جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » زندگی نامه » زندگینامه مارک زاکربرگ ” غول برند فیس بوک در جهان “

زندگینامه مارک زاکربرگ ” غول برند فیس بوک در جهان “

مارک زاکربرگ، موسس و مدیرعامل فیس بوک، به عنوان یکی از بزرگترین شخصیت‌های صنعت فناوری دنیا شناخته می‌شود. او با ایجاد فیس بوک، شبکه اجتماعیی که امروزه بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد، یک اثر بزرگ در جهانی کرد که تقریباً بر همه جوانان جهان تأثیر گذاشته است.

مارک زاکربرگ در سال ۱۹۸۴ در نیویورک متولد شد. پدر و مادر او هر دو تحصیلکرده دانشگاه هاروارد بودند و به همین دلیل، او در این دانشگاه تحصیل کرد. در آنجا، او با فیلم‌سازی و برنامه‌نویسی آشنا شد و به زودی آغاز به کار در حوزه فناوری کرد.

در سال ۲۰۰۴، هنگامی که مارک زاکربرگ هنوز دانشجوی دانشگاه بود، او به همراه دو دوست خود، ادوارد سایرز و داستین ماسکویتس، فیس بوک را به عنوان یک شبکه اجتماعی برای دانشجویان دانشگاه هاروارد به دنیا آورد. اما با گذر زمان، فیس بوک به یک شبکه اجتماعی بزرگ و جهانی تبدیل شد که از آن بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان استفاده می‌کنند.

از آن زمان به بعد، مارک زاکربرگ به عنوان یکی از بزرگترین شخصیت‌های صنعت فناوری شناخته می‌شود. او بارها در فهرست میلیاردرهای جهان قرار گرفته است و ثروتش برآورد شده بیش از ۷۰ میلیارد دلار است.

از آنجا که فیس بوک به یک شبکه اجتماعی جهانی تبدیل شده است، مارک زاکربرگ به یکی از برترین صاحبان کسب و کار در دنیای امروز تبدیل شده است. او به شدت درگیر بازاریابی و تبلیغات آنلاین است و به طور مداوم از طریق فیس بوک، ارتباط با میلیاردها نفر در سراسر جهان دارد.

همچنین، مارک زاکربرگ با ایجاد فیس بوک، یکی از بزرگترین تأثیرگذاران در دنیای امروز شده است. او با ایجاد یک شبکه اجتماعی بسیار قدرتمند، میلیاردها نفر را با هم به اشتراک گذاشته و این امکان را فراهم کرده است که افراد با یکدیگر در ارتباط باشند، اخبار را به اشتراک بگذارند و با هم از تجربیاتشان بهره ببرند.

در نتیجه، مارک زاکربرگ به عنوان یکی از برترین شخصیت‌های صنعت فناوری تاریخ شناخته می‌شود و به دلیل تأثیر بسیار بزرگی که بر جهان دارد، به عنوان یک غول برند شناخته می‌شود.

مجله فوربس در سال ۲۰۰۸، مارک زاکربرگ را جوان ترین میلیادر جهان معرفی کرد. او بنیانگذار و خالق فیس بوک می باشد. در این مقاله به زندگی نامه مارک زاکربرگ و نحوه شکل گیری فیس بوک خواهیم پرداخت.

مارک الیوت زاکربرگ متولد ۱۴ می ۱۹۸۴ در شهر وایت پلینز نیویورک آمریکا، چشم به جهان گشود و در یک خانواده تحصیل کرده به دنیا آمد. مارک فرزند ادوارد زاکربرگ دندان پزشک و مادرش کارن زاکربرگ روانپزشک بود و سه خواهر او رندی ، دانا و امیل زاکربرگ بودند.

دوران کودکی و نوجوانی

مارک از دوران دبستان به کامپیوتر و نرم افزار نوشتن علاقه داشت به طوریکه با کمک پدرش ادوارد توانست برنامه نویسی بیسیک آتاری را شروع کند و خیلی زود استعدادش در این زمینه شکوفا شد.

یادگیری مارک به قدری سریع بود که بعد ها پدرش مجبور شد، مدرس متخصصی به نام دیوید نیومن را استخدام کند تا به او مهارت های لازم را یاد بدهد. نیومن به عنوان مدرس کار سختی را در پیش داشت چون شاگردش مارک با سرعتی که داشت رو به جلو میرفت هر لحظه امکان داشت که نیومن از او عقب بماند.

مارک در سن ۱۲ سالگی توانست با استفاده از برنامه نویسی های بیسیک آواتاری، نرم افزار خانگی به نام زاکنت طراحی کند که تمام کامپیوتر های خانه و مطالب پدرش را بهم متصل بکند و اجازه می داد پیام ها بین خانه و مطلب منتقل شوند که بعد ها وارد بازار شد.    تمام تفریح مارک کامپیوتر و برنامه نویسی بود و حتی بازی های کامپیوتری را به نسخه ی پیشرفته تری تبدیل می کرد.

حتما بخوانید
نشانه های داشتن فشار روحی چیست؟ چطور سریع برطرف کنیم؟

مارک زاکربرگ در دوران دبیرستان به آکادمی معروف فیلیپس اکستر در نیو همپشایر رفت. به طوریکه علاقه اش به ادبیات کلاسیک (مانند: روم و یونان از جمله اودسیه، زیاد بود) او همچنین کاپیتان شمشیر بازی در مدرسه اش بود.

در همان دوران یک پلتفرم پخش اولیه ی آهنگ ایجاد کرد به طوری که این برنامه اهنگ های مورد علاقه فرد را به دقت بررسی و آهنگ بعدی را پیشنهاد می داد و شرکت AOL و مایکروسافت به ان شدیدا علاقه مند شدند، اما مارک پیشنهاد آن ها را رد و همکاری با آن ها را نپذیرفت.

دوران جوانی و دانشگاه

مارک پس از فارغ التحصیلی از فیلیپس اکستر در سال ۲۰۰۲ وارد دانشگاه هاروارد شد. و در آنجا به عنوان چهره برتر، برنامه نویس معروف و متبحر شناخته شد. در انجا برنامه ای با نام Cour Match ساخت که به دانشجویان اجازه می داد که انتخاب واحد ترمی خود را با توجه به انتخاب کاربران دیگر تصمیم گیری کنند و همچنین بتوانند گروه های مطالعاتی تشکلیل بدهند.

جنجال ، فیس مش

مارک در دانشگاه با دوست دخترش اریکا به مشکل برخورد و باعث شد با هم جر و بحث بکنند و در نهایت اریکا با او قطع رابطه کرد. مارک در آن شب خیلی حالش بد شده بود و در این اوضاع بود که در خوابگاهش ایده ای به او الهام شد، ایده ی ساخت سایت فیس مش. او این کار را با هک کردن سرورهای دانشگاه آغاز کرد تا بتواند عکس های دانشجویان دختر را بدست بیاورد.

مارک الگوریتمی هایی را برای سایت تعریف کرده بود به طوری که عکس چهار تا دانشجو را به طور تصادفی نشان می داد و از کاربران می خواست به فرد مورد علاقه ی خود رای بدهند و فیس مش خیلی زود توانست بین دانشجویان به شهرت زیادی برسد. این وب سایت به خاطر بازدید بالا و حجم استفاده ی زیاد، سرور های دانشگاه را از کار انداخت و کاربرانی را که میخواستند از اینترنت استفاده کنند را دچار مشکل کرد.

عده ای از دانشجویان تمایل نداشتند که عکسشان بدون اجازه آن ها وارد وب سایت شود، گرچه مارک زاکربرگ قبلا اضحار کرده بود که این سایت صرفا برای سرگرمی طراحی شده اما به خاطر اقداماتش مجبور شد از همه عذرخواهی کند و دانشگاه به او اخطار انظباطی داد.      در نهایت دانشگاه سایت فیس مش را به علت شهرت فراگیرش مسدود کرد.

هاروارد کانکشن

دیوید نارندا، یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد، ایده ی یک شبکه اجتماعی را بین دانشجویان مطرح کرده بود. و شرکای او دانشجویان دو قلو یعنی تایلر و کامرون وینکلووس بودند. که پدرشان پول زیادی را بابت صرف پسرانش می کرد و هم چنین از نفوذ خوبی با رئیس دانشگاه برخوردار بودند.

نارندا پروژه ی هاروارد کانکشن (که بعد ها به کانت یو تغییر نام داده بودند) را به مارک پیشنهاد داد. و هدف وب سایت این بود که دانشجویان  بتوانند عکس و مطالب شخصی خودشان را ارائه کنند و وظیفه مارک برنامه نویسی سایت با سرعت بالا بود. مارک زاکربرگ ایده ی نارندا و دوقلوهای وینکلووس را پذیرفت. و در آغاز استارت پروژه، ایده یک شبکه اجتماعی محشر به ذهن زاکربرگ رسید.

فیس بوک

در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ بود که یکی از دانشجویان نزد مارک آمد و  بهش گفت :

(یه دختره تو کلاس تاریخ و هنر شماست و اسمش هم استفانی اتیسه، نمی دونی با کسی هست یا نه ؟ تا حالا ندیدی با کسی باشه ؟ و اگه ندیدی احیانا نمیدونی میخواد با کسی دوست بشه یا نه ؟ و مارک در جواب بهش گفت که : مردم برچسب رو خودشون نمی زنند که بنویسند با کی هستند!! در همین لحظه بود که ایده ای بهش الهام شد و مثل برق از سرجاش پرید.)

 

او به همراه چهار نفر از دوستانش (اندرو مک کالم، کریس هیوز، ادواردو ساورین و داستین موسکوویتز) وب سایت جدیدی به آدرس thefacebook.com ثبت کرد. اساس فیسبوک دوست یابی بین دانشجویان بود که ابتدا در هاروارد ساخته شد و بعد ها در کالج و دانشگاه های دیگر هم رواج یافت. پروژه آن ها خیلی گسترده شد و مارک برای اینکه بتواند تمام وقت روی فیسبوک کار بکند از دانشگاه ترک تحصیل کرد.

حتما بخوانید
آیا عشق خود را به همسرتان اثبات کرده اید؟

مارک برای سرمایه گذاری روی فیسبوک با شخصی به نام پیتر تیل ملاقات میکند و توانست او را راضی کند تا ۵۰۰ هزار دلار روی فیسبوک سرمایه گذاری کند. زمانی که بیش از ۴۰۰۰ هزار نفر کاربر در فیس بوک نام نویسی کرده بودند، او افرادی را استخدام کرد و به خانه ای در کالیفرنیا نقل مکان کرده و آن جا را به مکان کاری خود تبدیل می کنند.

در اولین عرضه سهام فیس بوک، مارک زاکربرگ ۵۰۳ میلیون سهم ۶۰ درصد آرا شرکت را به خود اختصاص داد و مرد شماره یک شرکت شد.  بعد از او ساورین با ۳۵ درصد و مسکوویتز با ۵ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

فیس بوک از مرزهای آموزشی و دانشگاهی عبور کرد و برای تمامی افراد بالای ۱۳ سال آزاد شد و همه می توانستند در آن ثبت نام کنند و در سطح جهان فراگیر شد. کم کم او و تیمش میخواستند از سایت کسب درآمد بکنند از این رو ادواردو ایده ی آگهی های تجاری را داد اما مارک علاقه ای به آن نشان نمی داد چون نمی خواست با پر کردن آگهی های تجاری اعتبار سایت را پایین بیاورد.

زمانی که کاربران فیس بوک از مرز ۵۰ میلیون نفر رد شدند شرکت های بزرگ مانند یاهو با پیشنهادی ۹۰۰ میلیون دلار در صدر خریداران قرار گرفت اما مارک زاکربرگ پیشنهاد آن ها را رد کرد و در طی مصاحبه ای ازعان داشت که :

دغدغه ی ما پول نیست، هدف من و همکارانم این است که یک جریان باز اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم. برای ما ایده مالکیت یک شرکت بزرگ مدیا، آنقدر ها هم ایده جذابی نیست.

 

شکایت حقوقی از فیس بوک

در سال ۲۰۰۶، برداران وینکلووس و نارندا مارک زاکربرگ را برای سرقت ایده ی خودشان متهم و بر علیه فیس بوک شکایت کردند. آن ها ادعا کرده بودند که ما زاکربرک را برای پروژه ی هاروارد کانکشن استخدام کرده بودیم اما او  ایده ی ما را به سرقت برد و فیس بوک را ساخت.      مارک زاکربرگ عنوان کرد که شبکه اجتماعی آن ها یعنی هاروارد کانکشن هیچ ارتباطی به فیس بوک ندارد و اگر آن ها می توانستند خودشان این کار را انجام می دادند.

دوقلوهای وینکلووس و نارندا کار را به دادگاه کشاندند و بر علیه مارک زاکربرگ پرونده تشکیل دادند که مدت ها با بررسی های دقیق دادگاه طول کشید و بعدا دادگاه ادعاهای آن ها را رد کرد. مارک زاکربرگ برای اینکه پرونده را در دادگاه ببندد در سال ۲۰۰۹ حاضر شد که مبلغ ۴۵ میلیون دلار (۲۰ میلیون دلار نقد و مابقی آن از سهام فیس بوک) به کانکت یو پرداخت. بعد ها باز تلاش کردند که ادعاهای جدیدی را برای شکایت از زاکربرگ بر دادگاه تحمیل کنند که دادگاه قبول نکرد.

مایکروسافت

مایکروسافت ۱٫۶ درصد از سهام فیس بوک را به مبلغ ۲۴۰ میلیون دلار را از آن خود کرد. در آن زمان ها ارزش سهام فیس بوک بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار رسیده بود. بعد از آن بیل گیتس حساب کاربری خود را در فیس بوک فعال کرد و هر روز به آن سر می زد اما با استقبال افراد بیشتر آن را بست و همچنین بیل گیتس کمپین های بزرگ تبلیغاتی دنیا را برای فیس بوک به راه انداخت که از اهمیت ویژه ای برای مایکروسافت و فیس بوک، بود.

حتما بخوانید
اشتباه تغییر خود در رابطه عاشقانه

خرید شبکه های اجتماعی

خرید اینستاگرام، واتساپ و آکیولس ریفت

 

مارک زاکربرگ با هدف زیر چتر کار کردن شرکت های مستقل در فیس بوک، در سال ۲۰۱۲ شبکه اجتماعی اینستاگرام را که بزرگترین شبکه به اشتراک گذاری عکس و کلیپ بود، خریداری کرد. و بعد از آن اقدام به خرید شرکت آکیولس ریفت و امتیاز هدست واقعیت مجازی کرد. و در همان سال هم پیام رسان واتس اپ را خریداری کرد.

مرد سال ۲۰۱۰

در ژانویه سال ۲۰۱۰ مجله تایم، بنیانگذار و مدیرعامل فیس بوک و جوان ترین میلیادر جهان را به عنوان شخصیت برتر سال انتخاب کرد.       سر دبیر مجله تایم درباره ی او گفته بود که :

شبکه ی اجتماعی فیس بوک همه ی انسان های دنیا را به هم متصل کرده. فیس بوک سومین کشور پرجمعیت دنیاست که شهروندانش را به خوبی میشناسد و هیچ دولتی در دنیا به پای او نمی رسد.

در سال ۲۰۱۰ دیوید فینچر فیلم شبکه اجتماعی The_Social_Network_2010 را بر اساس زندگی دانشجویی او و خلق فیس بوک ساخته است. (حتما پیشنهاد میکنم که این فیلم را ببینید!)

و مجله فوربز او را با ثروت خالص ۴ میلیارد دلار به عنوان جوانترین ثروتمند جهان معرفی کرد.

ثروت و دارایی خالص او در سال ۲۰۱۹، ۷۴ میلیارد دلار بود.  

 

عشق و ازدواج

پرسیلا چان کسی بود که بعد از راه اندازی شرکت به آن پیوسته بود. و مارک زاکربرگ در سال ۲۰۱۲ با او ازدواج کرد و بعد ها صاحب فرزند شدند. او و همسرش تصمیم مهمی را گرفتند به طوریکه ۹۹ درصد سهام فیسبوک را برای اهداف بشر دوستانه،  و کمک به بهبود جهانی و وقف خیریه اختصاص دادند.

سخنان ارزشمند مارک زاکربرگ

  • فکر میکنم در کسب و کار قانونی ساده وجود دارد که می گوید شما کارهای ساده تر  را زودتر انجام دهید، پیشرفت زیادی خواهد داشت.
  • من نمی خواهم فیس بوک یک شرکت آمریکایی باشه، من نمی خواهم این شرکتی باشد که در حال گسترش ارزش های آمریکایی در جهان است. دیدگاه من این است که شما با فیس بوک بتوانید فوق العاده در مردم ریز بین باشید و بفهمید چطور فکر میکنند.
  • شاید مردم واقعا ایده ای داشته باشند که دنیا را تکان دهد! اما اگر به آن باور نداشته باشند هیچ وقت به واقعیت نخواهد پیوست.
  • در دنیایی که به سرعت د رحال تغییر است، ریسک نکردن موجب شکست خواهد بود!
  • سریع حرکت کن و همه چیز را بهم بریز. تا وقتیکه در بازار بخواهید منظم و مرتب پیشروی کنید، رقبا اجازه پیشرفت به شما نمی دهد. اگر به حد کافی اوضاع را بهم نریزید، به حد کافی سریع حرکت نمی کنید.
  • اگر فقط بر روی چیزهایی کار کنید که دوست دارید و برای انجام دادن انها اشتیاق زیادی دارید. دیگر به برنامه بلند مدت جامع نیازی نخواهید داشت، چون همه چیز کم کم درست خواهد شد.

دوستان عزیز به پایان این زندگی نامه ارزشمند رسیدیم. لطفا نظرات و دیدگاه های خود را در مورد این زندگی نامه برای ما ارسال کنید.        با تشکر

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “زندگینامه مارک زاکربرگ ” غول برند فیس بوک در جهان “” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا