مشاوره کودک و نوجوان در اصفهان

مشاوره کودک و نوجوان در اصفهان
  • در زندگی مدرن امروزی و با مشکلات فراوانی که وجود دارد گاهی اوقات والدین امکان وقت گذاشتن و درمان فرزند خود را ندارند از این رو مراکز مشاوره ای در سطح کشور تاسیس گردیده که به والدین این امکان را می دهد در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به درمان کودک اقدام کنند و از ناهنجاری های بی شماری که در آینده برای فرزندشان به وجود می آید و ممکن است طول دوره درمان را افزایش دهد، جلوگیری کنند.

    اهمیت مراجعه به مشاوره کودک و نوجوان

    تعلیم و تربیت کودکان یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر کودک می باشد و چنانچه نا هنجاری و یا اختلال رفتاری در این بازه از زندگی بروز دهد و والدین نسبت به درمان آن کوتاهی ورزند مشکلات زیادی را در هنگام بزرگسالی برای کودک به وجود خواهد آورد. آرامش روانی برای کودک بسیار حائز اهمیت می باشد و هر گونه تنش و فشار عصبی محیطی باعث می شود کودک واکنش نشان داده و علائم آزار دهنده ای از قبیل پرخاشگری، لجبازی، ناخن جویدن و … را نشان دهد.

    تعلیم و تربیت به معنای آموزش کودک برای کنترل احساسات می باشد به گونه ای که از اسلوب و اصول خاصی پیروی کنند و در زندگی آینده قابلیت رویارویی با چالش های زندگی را داشته باشند.

     

    دلایل مراجعه به مشاوره کودک و نوجوان

    امروزه با توجه به وضعیت اقتصادی، بسیاری از والدین مدت زمان بیشتری را بیرون از خانه برای کسب درآمد سپری خواهند کرد. از این رو زمان لازم را برای تعلیم و تربیت کودکان و صحبت با آن ها نخواهند داشت. گفتنی است مشکلات بوجود آمده می تواند به منزوی شدن کودک، عدم مسئولیت پذیری و عدم علاقه مندی به پیشرفت فردی منجر شود.

    در صورت عدم درمان به موقع کودکان ممکن است اختلالات زیر بروز دهد

    بیش فعالی، اختلال در یادگیری، اختلال در زبان، لکنت زبان، شب ادراری و عدم ارتباط با دنیای اطراف نمونه ای از اختلالات است که می توان به آن اشاره کرد.

    چه عواملی در بروز مشکلاتی برای کودک و نوجوان دخیل هستند؟

    از عواملی که منجر به بروز این مشکلات می شود می توان به طلاق والدین،از دست دادن هر آن چیزی که کودک دوست دارد، اضطراب و افسردگی، سواستفاده جنسی، روحی و عاطفی، اعتیاد یکی از افراد خانواده و تغییر مکان اشاره کرد.

    دوران نوجوانی یکی از حساس ترین دوران هر پسر و دختری می باشد که خصوصیات اخلاقی و جسمانی وی در این دوران دستخوش تغییرات فراوانی می شود. حال با شناخت درست این تغییرات می توان گامی موثر برای آموزش نوجوانان در جهت کسب استقلال و کنترل عواطف و احساسات آنها برداشت. در مرکز مشاوره نوجوانان، تمامی خصوصیات اخلاقی و رفتاری و حتی جسمانی که ممکن است در نوجوان تغییر کند، مورد بررسی قرار گرفته و با مشاوره صحیح، مانع از به وجود آمدن مشکلات رفتاری خواهد شد.

    ناهنجاری های رفتاری دوران بلوغ نوجوانان عبارت اند از:

    • منزوی شدن
    • پرخاشگر شدن
    • داشتن افکار نامناسب و حس خود کشی
    • خواییدن زیاد و یا کم و یا تغییر در الگوی خواب
    • سطح انرژی کم و یا زیاد شود
    • از دست دادن بسیاری از علایق

    از آنجا که دوران نوجوانی اولین قدم های فرد در جهت مستقل شدن و شکل گیری شخصیت می باشد، از این رو هرگونه تحمیل عقاید و رفتار به نوجوان باعث می شود نوجوان نتواند در مراحل بعدی زندگی به درستی تصمیم بگیرد. از این رو توصیه می شود که با مشاوره صحیح و کاربردی و شناخت علائم رشد شناختی افکار نوجوان را جهت داده و در شکل گیری شخصیت به وی کمک کنید.

    بهترین مشاوره خانواده در اصفهان

    یکی از روانشناسان مطرح در حوزه کودک و نوجوان در سطح اصفهان با ارائه راهکار ها و ترفندهایی در جهت پیشگیری و درمان مشکلات دوران کودکی و نوجوانی اقدام کرده است.همانگونه که پیشگیری بهتر از درمان است، آگاهی از هر گونه ناهنجاری در ابتدای بروز باعث می شود درمان آن راحت تر و سریع تر صورت پذیرد.

    بسیاری از مشکلات کودکان و نوجوانان ریشه در مسائل خانوادگی و والدین دارد. بنابراین مشاوران و روانشناسان ماهر ابتدا با والدین جلسه ی مشاوره برگزار خواهند کرد. سپس با آشنایی از محیطی که کودک و نوجوان در آن رشد یافته اند و مشاوره با آنها مشکلات را درمان خواهند کرد.

    به طور کلی درک از ویژگی های رفتاری و جسمانی کودک و نوجوان باعث می شود که در صورت بروز ناهنجاری و یا اختلالات رفتاری بلافاصله مطلع شد و با مشاوره به موقع مانع از بروز مشکلات بیشتر شد.

    نتیجه گیری

    همانطور که در مباحث پیشین بدان اشاره شده است، مراجعه به مشاوره کودک و نوجوان در شهر محل زندگی تان به عنوان مثال: مشاوره کودک و نوجوان در اصفهان، اهمیت بسیاری دارد به طوری که زمانی که شما هم اکنون برای فرزند تان وقت و هزینه ای صرف می کنید همانند این است که در آینده مبلغ هنگفتی را برای ش سرمایه گذاری کرده اید. زیرا با ترتیبت درست و سالم از بروز انواع آسیب های اجتماعی جلوگیری می شود.

    مشاوره کودک و نوجوان

    نوجوانانی دوره ای است که با چالش های بسیاری همراه می باشد. در این دوران، نه تنها تغییرات فیزیکی قابل توجهی در بدن اتفاق می افتد بلکه انتظارات شان از جامعه و اطرافیان نیز بیشتر می شود. به همین خاطر، با مشکلات سلامتی و ذهنی از جمله اضطراب، افسردگی، اختلالات خوردن مواجه خواهند شد.

    مشاوره می تواند به نوجوانان کمک کند تا کنترل بهتری نسبت به این قبیل چالش ها و تغییرات داشته باشند و مزایای بسیاری را برای ادامه زندگی به همراه خواهد داشت.

    روند مشاوره کودک و نوجوان به چه صورت می باشد؟

    مرحله اول

    در ابتدا مشاوره با حضور تمام اعضای خانواده و سپس به صورت فردی انجام می شود. در این بازه زمانی، سوالاتی از افراد پرسیده می شود تا روانپزشک درک بهتری نسبت به مشکلات موجود پیدا کند و بتواند بهترین گزینه برای رفع آن را در نظر بگیرد.

    مرحله دوم

    بعد از شناخت مشکل، روانپزشک با نوجوان به مشاوره می پردازد تا علاوه بر کاهش مسائلی که منجر به بروز ناراحتی در نوجوان می شود، از بروز مشکلات مشابه در آینده نیز پیشگیری به عمل بیاید. معمولا تکنیک هایی جهت بالا رفتن اعتماد به نفس به نوجوان آموزش داده خواهد شد.

    مرحله سوم

    جلسات مشاوره می تواند یک در میان با حضور والدین نیز برگزار شود. هدف از این جلسات این است که والدین بهترین حمایت و پشتیبانی از نوجوان خود را داشته باشند تا نوجوان توانایی غلبه بر مشکلات خود در آینده را داشته باشد.

    همزمان با برگزاری جسات به صورت فردی با نوجوان، حمایت والدین نیز بسیار اهمیت دارد.

    از جمله مزایای مشاوره نوجوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • بالا رفتن سطح اعتماد به نفس
    • بهبود ارتباطات اجتماعی
    • بهبود روابط درون خانواده
    • بهبود قدرت تصمیم گیری
    • غلبه بر افکار و احساسات منفی و مخرب
    • غلبه بر استرس و اضطراب
    • حضور فعال در جامعه

    مشاوره می تواند به برطرف شدن طیف وسیعی از مشکلات کمک کند، اما برخی از شایع ترین مسائل عبارتند از:

    • طلاق و جدایی والدین. در چنین شرایطی شاهد بروز مشکلات عاطفی در نوجوان خواهیم بود.
    • فوت یکی از اعضای خانواده. به خصوص زمانی که نوجوان وابستگی عاطفی شدیدی به فرد فوت شده داشته باشد.
    • زورگویی. زمانی که نوجوان نسبت به خواهر، برادر و یا دوستان خود زورگویی می کند. در چنین شرایطی، والدین باید سعی کنند این مشکل را با صحبت کردن برطرف کنند. مشاوره نیز می تواند راهی موثر در رفع این مشکل باشد.
    • استرس در مدرسه، به دلیل فشار امتحانات و نتایج آن
    • مسائل خانوادگی. در چنین شرایطی خانواده درمانی نیز می تواند بسیار مفید باشد.

    انواع مشاوره

    انواع مختلفی از مشاوره وجود دارد که می تواند به نوجوان کمک کند. از جمله:

    • گفتار درمانی و رفتار درمانی. این نوع مشاوره به نوجوان کمک می کند تا نسبت به زندگی افکار مثبتی داشته باشد و الگوهای رفتاری را به کار بگیرد که به تغییر زاویه دید به زندگی کمک کند. معمولا شش تا دوازده جلسه مشاوره برای نوجوان در نظر گرفته خواهد شد.
    • توجه و تفکر. توجه در کنار رفتار درمانی، به نوجوان کمک می کند به جای فرار از افکار منفی، بر آن ها تمرکز کند و به تدریج از ترس او در غلبه از مشکلات کاسته خواهد شد. تمریناتی مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس می تواند مفید باشد.
    • روان درمانی. این نوع مشاوره معمولا برای مدت زمان طولانی در نظر گرفته می شود و می تواند به رفع مشکلات گذشته و یا مواردی مانند افسردگی و یا اختلال خوردن نیز کمک کند.
    • خانواده درمانی. در این نوع مشاوره، تمام اعضای خانواده درگیر می شوند و نسبت به مشکلات هم آگاهی بیشتری پیدا می کنند. این مشاوره هم چنین به بهبود ارتباط میان اعضای خانواده نیز کمک می کند.

    چگونه می توانیم به نوجوان خود کمک کنیم؟

    دوستان و اعضای خانواده، نقش مهمی را در حمایت نوجوان و مقابله با مشکلات و شرایط استرس زا ایفا می کنند. زمانی که مشکلی برای نوجوان بوجود می آید، آن چه که اهمیت پیدا می کند این است که حمایت اطرافیان خود را احساس کند.

    این نکته را در نظر داشته باشید که مشاوره یک گزینه است. ممکن است اولین  جلسه مشاوره احساس خوبی را برای نوجوان به همراه نداشته باشد.  اما به جای رها کردن درمان، توصیه می شود مشاور دیگری را پیدا کنید. آن چه اهمیت دارد این است که نوجوان شما باید در این جلسات، احساس آرامش و امنیت داشته باشد.

    نکات مهم در مشاوره نوجوان

    همان طور که قبلا نیز اشاره شد، نوجوانی دوره ای است که فرد با چالش های جدیدی روبرو می شود که ممکن است پذیرش آن ها کمی سخت باشد و فشارهایی را از سوی جامعه و یا خانواده احساس کند.

    برخی از تغییرات دوره نوجوانی کاملا طبیعی است مانند تغییرات خلق و خو و یا تغییر در علائق.

    در مشاوره نوجوان مهم است به موارد زیر اهمیت داده شود:

    • باید به نوجوان گوش داد. نوجوان دوست دارد شنیده شود. به عنوان مثال، هنگام صحبت کردن با نوجوان باید سوالاتی پرسیده شود تا این اطمینان حاصل شود که شنیده می شود.
    • نوجوان نباید مورد قضاوت قرار بگیرد. ترس از قضاوت ممکن است باعث شود از شرکت در جلسات سرد شود.
    • بهتر است خانواده نیز درگیر شود. زمانی که والدین از مشکل نوجوان خود با خبر باشند، می توانند با فراهم کردن محیطی امن در خانه به رفع مشکل کمک کنند.
    • جلسات مشاوره نباید خیلی طولانی شود.
    • در طول جلسات مشاوره بهتر در خصوص جزئیاتی مانند علائق، برنامه های روزانه و یا اهداف آینده صحبت شود. این کار باعث شکل گیری ارتباط قوی تری میان نوجوان و روانپزشک خواهد شد. در همین حین ممکن است علت بروز مشکل نیز مشخص شود.

    مشاوره کودک و نوجوان، از جمله روش های درمانی است که محیطی امن را برای نوجوانان فراهم می کند تا راحت تر بتوانند در خصوص مشکلات خود صحبت کنند. افراد در دوره نوجوانی با فشار و افکار منفی روبرو می شوند و از اعتماد به نفس شان کاسته می شود. شرکت در جلسات مشاوره می تواند برای نوجوان مفید باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا