چگونه یک شنونده خوبی باشیم؟

چگونه یک شنونده خوبی باشیم؟
  • چگونه یک شنونده خوبی باشیم؟

    شنونده بودن یکی از مهارت‌های اساسی در ارتباط با دیگران است که در همه جوامع و فضاهای کاری، تحصیلی و اجتماعی به آن نیاز داریم. شنونده خوب، نه فقط می‌تواند به مشکلات دیگران گوش دهد بلکه همچنین می‌تواند شرایط را بهبود ببخشد، روابط را تقویت کند و به دیگران کمک کند که بهترین تصمیمات را بگیرند. در این مقاله، به بررسی چگونگی تبدیل شدن به یک شنونده خوب می‌پردازیم.

    ۱. مراقبت کنید که تمرکز خود را حفظ کنید

    بهترین شنونده‌ها، افرادی هستند که تمرکز خود را حفظ می‌کنند. برای این کار، ابتدا باید به فرد مقابل خود تمرکز کنید و تلاش کنید که جزئیات صحبت‌های او را کاملاً درک کنید. همچنین باید به طور کامل از تلفن همراه، تلویزیون و هر چیز دیگری که ممکن است توجه شما را از صحبت‌های فرد مقابل خود منحرف کند، دوری کنید.

    ۲. سوال بپرسید

    یک شنونده خوب، همیشه سعی می‌کند که در جریان صحبت‌های فرد مقابل خود باشد. برای این کار، می‌توانید سوالاتی از فرد مقابل خود بپرسید تا بفهمید که او در حال صحبت درباره چه موضوعی است. سوالات شما باید مرتبط با صحبت‌های فرد دیگر باشد و سعی کنید که به جزئیات بپردازید تا بفهمید که او در حال صحبت درباره چه موضوعی است.

    ۳. نظرات خود را نگویید

    در بسیاری از موارد، فرد مقابل خود نیاز دارد که با کسی صحبت کند و صحبت کند. به همین دلیل، بهتر است که شما نظرات خود را در مورد موضوعی که فرد مقابل در حال صحبت درباره آن است، نگویید. به جای آن، سعی کنید تا به او کمک کنید که بهترین تصمیمات را بگیرد.

    ۴. نشان دهید که شما به او احترام می‌گذارید

    یکی از اصول اساسی در شنوندگی، نشان دادن احترام به فرد دیگر است. برای این کار، می‌توانید با استفاده از اصطلاحاتی مانند “بله، من می‌فهمم” و “اوه، چقدر سخت”، به فرد مقابل خود نشان دهید که شما به او احترام می‌گذرید. همچنین می‌توانید با شنیدن صحبت‌های او، نشان دهید که شما به او احترام می‌گذارید و به نظرات و ایده‌هایش ارزش می‌دهید.

    ۵. تجربه خود را به او نگویید

    هرچند که تجربه خود ممکن است مرتبط با موضوعی باشد که فرد مقابل در حال صحبت درباره آن است، اما بهتر است که شما تجربه خود را به او نگویید. به جای آن، سعی کنید تا به او کمک کنید که بهترین تصمیمات را بگیرد.

    در نهایت، برای تبدیل شدن به یک شنونده خوب، باید تمرین کنید و به تدریج این مهارت را بهبود بخشید. با تمرین، شما می‌توانید به یک شنونده خوب تبدیل شوید و به دیگران کمک کنید که بهترین تصمیمات را بگیرند.

     

    دختران جذاب همیشه شنونده خوبی هستند.

    در این ایام که همه دم از خوب حرف زدن، هنرهای سخن وری و فن بیان می گویند، کمتر کسی  به هنر گوش کردن و روشهای شنوندۀ خوبی بودن  توجه می کند.

     

    دختران جذابی که خوب گوش می کنند و می دانند که چطور شنوندۀ فعالی باشند شانس ازدواج بیشتری دارند و بعد از ازدواج هم مشکلات ارتباطی آنها بسیار کم است.

     

    شما این گله را از خیلی از مردان شنیده اید که طرف مقابل اجازه صحبت نمی دهد و یک ریز حرف می زند، بدون اینکه متوجه شود آیا طرف مقابل حرفی برای گفتن دارد یا خیر!!

     

    گفتگو بازی گلف نیست که حرفهای خود را پرتاپ کنید و دوباره بروید پرتابی دیگر. گفتگو باید دوطرفه باشد مثل بازی پینگ پنگ که یک حالت رفت و برگشتی است.

     

     

    یک دختر جذاب اما، خوب می داند کجا صحبت کند و در کجای مکالمه اجازه دهد طرف مقابل حرفهای خود را بزند. او می داند که فقط ساکت شدن و اینکه به طرف مقابل اجازه حرف زدن بدهد کافی نیست و باید از خود رفتاری نشان دهد که به مرد بفهماند قدرت درک دارد و حرفهای او را می شنود و شنونده فعالی است.

     

    گفتگو قرار است با درک متقابل پیش برود.

     مایکل نیکلاس استاد روانشناسی دانشگاه ویلیام و ماری آمریکا در کتاب خود بنام “هنر گوش دادن” موارد زیادی را برای اینکه نشان دهیم شنونده فعالی هستیم برشمرده است.

     

    یکی از راه های شنونده خوبی بودن این است که در هنگام گفتگو ارتباط چشمی خوبی براقرار کنیم و دایم حواسمان به اینسو و آنسو نباشد.

     

    در برخی موارد لازم است حرفهای او را تکرار کرده و از فهمیدن آن اطمینان حاصل کنید. مثلا می گوید: رفته بودیم شمال تو جاده بارون میومد بعد یک کاسه آش داغ خوردیم و … شما هم بگویید: آره آش داغ تو هوای بارونی خیلی میچسبه و…

     

    با اینکار نشان می دهید به تمام جزییات توجه دارید و او هم به وجد میاید.

     

    یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت کنید این است که وقتی گفتگو به سمتی رفته که کاملا با عقاید شما در تضاد است، باید خونسردی خود را حفظ کنید.

     

    نباید وسط حرف طرف مقابل پریده و یا حرف او را قطع کنید. با رعایت ادب و احترام بگذارید طرف مقابل حرفهای خود را بزند و شما نظر خود را می گویید. البته سعی کنید از بحثهای عقیده ای یا مذهبی-سیاسی که باعث جدال می شود همیشه پرهیز کنید و اوقات خود را با این مجادله های بی مورد تلخ نکنید. در اینطور مواقع سعی کنید بحث را به جاهای خوب منحرف کنید.

     

    در یک گفتگوی روان شما بعنوان یک دختر جذاب صحبت خود را می کنید و سرعت کلام خود را کم می کنید تا مطمین شوید حرفهای شما در ذهن طرف مقابل نشسته است و فهمیده شده و هر جا ابهامی هست توضیح می دهید.

     

    بعد به طرف مقابل فرصت می دهید در کمال آرامش حرفهای خود را بزند و شما هم با روی گشاده و مثبت پذیرای حرفهای او می شوید. حتما به طرف مقابل بفهمانید که حرفهای او را می شنوید و درک می کنید و اینکار را مشتاقانه انجام می دهید نه از سر زور.

     

    اگر شما به زور و با سر تکان دادنهای مصنوعی بخواهید وانمود کنید که شنونده فعالی هستید به سرعت برق لو می روید! او مفهمد که شما فقط منتظر هستید تا صحبتهای او تمام شود و سراغ حرفهای خود بروید که اینکار به گفتگو صدمه جدی می زند! همین رفتار باعث می شود وقتی شما مشغول صحبت هستید طرف مقابل تلافی کند و تصنعی به حرفهای شما گوش کند که بسیار برای شما زجر آور خواهد بود. این یعنی هر کس منتظر نوبت خود برای حرف زدن است و هیچ توجه جدی به حرفهای طرف مقابل ندارد و در آخر از یانکه چرا حرف همدیگر را نمی فهمند در عذاب متعجب هستند!!

     

    باید گفتگوی شما به سمتی باشد که او نیز تشویق به صحبت شود. قرار نیست مثل یک مشاور روانشناس برخورد کنید و او یکسره حرف بزند و شما فقط گوش کنید بلکه در گفتگو، مشارکت فعالی داشته باشید و اهل نظر دادن باشید. از آن دسته دخترانی نباشید که همیشه بی نظر و یا بی تفاوت هستند!!

     

     در هنگام گفتگو سعی کنید به شدت مثبت و موقر و با یک لبخند ملیح به حرفهای طرف مقابل گوش کنید. احساسات واگیر دار هستند و باعث می شود این انرژی مثبت به طرف مقابل هم سرایت کند. وقتی شما با این سطح از انرژی روبروی طرف مقابل می نشینید، به شدت اعتماد به نفس شما بالا خواهد رفت و احساس تسلط خوبی به شما دست می دهد. او نیز در درون خودش کششی نسبت به شما احساس می کند و دلیل آنرا نمی داند.

     

    اعتماد به نفس شما در مجذوب ساختن مرد طرف مقابل به شدت تاثیر بالایی دارد. داشتن یک چهرۀ مهربان و با اعتماد به نفس از شما یک زن آهن ربایی خواهد ساخت که هر مردی می خواهد شما را بعنوان شریک زندگی انتخاب کند. اینگونه دختران جذاب مثل گوهر کمیاب هستند که شما می توانید جزو این دسته از افراد باشید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا