موانع ارتباط مؤثر چیست؟(۲)

موانع ارتباط مؤثر
  • موانع ارتباط مؤثر چیست؟(۲)

     

    درمقاله قبلی به برخی از مواردی که مانع از برقراری ارتباط مؤثر با دیگران می شد پردختیم.دراین مقاله می خواهیم مابقی مواردی که ما نع از برقراری ارتباط مؤثر می شود را باهم بررسی کنیم.

    دست جلوی دهان

    اینکه موقع صحبت کردن پشت سر خود را بخارانید و یا دائماً دست خود را جلو دهانتان بگیرید و بعد انتظار داشته باشید کسی حرف شما را باور کنید کمی دور از ذهن است. البته نباید به زبان بدن به صورت تک‌بعدی نگاه کرد بلکه باید همه شرایط را در نظر گرفت. باید به زبان بدن به عنوان یکی از ابزارها برای پی بردن به صداقت و یا عدم صداقت فردی که با شما صحبت می‌کند نگاه کنید.

    فردی که موقع حرف زدن دستش را جلوی دهانش گرفته باشد٬ شاید به علت درد دندان باشد پس نباید خیلی زود به نشانه‌های بدنی عکس‌العمل نشان داده و فرد را بر اساس آن‌ها قضاوت کنید. در ادامه به ذکر چند نشانه که معمولاً از آن‌ها به‌عنوان زبان بدن دروغ‌گوها یاد می‌شود می‌پردازیم و کاری که شما باید انجام دهید این است که سعی کنید آن‌ها را شناخته و کمتر از آن‌ها استفاده کنید.

    پنهان کردن چشم ها

    افرادی که به هنگام صحبت کردن با ما نمی توانند یا نمی خواهند به چشم های ما نگاه کنند. این یکی از شایع ترین نشانه ها برای شناختن دروغ گویی است. البته افرادی که به خاطر حیا و یا خجالت این گونه عمل می کنند از این قاعده استثنا هستند. تشخیص این به عهده خود شماست.

    حرف های مبهم

    اگر کسی بخواهد به ما دروغ بگوید یکی از کار هایی که انجام می دهد این است که واضح وشفاف صحبت نمی کند. این افراد معمولا با حرف های مبهم و گاه ضدو نقیض سعی در پنهان کردن واقعیت دارند. اگر از این افراد یک سوال را در شرایط مختلف بپرسید جواب های مختلفی می گیرید.

     

    عرق کردن

    افراد به هنگام دروغگویی معمولا دچار استرس شده و ضربان قلبشان بالا می رود. این اتفاق سبب می شود تعریق زیادی در این افراد صورت بگیرد. البته کسانی هم هستند که در آرامش کامل دروغ می گویند و هیچ نشانه ی ظاهری از خود نشان نمی د هند.

    خواراندن گوش و بینی

    یکی از نشانه های افرادی که سعی در دروغگویی دارند این است که این افراد به هنگام صحبت به مالیدن پلک ها و خواراندن پشت گردن می پردازند. وقتی سوالی از این افراد می پرسید به راحتی این نشانه را می توانید ببینید.

    عدم تمایل به شنیدن حرف های خود

    هنگامی که فردی به دروغ گویی مشغول باشد استرس زیادی را تجربه کرده و تلاش می کند تا زود تر همه چیز تمام شود. حال اگر در چنین شرایطی شما از او بخواهید حرفش را تکرار کند دیگر تمایلی به تکرار گفته های خود ندارد. این افراد می خواهند زودتر بحث را تمام کرده و به نتیجه ی خود برسند. بحث کردن زیاد راجع به یک موضوع برای این افراد آزار دهند است.

    نشانه‌های دروغ‌گوها!

    • دست جلوی دهان
    • پنهان کردن چشم‌ها
    • حرف‌های مبهم
    • عرق کردن
    • خاراندن گوش و بینی
    • عدم تمایل به شنیدن حرف‌های خود
    • بازی با وسایل
    • بازی با انگشتان

    بازی با وسایل

    افراد دروغگو به هنگام صحبت معمولا با وسایلی که در اختیار دارند بازی می کنند. موبایل ٬ خودکار ٬ کتاب وهرچیز دیگری که در اختیار این افراد باشد معمولا مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این افراد با انگشتان و دست های خود معمولا بازی کرده که این نیز نشانه ای از دشتن استرس در آن‌ها است.

    البته همان‌طور که گفتیم نمی‌توان صرفاً با دیدن این نشانه‌ها گفت که فرد مقابل شما دروغ‌گو است. اما معمولاً این تصور در ذهن ما نقش می‌گیرد که فردی با این نشانه‌ها نمی‌تواند راست‌گو باشد. پس بهتر است به هنگام صحبت کردن با دیگران٬تدریس٬برقراری ارتباط ٬ سخنرانی و… مراقب باشید که این نشانه‌ها را از خود بروز ندهید.

    رعایت نکردن فاصله

    حریم شخصی هرکسی میزان فاصله‌ای است که شما باید آن را شناخته و رعایت کنید. نزدیک شدن زیاد به کسی به‌خصوص اگر برای اولین بار است که می‌خواهید با او ارتباط برقرار کنید سبب می‌شود فرد مقابل احساس ناامنی کند. در این شرایط شما نمی‌توانید رابطه‌ی خوبی را شروع کنید.

    این حریم در ارتباطات اجتماعی بیشتر از ارتباطات شخصی و خصوصی است. اما هرچه که باشد وقتی می‌خواهید با کسی که نسبت فامیلی یا دوستی با شما ندارد صحبت کنید بهتر است فاصله‌ی خود را با او حفظ کردن و بیش‌ازحد به او نزدیک نشوید.

    البته ناگفته نماند که فاصله گرفتن زیادی از افراد هم حس خوبی به آن‌ها نمی‌دهد. به‌عنوان‌مثال شما می‌خواهید با کسی صحبت کنید اما در فاصله سه متری او می‌ایستید. قطعاً این کار شما حس خوبی به‌طرف مقابل نمی‌دهد. او احساس می‌کند شما از او می‌ترسید یا به او اعتماد ندارید و این کار سبب ناراحتی او می‌شود.

    تقسیم‌بندی حریم‌ها

    1. صمیمی: حدود نیم متر است و فقط اعضای خانواده و صمیمی‌ترین دوستان می‌توانند وارد آن شوند
    2. شخصی: حدود نیم متر تا یک متر و فقط دوستان و آشنایان می‌توانند وارد آن شوند.
    3. اجتماعی: حدود یک متر تا سه متر که برای برقراری ارتباطات اجتماعی و حتی برخورد با افراد غریبه است
    4. بیشتر از این فاصله‌ها فضای عمومی است که ورود به آن برای عموم آزاد است!

    دستان خیس

    به‌هیچ‌وجه به هنگام صحبت کردن باکسی بدن او را لمس نکنید حتی اگر آن فرد هم‌جنس باشد و حتی اگر کار شما در حد دست زدن به شانه آن فرد باشد. تنها میزان مجاز برای لمس کردن همان دست دادن مرسوم است که در ابتدای ارتباط و همراه با سلام دادن است که آن‌هم اگر فرد مقابل شما به آن تمایل داشته باشد باید انجام شود.

    فرض کنید فردی پس از استفاده از سرویس بهداشتی (و البته بعدازاین که دست‌های خود را شسته است!) با شما روبرو می‌شود و دست خود را به سمت شما دراز کرده و می‌خواهد با شما دست دهد. در این لحظه چه احساسی به شما دست می‌دهد. قطعاً از دست او ناراحت شده و اگر هم این ناراحتی را ابراز نکنید کمتر احتمال دارید با او ارتباط دیگری برقرار کنید.

    گاهی اوقات برخی افراد به علت آشنایی مختصری که با فردی دارند به‌محض روبرو شدن با آن فرد با کف دست به پشت او زده و می‌گویند: سلام…اگر شما جای آن فرد بیچاره باشید چه احساسی خواهید داشت؟ لطفاً احساس خود را در بیست‌وپنج خط توضیح دهید!

    سیر تا پیاز

    من به‌شخصه از شما خواهش می‌کنم در زمان‌هایی که پیاز یا سیر می‌خورید یا باکسی وارد گفت‌وگو نشوید و یا اگر حرفی برای گفتن دارید با رعایت فاصله این کار را انجام دهید. شاید بگویید این مطلب چقدر مهم است که چندخطی را به آن اختصاص داده‌ام.

    در اهمیت موضوع همین بس که بسیاری از افراد تنها به همین دلیل یعنی به خاطر بوی بددهانشان در یک مصاحبه استخدامی و یا یک قرارداد تجاری فرصت‌های خود را سوزانده و از فواید آن محروم شده‌اند. وقتی دهانمان بوی سیر یا پیاز (یاهر مدل ترشیجاتی که شما دوست دارید و استفاده می‌کنید!) می‌دهد و با کسی وارد یک گفت‌وگو می‌شویم به‌صورت ناخودآگاه در آن فرد احساس بدی نسبت به ما وجود آمده و دیگر حاضر به ادامه ارتباط با ما نخواهد بود.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا