راه نفوذ در دل افراد بدقلق: گوش دادن فعال(تکتیک های ۱۵ گانه گوش دادن فعال)

راه نفوذ در دل افراد بدقلق: گوش دادن فعال
  • راه نفوذ در دل افراد بدقلق: گوش دادن فعال

    در جامعه امروز، بسیاری از افراد با مشکلاتی مانند اضطراب، استرس و بدنبال آن افکار منفی مواجه هستند. این افراد به دنبال یافتن راهی برای کاهش این مشکلات هستند و گاهی اوقات در جستجوی راه حل‌هایی هستند که به آنها کمک کنند تا فضای خود را آرام کنند و به سمت روش‌هایی حرکت کنند که انرژی مثبت به آنها بدهند. در اینجا، یکی از راه‌های موثر برای نفوذ در دل افراد بدقلق، گوش دادن فعال است.

    گوش دادن فعال یک تکنیک است که به شما کمک می‌کند تا با فرد مقابل خود به شیوه ای همراه با احترام برخورد کنید و او را برای گفتن احساسات و افکارش تشویق کنید. این روش، شامل چندین مرحله است که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

    ۱. تمرکز بر فرد مقابل: در این مرحله، شما باید به فرد مقابل خود توجه کنید و به او گوش فرا دهید. در اینجا، می‌توانید با استفاده از چشمانتان و بدون توجه به هیجانات خود، به فرد مقابل خود توجه کنید. به او نگاه کنید و با احترام به او گوش دهید.

    ۲. تشویق به گفتن احساسات: در این مرحله، شما باید فرد مقابل خود را تشویق کنید تا احساسات و افکار خود را بیان کند. به او بگویید که به او گوش می‌دهید و او را تشویق کنید که بازگو کند چه چیزی در دلش است.

    ۳. فهمیدن مسئله: در این مرحله، شما باید مسئله فرد مقابل خود را فهمیده و درک کنید. با تمرکز و توجه به احساسات و افکاری که فرد مقابل خود به شما گفته است، سعی کنید تا مسئله را به خوبی درک کنید و به او نشان دهید که می‌فهمید او چه می‌گوید.

    ۴. بیان حمایت: در این مرحله، شما باید به فرد مقابل خود نشان دهید که درک کرده‌اید و همچنین به او حمایت کنید. می‌توانید به او نشان دهید که به او اعتماد کرده‌اید و در صورت نیاز، آماده کمک به او هستید.

    ۵. پیگیری موضوع: در این مرحله، شما باید به فرد مقابل خود نشان دهید که مسئله او برای شما مهم است و در صورت نیاز، به او کمک خواهید کرد. همچنین، می‌توانید با فرد مقابل خود توافق کنید که در آینده، به او کمک کنید تا با مشکلات خود مقابله کند.

    به طور کلی، گوش دادن فعال یک روش موثر برای نفوذ در دل افراد بدقلق است. با استفاده از این تکنیک، شما می‌توانید به فرد مقابل خود نشان دهید که به او احترام می‌گذارید و آماده کمک به او هستید. همچنین، با توجه به احساسات و افکار فرد مقابل خود، می‌توانید بهترین راه‌حل‌ها برای مسئله او پیدا کنید.

    زهرا و احمد سه سال از ازدواجشان گذشته بود که به خاطر مشکلات زیاد ارتباطی تا مرز جدایی پیش رفته بودند. در بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم زهرا احساس می کند همسرش او را درک نمی کند و احمد هم فکر می کرد خانم او بسیار غر می زند و او را اذیت می کند. ما متوجه شدیم که آن ها مهارت گوش دادن فعال را به خوبی به کار نمی گیرند.
    یکی از مشکلات اصلی در بین افراد مخصوصا در روابط عاطفی این است که هر کدام از طرفین احساس می کنند دیگری او را درک نمی کند. موارد زیادی هست که افراد می گویند طرف مقابلم اصلا من را درک نمی کند و یا به حرف من توجه نمی کند. این در حالی است که وقتی با طرف مقابل صحبت می کنیم او هم گلایه های خود را دارد و می گوید از جانب آن شخص درک نمی شود. در روان شناسی یکی از راه های اصلی برای درک دیگران و نفوذ در دل آن ها” گوش دادن فعال ” است. میشل اسکین، متیو مک کی، مارتا دیویس و آرون بک از جمله روان شناسانی هستند که به “گوش دادن فعال” توجه زیادی دارند. در بسیاری از موارد می توانیم با گوش دادن به آن چه طرف می گوید موضوع را حل کنیم و حال خود و دیگری را بهبود ببخشیم. در جلسات، در ارتباطات کاری و عاطفی و در جاهای مختلف ما با گوش دادن غیرفعال روبرو هستیم. در این جا ۱۲ مورد از موانع گوش دادن فعال را بررسی می کنیم و سپس راه هایی برای تقویت این مهارت را ارئه می کنیم:
    ۱- مقایسه کردن: گاهی طرف در حال صحبت کردن است و ما تمام توجهمان به مقایسه حرف ها و تجربیات خود با او هستیم.
    ۲- ذهن خوانی: خیلی از افراد وقتی طرف مقابل شروع به حرف زدن می کند دچار تله ذهن خوانی می شوند؛ یعنی دنبال این هستند که ببینند در ذهن او چه می گذرد و در عین حال خودشان حدس ها وقضاوت هایی دارند که ممکن است درست نباشد. مثلا خانمی به همسرش می گوید من خودم می دانم که تو منظورت این بوده…
    ۳- مرور ذهنی: گاهی وقتی طرف حرف می زند ذهن ما درگیر این است که چه چیزی در جواب او بگوییم. در واقع ما در حال مرور ذهنی آن چیزی هستیم که می خواهیم به او بگوییم و این باعث می شود که او را درک نکنیم.
    ۴- فیلترسازی: اگر دچار این اشتباه شویم فقط مواردی را متوجه می شویم که دوست داریم متوجه شویم و بقیه را رها می کنیم. مثلا می خواهیم طرف را محکوم کنیم به همین خاطر فقط به قسمت هایی از جملاتش توجه می کنیم که نشانه های محکومیت در آن باشد.
    ۵- یکسان انگاری: گاهی شنونده فورا حرف طرف را قطع می کند که تجربه خود را که مرتبط با تجربه طرف مقابل است بیان کند. این عامل باعث می شود گوینده فکر کند درک نشده است.

    ۶- نصیحت کردن: یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود گوینده احساس درک نشدن کند همین نصیحت کردن است. گاهی فورا حرف او را قطع می کنیم تا پندی به او دهیم. این موضوع باعث می شود که گوش دادن فعال اتفاق نیفتد.
    ۷- مخالفت جویی: در بعضی از موارد شخص از اول بنای مخالفت دارد و به همین خاطر هر چه گوینده بگوید او رد می کند.
    ۸- حق به جانب بودن: در بسیاری از موارد شنونده خود را حق به جانب می داند و اصلا توجهی به حرف های طرف مقابل نمی کند.
    ۹- از بحث خارج شدن: گاهی شنونده بحث را عوض می کند و نمی گذارد حرف طرف مقابل تمام شود و به این ترتیب مشکل را بیشتر می کند.
    ۱۰- تسلی بخشی: گاهی شنونده نقش یک انسان مهربان و حامی را پیدا می کند و به حرف طرف گوش نمی دهد و فقط سعی می کند مهربان باشد.
    بنابراین این ۱۰ مورد باعث می شوند که طرف مقابل احساس کند درک نمی شود و در عین حال گوش دادن فعال صورت نگیرد. در ارتباط با همسر و یا نامزد گوش دادن فعال یکی از مهم ترین مهارت هاست. من در کتاب طرح واره ها: علم جذب دیگران اشاره کرده ام که ما بر اساس طرح واره ها یا همان الگوهای قدیمی خود با دیگران ارتباط برقرار می کنیم. بنابراین گویی نمی خواهیم از قید و بندهای گذشته بیرون بیاییم. ولی کسی که به دنبال یک رابطه ی بهتر است می تواند این مهارت را یاد بگیرد و نفوذ خود را بر دیگران چند برابر کند.
    آن چه بسیار مهم است این است که ما در ارتباط خود نباید نقش یک فرد مهاجم و یا منفعل را داشته باشیم. بلکه باید نقش یک فرد فعال را داشته باشیم. یعنی به گونه ای عمل کنیم که انگار ما کارگردان ارتباط هستیم. به طرف گوش دهیم و با درک او و با بیان جملاتی که می تواند بر او تاثیر بگذارد مکالمه را پیش ببریم.
    در نتیجه می فهمیم که گوش دادن فعال: راه نفوذ در دل افراد بدقلق و یا حتی افراد معمولی می باشد.

    تکنیک گوش دادن فعال

    همان طور که می دانید گوش کردن یکی از حواس های پنجگانه مهم انسان است. گوش دادن به اطراف باید با تمام حواس و توجه فرد انجام شود که این امر باعث می شود که ارتباطات افزایش پیدا کند و یادگیری و تمرکز رشدی روزافزون داشته باشد.

    گوش دادن به صدای افراد و شنیدن صحبت های آن ها از مهارت های بسیار مهم است که با تمرین و تکرار زیاد به دست می آید و باعث خلاقیت و ایده پردازی در افراد خواهد شد.

    بسیاری از افراد به این مسئله به صورت یک ارزش نگاه می‌کنند، اما مهارت گوش دادن فعال کاملاً با گوش دادن متفاوت است.

    گوش دادن به صورت فعال با داشتن هدف امکان پذیر است، اما گوش کردن معمولی هدف ندارد. ما در این مقاله می‌ خواهیم درباره ” تکنیک گوش دادن فعال ” برای شما عزیزان نکاتی را بیان کنیم.

    اگر می خواهید مهارت لازم را در گوش کردن به دست بیاورید، به شما توصیه می کنیم که تا پایان این مطلب را دنبال کنید.

    قبل از هر چیزی باید معنای گوش دادن فعال را بدانید گوش دادن به طور کلی یک فعالیت ذهنی است که گفته های دیگران تجزیه و تحلیل شده و نیاز به یادگیری دارد.

    در صورتی که به صحبت های طرف مقابل توجه خاص نشود، موضوع قابل درک نخواهد بود. گوش کردن و شنیدن کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند، همان طور که می دانید دستگاه شنوایی انسان در برخورد با صداهای مختلف حساس است، این عمل باعث شنیدن می شود، بنابراین تعریف شنیدن نیاز به یادگیری ندارد؛ گوش دادن، فعالیت ذهنی به منظور یادگیری سخنان دیگران است که با تمام حواس پنجگانه انجام می شود.

    مزایای گوش کردن فعال

    1. پیشرفت در ارتباط برقرار کردن با دیگران
    2. درک متقابل
    3. احترام گذاشتن
    4. افزایش روز افزون اطلاعات و دانش
    5. بالا رفتن سطح یادگیری و تمرکز

    هدف از به کارگیری “تکنیک گوش دادن فعال”

    از تکنیک هایی که باعث جلب اعتماد و درک متقابل می شود، گوش دادن به صحبت های طرف مقابل است. افرادی که به درستی گوش می کنند به راحتی می توانند دیگران را درک کنند و هرگز اشتباهاتی از قبیل: کاهش نظرات اشتباه، بی احترامی به گوینده، پریدن در میان کلام، سطحی ‌نگری درباره صحبت های طرف مقابل، پرت شدن حواس، به بی راهه کشاندن بحث، ریز شدن در جزئیات و … را ندارند.

    گوش کردن موثر چگونه است؟

    به منظور بالا بردن مهارت گوش دادن باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه تعدادی از آن ها را بیان می کنیم:

    ۱. گوش کردن تاثیر گذار را فراموش کنید

    همان طور که کمی قبل بیان کردیم گوش دادن فعال درباره فهمیدن و اعتماد کردن به صداهای شنیده شده است. قابلیت گوش دادن تاثیر گذار را باید از طریق و تمرین و تکرار افزایش دهید؛ مطمئناً موانع زیادی بر سر دستگاه شنیداری وجود دارد.

    بسیاری از افراد در زمان صحبت کردن دیگران بی صبرانه منتظرند که نوبت صحبت کردن آن ها برسد و هر چه سریع تر صحبت کنند، در این راستا بر روی صحبت طرف مقابل تمرکز نمی کنند و معنی و مفهوم اصلی صحبت های او را نمی فهمند؛ بنابراین اولین مهارتی که در گوش کردن باید بیاموزید، نادیده گرفتن صداهای اطراف و صبر کردن در زمان صحبت دیگران است.

    ۲. دیگران را قضاوت نکنید

    یکی از ” تکنیک گوش دادن فعال ” قضاوت کردن دیگران است، باید این مهارت را به دست آورید که بدون قضاوت کردن طرف مقابل به صحبت های او گوش کنید. بهتر است که درباره صحبت های طرف مقابل به دقت فکر کنید که دچار کج فهمی و سوء تفاهم نشوید، تا جایی که ممکن است احساسات خود را در شنیده ها دخالت ندهید و بیشتر منطق خود را به کار بگیرید.

    ۳. از اول شروع کنید

    برای به دست آوردن مهارت گوش دادن ابتدا باید طرف مقابل را بسنجید و بدانید که با چه کسی صحبت می کنید. بعد از اتمام صحبت طرف مقابل باید موضوع مطرح شده او را با خود مرور کنید و در هر جایی دچار ابهام شدید سوال خود را بپرسید.

    ۴. خلاصه نویسی کنید

    برای بالا بردن تکنیک گوش دادن باید حتماً یک برگه در مقابل خود داشته باشید، هر چیزی را که دوست دارید و نکته ‌ای که از صحبت دیگران برداشت کردید را یادداشت کنید. نوشتن سوالات نیز خالی از لطف نیست با این کار می توانید در پایان صحبت سوالات خود را مطرح کنید.

    ۵. عکس العمل نشان دهید

    به طور کلی در صحبت کردن با دیگران سعی کنید به گفته های آن ها واکنش نشان دهید، یکی از ” تکنیک گوش دادن فعال ” عکس العمل نشان دادن است؛ این موضوع باعث می شود درک بهتری نسبت به موضوع مورد بحث پیدا کنید. بهتر است به طرف مقابل نشان دهید که افکار اولیه شما درباره سخنان او چیست. اطلاع از نوع دیدگاه و تجربه‌ های مهم خود را با طرف مقابل در میان بگذارید.

    ۶. در میان سخنان خود مکث کنید

    مکث کردن در صحبت برای هر دو طرف مطمئناً دلنشین خواهد بود. زمانی که در سخن گفتن مکث می کنید به راحتی می توانید نکات کلیدی را از طرف مقابل دریافت کنید، بنابراین به شما توصیه می کنیم که ذهن خود را کنترل کرده و از بحث خود را خارج نکنید.

    ۷. برای صحبت های طرف مقابل ارزش قائل شوید

    حتماً سعی کنید مشکلاتی که در زمان صحبت کردن با طرف مقابل به وجود می‌ آید بی توجهی نشان دهید، زیرا وجود مشکلات باعث می شود که ذهن شما بسته شود و به سخنان طرف مقابل گوش نکنید.

    ۸. هر از چند گاهی سکوت کنید

    همان طور که می‌ دانید سکوت کردن با مکث کردن کاملاً متفاوت است. سکوت کردن باعث آرامش فرد می شود و سرعت مکالمه کاسته شود و در نتیجه فردی که صحبت می کند از سردرگمی خود را نجات می دهد.

    ۹. ابتدا گوش کنید بعد گزارش بدهید

    یکی دیگر از ” تکنیک گوش دادن فعال ” شنیدن موثر است، ابتدا افراد باید صحبت های طرف مقابل را به طور کامل بشنود و بعد نسبت به آن بازخورد نشان دهند و گزارش دادن را به یک زمان دیگر موکول کنند.

    ۱۰. به صحبت کردن طرف مقابل علاقه داشته باشید

    بسیاری از افراد  دوست دارند که به سخنان طرف مقابل گوش کنند اما در این زمان دچار حواس پرتی می شوند! همان طور که می دانید حواس پرتی به صورت ناخودآگاه انجام می شود. مطمئناً اگر به طرف مقابل و صحبت های او علاقه داشته باشید نسبت به حرف های او نیز حساس خواهید شد و بر روی آن ها تمرکز می کنید؛ به شما توصیه می کنیم که این کار را حتما با علاقه انجام دهید.

    ۱۱. حضور گرم و فعال داشته باشید

    بسیاری از افراد در زمان صحبت کردن دیگران  به فکر فرو می روند و خیال پردازی می کنند، به همین دلیل است که نمی توانند روی صحبت های دیگران متمرکز شوند. این موضوع یک مانع بزرگ است، بنابراین باید آن را رفع کنید و هر جا که جسم شما حضور دارد ذهن شما هم در همان جا باشد.

    ۱۲. به هیچ عنوان احترام گذاشتن را فراموش نکنید

    به شما توصیه می کنیم که به طرف مقابل اجازه دهید که به طور کامل ایده‌ها و صحبت‌های خود را به شما انتقال دهد و شما دیدگاه او را درباره موضوع مورد بحث بدانید.

    یکی از ” تکنیک گوش دادن فعال ” احترام است؛ برقراری ارتباط همراه با احترام برای جلب اعتماد طرف مقابل الزامی است.

    ۱۳. آرامش خود را حفظ کنید

    سعی کنید در در هر شرایطی که هستید آرامش خود را به طور کامل حفظ کنید، زیرا این موضوع بر روند گفت ‌و گو تاثیر بسزایی می گذارد.  هر گونه احساس ناراحتی را از خود دور کنید تا با ذهنی باز به تحلیل مسئله بپردازید.

    ۱۴. نسبت به محرک های بیرونی واکنش ندهید

    یکی دیگر از تکنیک گوش دادن، واکنش نشان دادن نسبت به محرک های بیرونی است. بعضی از کلمات، شرایط و مشکلات وجود دارد که در صحبت کردن با طرف مقابل شما را تحریک می کند، اما باید بی توجه به این مسائل کار خود را انجام دهید. هر کسی باید توانایی کنترل احساسات خود را داشته باشد.

    ۱۵. عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید

    هر چه سریع تر عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید، بیشتر می توانید به صورت فعال گوش کنید. توانایی گوش دادن با ارتقاء تمرکز به وجود می آید. برای مثال اگر نور اضافی شما را اذیت می‌ کند آن را قطع کنید و یا در زمان صحبت کردن تلفن خود را از دسترس خارج کنید.

    ما در این مقاله سعی کردیم درباره ” تکنیک گوش دادن فعال ” را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم، اگر شما هم درباره این موضوع نظر، پیشنهاد و یا تجربه ای دارید می‌ توانید آن را با ما و سایر کاربران زیر این مطلب به اشتراک بگذارید. در پایان از شما سپاسگزاریم که با ما همراه بودید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا