فواید باونکردنی سکوت برای مغز

فواید باورنکردنی سکوت برای مغز
  • فواید باونکردنی سکوت برای مغز

    باونکردنی سکوت، به معنای نگه داشتن خاموشی و عدم تولید صداهای زیاد در محیط اطراف، یکی از روش‌های موثر برای بهبود سلامتی مغز است. در طول روز، ما با بسیاری از صداها و اشارات تصویری مختلف مواجه هستیم که ممکن است بر روی عملکرد مغز تاثیر منفی بگذارند. با این حال، با وجود برخی از این تحریک‌ها ضروری است، مانند صداهای محیط شغلی یا صدای موسیقی برای ایجاد حالت خلقی خوب. در ادامه، به بررسی فواید باونکردنی سکوت برای مغز می‌پردازیم.

    کاهش استرس:
    باونکردنی سکوت می‌تواند به عنوان یک روش کاهش استرس مورد استفاده قرار گیرد. استرس، یکی از عوامل اصلی تاثیر گذار بر سلامتی مغز است و می‌تواند باعث کاهش حافظه، افزایش اضطراب و افزایش خطر بروز بیماری‌های مرتبط با مغز شود. با برای دقایقی خاموش کردن صداها، می‌توانید به مغز خود اجازه دهید برای یک لحظه از همه استرس‌ها و تحریک‌های بیرونی رهایی یابد.

    افزایش تمرکز:
    همانطور که قبلا اشاره شد، محیط پر از صداها و تحریک‌های بیرونی می‌تواند بر روی تمرکز ما تاثیر منفی بگذارد. باونکردنی سکوت، می‌تواند به ما کمک کند تا بهترین حالت تمرکز را داشته باشیم. این به معنای این است که مغز ما بهترین فرصت را برای پردازش اطلاعات و انجام کارهای پیچیده دارد.

    افزایش ابتکار:
    محیط خاموش می‌تواند به ما کمک کند تا به ابتکار بیشتری دست یابیم. وقتی محیط خاموش است، می‌توانیم بهترین فرصت را برای رفع مشکلات و پیدا کردن راه حل‌های جدید داشته باشیم.

    افزایش خلاقیت:
    باونکردنی سکوت می‌تواند به ما کمک کند تا خلاقیت خود را افزایش دهیم. وقتی از همه تحریک‌های بیرونی خود رهایی پیدا کنیم، می‌توانیم بهترین فرصت را برای پیدا کردن راه حل‌های خلاقانه و جدید داشته باشیم.

    در نتیجه، باونکردنی سکوت می‌تواند به عنوان یک روش کاهش استرس، افزایش تمرکز، افزایش ابتکار و افزایش خلاقیت برای مغز مورد استفاده قرار گیرد. برای به دست آوردن این فواید، شما می‌توانید به صورت منظم چند دقیقه ای به باونکردنی سکوت تمرین کنید.

    به نام خدا

    آیا می‌دانید سکوت چقدر برای ذهن شما مفید است؟ اگر روزانه یک برنامه مشخص و منظمی برای خلوت کردن با خود تدارک ببینید کارایی مغز خود را به‌طور شگفت‌آوری افزایش‌خواهید داد اما انجام چنین کاری در این سال‌ها کمی دشوار به نظر می‌رسد. همه ما می‌دانیم که این عصر یکی از پرسروصداترین دوران تاریخ جهان است صدای اتومبیل‌ها، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها در خیابان. صدای تلویزیون، موبایل، کولر، جاروبرقی در خانه و بسیاری موارد دیگر.

    اهمیت این پرسروصدایی به حدی زیاد است که سازمان جهانی بهداشت آلودگی صوتی را طاعون مدرن نامیده است و دانشمندان ثابت کرده‌اند که آلودگی‌های صوتی بسیار مضر هستند.

    روزانه به‌طور مداوم صداهایی مانند صدای موسیقی، فیلم، اخبار، رادیو و صدها نوع صدای دیگر در گوش ما است و آن‌قدر ما به آن‌ها عادت کرده‌ایم که اصلاً متوجه آسیبی که به ما می‌زنند نیستیم.

    پس با این وضعیت آیا بهتر نیست روزانه مدت کوتاهی مثلاً ۱۵ دقیقه را به خودتان اختصاص دهید و در سکوت کامل بنشینید و هرروز این کار را ادامه دهید؟ بدون شک تأثیر مثبتی در روحیه شما به‌جای خواهد گذاشت.

    در ادامه فوایدی که سکوت می‌تواند برای شما داشته باشد را ذکر خواهیم کرد:

    فواید سکوت:

    • بازیابی توان ذهنی:

    زندگی مدرن شرایط را به نحوی تغییر داده است که مدام ورودی‌های حسی متفاوتی لحظه‌به‌لحظه وارد مغز می‌شود. تصمیم‌گیری‌های مختلف، حل مسائل، درس خواندن، مطالعه روزنامه، مشکلات اقتصادی، مشکلات عاطفی، افکار منفی، صداها و غیره همه این‌ها بار زیادی را در مغز تولید می‌کند و این خواسته‌های پی‌درپی از مغز طوری منابع مغز را خالی می‌کند که منجر به پریشان‌حالی، اختلال در تصمیم‌گیری و خستگی ذهنی می‌گردد.
    حال اگر ما بتوانیم هر از چند گاهی این ورودی‌هایی که به مغز وارد می‌شوند را کم کنیم و اگر کمی از آلودگی‌های صوتی فاصله بگیریم مغز فرصت کوتاهی خواهد داشت تا دوباره مراکز توجه خودش را بازیابی کند و بهترین راه برای رسیدن به این هدف سکوت است.

    • کاهش استرس:

    در سال‌های اخیر تحقیقات نشان داده است که سروصدا باعث افزایش استرس و همچنین باعث بروز بیماری‌های دیگر نظیر فشارخون و حملات قلبی می‌گردد البته ممکن است بگویید موسیقی‌های آرامش‌بخش که اشکالی ندارد ولی باید بدانید در سال ۲۰۰۴ نتیجه یک تحقیقات که در نشریه Heart منتشر شد ثابت کرده بود که ۲ دقیقه سکوت بیشتر از گوش دادن به یک آهنگ آرامش‌بخش موجب آرامش شخص می‌گردد.
    همان‌طور که سروصدا موجب افزایش استرس و تنش می‌گردد از طرفی سکوت موجب کاهش استرس و تنش در بدن می‌گردد.

    • بازسازی سلول‌های مغزی:

    در مغز بخشی وجود دارد که به آن هیپوکامپ می‌گویند و مسئولیت آن یادگیری، حافظه و کنترل احساسات است. تحقیقات دانشمندان (سال ۲۰۱۳ در نشریه Brain) ثابت کرده است که روزانه ۲ ساعت را در سکوت و آرامش سپری کردن موجب شکل‌گیری سلول‌های جدید در این بخش از مغز می‌گردد.

    نتیجه این تحقیقات با بررسی مغز موش‌ها در حالت‌های مختلف پرسروصدا و سکوت حتی نشان داد که سکوت می‌تواند افسردگی و آلزایمر را نیز کاهش دهد.

    • فعال شدن شبکه پیش‌فرض مغز:

    بخش‌هایی از مغز که به‌شدت با یکدیگر ارتباط دارند و با همدیگر در تعامل هستند را شبکه پیش‌فرض می‌گویند. اگر شبکه پیش‌فرض فعال شود آنگاه قادر خواهیم بود بهتر چیزی را درک کنیم، خلاقیت بیشتری داشته باشیم، همدردی بهتری با دیگران داشته باشیم و به تفکر عمیق دست بیابیم.
    سکوت و آرامش منجر به فعال شدن شبکه پیش‌فرض مغز می‌گردد.

    در انتها یک‌بار دیگر ذکر می‌کنم که از اهمیت سکوت و آرامش غافل نشوید و هرروز موارد فوق را به یادآورید تا کم‌کم از آشفتگی و استرس فاصله گرفته و با آرامش خوی بگیرید.

    شادباشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا