جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » مهارت های ارتباطی » ۴ روش مهلک در برخورد با افراد سرزنش‌گر

۴ روش مهلک در برخورد با افراد سرزنش‌گر

افراد سرزنش‌گر یکی از مشکلاتی هستند که در هر جامعه‌ای ممکن است با آنها مواجه شویم. این افراد عمدتاً با انتقادات ناخوشایند، ادعاهای نادرست و یا حتی تهدیدهای غیرمستقیم، افراد دیگر را به سرزنش کردن می‌کشانند.

برخورد با افراد سرزنش‌گر، یکی از چالش‌هایی است که ممکن است به نظر سخت و دشوار بیاید. اما در واقع این چالش قابل حل است و باید به شیوه‌ای موثر برای مقابله با این افراد پرداخت.

در ادامه، به برخی از راهکارهای موثر برای مقابله با افراد سرزنش‌گر پرداخته خواهد شد:

۱. مطالعه درباره رفتارهای سرزنش‌گری: اولین قدم برای مقابله با افراد سرزنش‌گر، مطالعه درباره رفتارهای آنهاست. با شناخت دقیقتر این رفتارها، شما می‌توانید موثرتر برای مقابله با آنها برنامه‌ریزی کنید.

۲. محدود کردن تماس با افراد سرزنش‌گر: بهترین راهکار برای مقابله با افراد سرزنش‌گر، این است که تماس شما با آنها محدود شود. برای این کار، می‌توانید به روش‌هایی مانند بلاک یا حذف آنها از فضای مجازی، روی آورد.

۳. عدم پاسخ به انتقادات ناخوشایند: افراد سرزنش‌گر عموماً با هدف ایجاد نوعی واکنش از شما، این رفتارها را انجام می‌دهند. به همین دلیل، بهترین راهکار برای مقابله با آنها، عدم پاسخ به انتقادات ناخوشایند آنهاست.

۴. محافظت از خود در مواجهه با افراد سرزنش‌گر: در مواجهه با افراد سرزنش‌گر، باید از خود محافظت کنید و اجازه ندهید روحیه و اعتماد به نفس شما تحت تأثیر قرار گیرد. بهترین راهکار برای محافظت از خود، استفاده از روش‌هایی مانند تمرین مدیتیشن، است.

۵. جستجوی کمک و پشتیبانی: در مواجهه با افراد سرزنش‌گر، ممکن است به دنبال راهکارهای موثر برای مقابله با آنها بگردید. در این مواقع، بهترین راهکار این است که به دنبال پشتیبانی و کمک از دیگران بگردید.

حتما بخوانید
مراحل طلاق توافقی و مشاوره تلفنی طلاق توافقی⭐

در نهایت، برخورد با افراد سرزنش‌گر، نیازمند صبر و تمرکز است. با رعایت این راهکارها و تمرین‌های موثر، شما می‌توانید به راحتی با این افراد مقابله کنید و از طریق تغییر رفتارهای شما، بهبودی در رفتار آنها به دست آورید.

۴ روش اشتباه در برخورد با افراد سرزنش گر
خانمی می گفت همسرش هر روز او را سرزنش می کند و هر کاری می کند فایده ای ندارد. آقایان زیادی هم از دست غر زدن های همسر و یا نامزد خود به ستوه آمده اند. بعضی از این افراد از ۴ روش مهلک در برخورد با افراد سرزنش گر استفاده می کنند. جان گاتمن روان شناس پرآوازه به این چهار روش ۴ سوار سرنوشت می گوید. در این مقاله ۴ روش را بیان می کنیم و در مقالات بعد روش های درست را ارائه می دهیم.

اولین روش مهلک انتقاد است؛ وقتی کسی سرزنش می کند اگر شما هم انتقاد کنید و مشکلات او را بیان کنید و یا نسبت به رفتار اشتباه او جبهه گیری کنید مشکل را حاد تر می کنید. چون آن شخص از موضوعی رنج می برد و با انتقاد کردن شما او را بیشتر رنج می دهید و باعث می شود که خود شما هم آسیب ببینید.
دومین روش مهلک  در برخورد با افراد سرزنش گر سرزنش است. کسی که سرزنش گر است دارای مشکلات حل نشده از دوران کودکی است. هر چقدر شما او را بیشتر سرزنش کنید آن مشکلات کودکی بیشتر خود را نمایان می سازند.
سومین روش مهلک دفاع است. اگر او شروع به سرزنش کند و شما همچنان از کار خود دفاع کنید او را بیشتر تحریک می کنید و مشکل بدتر می شود.
و چهارمین روش سکوت است. خانمی می گفت همسرش هر وقت شروع به دعوا می کند او سکوت می کند و همسرش هم بیشتر عصبانی می شود. در این جا سکوت نوعی بی توجهی است و با عث می شود طرف احساس کند که هیچ ارزشی ندارد.
وقتی در محل کار کسی با شما بحث می کند و به نوعی شما را سرزنش می کند از این چهار روش استفاده نکنید. این ها باعث می شوند طرف در لاک دفاعی خود برود و برای دفاع از خود تلاش بیشتری کند. در روابط عاطفی نیز این امر بسیار مهم است. اما اگر بتوانید طرف مقابل را وارد سیستم امنیت کنید موضوع به نفع شما تمام می شود. استفاده نکردن از این ۴ روش مهلک در برخورد با افراد سرزنش گر شما را جذاب تر می کند. زیرا اعتماد به نفس شما بالاتر می رود و متوجه می شوید که دارای قدرت تاثیرگزاری هستید.

حتما بخوانید
طریقه ختم سوره احزاب برای بخت گشایی و ازدواج (نوشتن سوره احزاب بر کاغذ)

انسان موجودی است که در روابط خود به دنبال امنیت می گردد. وقتی شما شروع به انتقاد، سرزنش و یا تحقیر او می کنید در واقع او را به سمت میدان جنگ می برید و او هم برای دفاع از خود مجبور است دست به اقدام بزند. اقدامات او شامل حمله یا قهر و یا سکوت است. و هیچ کدام از این روش ها مشکل را حل نمی کنند. نکته بسیار مهم این است که کمتر زمانی وجود دارد که یکی از روش های فوق منجر به تغییر افراد شود. افراد زمانی تغییر می کنند که شما آن ها را از منطقه جنگ به منطقه امن بیاورید.
میشل اسکین در کتاب خلع سلاح همسر انتقادگر می گوید اغلب همسر انتقادگر و همسر آسیب پذیر در حلقه معیوب تکراری و ناسازگار دست و پا می زنند. یعنی یکی انتقادگرتر می شود و دیگری آسیب پذیر تر. بنابراین برای توانمندسازی خود بهتر است اول این ۴ روش مهلک در برخورد با افراد سرزنش گر را کنار بزنیم و در درس های بعدی یاد بگیریم که چه رفتارهای جایگزینی به کار بگیریم تا دیگران را به سمت خود جذب کنیم.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “۴ روش مهلک در برخورد با افراد سرزنش‌گر” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا