اختلال اضطراب اجتماعی و رابطه آن با شخصیت و ضمیر ناخودآگاه

اختلال اضطراب اجتماعی و رابطۀ آن با ضمیر ناخودآگاه
  • اختلال اضطراب اجتماعی و رابطه آن با شخصیت و ضمیر ناخودآگاه

    اختلال اضطراب اجتماعی یا همان (social anxiety disorder) – بر کسی پوشیده نیست که رابطۀ عمیقی بین شخصیت، افکار انسان و اختلال اضطراب اجتماعی وجود دارد. از نظر تعریف به مجموع الگوهای فکری،احساسی و رفتاری منحصر به فرد و نسبتاً ثابت هر فرد شخصیت و به عملکرد مغز ضمیر، روان یا ذهن گفته می شود. ضمیر یا روان در سه سطح ناخودآگاه، نیمه خودآگاه و خودآگاه عمل می کند که مرکز آنها در مغز متفاوت ولی مرتبط با هم هستند.

    در اختلال اضطراب اجتماعی، ضمیر ناخودآگاه انسان نقش مهمی را دارد. بُعد یا ضمیر ناخودآگاه عمدتاً حاصل عملکرد قسمتهای بَدَوی و اولیه مغز (هسته های مغزی، دستگاه لیمبیک، بصل النخاع، مخچه و قسمتهایی از قشر مغز) بوده و درگیر و مسئول نیازهای اولیه و حیاتی (گرسنگی، تشنگی، لذت، هیجان، خشم، ترس و…)، پایه های اصلی شخصیت(حرمت نفس، اعتماد، اراده، خلاقیت، پشتکار، هدفمندی، هویت جنسی و…)، طرز نگرش و تلقی از مسائل و آنچه در حال وقوع و جریان بوده و پاسخ آنی و سریع به آنها و نیز مرکز آرزوها و احساسات است و در حالت عادی فرد به چرایی و چگونگی آنها آگاه نیست و کنترل چندانی بر روی آنها ندارد. (مگر اینکه همواره در لحظه باشد و در مورد آنچه فکر و احساس می کند تأمل و تعقل کند) و به طور خودکار عمل می کند.

    به همین دلیل به آن ناخودآگاه گفته می شود. در درمان اختلال اضطراب اجتماعی، شناخت ضمیر ناخودآگاه بسیار مهم است. تا سنین ۸ سالگی نزدیک به تمام شخصیت فرد را ضمیر ناخودآگاه تشکیل می دهد و در یک فرد بالغ حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد شخصیت مربوط به همین نهاد یا ضمیر ناخودآگاه است و به همین دلیل برخی به طور استعاره ای به آن کودک درون (inner child) نیز می گویند.

    به عبارت دیگر، در دوران کودکی، والدین و دیگر افراد نزدیک و اثرگذار یک سری وسایل و ابزار ارزیابی و اندازه گیری در نهاد کودک می کارند و کودک به واسطه ی آنها خود، دیگران و آنچه در پیرامونش میگذرد را مورد ارزیابی قرار می دهد. این ابزار و وسایل چیزی نیستند جز همان گفتگوی درونی و افکار خودکار.

    درمان اختلال اضطراب اجتماعی و اصلاح گفتگوی درونی

    گفتگوی درونی (Internal dialogue) :به مجموع باورهای عمیق درونی نسبت به توانمندی، لیاقت و ارزشمندی خود، حرمت یا عزت نفس (self-esteem) گفته می شود. حرمت نفس یک نوعی گفتگویی درونی است که فرد به طور ناخودآگاه در رابطه با خود (در ضمیر ناخودآگاه) دارد و می تواند خوب و بالا یا بد و پایین باشد.

    در درمان اختلال اضطراب اجتماعی باید بسیار مراقب گفتگوی درونی خود باشیم که سرنوشت ما را تغییر می دهد.
    در آینده بیشتر راجع به روش های درمان اختلال اضطراب اجتماعی خواهیم پرداخت.
    حوشحال می شوم که نظر و تجربه شما را در زمینه اختلال اضطراب اجتماعی بدانم.

    اختلال اضطراب اجتماعی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا