آثار اعتیاد والدین بر سلامت روانی فرزندان

آثار اعتیاد والدین بر سلامت روانی فرزندان
  • آثار اعتیاد والدین بر سلامت روانی فرزندان

    آثار اعتیاد والدین بر سلامت روانی فرزندان بسیار شایع و خطرناک است. در بیشتر موارد، فرزندانی که با والدینی که به مواد مخدر، الکل یا دیگر مواد معتاد کننده وابسته هستند، بزرگ می شوند، با مشکلات روانی مواجه خواهند شد. این مشکلات ممکن است شامل اضطراب، افسردگی، بی اعتمادی به دیگران، عدم تمرکز، ناراحتی، اختلالات خواب و بسیاری دیگر باشد.

    یکی از مشکلاتی که فرزندان ممکن است با آن مواجه شوند، عدم توانایی در شناخت و ارتباط با دیگران است. این موضوع ممکن است به دلیل این باشد که والدین معتاد به دلیل مواد مخدر و الکل خود، علاقه کافی به توجه به فرزندان خود نداشته باشند. در نتیجه، فرزندان این احساس را دارند که نادیده گرفته شده اند و احساس تنهایی و ناامیدی به دنبال می آید.

    همچنین، فرزندان ممکن است با احساسات شدیدی از شکست و خودکشی مواجه شوند. برخی از فرزندان ممکن است با مشکلات مربوط به اعتیاد به خودشان نیز مواجه شوند. برخی از فرزندان ممکن است به دلیل تجربیات نامناسب و ناخواسته در خانواده خود، خود را به مواد مخدر و الکل بیشتر بیندازند.

    به طور کلی، به دلیل اینکه والدین معتاد به مواد مخدر و الکل هستند، فرزندان ممکن است با مشکلات و مشکلات روانی و رفتاری مواجه شوند. برای جلوگیری از این مشکلات، باید اقدامات مناسبی برای درمان والدین و کمک به فرزندان درک بهتری از رفتار والدین خود انجام دهید. این اقدامات شامل مشاوره، درمان و هماهنگی با خانواده و دیگر ارائه دهندگان خدمات می باشد.

    والدین معتاد سلامت روان کودک

    امروز بررسی می کنیم که والدین معتاد سلامت روان کودک را چگونه مورد تهدید قرار می دهند. از جمله این دلایل می توان به تهاجم فرهنگی و اجتماعی، فقر فرهنگی و اقتصادی، گسترش تکنولوژی و فراگیر شدن اینترنت و شبکه های مجازی وابسته به آن، گروه ناباب همسالان در مدرسه و محله و … اشاره کرد.

    در این میان پناهگاه امن کودک خانواده و والدین او می باشد. گاهاً بعضی از پدر و مادرها به جای اینکه تکیه گاه کودک در مقابل جامعه و آسیب های روحی و جسمی که ممکن است به او وارد شود باشند، خود به مواد مخدر(سنتی و صنعتی) آلوده شده و بسیاری از هنجارها و قوانین خانوادگی را فراموش کرده یا نادیده می گیرند که همین امر می تواند بزرگترین مانع برای آرامش و آسایش کودک باشد. در نتیجه می تواند بر روی روان و حتی جسم کودک اثرات منفی و زیان باری داشته باشد.

    والدین معتاد سلامت روان کودک خود را از چه زمانی تهدید می کنند؟

    اعتیاد این بلای خانمان سوز می تواند هر کسی را در هر رده اجتماعی اعم از با سواد یا بی سواد، فقیر یا ثروتمند، جوان یا پیر، زن یا مرد، روستا نشین یا شهر نشین و… را در دام خود گرفتار کند. اگر شخصی مجرد باشد و به مواد مخدر اعتیاد پیدا کند آسیبش برای خود و اطرافیانش (پدر، مادر، خواهر و برادر و حتی دوستان) غیر قابل انکار است، اما اگر ازدواج کرده و فرزندی هم داشته باشد می توان گفت نسل بعدی را درگیر کرده است.

    متاسفانه در بسیاری از موارد خانواده ها با دید غلط مبنی بر اینکه اگر فرزندمان ازدواج کند ممکن است اعتیاد را کنار بگذارد، سبب ازدواجی از روی ناآگاهی می شوند و گاهی حتی پا را از این فراتر گذاشته و با آوردن فرزند با این پیش زمینه ذهنی که به خاطر بچه برای ترک اعتیاد تلاش می کنند مشکل را دو چندان می کنند. در بسیاری از موارد پدر معتاد باعث اعتیاد همسر هم شده (و بالعکس) و همین امر جنین را از ابتدای بستن نطفه وابسته به مواد مخدر و حتی بیماری های وابسته به آن می کند. در این مورد روان کودک از ابتدا درگیر مواد مخدر بوده و می توان گفت کودک معتاد به دنیا می آید و این مشکل را جزیی از وجود خود می داند.

    پیشینه های فرهنگی و اقتصادی والدین معتاد سلامت روان کودک را چگونه تحت تاثیر قرار می دهد؟

    همانطور که قبلا گفته شد اعتیاد معضلی است که تمام رده های اجتماعی و سنی را در بر می گیرد. طبق گفته روان شناسان اعتیاد زمینه های بسیاری می تواند داشته باشد از جمله ذهن ناهشیار فرد (از طریق مشکلات و گره های روانی شخص که از کودکی وجود داشته)، حتی بسیاری از روان شناسان برای اعتیاد عامل وراثت را هم برمی شمرند.

    پس نتیجه می گیریم در هر شرایطی تمام افراد مستعد روی آوردن به مواد مخدر هستند. چه بسا بسیاری از افراد با پیشینه اقتصادی عالی بعد از مدتی برای تامین خرج مواد خود رو به دزدی و کارهای خلاف اخلاق و قانون می آورند.

    در این شرایط خانواده فرد معتاد زیر بار فشارهای عصبی و عاطفی قرار گرفته و محیط خانه پر از استرس و تشنج می شود. اگر فرزندی وجود داشته باشد شاهد تمام درگیری های پدر یا مادر معتاد خود با طرف مقابل هست و همین عامل باعث به وجود آمدن خاطرات بد در ذهن ناهشیار کودک می شود.

    همین کودک در آینده به دلیل اینکه شاهد درگیری و حتی زد و خورد بین والدین خود بوده می تواند برای جامعه از لحاظ سلامت روانی خطرناک باشد. البته عکس این قضیه هم صادق است، به این معنی که کودک با دیدن رفتار پدر خود با مادرش درس عبرت گرفته و تصمیم می گیرد برای همسر خود شریک مناسبی باشد و اسباب راحتی و آرامش خانواده اش را مهیا کند. با این حال هیچ کس نمی تواند منکر صدمات روحی و روانی شخصی که پدر یا مادری معتاد داشته، بشود.

    والدین معتاد سلامت روان کودک  را دچار چه مشکلاتی  می کنند؟

    فرزند کسی که اعتیاد دارد از همان کودکی نگران فاش شدن این موضوع در خارج از خانه و محیط مدرسه و جمع دوستان است. فرزند از همان بچگی از عنوان کردن این موضوع خجالت کشیده و تا جایی که ممکن است سعی در پنهان کردن این موضوع دارد. پس نتیجه می گیریم سنگ بنای مشکلات روانی شخصی که پدر و مادر معتاد دارد از همان سنین قبل از مدرسه گذاشته می شود. تاثیرات اعتیاد والدین بر روان کودک را می توان به دو دسته تاثیرات آنی یا کوتاه مدت و تاثیرات بلند مدت دسته بندی کرد.

    مشکلات روحی آنی که می توان نام برد عبارتند از ترس، ناامیدی، عدم داشتن اعتماد به نفس، نداشتن تمرکز، نا امنی و… . مشکلات روحی که در بلند مدت ایجاد می شود شامل اضطراب فراگیر و افسردگی است. علاوه بر مشکلات روحی که غالبا زمینه ساز مشکلات جسمی کودک هم هست می توان به بیماری های جسمی اشاره کرد از قبیل: اختلالت خواب، شب ادرای، جویدن ناخن، تیک عصبی اعضای بدن، مکیدن انگشتان دست و… .

    کودکی که هراس برملا شدن اعتیاد پدر یا مادرش را دارد ارتباط صمیمی با کسی برقرار نمی کند که همین عامل در بهترین حالت باعث گوشه گیری کودک می شود، در این صورت فقط به خودش آسیب می زند. اما ممکن است همان کودک در آینده رفتارهای ضد اجتماعی از خود نشان داده و برای دیگران هم باعث عذاب و دردسر شود.

    تمام این عوامل می تواند اعتماد به نفس کودک را گرفته و آینده نا امنی را برایش رقم بزند چرا که شخصی که اعتماد به نفس ندارد ممکن است آسیب پذیر شده و دیگران به راحتی از او سوء استفاده کرده و به او صدمه بزنند. مشکلات اخلاقی که می تواند در آینده گریبان گیر کودک شود عبارتند از: دروغ گویی، بزهکاری، پنهان کاری و… .

     

    ترک اعتیاد والدین معتاد سلامت روان کودک را چگونه تحت تاثیر قرار می دهد ؟

    اعتیاد انواع مختلفی دارد، مواد مخدر سنتی مثل تریاک، مواد مخدر صنعتی مثل شیشه و کراک، مواد روان گردان مثل قرص های روان گردان، قرص هایی مثل ترامادول و حتی اعتیاد به الکل نیز می تواند وجود داشته باشد، شدت و سختی ترک هر کدام با دیگری متفاوت است.

    پدر یا مادری که قصد ترک مواد دارند در درجه اول باید خودشان به این نتیجه برسند که مواد را کنار بگذارند نه بخاطر حرف اطرافیان و اجبار خانواده؛ در غیر این صورت ترک ماده مخدر موقتی بوده و دوباره به مصرف روی می آورند.

    بعد از اینکه ترک مصرف کردند هزینه ای که برای خرید مواد کنار می گذاشتند به چرخه اقتصاد خانواده باز می گردد و همین امر باعث می شود که اعتماد از دست رفته اعضای خانواده خصوصاً بچه خانواده دوباره برگردد چرا که همان پول می تواند تبدیل به اسباب بازی یا لوازم التحریر برای کودک شود.

     

    از جهت دیگر درگیری و دعوای دیگر اعضای خانواده (خصوصا پدر و مادر) با هم به حداقل رسیده و آرامش و اعتماد از دست رفته کودک کم کم احیاء شده و به پدر یا مادر و یا هر دوی آنها به دید بهتری نگاه می کند. پدری که اعتیاد را کنار گذاشته وقت بیشتری برای فرزند خود دارد و می تواند کودک خود را به پارک و شهربازی برده و برای مهمانی های خانوادگی، اعضای خانواده خود را همراهی کند.

    مادری که معتاد نیست برای شنیدن حرف های کودک خود گوش شنوا و برای بهانه هایش حوصله دارد. حواسش به خورد و خوراک فرزندش هست و همین امر سبب می شود که کیفیت تحصیلی کودک بالاتر رفته و به همان میزان درصد رضایت از خود هم بالا رود. به تبع آن اعتماد به نفس کودک باز می گردد و در گروه همسالان خود ضعفی ندارد که باعث ترس و خجالتش شود.

    آینده کودک

    همین کودک بزرگ می شود و با روانی ترمیم شده به اجتماع راه پیدا می کند و چون در گذشته تجربه اعتیاد را در خانواده داشته و از نزدیک لمس کرده و از تبعاتش به خوبی آگاه است سعی می کند به سمت مواد اعتیاد آور و حتی سیگار نرود و دوستان خود را با دقت بیشتری انتخاب می کند.

    تمام این نتایج زمانی به وقوع می پیوندند که والدین معتاد به موقع تصمیم به ترک اعتیاد بگیرد در غیر این صورت ممکن است کودک به سن بلوغ رسیده و رفتارهای پدر و مادر و اعتیاد آنها برایش عادی شود. بچه ای که به این مرحله (عادی شدن شرایط بد زندگی) برسد خود شروع به کشیدن سیگار و بعدها مواد مخدر می کند چرا که الگویش پدر و مادرش هستند.

    ممکن است دختر خانواده به خاطر شرایط بد خانوادگی تصمیم به فرار از خانه بگیرد و به اجتماع پناه ببرد که در صورت اقدام به فرار اتفاقات تلخی انتظارش را می کشد.

     

     نتیجه گیری:

    والدین معتاد سلامت روان کودک خود را بسیار به خطر می اندازد و دچار مشکلات فراوانی می شوند، مشکلاتی اعم از سلامتی روانی، سلامتی جسمی و … چون والدین الگوی کودکان هستند یعنی کودک به عبارت ساده تر  هر کاری که والدین آنها انجام دهد را تکرار می کند و به خودی خود توانایی تشخیص دادن رفتار های درست و ناهنجاری ها را ندارد، باید والدین آنها را آگاه سازند حال اگر والدین نیز  از مشکلی همچون اعتیاد برخوردار باشند سلامت روان کودک و آینده آن تباه می شود چون الگوی مناسبی ندارد.

    آثار اعتیاد والدین بر سلامت روانی فرزندان

    همانطور که می دانید، اعتیاد علاوه بر آثار بسیار مخربی که بر خود شخص وارد می کند، می تواند آثار مخرب متعددی را نیز بر خانواده و جامعه وارد نماید. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به موضوع آثار اعتیاد والدین بر سلامت روانی فرزندان بپردازیم و به مهم ترین آثار مخرب اعتیاد پدر یا مادر را بر روی فرزندان اشاره کنیم.

    از آنجایی که فرزندان از پدر و مادر خود الگوبرداری می کنند، اعتیاد پدر و مادر می تواند به یکی از مهم ترین عوامل مخرب در شکل گیری شخصیت کودک تبدیل شود.

    کودکی که در خانواده ای با وجود یک فرد مبتلا به اعتیاد مواد مخدر رشد کند، در برابر اعتیاد بسیار آسیب پذیر بوده و ممکن است با مشکلات روانی متعددی دست و پنجه نرم کند که حتی پس از جدا شدن از والدین اش نیز، همچنان در معرض خطر باشد.

    شاید آشنایی والدین با آسیب هایی که با اعتیادشان به اعضای خانواده وارد می کند، به هشدار مناسبی برای ترک اعتیاد برای آینده بهتر فرزندان، تبدیل شود. به همین جهت در ادامه به مهم ترین آثار اعتیاد والدین بر سلامت روانی فرزندان اشاره می کنیم.

     

    مشکلات روانی فرزندان والدین معتاد:

    همانطور که اشاره کردیم، حداقل آسیب اعیتاد پدر یا مادر به فرزندان، آسیب های روانی می باشد که می تواند صدمات جبران ناپذیری را بر رشد فرزندان وارد نماید که مهم ترین آنها عبارتند از:

     

    ۱) تنش های روانی و اضطراب:

    افرادی که به اعتیاد مواد مخدر مبتلا هستند، معمولا از تنش های روانی و اضطراب های شدید رنج می برند. این افراد با حضور در جمع خانواده و ارتباط با آنها و انجام رفتارهای پرخاشگرانه، موجب می شود که فضای امن خانواده به فضایی عذاب آور و تنش زا تبدیل شود.

    اگر یکی از والدین به اعتیاد مبتلا باشد، فرزندان به صورت دائم شاهد تنش میان پدر و مادرشان می باشند و این موضوع باعث می شود تا آنها نیز از الگو رفتاری پرخاشگرانه والدین بیاموزند و از اظطراب و استرس فراوان رنج ببرند.

     

    ۲) رفتار برون ریز:

    به نقل از ویکی پدیا فارسی، برون ریزی یا ACTING OUT، یک اصطلاح روانشناختی در مباحث مربوط به مکانیسم های دفاع روانی و کنترل خود است، یعنی انجام دادن اقدامی در قبال تکانه انجام آن، به جای تحمل کردن و مدیریت کردن تکانش انجام آن اقدام.

    عمل انجام شده معمولاً ضد اجتماعی بوده و ممکن است به شکل اقداماتی در جهت تکانش‌های اعتیاد (مانند نوشیدن، مصرف مواد مخدر یا سرقت) و یا (اغلب ناخودآگاه یا نیمه آگاهانه) برای جذب توجه (به عنوان مثال کج‌خلقی و یا رفتارهای بی‌پروا ) صورت پذیرد. از نگرش یا رفتار مخالف آن به عنوان درون‌ریزی یاد می‌کنند.

    کودکانی که با وجود والدین معتاد رشد می کنند، در خطر انجام رفتارهای برون ریزی هستند.

     

    ۳) کاهش اعتماد به نفس:

    عموما افراد مبتلا به اعتیاد، به دلیل سرخوردگی در جامعه، اعتماد و عزت نفس خود را از دست می دهند و طبیعتا والدینی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشند، به هیچ وجهه نمی توانند فرزندانی با اعتماد به نفس بالا تربیت کنند.

    از سوی دیگر، فرزندان در چنین خانواده هایی باید طوری رفتار کنند که خود را از خشم بی اندازه والد خود در امان نگه دارند که خود این موضوع نیز علت دیگری بر کاهش اعتماد به نفس آنها می باشد.

    تمام اینها باعث می شود تا در نهایت کودک به فردی ترسو با اعتماد به نفس پایین تبدیل شود.

    ۴) بیش فعالی:

    چنانچه والدین مبتلا به اعتیاد، کودکی داشته باشند، کودک شان در معرض ابتلا به اختلالات کودکی مانند بیش فعالی، اختلالات غذا خوردن مانند کم خوری یا پرخوری عصبی و… می باشند.

    طبق نتیجه تحقیقی که در این زمینه صورت گرفته است، اکثریت غریب به اتفاق فرزندان والدین معتاد، به اختلالات پرخوری یا کم خوری مبتلا شده اند.

     

    ۵) اختلال در تمرکز:

    از آنجایی که فرزندان والدین معتاد ، در خانواده ای پرتنش و پر استرس رشد می کنند، دچار کلافگی و پریشانی افکار می شوند. این اختلال در تمرکز کودکان باعث می شود تا آنها نتایج مثبتی در تحصیل شان به دست نیاورند. بررسی ها نشان داده است که فرزندان والدین معتاد، یا از ابتدا دچار ضعف در یادگیری و نتایج تحصیلی بوده و یا به مرور با افت تحصیلی مواجهه شده اند.

    البته علاوه بر اختلال در تمرکز، عدم توجه والدین معتاد به تحصیل فرزندشان و یا مسئولیت های بیش از اندازه فرزند در خانواده به دلیل داشتن پدر یا مادر معتاد، از دیگر دلایل ضعف در تحصیل و یادگیری می باشد.

     

    ۶) انزوا و ضعف در ارتباط با دیگران:

    معمولا والدین معتاد نمی توانند ارتباطی سازنده و مناسب برای فرزندان خود داشته باشند و جو حاکم بر چنین خانواده هایی، بسیار سرد می باشد و کم ترین ارتباط بین اعضاء خانواده را شاهد هستیم.

    این موضوع باعث می شود تا کودک نتواند مهارت های ارتباطی حداقلی را در سنین کودکی که بیشتر اوقات را در خانه به سر می برد، بیاموزد. در نتیجه زمان ورود به جامعه همچون مدرسه یا مهدکودک، با مشکلات ارتباطی مواجهه شده و یا گوشه گیر و منزوی می شود.

    بنابراین انزوا و عدم برخورداری از توانایی ارتباط با دیگران، از دیگر مشکلات روحی و روانی کودکان والدین معتاد می باشد.

     

    ۷) افسردگی:

    افسردگی یکی از خطرناک ترین معضلات روانی چنین خانواده هایی است. والدین معتاد نمی توانند به خوبی از فرزندان خود حمایت کنند و نیازهای مادی و معنوی آنها را رفع کنند.

    زمانی که فرزند چنین خانواده هایی، خود را با دیگر خانواده های سالم مقایسه می کند، به کمبود های مهمی پی می برد که توجه به آنها او را آزار می دهد.

    همه این کمبود ها و فشارهای روانی که در چنین خانواه هایی بر فرزندان وارد می شود، می تواند خطر ابتلا اعضا خانواده را به افسردگی را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

     

    پیامد های احساسی:

    بررسی ها نشان داده است که اعتیاد پدر و مادر، به صورت مستقیم بر روی احساسات فرزندان تاثیر می گذارد که اغلب احساسات منفی را به فرد وارد می کنند. این احساسات منفی زمانی خطرناک می شود که در روحیه فرد انباشت شده و در سنین بزرگسالی می تواند طغیان کند.

    زمانی که کودک از والدین خود رفتار های غیر قابل پیش بینی و بد عهدی به رفتارها را می بیند، دچار احساس بی اعتمادی به والدین شده و از همین سنین کودکی احساس اعتماد خود نسبت به دیگران را از دست می دهد و به طبع در آینده نیز نمی تواند به دیگران مانند همسر یا همکاران و دوستان خود اعتماد کند.

    همچنین ممکن است کودک بر پایه باور های اشتباه، خود را مقصر اعتیاد والدین اش بداند و مدام احساس گناه بکند. به طور مثال کودک با خود می گوید که اگر پدرم را ناراحت نمیکردم، او به اعتیاد رو نمی آورد و یا تفکرات این چنینی.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا