگیرد. این ترس می‌تواند به صورت روانی و جسمی تأثیرگذار باشد و باعث اضطراب، خودشکنی، افسردگی، بی‌اعتمادی و یا فیزیکی نشانه‌هایی مانند سردرد، خستگی، بی‌خوابی و افزایش فشار خون شود.

    برای کاهش ترس از طرد شدگی، می‌توان روش‌هایی مانند افزایش اعتماد به نفس، توسعه مهارت‌های اجتماعی، ارتقاء عملکرد و کارایی، تمرین در مواجهه با ترس و نگرش مثبت به زندگی را به کار برد. همچنین، مشاوره روانشناسی و درمان در صورت نیاز می‌تواند به کاهش ترس از طرد شدگی کمک کند.

    ترس از طردشدگی برای بسیاری از افراد ناراحت کننده است. هیچ کس دوست ندارد طرد شود، اما برای برخی از افراد این مسئله متفاوت است. این حساسیت به طردشدگی بیشتر در روابط صمیمی خود را نشان می دهد، زمانی که بیشتر آسیب پذیر هستید. اما اگر این حس از قدرت فراوانی برخوردار باشد می تواند در تمامی جنبه های زندگی شما تاثیر بگذارد. مثلاً ممکن است شما با رئیس خود مشکل داشته باشید و او هر روز از شما درخواست های متنوعی داشته باشد که هیچ کدام عاقلانه نیستند، اما شما به دلیل ترس از طرد شدگی تمامی آنها را بپذیرید و خود را ملزم به اجرای آنها بدانید.

    ممکن است بگویید این چیزی بیشتر از یک ترس غیرمنطقی از طردشدن است، چرا که شما به دلیل هر نوع سرپیچی یا نافرمانی ممکن است اخراج شوید. خشم ایجاد شده در درون خود را احساس می کنید و امیدوارید که نمود بیرونی نداشته باشد، اما شاید این خشم به نحوی خود را نشان دهد چرا که علی رغم تمام تلاش شما برای حفظ آن شغل، بعد از مدتی آن را از دست خواهید داد.

    عواقبی اینچنین در روابط صمیمی می تواند اضطراب فراوانی ایجاد کند. هرچه بیشتر از طردشدگی از جانب همسر خود بترسید، ممکن است بیشتر تسلیم خواسته های عملی یا احساسی او شوید. در واقع، حتی ممکن است تا حدی پیش روید که خواسته های او را حدس بزنید، به طوری که نیازی نباشد او حتی آنها را بیان کند و به زبان آورد. یا اینکه هنگام جر و بحث خیلی راحت کنار بنشینید و حتی طرف او را بگیرید. در صورتی که در درون آتش گرفته اید و حتی هنگامی که قرار است از بودن در لحظه لذت ببرید دیگر نمی توانید!

    افرادی که نسبت به طرد شدگی بسیار حساس هستند، در تلاش برای طرد نشدن، متناقضاً بیشتر اطرافیان خود را از خود دور می کنند و “دایره جاودانه ای از عواقب ناگوار منفی” در روابط خود ایجاد می کنند (میهان،۲۰۱۸).

    ترس از طرد شدگی، “گرایش شناختی-عاطفی انتظارداشتن، آمادگی برای دریافت و واکنش سریع نسبت به طرد شدن است” که به پاسخ هایی ناهنجار مانند خودشیرینی کردن، عقب نشینی های هیجانی یا انجام رفتارهایی غیرعاقلانه ختم می شود. زمانی که ترس فراوانی از طرد شدگی دارید، درک مناسبی از رفتارهای اطرافیان نخواهید داشت و آنها را پشتیبان یا همراه نمی دانید. شروع رابطه به همراه این درک ناصحیح از اطرافیان سبب می شود که بزرگ ترین ترس شما به حقیقت بیپوندد چرا که به شریک نامناسبی در هر رابطه ای تبدیل می شوید.

    زمانی که توسط اطرافیان طرد می شوید، هیجاناتی مانند خشم، تنهایی، اضطراب و افسردگی را تجربه می کنید. طرد شدگی نه تنها ناراحت کننده است بلکه زمانی که در سال های جوانی اتفاق می افتد توانایی فرد برای برقراری ارتباط سالم در آینده را کاهش می دهد.

    هنگامی که شما به عنوان فردی با ترس از طرد شدگی در رابطه قرار می گیرید، با سوء برداشت، رفتار شریک خود را تعبیر کرده و آزرده خاطر می شوید. شریک شما نیز دچار سردرگمی شده و درک درستی از رفتار شما نخواهد داشت.

    شخصی که نسبت به طرد شدن بیش از حد حساس است، فکر می کند از نظر دیگران مورد قبول نیست و همواره ارزش خود را به عنوان یک انسان مورد قضاوت قرار می دهد. او همواره در حال پیش بینی رفتار دیگران بوده و حتی زمانی که در رابطه احساس امنیت می کند باز هم این ترس را به همراه دارد.

    حضور در رابطه به معنای پذیرش طرف مقابل به همراه اشتباهاتی است که ممکن است مرتکب شود. شخصی که ترس از طرد شدگی دارد، این اشتباهات را به خود نسبت می دهد. چنین شخصی زمانی که از دوستش برای صرف قهوه دعوت می کند و او رد می کند، این را نوعی طرد شدگی در نظر گرفته و به شدت ناراحت می شود.

    یکی از واکنش های اصلی افراد با ترس از طرد شدگی خشم است. مطمئناً نفرین کردن افرادی که شما را طرد می کنند نمی تواند راه حل مناسبی برای پذیرفته شدن از جانب آنها باشد. افراد با این ویژگی معمولاً تمام تلاش خود را برای دست یابی به پذیرش انجام می دهند و معمولاً این تلاش ها  با شکست مواجه می شوند.

    بسیاری از افراد به طرد شدن حساس هستند و بیان اینکه باید نسبت به برخورد دیگران با خود بی اعتنا بود کمی دور از عقل است. اما چه کنیم که از میزان این حساسیت بکاهیم؟

    پیشنهاداتی برای کاهش ترس از طرد شدگی

    • از تأثیراتی که ترس از طرد شدگی بر شما دارد آگاه شوید. اگر فردی هستید که در روابط خود نسبت به طرد شدن بسیارحساسید، در هنگام روبرویی با مشکلات در رابطه، این مورد را همواره در ذهن خود داشته باشید.
    • نسبت به رفتار خود آگاه باشید. قبل از پاسخ به رفتار فردی که فکر می کنید شما را طرد کرده، کمی مکث کرده و اجازه دهید احساس شما نسبت به طرد شدن فروکش نماید.
    • سایر علت هایی را که ممکن است سبب رفتار فردی شود که فکر می کنید شما را طرد کرده، در نظر آورید. حداقل به سه مورد فکر کنید.
    • به آرامی در مورد هدف رفتار شخص مقابل از او سوال کنید.
    • زندگی شخصی طرف مقابل را در نظر آورید. مادرسه فرزند ممکن است زمان لازم برای صحبت تلفنی را نداشته باشد.
    • در فعالیت ها و رویدادهای گوناگونی شرکت کنید. خود را درگیر فعالیت ها و جلسات اجتماعی کنید. زمانی که از دیگران دور باشید یا خود را جدا کنید، مطمئنا کمتر حس تعلق خاطر خواهید داشت.

    در نهایت، اگر فکر می کنید نمی توانید به تنهایی ترس از طرد شدگی را درک و کنترل نمایید، از کمک و پشتیبانی متخصصین روانشناسی و مشاوره بهره ببرید.

    Meehan, K. B., Cain, N. M., Roche, M. J., Clarkin, J. F., & De Panfilis, C. (2018). Rejection sensitivity and interpersonal behavior in daily life. Personality and Individual Differences, 126109-115. doi:10.1016/j.paid.2018.01.029

    https://www.psychologytoday.com/blog/in-love-and-war/201706/how-rejection-sensitivity-derails-relationship

    https://blogs.psychcentral.com/emotionally-sensitive/2013/05/rejection-sensitivite

    یه خبر خوب

    شیک اندیش امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا