ترس از اجتماع و افکار خودکار لعنتی!

 ترس از اجتماع
  •  ترس از اجتماع و افکار خودکار لعنتی!

     

    ترس از اجتماع و افکار خودکار (Automatic thoughts): هر کسی در ضمیر ناخودآگاهش، مجموعه ای از باورها، نگرش ها و افکاری رو داره که شخص با اونا به دنیای اطراف خودش(یعنی دیگران و آنچه در جریان است) نگاه می کنه. این افکار هرچی فرد میبینه و میشنوه رو برا خودش شروع می کنه به تعبیر و تفسیر! و بهشون برچسب خوب یا بد، لذت بخش یا دردناک و امن یا خطرناک می زنه. چنین افکاری به طور دائم در طول تمام ساعتهای شب و روز (یعنی حتی در خواب)، در ضمیر و ذهن فرد وجود داره و ول کن نیست. مثل کَنه بهش چسبیده. به جرأت بهتون بگم شاید باورتون نشه که هسته اصلی خیلی از اختلالات و بیماریهای روانی، همین افکار خودکار منفی لعنتیه!

    سالهاست در تحلیل مشکلات روانی  از عبارت ««Automatic Negative Thoughts یا افکار منفی ناخواسته استفاده می شود. برای این که راحت تر باشیم آنها را به صورت مخففANT یا مورچه می نامیم. مورچه هایی که وقت و بی وقت وارد مغز من و شما می شوند، می گردند و از وقت و انرژی ما تغذیه میکنند.

    ترس از اجتماع و افکار نفی خودکار مورچه ای

    مثلاً در اضطراب (چه کمرویی، ترس از اجتماع و یا انواع و اقسام اضطراب) افکار خودکار منفی، آینده رو براتون وحشتناک جلوه می ده که می خواد چه خطرها یا تهدیداتی اتفاق بیفته. ولی در افسردگی این افکار منفی، گذشته رو میاره جلوی چشماتون که چه چیزهایی رو از دست دادین و چه شکست هایی رو که می شد جلوشو گرفت. خلاصه اینقدر میره رو مختون و مثل خوره عذابتون می ده تا تسلیمش بشید! یک سری آدمها هم هستن که عصبی و خشمگین رفتار می کنن. اینجور آدما، افکار خودکار منفیشون اینطوره که رفتار زیانبار و یا حتی کوچکترین خطای مردم، براشون غیر قابل تحمل می شه و سریع جوش میارن! خلاصه اگر کنترل افکار خودکار منفی رو نگیریم به سرعت ما رو اسیر خودشون می کنن و زندگی رو فلج می کنن!

    آقای ساداتیان که یکی از اساتید حوزه روانپزشکیه و ما از نوشته های ایشان بسیار در این سایت نقل کردیم و می کنیم، مثال جالبی داره که می گه: اگر کودکی که فقط برای انجام کاری بی عیب و نقص و کامل مورد تشویق و تحسین قرار بگیرد، در ضمیر ناخودآگاه او چنین فکر خودکار منفی شکل خواهد گرفت:(هر کاری زمانی درست و ارزشمند خواهد بود که کاملاً بی‌عیب و بی‌نقص انجام گرفته باشد). چنین تفکری غیر منطقی و مخرب است. زیرا چنین وضعیتی در شرایط معمول و در بسیاری از موارد و حتی در بزرگسالان امکان‌پذیر نیست و کودک با این پس‌زمینه ذهنی از یک طرف خود را ناتوان و نالایق می‌یابد و از طرف دیگر دچار کمال‌پرستی (و نه کمال‌گرایی) می‌شود و این دو مسئله خود می‌توانند زمینه‌ساز افسردگی و یا اضطراب شوند.

    ترس از اجتماع و افکار خودکار

    داستان برای ترس از اجتماع هم همینه. بسیاری از هیمن ترسها بخاطر این غول خفتۀ درونه. همیشه داره ما رو از کارامون می ترسونه و یا تهدید میکنه. اگر نخواهیم کنترلش کنیم، روز به روز قدرتش بیشتر می شه! در یک کلام میشه گفت که: ضمیر ناخودآگاهِ (کودک درونِ) شما در واقع تعیین کنندۀ آرامش، احساس امنیت، هیجان، ترس از اجتماع یا سازگاری با جمع، خشم، نفرت، پشتکار، هدفمندی، شوق، اشتیاق، لذت، شادی، غم، خرسندی، محبت، عشق، امید، یأس، انگیزه و خلاصه سرنوشت شماست. و اساسا بسیاری از مشکلات روانی از جمله ترس از اجتماع ریشه در همین افکار خودکار منفی داره. برای درمان باید و باید به فکر شناسایی افکار خودکار منفی و گفتگوی درونی منفی و اصلاح اونا باشیم.

    اینکه اصلاح ضمیر ناخودآگاه چقدر زمان می بره، بسته به عمق و وسعت اشکالات و  خرابی اون داره که مسیر اصلاحی می تونه از چند دقیقه تا چند سال زمان ببره (چون الگوی جدید بایستی در ضمیر ناخودآگاه فرد نهادینه بشه). علت چنین مسئله‌ای در ساختار مغز است.

    البته بخواهم یکم علمی تر بگم، در مغز ما میلیاردها سلول عصبی (مرسوم به نرون) وجود داره که هر یک از اونا از طریق اتصالات الکتروشیمیایی (موسوم به سیناپس) با صدها تا هزاران سلول عصبی مجاور و یا دور در ارتباط هستند و بدین ترتیب میلیاردها مدار عصبی بوجود میاد و تمامی فعالیت‌های مغز (از جمله ضمیر ناخودآگاه) حاصل فعالیت، تعامل و تعادل مدارهای عصبی دخیل در آن فعالیت خاص است. برای اینکه عملکرد خاصی از مغز تغییر کند بایستی محل، تعداد و تراکم سیناپس‌ها در آن مدارها تغییر کند و این مسئله مستلزم ساخته شدن پروتئین‌ها و مواد و اجزاء سلولی جدید است و چنین روندی زمان‌بر خواهد بود (درست شبیه بدنسازی).

     

    نکته: صدها تحقیقات جامع تأثیر و نقش وضعیت روحی و روانی و به عبارتی جامع‌تر وضعیت ضمیر ناخودآگاه در بروز و نیز درمان بسیاری از بیماریها (حتی بیماریهای عفونی که میکروب‌ها عامل آنها هستند) را به اثبات رسانده‌اند. بر اساس شواهد بدست آمده و طی روندهای پیچیده و تا حدی شناخته شده میتوان ادعا نمود که از طریق اصلاح ضمیر ناخودآگاه (به کمک روشهای شناخت – درمانی، هیپنوتیزم، مراقبه آگاهانه) به همراه تمرین تجسم سازی، تمرکز حسی، به باور رسیدن؛ اصلاح شیوه زندگی (از جمله تغذیه مناسب، ورزش، خواب، ترک اعتیاد و …)، برخی از مواد مکمل و درمانهای کلاسیک طبی (دارو، جراحی و …) ما می‌توانیم بسیاری از بیماریهای به ظاهر لاعلاج همچون سرطان، بیماریهای التهابی و مزمن همچون روماتیسم، (MS) و حتی ایدز، صرع و آسم را بطور کامل درمان کنیم و جلوی بسیاری از بیماریها مثل آلزایمر، سکته قلبی و حتی پیری را بگیریم (و یا سرعت آنها را کاهش دهیم).

    ترس از اجتماع و افکار خودکار منفی

    خبر خوب اینه که مهم نیست چقدر زمان می بره، مهم اینه که قابل درمان و کنترله.

    برای اینکه بر ترس از اجتماع غلبه کنید کافیه همت کنید و با افکار منفی خودکار خودتون مبارزه کنید تا شرایط کم کم به نفع شما تغییر کنه. شاید بگید ” ای بابا من خیلی تمرین کردم ولی فایده نداشته! اینا همش تئوری و خیال بافیه”

    دوست عزیز من، باورش سخته ولی بسیاری از آدما با همین اراده و روش ها و تمرین ها، مشکلاتشون رو حل کردن، هرچند اولش سخته، اما شدنیه.

    با ما در درس های آینده همراه باشید.

    شما چه تجربه هایی دارید؟ آیا شما ذهن و خونتون مورچه داره؟  :))

    لطفا نظر خود را در پایین همین مطلب برای ما ارسال کنید.

    بازگشت عشق 

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا