آیا والدین در ADHD بودن فرزندشان نقشی دارند ؟

آیا والدین در ADHD بودن فرزندشان نقشی دارند ؟
  • آیا  ADHD فرزندتان تقصیر شما است؟

    اخیراً، نگرانی هایی در خصوص ADHD در بین والدین و افرادی که با کودکان مبتلا به این اختلال رفتاری سر و کار دارند بیشتر شده است. بسیاری از والدین احساس می کنند که باید به خاطر تربیت نادرست یا فرزندی که نمی تواند تمرکز کند تقصیرکنند. اما آیا واقعاً ADHD تقصیر والدین است؟

    اختلال نقص توجه/ بیش فعالی یا ADHD یک اختلال رفتاری است که توانایی تمرکز، کنترل حرکات و تنظیم هیجانات را تحت تاثیر قرار می دهد. علت این اختلال هنوز مشخص نیست، اما بیشتر پژوهش ها به عوامل ژنتیکی و شیمیایی مغزی اشاره می کنند. به همین دلیل، ADHD را به خاطر تربیت نادرست یا نقص آموزشی توصیف کرد، اشتباه است.

    گرچه والدین می توانند با ارائه راه حل هایی مثل رژیم غذایی، تمرینات ورزشی و مداخله های روان شناختی به بهبود علائم ADHD کمک کنند، اما نمی توانند به تنهایی علائم ADHD را کاملاً درمان کنند. به عنوان والدین، می توانید با پذیرش واقعیت این اختلال، به فرزندتان کمک کنید تا با آن زندگی بکند. همچنین، باید به خودتان اجازه دهید که از خودتان سوال کنید که آیا واقعاً تقصیر شماست؟

    نگرانی های والدین از این نوع اختلالات رفتاری به دلیل تأثیرات آن بر روی زندگی خانوادگی می باشد. در بسیاری از موارد، فرزندانی که با ADHD مبتلا هستند، نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند و این مسئله می تواند به تنش و استرس در خانواده منجر شود. با این وجود، اگر به عنوان والدین می توانید به فرزندتان کمک کنید تا مشکلات خود را مدیریت کند، می توانید روابط خود را با فرزندتان بهبود بخشید و به او کمک کنید تا با این اختلال زندگی کند.

    در نهایت، ADHD تقصیر والدین نیست. این اختلال رفتاری که برای کودکان و خانواده هاشان چالش بزرگی است، نیاز به پرداختن به آن دارد. با پذیرش واقعیت این اختلال، می توانید به فرزندتان کمک کنید تا با آن زندگی کند و به بهبود روابط خود با او کمک کنید.

    یک تحقیق جدید نقش والدین را در رشد علائم ADHD بررسی نموده است.

    نتایج این تحقیقات اشاره می کند که ممکن است والدین در ابتلای فرزندان به کم توجهی یا اختلالات بیش فعالی تا حدی مقصر باشند. خصوصا در مورد اینکه پدر یا مادر نسبت به بچه خود چقدر حساس هستند و تا چه حد احساسات کودک را درک می کنند و در آن شریک می شوند. اینها ممکن است حتی در نوجوانان هم تاثیر بگذارد.
    در طول یک دوره سه ساله محققان در دانشگاه ملی فلوریدا، ۵۱۵ خانواده را که کودکانی بین ۷ تا ۱۱ سال داشتند بررسی نمودند. برخی از این کودکان دچار ADHD بودند.  حدود ۶۹ درصد کودکان مبتلا به ADHD پسر بودند، ۷۹ درصد آنها سفید پوست و ۷۵ درصد هم در خانه ای زندگی می کردند که هر دو والدین با هم بودند.
    بیش از ۶.۴ میلیون کودک در ایالات متحده از ADHD رنج می برند. با توجه به تحقیقات این گروه، ۳۰ درصد از آنها دچار نوع بی توجهی و ۷۰ درصد دچار بی توجهی همراه با بیش فعالی هستند.
    زندگی با ADHD و اختلال در درک احساسات
    یکی از موارد خاصی که محققان آن را بررسی نمودند دو نمونه سخرانی جداگانه پنج دقیقه ای بود که از والدین می خواست در مورد رابطه خود با کودکانشان صحبت نمایند. این نمونه ها بر اساس کلمات کلیدی و عبارت های مشخصی تعیین شده بودند. برای مثال تفاوت بین این دو را ببینید، “او واقعا پسر بدیه، همیشه دردسر درست میکنه” با “او بعضی وقت ها کارهای بدی میکنه”. واضح است که اولی سرزنش بیشتری را نسبت به دومی به همراه خود دارد.
    تفاوت بین اینها در میزان شدت رفتاری است که والدین با کودک دارند. این یکی از جنبه های کلیدی رابطه بین پدر و مادر با کودک است که به نظر می رسد قادر است بر پایداری و یا تغییر در رفتار کودک اثر بگذارد.
    وقتی یکی از والدین گریه می کرد و رابطه خودشان با کودک را توصیف می نمود که اگر یکسان می بود؛ محققان متوجه شدند که در رفتار آنها افکار به شدت فداکارانه یا حمایت بیش از حد و درگیری زیاد احساسی وجود دارد.
    به طور شگفت انگیزی به نظر نمی رسد که این شرایط برای ادامه ADHD در سنین نوجوانی خطری داشته باشد. در صورتی که رفتار سختگیرانه و با شدت این خطر را افزایش می دهد. نوجوانانی که با این علائم بزرگ می شوند بیشتر در خطر استفاده از مواد مخدر و اعتیاد، ترک تحصیل، جرم و جنایت و رفتار ضد اجتماعی در سنین بزرگسالی قرار دارند.
    محققان امیدوارند که این مطالعه به والدین کمک کند تا در رفتار سختگیرانه خود که ممکن است روی کودکان تاثیر بگذارد، تجدید نظر کنند. نتایج این تحقیق بر اساس مشاهدات بدست آمده اند، به همین دلیل راهی وجود ندارد که بفهمیم آیا این رفتار سختگیرانه است که بر روی ADHD تاثیر می گذارد یا برعکس. البته قابل ذکر می باشد در مواردی دیده شده است که علائم بیماری در کودکانی که والدین سختگیری داشته اند کاهش یافته است. به همین دلیل حتما شرایط محیطی و ژنتیکی دیگری هم در این مساله نقش دارند.
    داشتن کودکی که مبتلا به ADHD است به شدت چالش برانگیز می باشد. هدف از این مطالعه قضاوت کردن راجع به پدر و مادر هایی که با این مشکل سر و کار دارند نیست. البته به نظر می رسد که نتایج این تحقیق والدین را تشویق کند تا رفتار شدید و سخت گیرانه خود را نسبت به کودک کاهش دهند. اگر برای تغییر رفتار خود به کمک نیاز دارید می توانید با یک روانشناس صحبت کنید تا با تکنیک های مثبت اندیشانه به شما کمک نماید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا