چگونه یک ازدواج موفق را تجربه کنیم؟نقش طرحواره ها در ازدواج موفق

ازدواج شاد و موفق
  • ازدواج موفق و نقش طرحواره ها در آن

    آیا واقعاً ازدواج مانند هندوانه ای سربسته میماند؟ آیا واقعاً نمیتوان یک ازدواج موفق را از قبل تعیین کرد؟ طبیعیست اگر مانند اکثر ازدواجها بدون تحقیق و از روی چشم و ابرو تصمیم به ازداج گرفته شود، ازدواج موفق در انتظار فرد نخواهد بود.

    این ازدواج دقیقاً مانند خرید هندوانه است. گرچه هنگام خرید هندوانه میتوان حتی شرط تعیین کرد اما چنین ازدواج هایی این شرط را هم رعاییت نمیکنند و کاملاً سربسته اقدام میکنند.

    در این مقاله، ابتدا ازدواج را تعریف میکنم و سپس نشانه های ازدواج موفق و ناموفق را خواهیم گفت.

    پس از آن نوبت تعریف طرحواره ها است. در این بخش توضیح میدهیم که چه طرحواره هایی چه ازدواجهایی را موجب می شوند و بهتر است چه کسی با چه کسی ازدواج کند.

     

    ازدواج چیست؟

    ازدواج یک قرارداد است که دو نفر انسان بالغ با یکدیگر میبندند. قاعدتاً زمانی باید چنین قراردادی را بست که دو طرف خوب فکرده کرده و تمام جنبه های تصمیمشان را بررسی کرده اند. یعنی به این نتیجه رسیده اند که بستن این قرارداد بهتر از نبستن آن است.

    ازدواج و حس ازدواج کردن مرحله ای از رشد است. اما آمار زیاد شکایات، اختلافات خانوادگی، طلاق ها و خیانت ها حکایت از این دارد که خیلی ها این قرارداد را چشم بسته انجام می دهند و یا اینکه هنوز به بلوغ فکری کامل نرسیده اند.

    ازدواج موفق چیست؟

    به نظرتان همین که دو نفر با هم زیر یک سقف زندگی می کنند و بچه دارند و یا ندارند، یعنی ازدواج موفق؟ خیر. دقیقاً حق با شماست و باید دید که ازدواج موفق به چه ازدواجی گفته میشود.

    اگر ازدواج از روی یک انتخاب درست، دوراندیشانه و اصولی باشد و پس از آن، دوطرف  احساس آرامش را در زندگی خود تجربه کنند و همچنین اگر بارها و بارها فرصت انتخاب مجدد داشته باشند باز هم ترجیح دهند که همین انتخاب را داشته باشند، می توان گفت که ازدواج موفق است.

    علائم ازدواج موفق شامل موارد زیر است:

      • خودشناسی: این خیلی مهم است که فردی که تصمیم به ازدواج می گیرد به خودشناسی رسیده باشد. یعنی بداند که چه اهداف و آرزوهایی دارد. بداند که از نظر هیجانی چه تیپ شخصیتی دارد. آیا پرخاشگر است یا غمگین، در مشکلات می تواند خود را کنترل کند یا دست و پای خود را گم می کند و غیره. بطور خلاصه فرد باید خود را بشناسد و مثل آن افرادی نباشد که حتی در رستوران هم انتخاب غذا را می گذارند به عهده طرف مقابل!
      • شناخت طرحواره های خود: اینکه بداند در کودکی چه بلاهایی سر او آمده است و چه قالب های رفتاری برایش ساخته شده و حال چطور می تواند آنها را کنترل کند که اسیرشان نباشد.

    برای شناخت طرحواره های خود میتوانید تست طرحواره را تکمیل نمایید تا تعداد و نوع طرحواره های شما مشخص گردد.

    • شناخت مهارتهای ارتباطی: رابطه ازدواج در هر سطحی نیاز به توجه و رسیدگی دارد. فردی که می خواهد تصمیم مهمی مثل ازدواج بگیرد، یعنی تصمیم گرفته است که وارد یک رابطه بسیار جدی و عمیق شود. بنابراین حتماً باید به سطح رشد مناسبی برای این رابطه رسیده باشد.

    منظور از مهارت های ارتباطی موارد زیر است:

    خوب و فعال گوش دادن، همدلی کردن، قبول تفاوت های فردی (یعنی بپذیرد که هر کسی با دیگری فرق دارد و این تفاوت حق اوست)، مهارت پذیرش واقعیت های مثبت و منفی خود و طرف دیگر رابطه، مهارت اظهار و ابراز وجود و بیان کردن احساسات و شنیدن و پذیرفتن احساسات طرف دیگر، مهارت حل مسئله و اینکه رابطه ای که وارد آن می شود ارزشمند و گران بهاست و نیازمند مراقبت و رسیدگی است.

    این موارد از مهمترین دلایل شکل گیری یک ازدواج موفق است و چند مورد دیگر که نسبتاً مهم هستند را نیز در ادامه بیان می کنم. البته درجه اهمیت این موارد کمتر از موارد قبلی است. چراکه متاسفانه در سطح اجتماع به این موارد کمتر توجه میشود. همچنین به عوامل اصلی هم یا اصلاً توجه نمی شود و یا خیلی گذرا و کلی.

    مواردی که در درجه دوم اهمیت قرار دارند عبارتند از:

    سن، یکسان بودن و یا هماهنگی اعتقادی، موارد اقتصادی و فرهنگی. این موارد هم بسیار اهمیت دارند و حتی اگر تشابه و یکسانی در این موارد وجود داشته باشد و در یکی از ۳ عامل مذکور اختلالی وجود داشته باشد، کلیت ازدواج برباد می رود.

     

     ازدواج ناموفق چیست؟

    ازدواج ناموفق ازدواجی است که فرد فقط بخاطر رسیدن به خواسته هایی که در حالت تجرد نمیتواند به آنها برسد، انجام داده است.

    مثلاً فرد برای تنها نماندن، داشتن آزادی بیشتر، برای تأمین نیازهای مالی، تامین نیازهای جنسی بدون نگرانی از ایرادات اجتماعی و یا حتی با عشق بچه دار شدن تن به ازدواج میدهد.

    اگر دنبال علائمی برای کشف ازدواج ناموفق هستید، کافیست بدانید که اگر یکی از عوامل ازدواج موفق نباشد کافیست تا ازدوجا موفق را به ازدواج ناموفق تبدیل کند.

    طرح واره ها و نقش آنها در ازدواج ناموفق

    اینکه ما چه حسی نسبت به خود و دیگران و به طور کل زندگی و هستی داریم، ناشی از طرحواره های ما است. طرح واره ها به ما دیکته می کنند که هر اتفاق را چطور تفسیر کنیم و حتی به ما قدرت پیش بینی و قضاوت می دهند. البته نباید فراموش کنیم که طرح واره ها ناشی از آسیب های واقعی یا خیالی هستند که در کودکی برای ما اتفاق افتاده اند. پس نباید به قضاوت ها و پیش بینی هایی که توسط این طرحواره  ها برایمان صورت می گیرد اعتماد کنیم.

    طرح واره چیست؟

    طرح واره ها همان باورها و قالبهای فکری ما هستند که براساس آنها دنیا و اتفاقاتش را می بینیم و برداشت می کنیم.

    زمانی که سهراب می گوید چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید، در واقع به ما می گوید که آنچه تو برداشت می کنی عین واقعیت نیست بلکه این فقط برداشت و نگاه توست و ممکن است زنگار گرفته باشد و نیاز به شست و شو داشته باشد.

    تابحال با عینکی که شیشه های کثیف دارد به اطراف نگاه کرده اید؟ درست است؛ این کار بسیار کلافه کننده است و وقتی عینک را تمیز میکنیم احساس راحتی میکنیم. البته گاهی افرادی را هم می بینیم که با همان شیشه های کثیف زندگی می کنند و ظاهراً کثیفی آن را هم حس نمی کنند!

    چراکه به آن شرایط عادت کرده اند. آیا این عادت کردن یعنی دیگر شیشه های عینک کثیف نیست؟ خیر، فقط نشانگر این است که آن شخص نسبت به کثیفی عینک و یا نسبت به حق خود برای زیباتر دیدن دنیای اطراف ناآگاه است.

     

    طرح واره های ویرانگر ازدواج موفق کدامها هستند؟

    در این مقاله فقط به طرحواره ها اشاره میکنم. اگر میخواهید درمورد آنها کامل مطالعه کنید، میتوانید در کتاب من با نام جیرینگ به مطالعه کامل ۱۸ طرحواره بپردازید. حتی تست طرحواره هم در آن وجود دارد که توسط آن میتوانید طرحواره های خود را شناسایی کنید.

    طرحواره ها جذب هم می شوند. به همین خاطر است که گاه و بیگاه می شنویم که “اصلاً نمی دانم چطور شد تا چشمم بهش افتاد عاشقش شدم!” در واقع خود این فرد عاشق نشده است و طرح واره او عاشق فرد مقابل شده است و کاری می کند که این فرد احساس کند که خود عاشق شده است.

    کسانی که فکر می کنند هر آن ممکن است از طرف دیگران رها بشوند و بطور ناگهانی عصبانی می شوند، جذب افرادی می شوند که در دسترس نیستند. رفتارشان قابل پیش بینی نیست و کلاً نمی توانند وارد رابطه پایداری بشوند و به آن متعهد بمانند. در نتیجه ازدواج موفق نخواهند داشت.

    از طرفی ممکن است فرد از ترس اینکه تنها بماند، هرگز وارد رابطه ای جدی نشود و به محض اینکه رابطه او در حال جدی شدن است، میترسد. در ادامه با دلیلی بی منطق و یا حتی بدون هیچ دلیلی از رابطه خارج می شود و در این زمانهای تنهایی کارهای مخربی مانند مشروب خواری زیاد انجام می دهد.

    حالت دیگر ترس از رهایی این است که فرد به صورت افراطی به خانواده و همسر می چسبد و با سلطه گری، کنترل کردن، رفتارهای اذیت کننده و وابستگی های شدید موجب دلزدگی در همسرش می شود و او را فراری می دهد. برای هر جدایی کوتاهی (مثلاً یک ماموریت اداری) سرناسازگاری برمی دارد و مدام غر می زند. یا اگر در طول روز از محل کار همسرش چند بار با او تماس گرفته نشود، همسر متهم به بی وفایی می شود. تمام اینها مواردی هستند که به ازدواج موفق ختم نمیشوند.

    این فقط یک نمونه از بلایی بود که یکی از طرح واره ها به نام طرحواره رهاشدگی/ بی ثباتی می تواند بر سر ازدواج بیاورد. حال فکر کنید اگر کسی چند طرحواره داشته باشد چه خواهد شد.

    پس به خود، زندگی خود و ازدواج خود رحم کنید و با شناخت طرحواره ها زندگی مشترکتان را بیمه کنید!

    یکی از مشکلات عمده ای که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند احساس سستی و به هم خوردن روابط با همسرانشان است. پایداری و موفقیت ازدواج و دوام زندگی مشترک یکی از معضلات همه ی جوامع به شمار می رود. البته لازم به ذکر است اولین شرط مهم برای داشتن یک ازدواج شاد و موفق این است که شما از هر نظر آمادگی ازدواج را داشته و با در نظر گرفتن معیارهای ضمیر ناخودآگاه خود، فرد مناسبی را برای ازدواج انتخاب کرده باشید.

    فرض کنید با فردی ملاقات کرده و او را نیمه ی گمشده ی خود می بینید. همه چیز همانطور که همیشه در آرزوی آن به سر می بردید بالاخره به واقعیت تبدیل می شود. ازدواج می کنید و در انتظار رسیدن به خوشبختی زندگی خود را شروع می کنید. اما به هر دلیلی به نظر می رسد که این انتظار شما بی پایان است ! هر روز که می گذرد بیشتر به این موضوع فکر می کنید چگونه ازدواجتان را به یک ازدواج نتیجه بخش و موفق تبدیل کنید. اما دیگر نگرانی را کنار بگذارید. در این مقاله روش هایی را به شما معرفی می کنم که به واسطه ی آن ها می توانید عشق را به ازدواجتان برگردانده و رابطه ای پایدار، موفق و شاد را تجربه کنید.

    چگونه یک ازدواج موفق را تجربه کنیم؟

    عشقتان را نشان دهید

    هرگز اجازه ندهید عشق در زندگی مشترک تان از بین برود یا میزان آن کم شود. اگر به خاطر موقعیت شغلی تان بسیار پر مشغله هستید فراموش نکنید که شما با معشوق خود ازدواج کرده اید نه با شغلتان. اغلب مردم احساس می کنند که در زندگی مشترک خود نادیده گرفته شده و به میزانی که به معشوق خود عشق می ورزند از او عشق دریافت نمی کنند. هر روز به شریک زندگی خود ابراز علاقه کنید حتی اگر خیلی سریع و با گفتن جمله ی ساده ی دوستت دارم آن را انجام می دهید. این روش بسیار تاثیر گذار خواهد بود و شما را حتی در سخت ترین دوران در کنار هم حفظ می کند.

    غر نزنید 

    باید درک کنید که هر فردی آستانه ی تحمل و شکیبایی محدودی دارد. هر گاه به معشوقه تان بیش تر از آستانه ی تحملش فشار وارد کنید شک نکنید که باعث ایجاد مشکل در رابطه تان می شوید. همسرتان را برای اینکه کارهایش را به روش شما انجام دهد تحت فشار قرار ندهید. ازدواج شما با او به این معنی نیست که نوع تفکر خودش را کنار بگذارد یا کار هایش را فقط با روش شما انجام دهد. اگر هم قصد دارید تغییراتی در شریک زندگی خود ایجاد کنید باید با تکنیک های روانشناسی، به صورت غیر مستقیم انجام دهید. با افزایش مهارت های ارتباطی می توانید به این هدف خود بدون غر زدن و ایجاد احساس منفی دست پیدا کنید ( نگاه کنید به یادگیری مهارت های ارتباطی).

    به همسرتان اخترام بگذارید .

    فکر می کنم این مورد به توضیح احتیاج نداشته باشد. همه ی شما می دانید که در قبال احترامی که برای دیگران قائل شوید احترام از آن ها دریافت می کنید. هویت فردی همسرتان را علاوه بر زوج بودنتان در نظر گرفته و به آن احترام بگذارید. همچنین یکی از مواردی که باعث می شود سال های سال در زندگیتان خوشبخت باشید احترام به احساسات شریک زندگیتان است

    حل اختلافات 

    هنگام بروز بحث و اختلاف سعی کنید مشکلات به وجود آمده را همان موقع حل کنید و هیچ گاه آن را به زمان دیگری واگذار نکنید. اگر مقصر هستید از عذرخواهی کردن دریغ نکنید. چنین رفتاری باعث می شود کدورت ها از بین شما و همسرتان پاک شده و خیلی زود بحث ها را از یاد ببرید. مسئله های قدیمی را نادیده بگیرید؛ زیرا یادآوری چنین مسائلی موقعیت خوشایند شما را تحت تاثیر قرار داده و پیچیدگی هایی در رابطه تان به وجود می آورد. بخشش را جایگزین آزار و اذیت خود و همسرتان کنید.

    ارتباط برقرار کردن 

    هر زمان که می توانید با یکدگیر صحبت کنید. صحبت کردن به نزدیک شدن شما و همسرتان و درک احساسات یکدیگر کمک می کند. به یاد داشته باشید زیباترین لحظات زندگی در حال صحبت کرد با فردی ایجاد می شود که عاشقش هستید.

    وفادار باشید .

    برای زنده نگه داشتن یک رابطه باید به معشوق خود ایمان و اعتماد داشته باشید. هیچ کس کامل نیست؛ باید فردی را بپذیرید که با همه ی ویژگی های مثبت و منفی تان به شما علاقه دارد. تفاوت خیلی ناچیزی بین ایمان و اعتماد وجود دارد و این مسئله بسیار مهم است که به همسر خود اعتماد کرده و به خودتان ایمان داشته باشید تا بتوانید رابطه ای پایداری را تجربه کنید. اجازه ندهید وابستگی های بیش از حد باعث ایجاد شک و تردید در شما شود و یا افراد دیگری باعث شوند از همسر خود فاصله بگیرید.

    مدارا کردن

    هر فردی لازم است در زندگی با بعضی مسائلی که پیش می آید مدارا کند. امکان ندارد همه چیز کاملا مطابق با انتظار و خواسته های شما پیش رفته و بهایش را کس دیگری بپردازد. لازم است گاهی برای خوشحالی همسرتان خود را با او تطبیق دهید. این تضمین وجود دارد که او نیز زمانی برای راحتی و خوشحالی شما چنین رفتاری از خود نشان خواهد داد

    به خودتان استراحت دهید.

    یک روز در هفته را فقط به خود و همسرتان اختصاص دهید. فرقی نمی کند چه روزی را انتخاب می کنید و اصلا نیازی نیست کار عجیب و غریب و پر زرق و برق انجام دهید. کافی است یک روز کامل را فقط با همسرتان سپری کنید و کارهایی از قبیل بازی کردن یا آشپزی در کنار یکدیگر را تجربه کنید.

    روز های مهم و خاص

    اگر می خواهید یک ازدواج شاد و موفق داشته باشید تاریخ های مهم را به هیچ عنوان فراموش نکنید. تاریخ های تولد و سالگردتان را به یاد داشته باشید. این روز های خاص هر سال باعث ایجاد نقطه ی عطفی در رابطه تان می شود و به شما یادآوری می کنند روز های شاد بیشتری در زندگیتان وجود خواهد داشت.

    بی اهمیت نباشید

    برای هرکاری که همسرتان در تلاش برای خوشحالی شما انجام می دهد ارزش قائل شوید. هیچ گاه ارزش و تلاش شریک زندگیتان را دست کم نگیرید. بی اهمیت بودن چهره ی بدی در رابطه تان ایجاد می کند. کافی است همسرتان احساس کند فردی مهم و خاص در زندگی شما است تا یک ازدواج شاد را برای خود رقم بزنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا