مقابله با کودک بد غذا(دلایل بد غذایی کودکان)

مقابله با کودک بد غذا
  • مقابله با کودک بد غذا

    کودکان یکی از اعضای مهم خانواده هستند که نیاز به تغذیه سالم و مناسب دارند تا به رشد و توسعه صحیحی دست یابند. اما متاسفانه بعضی از کودکان بدلیل دلایل مختلف، مانند سلیقه‌های غذایی، بدعادتی و … از مصرف غذاهای سالم و مناسب برای سلامتی خودداری می‌کنند. به همین دلیل، مقابله با کودک بدغذا یکی از چالش‌های مهمی است که مادران و پدران باید با آن مواجه شوند.

    در ادامه، راهکارهایی برای مقابله با کودک بدغذا معرفی می‌شود:

    ۱- شروع به تغییر سلیقه‌های غذایی کودک: برای تغییر سلیقه‌های غذایی کودک، بهتر است به تدریج عمل کنید و از انواع غذاهایی که کودک دوست دارد، به صورت ترکیبی استفاده کنید تا به تدریج آشنایی او با سایر غذاها بالا برود.

    ۲- ارائه غذاهای رنگارنگ: کودکان عاشق غذاهای رنگارنگ و جذاب هستند. بنابراین می‌توانید از انواع سبزیجات و میوه‌های مختلف استفاده کنید و غذاهایی با رنگ‌های مختلف و جذاب برای کودک تهیه کنید.

    ۳- بازی و سرگرمی: بازی و سرگرمی در هنگام تغذیه کودکان، می‌تواند موثر باشد. می‌توانید با کودک به بازی‌هایی مثل شمارش قطرات نوشیدنی‌هایی که خورده، شمارش دانه‌های برنج و … بپردازید تا کودکان شما به اندازه خوردن می‌رسند.

    ۴- انتخاب غذاهای سالم: برای تغذیه کودک بدغذا، بهتر است از غذاهای سالم و مغذی استفاده کنید. برای مثال، از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، گوشت‌های سفید و … استفاده کنید.

    ۵- انجام فعالیت‌های ورزشی: فعالیت‌های ورزشی می‌تواند برای کودکان مفید باشد. با این کار، کودکان شما انگیزه بیشتری برای خوردن غذاهای سالم و مناسب برای سلامتی خود پیدا می‌کنند.

    ۶- تمرکز بر مواد غذایی مورد علاقه کودک: بررسی مواد غذایی مورد علاقه کودک و انتخاب آنها در طبخ و تهیه غذاها می‌تواند به کودک بدغذا کمک کند تا غذاهای سالم‌تری بخورد.

    ۷- ترک عادت اجبار به خوردن: ترک عادت اجبار به خوردن می‌تواند به کودکان با سلیقه غذایی‌هایی متفاوت، کمک کند تا به صورت طبیعی با غذاهای جدید آشنا شوند.

    ۸- مراجعه به مشاور تغذیه: در صورتی که با مشکل کودک بدغذا دست و پنجه نرم کرده‌اید، می‌توانید به مشاور تغذیه مراجعه کنید تا راهکارهای موثری را برای مقابله با این مشکل دریافت کنید.

    در نهایت، برای مقابله با کودک بدغذا، بهتر است از روش‌هایی که به شکل اجباری برای کودک کار نمی‌کنند، استفاده کنید. به جای این کار، با استفاده از روش‌هایی که برای کودک جذاب هستند، می‌توانید به راحتی او را به خوردن غذاهای سالم و مناسب برای سلامتی خود عادت دهید.

    یکی از مشکلات شایع در میان همه والدین عادت بد غذایی فرزندان آنهاست.

    عموم مردم تصور می کنند کودکان به طور ذاتی به غذا خوردن علاقه دارند و هنگام گرسنگی خودشان سر سفره حاضر می شوند تا غذا بخورند ولی حقیقت ماجرا این است که بسیاری از کودکان برای غذا خوردن نیاز به کمک والدین دارند.

    دلایل بد غذایی کودکان:

    یکی از عمده ترین دلایل این قضیه را باید در شیوه ی فرزند پروری خودمان جستجو کنیم. در واقع علاوه بر بیماری هایی مانند عفونت مجاری ادراری و بیماری هایی از این نوع که تاثیر بسیاری در عادت غذایی بد کودکان دارند، بقیه عوامل را باید در میان رفتار والدین یافت.

    • از غذا خوردن به عنوان ابزاری برای تنبیه کودک استفاده شود:

    اگر کودک را مجبور کنیم غذایی که به آن علاقه ای ندارد را بخورد به او این عمل را می آموزیم که از طریق غذا خوردن لجبازی خود را نشان دهد.

    • غذا خوردن در ساعات منظمی انجام نشود:

    اگر در خانه به مساله غذا خوردن اهمیت داده شود و غذا خوردن در ساعات منظمی و معینی انجام شود کودک اهمیت مساله غذا خوردن را درک خواهد کرد.

    • وجود عادات غذایی سخت گیرانه ، غذا خوردن را برای کودک به عملی خسته کننده تبدیل می کند:

    والدین نباید اصرار داشته باشند که کودک انها مانند میل آنها غذا بخورد. گاهی اوقات کودک علاقه دارد از غذایی کمتر و یا از غذایی بیشتر بخورد. همچنین ممکن است بر اثر حواس پرتی مقداری از غذای کودک از درون قاشق بیرون بریزد.

    • غذا خوردن باید در آرامش انجام شود و فاقد هر گونه بحث میان والدین باشد:

    اگر محیطی که کودک در ان غذا میل می کند به صحنه ای برای جر و بحث والدین تبدیل شود او دیگر علاقه ای برای حضور در ان محیط ندارد زیرا همیشه برای او یاداور کشمکش میان والدینش است.

    • مادران نباید بیش از حد نگران غذا خورد کودکانشان باشند:

    مادران سعی دارند به اجبار تغذیه مورد نظرشان را به کودک تحمیل کنند و برای این کار با قاشق به دنبال فرزند خود حرکت می کنند. این گونه مادران باید این را بدانند که این کار انها باعث از بین رفتن علاقه کودک به غذا خوردن می شود و از این کار برای جلب توجه استفاده می کنند.

    • کودکان نیز دارای حس استقلال طلبی هستند:

    گاهی اوقات کودکان با مخالفت در امر غذا خوردن می خواهند استقلال خود را نشان دهند. از انجایی که مادران تاکیدی در تمیز نگه داشتن خانه و یا لباس کودک دارند و کودک هم می خواهد خودش غذا بخورد یک جنگ قدرت میان مادر و کودک شکل می گیرد از یک طرف مادر می خواهد اوضاع ان گونه که او می خواهد جلو برود از طرف دیگر کودک می خواهد خودش غذا بخورد.

    والدین نکات زیر را حتما در نظر بگیرند:

    نکات زیر برای خانواده هایی است که فرزندشان بد غذا هستند و یا غذا نمی خورند به همین دلیل اگر فرزندی در خانه ای غذایش را کامل می خورد و برای غذا خوردن اشتیاق دارد و قد و وزن طبیعی دارد والدین نیاز به انجام کارهایی که گفته می شود ندارند.

    • در ابتدا نسبت به این امر بی توجه باشید:

    بسیار پیش می اید که کودک ناگهان علاقه خود را نسبت به غذایی از دست می دهد و دیگر آن را نمی خورد، نسبت به این موضوع بی اهمیت باشید به علایق او احترام بگذارید و اجازه دهید انچه را که می پسندد میل کند و انچه را دوست ندارد نخورد. هنگامی که غذا خوردنش تمام شد بدون هیچ گونه واکنشی ظرف غذاهایش را جمع کنید. اگر به این نکته اشاره کرد که به فلان ماده غذایی علاقه ندارد نسبت به این حرف او بی اعتنا باشید زیرا کودکان برای جلب توجه این کار را انجام می دهند شما می توانید در روزهای آتی از این ماده غذایی استفاده کنید و می بینید که کودک غذای خود را می خورد زیرا در می یابد این کار او باعث جلب توجه دیگران نمی شود.

    • در مورد بد غذایی او ایجاد حساسیت نکنید:

    هنگامی که شما با دیگران درباره ی موضوع بد غذایی کودک صحبت می کنید باعث می شوید او نسبت به این مساله حساس شود. از انجایی که کودکان علاقه دارند در مرکز توجه والدین و دیگران باشند برای همین به این رفتار خود ادامه خواهند داد. والدین گرامی این نکته را مد نظر داشته باشند که نباید به مرحله ای برسند که برای غذا خوردن دنبال کودکانشان راه بیفتند.

    • کودک را هم در مساله غذا خوردن شرکت دهید:

    هنگامی که در مرحله طبخ غذا هستید سعی کنید فرزند خود را هم در تهیه غذا هرچند کم مشارکت دهید این کار باعث ایجاد یک حس مثبت به مساله غذا در کودک می شود. سعی کنید برای کودک از ظروف مخصوص به او استفاده کنید بهتر است در هنگام تهیه این ظروف از سلیقه او هم استفاده شود. همچنین هنگامی که برای خرید مواد غذایی می روید سعی کنید از سلیقه کودک هم در مواد غذایی که به ان علاقه دارد استفاده نمایید.

    • کودک بیشتر در جمع همسالانش غذا بخورد:

    کودکان به غذا خوردن در میان دوستان خود علاقه بیشتری دارند. اگر زمان غذا خوردن فرا می رسد و فرزند شما در حال بازی کردن با دوستان خود است از او و دوستانش بخواهید که با هم برای غذا خوردن بیایند و یا غذا را به محل بازی انها ببرید. از انجایی که کودکان از هم تقلید می کنند و با هم رقابت دارند سعی می کنند با کسی که اشتهای خوبی دارد و خوب غذا می خورد همراه شوند.

    • در این زمینه هم با کودک خود قاطع رفتار کنید:

    این نگرانی را از خود دور کنید که کودک شما اگر این وعده غذایی را نخورد دچار سو تغذیه می شود. اگر کودک غذای خود را کامل نمی خورد شما  این کار را برای او انجام ندهید و یا شکلات و تنقلات را جایگزین باقی مانده غذا و یا وعده غذایی نکنید فقط به او حق انتخاب ساده تر بدهید مثلا اگر غذا آش است و کودک نمی خورد به جای تهیه یک غذای سخت به او پیشنهاد دهید که نان و پنیر بخورد در این صورت کودک یا باید پیشنهاد شما را قبول کند و یا پیامد غذا نخوردن ( گرسنی) خود را تحمل کند.

    • از متخصصین این امر کمک بگیرید:

    اگر هیچ یک از راه کارهایی که گفته شد موثر واقع نشد و کودک شما همچنان بدغذاست باید حتما او را نزد متخصص ببرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا