چگونه ارتباطی موثر داشته باشیم؟ | نکاتی ساده اما کاربردی برای داشتن رابطه ای موثر

چگونه ارتباطی موثر داشته باشیم
  • چگونه ارتباطی موثر داشته باشیم؟

    چگونه می‌توانیم در ارتباطات خود موثرتر عمل کنیم؟ این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که ممکن است همه‌ی ما در زندگی روزمره با آن مواجه شویم. بهترین راه برای داشتن ارتباط موثر، شناخت و درک دیگران است. برای این کار باید به دنبال فرصت‌هایی برای گفتگو با دیگران بگردیم و به آنها گوش دهیم. همچنین، باید از زبان بدن خود و نحوه ارتباط گرفتن با دیگران آگاهی داشته باشیم. برای داشتن ارتباط موثر، باید به نحوه ارائه پیام خود به دیگران توجه کنیم و از اصطلاحات و کلمات پیچیده استفاده نکنیم. همچنین، باید به دیگران احترام بگذاریم و به اندازه‌ی کافی با آنها صحبت کنیم، بدون این که آنها را مورد تحقیر و تمسخر قرار دهیم. در نهایت، باید به دیگران اجازه دهیم تا صحبت کنند و به آنها گوش دهیم. این رویکرد به ما کمک می‌کند تا دیگران را بیشتر بشناسیم و به آنها احترام بگذاریم.

    | نکاتی ساده اما کاربردی برای داشتن رابطه ای موثر

    انسان ها ار ابتدا موجوداتی اجتماعی بوده و همیشه سعی می کردند تا با تعامل و ارتباط با دیگران، به رفع نیازهای خود و آنها کمک کنند. در واقع ما ارتباطی را موثر می دانیم که افراد به هدف مورد نظرشان از ایجاد آن ارتباط دست پیدا کنند.

    به طور مثال اگر شما برای کاستن از غم و اندوه دوست تان قصد دارید با او صحبت کنید، باید در پایان ارتباط یا صحبت تان، او احساس بهتری داشته باشد و یا اگر قرار است یکی از مشتریان تان را برای خرید محصول یا خدمات تان قانع کنید، پس از برقراری ارتباط با او، توانسته باشید محصول یا خدمات خود را فروخته باشید.

    در یک اربتاط موثر، توانایی دو طرف در کیفیت رابطه تاثیرگذار بوده و در یک ارتباط موثر، هر دو طرف برد می کنند و نتایج دلخواه خود را به دست می آورند.

    حال اگر در برقراری ارتباطی سازنده با دیگران دچار ضعف هستید و یا اگر احساس می کنید که نمی توانید به هدف و خواسته های مورد نظرتان از ارتباط با دیگران دست یابید، تا انتها این مطلب همراه ما باشید تا به نکاتی ساده اما کاربردی برای داشتن رابطه ای موثر، بپردازیم.

     

    ۱) ارتباطی رو در رو داشته باشید:

    اگر ارتباط تان با شخصی به قدری مهم است که به دنبال راهکارهایی برای برخورداری از ارتباطی موثر هستید، حتما وقت بگذارید و او را در مکانی ملاقات کنید و سپس خواسته یا صحبت تان را مطرح کنید.

    امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ارتباط با افراد به آسانی و در کسری از ثانیه ممکن شده است. استفاده از ایمیل، پیامک، تماس تلفنی یا اینترنتی از جمله رایج ترین روش های ارتباطی عصری است که ما در آن زندگی می کنیم.

    برای ارتباط با افراد مهم زندگی شخصی یا حرفه ای تان، حتما از نوع حضوری و یا حداقل از تماس تلفنی استفاده کنید، زیرا که در ارتباطات متنی مانند پیامک و ایمیل، شما نمی توانید لحن کلام تان را به فرد منتقل کنید و ممکن است که فرد مقابل دچار سوء تفاهم و سوء برداشت شود.

    بنابراین برای ارتباط هر چه موثر تر، لازم است که وقت بگذارید و به صورت حضوری به ملاقت فرد مورد نظرتان بروید.

     

    ۲) شنونده خوبی باشید:

    همانطور که شما در گفت و گو با دیگران دوست دارید تا حرف هایتان شنیده و به آنها توجه شود، دیگران نیز چنین توقعی از یک رابطه موثر دارند. در واقع برای یک شنونده خوب بودن، بایستی تمرین کرد تا از اقدامات ناخودآگاهی که ممکن است از کیفیت ارتباط شما بکاهد، جلوگیری شود. برای اینکه به یک شنونده خوب تبدیل شوید:

    • باید به دیگران احترام بگذارید.
    • حرف شان را قطع نکنید.
    • در هنگام شنیدن به چیز دیگری توجه نکنید.
    • به چشم های تان فرد مقابل توجه کنید.
    • با علائم اشاره ای حرف های او را تایید کنید و به او بفهمانید که به حرف هایشان توجه دارید.
    • فرصت کافی را در اختیارش بگذارید تا منظور خود را به طور دقیق بیان کند.

     

    ۳) بی تعارف و شفاف صحبت کنید:

    برای داشتن یک ارتباط موثر، سعی کنید مکالمه خود را عبارات تعارفی، تملق آمیز، زاویه دار و رمز آلود اشباع نکنید.

    به طور مثال اگر قرار است در یک ارتباط، محصول خود را بفروشید، به مشتری احتمالی تان بگویید که محصول تان چه ویژگی هایی دارد و چرا می تواند برای او مفید باشد. یا در یک ارتباط عاطفی، احساسات خود را به صورت دقیق اما هر چند کوتاه بیان کنید و او را در جریان احساسات تان نسبت به خودش، قرار دهید.

    بی تعارف و شفاف صحبت کردن باعث می شود تا شما در ارتباط تان، اعتماد به نفس خود را به فرد مقابل تان ثابت کرده اید.

     

    ۴) صادق باشید و از دروغگویی خودداری کنید:

    همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، در یک ارتباط موفق، دو طرف تعاملی سازنده با یکدیگر داشته و نتیجه چنین ارتباطی کاملا برد، برد می باشد.

    اما اگر شما در ارتباط خود دروغ بگویید و یا موضوعی را صادقانه بیان نکنید، طولی نخواهد کشید که ارتباط شما خدشه دار خواهد شد.

    به خاطر داشته باشید که افراد در زمان ارتباط با یکدیگر، به خوبی متوجه عدم صداقت طرف مقابل شان می شوند و این موضوع می تواند زمینه ساز مشکلات زیادی در ارتباطات باشد.

     

    ۵) احترام و جایگاه فرد مقابل را بدانید:

    برای شکل گیری یک ارتباط موثر، احترام به فرد مقابل و برخورد مناسب با او، بسیار حیاتی می باشد.

    سعی کنید در ارتباط با افراد، به خوبی از جایگاه اجتماعی، خصوصیات اخلاقی و شغلی آنها آگاه باشید و طوری رفتار کنید که مورد رضایت آنها باشد. به هر حال اگر با مدیر مجموعه ای قرار است ملاقات کنید، بهتر است در ملاقات های اولیه، کاملا رسمی رفتار کنید تا در ذهن او فردی لوس و لوده به نظر نیایید و یا برای ارتباط با افراد شناخت خصوصیات اخلاقی آنها میتواند در جلب توجه و قبول پیشنهاد تان بسیار کمک کننده باشد.

    بنابراین سعی کنید تا حد ممکن، احساسات و سلیقه شخصی تان را مطابق میل فرد مقابل تنظیم کنید و بر سر آنها از روی مخالف برنخیزید.

     

    ۶) موثق و مورد اعتماد صحبت و رفتار کنید:

    سعی کنید در ارتباط خود با دیگران، طوری رفتار کنید که اعتمادشان به شما جلب شود. این احساس اعتماد در جبنه های مختلف، به طرق مختلف باید کسب شود.

    به طور مثال در یک ارتباط کاری، می توانید بر مستندات و آمارها تکیه کنید و صحبت های خود را طبق آما را تصدیق کنید. در یک ارتباط یا مکالمه عاطفی نیز می توانید با نگاه کردن در چشم های فرد مقابل تان، اعتماد اش را جلب کنید.

     

     ۷) نام افراد را به ذهن تان بسپارید:

    عمده افرادی که از قدرت ارتباطی بسیار خوبی برخوردار هستند، سعی می کنند تا اسامی دیگران را حفظ کرده و در ارتباطات بعدی آنها را با نام شان خطاب کنند. اگر با فرد مقابل تان صمیمی هستید و یا او فردی خشک و رسمی نیست، بهتر است با نام کوچک اش اما مودبانه خطاب اش کنید، در غیر اینصورت خطاب کردن با نام فامیلی شان کافی است.

    در واقع از سوی دیگران به خاطر سپردن نام دیگران به معنای ارزش قائل شدن برایشان، و فراموش کردن نام آنها به معنای بی اهیمت دانستن آنهاست

    روش های ارتباط مؤثر چیست و چگونه می توان آن را بهبود بخشید؟

    مهارت های ارتباطی شامل انواع مهارت هایی است که فرد را قادر می سازد تا ارتباطی صحیح با اطرافیان برقرار کند. مهارت هایی مانند آگاهی از زمان و مکان مناسب برای حرف زدن، نوع کلام، انتخاب صحیح مخاطب و… از جمله روش های ارتباط مؤثر به شمار می روند.

    مهارت ارتباط مؤثر در محیط کار

    معمولاً سخت یا بهتر از بقیه کار کردن موجب جلب توجه نیست. گاهی اوقات برای این که مورد توجه رئیس و همکاران باشید، باید مهارت های ارتباط مؤثر را بیاموزید. یک روش کارآمد برقراری ارتباط مؤثر با همکاران این است که حتی در شرایط استرس زا نیز تصمیمات درست بگیرید.

     

    از طرفی تسلط بر انواع مهارت های شغلی مانند تسلط بر چند زبان زنده دنیا، تسلط کامل بر استفاده از کامپیوتر، اعتماد به نفس بالا و… از روش های ارتباط مؤثر در محیط کار می باشند.

    آموزش مهارت های ارتباط مؤثر

    بهترین زمان یادگیری این مهارت ها دروان کودکی است. بنابرانی باید به کودکان خود مهارت های زندگی و برقراری ارتباط مؤثر را آموزش دهیم. در نتیجه آنها در آینده به فردی با اعتماد به نفس بالا تبدیل خواهند شد که در برقراری روابط خود بسیار موفق تر عمل می کنند.

    روش های ارتباط مؤثر در زندگی روزمره

    در زندگی روزمره ارتباط با اطرافیان، از جزئی ترین مسائل تا بزرگترین آنها نیاز به مهارت دارد. در صورت برقراری ارتباطی صحیح زندگی لذت بخش تر خواهد بود. به طور مثال ارتباط با اعضای خانواده در منزل، ارتباط با دوستان و خویشاوندان و… نیاز به این مهارت ها دارد. همچنین داشتن مهارت های برقراری ارتباط مؤثر فرد را آماده مقابله با شرایط پیچیده زندگی می کند.

     

    مهارت های ارتباط مؤثر در صحبت کردن

    همه ما روزانه مکالمات بسیاری با اطرافیان داریم. در حالی که تعاملات بین فردی پیچیده تر از آنچه تصور میکنیم هستند. بنابراین برای یک مکالمه خوب، اعتماد به نفس بالا و مهارت های مکالمه نیاز است. چند مورد از روش های ارتباط مؤثر در صحبت کردن را در زیر آورده ایم:

    ۱. برخورد مثبت

    برخوردهای مثبت مانند حمایت، تشویق، تشکر و… تأثیر بیشتری نسبت به بازخوردهای منفی در روابط بین فردی دارند. برخوردهایی مانند انتقادهای تند، مخالفت های بیجا، بدخلقی و… به روابط بین انسان ها آسیب می زند.

    ۲. ارتباط چهره به چهره

    باید دانست که هوش هیجانی، بهبود عکس العمل های غیرکلامی است. یکی از روش های ارتباط مؤثر توجه به این واکنش ها است. به طور مثال لبخند زدن در هنگام مکالمه،‌ تأثیر بسزایی در تعاملات اجتماعی دارد و باعث حفظ حالت مثبت صورت می شود.

     

    ۳. ارتباط چشمی

    روانشناسان روش درک احساسات متقابل را برقراری ارتباط چشمی می دانند. با درک احساس طرف مقابل به راحتی می توان ارتباطی مؤثرتر برقرار کرد.

    ۴. قابل اعتماد بودن

    رفتار و شخصیت برخی از ما در شرایط بحرانی تغییر می کند. اما نکته بسیار مهم در تداوم یک ارتباط، ثبات و قابل اعتماد بودن است. نباید در شرایط سخت تغییر عقیده داد و شخصیت خود را زیر سؤال برد.

    ۵. مهربان بودن

    محبت به اطرافیان یکی دیگر از مهارت های ارتباط مؤثر است. همه ما همواره شرایطی سخت و غمگین داشته ایم. بنابراین باید با درک شرایط یکدیگر، از محبت کردن و همدلی دریغ نکنیم.

     

    در نهایت می توان گفت روش های ارتباط مؤثر در موقعیت های مختلف، متفاوت هستند. این مهارت ها را باید از کودکی به فرزندان خود آموزش دهیم تا بتوانند با برقراری ارتباطات صحیح، آینده ای موفق تر و شادتری برای خود رقم بزنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا