چطور بفهمیم برای طلاق آماده ایم؟ (نکات ویژه)⭐

چطور بفهمیم برای طلاق آماده ایم؟
  • چطور بفهمیم برای طلاق آماده ایم؟

    در لحظات دشوار در زندگی ما ممکن است به فکر جدایی و طلاق از همسرمان بیفتیم. اما قبل از اتخاذ این تصمیم بزرگ و پایان دادن به رابطه‌ای که ممکن است سالهاست داریم، باید به دقت و با اصرار روی آن کار کنیم. اینکه آیا طلاق مطلقاً بهترین راه حل است یا نه، بستگی به شرایط و وضعیت فرد و رابطه اش دارد. اگر می‌خواهید بفهمید آیا برای طلاق آماده اید یا نه، باید به فکر این موارد زیر باشید:

    ۱. عواقب طلاق: در نظر داشتن عواقب طلاق برای شما و همسرتان بسیار مهم است. می‌تواند بر روی آینده شما و مسئولیت‌هایی که با خود به همراه می‌آورید تاثیر داشته باشد. آیا مطمئن هستید که قادر به مواجهه با این عواقب خواهید بود؟ آیا تمام پیشنهادات و راهکارهای دیگر مثل جلسات مشاوره زوجین را امتحان کرده اید؟

    ۲. تصمیم با احساس یا منطق: ممکن است در لحظات خشم یا ناراضیتی از همسرتان به طلاق فکر کنید اما بعداً پشیمان شوید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که تصمیمتان به صورت منطقی و با احترام به دو طرف خواهد بود، به طور متعادل و با تمام احساسات تصمیم بگیرید.

    ۳. آیا رابطه قابل تعمیر است؟ شما و همسرتان باید سعی کنید مشکلات رابطه را به صورت باز و خودراه حل در بیاورید. اگر احتمال وجود راه حل در حالت قبلی وجود داشته باشد، احتمالاً بهتر است در این رابطه تلاش کنید و به جای طلاق، با کمک مشاوره خانواده و راهکارهای دیگر به راه اصلاح در تعاملاتتان بپردازید.

    ۴. تاثیر طلاق بر فرزندان: اگر فرزندان دارید، باید به خاطرشان هم فکر کنید. طلاق می‌تواند بر روی آن‌ها تاثیرات عمیقی داشته باشد و ممکن است در آینده با مشکلات روانی و اجتماعی مواجه شوند. بنابراین قبل از طلاق برایشان حتماً پیش درآمدها و آینده‌شان را در نظر بگیرید و در صورت امکان بهتر است با همسرتان راهکارهای دیگری را امتحان کنید.

    ۵. پشتیبانی روانی و مالی: طلاق ممکن است بر روی شما تاثیرات مالی و روانی داشته باشد. آیا اطمینان دارید که قادر به تامین نیازهای خود و فرزندان خواهید بود؟ آیا کمک و پشتیبانی روانی و حمایت دوستان و خانواده را خواهید داشت؟ این موارد را در نظر بگیرید قبل از اینکه تصمیم نهایی بگیرید.

    با همه‌ی این موارد در نظر گرفتن، اطمینان حاصل کنید که تصمیمتان آگاهانه و منطقی است و بهترین تصمیم برای شما و همسرتان خواهد بود. یادتان باشد که زندگی به روزهای خوب و بد تقسیم نخواهد شد و در هر صورت، این یک فرآیند پیچیده‌ است که برای هر کس نیاز به فکر کردن و تصمیم‌گیری دقیق دارد.

    بیشتر زوجینی که تصمیم به جدایی می‌گیرند، در واقع آماده طلاق نیستند و معمولاً هنگام شروع حتی همسو نیستند. همین عدم آمادگی، باعث  ایجاد  آسیب‌ها یا بحران‌های بعد از طلاق می‌شود. تصمیم برای طلاق، یکی از مهمترین تصمیمات زندگی است.چراکه فرد باید تا مدت ها  (حتی سال‌ها) با عواقب آن زندگی کند. به همین جهت باید از هرگونه تصمیم‌گیری هیجانی یا در عصبانیت پرهیز کرد. همان‌گونه که  تصمیم به ازدواج نیازمند آمادگی است، تصمیم به طلاق نیز به آمادگی نیازمند است. اگر تصمیم به جدایی آگاهانه اتخاذ شود، از چالش‌های مدیریت زندگی پس از طلاق می‌کاهد. هم‌چنین باعث جلوگیری از افسردگی پس از طلاق و یا کاهش مدت آن می‌شود.

    ضرورت آماده طلاق بودن پیش از جدایی

    دلیل اینکه بسیاری از افراد به آمادگی برای طلاق فکر نمی‌کنند، این است که می‌خواهند هرچه زودتر از این موقعیت استرس‌زا خارج شوند. بنابراین می‌خواهند هرچه سریعتر پروسه طلاق را به پایان برسانند تا زندگی خود را ادامه دهند. خانواده و دوستان نیز اغلب مشوق آن‌ها اند. درحالیکه این باعث صدمه دیدن آن‌ها می‌شود. دیگران باعث می‌شوند باور کنید بعد از طلاق همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد. اما متأسفانه در بیشتر موارد برعکس اتفاق می‌افتد. زوجینی که عجولانه تصمیم به ترک ازدواج می‌گیرند، فرصتی برای ارزیابی احساسات، افکار یا گزینه‌های خود ندارد. در نتیجه آن‌ها بدون آمادگی توافقاتی را انجام می دهند که نمی‌توانند آن را حفظ کنند. به جای بهتر شدن اوضاع، معمولاً آنها فقط یک مجموعه ازمشکلات جدید برای یکدیگر ایجاد می‌کنند. بنابراین جای تعجب نیست که آن‌ها اغلب در پرونده‌های طولانی دادگاه درگیر می‌شوند. گاها نیز تا مدت ها پس از جدایی درگیر افسردگی پس از طلاق می‌شوند.

     

    این مقاله به طور خلاصه آنچه زوجین برای مقابله با معضلات بی‌شماری که اشخاص با خود در رابطه داردند را بیان می‌کند. یک معضل بیانگر این است که شما بین دو انتخاب قرار گرفته‌اید، که هر یک از آنها دارای عناصر ترسناک نامطلوبی هستند. اگر افراد معضلات خود را قبل از طلاق حل نکرده باشند، این فرایند را با  آسیب‌های بسیار طی می‌کنند.

    نیت شما از طلاق چیست و ۳ معضل آن

    چه زوجین روند طلاق را آغاز کنند یا طلاق صرفا یک تهدید باشد ابتدا باید معضلات طلاق زیر را تشخیص دهند. زوجینی که با احتمال طلاق روبرو هستند با یکی از سه معضل زیر روبرو هستند:

    ۱.من طلاق می خواهم، اما مطمئن نیستم که این تصمیم درستی است.

    از آنجا که طلاق بر زندگی فرزندان، اقتصاد، احساسات و آینده‌ی شما تأثیر می‌گذارد، فشار برای تصمیم گیری “کاملاً صحیح” بسیار زیاد است. متأسفانه هیچ تضمینی وجود نداردکه تصمیمتان درست باشد. بهترین حالت این است که تصمیمی بگیرید که هیجانی نبوده و با تفکر منطقی و زیر نظر مشاوره طلاق حاصل شده باشد.

    ۲.من راضی به جدایی نیستم، این تصمیم همسرم هست.

    قرار گرفتن در این جایگاه باعث می شود که ااحساس قربانی بودن کنید. شما ویرانی عاطفی شدیدی را تجربه خواهید کرد. زیرا زندگی شما در مقابل چشمانتان تغییر خواهد کرد بدون اینکه در نتیجه گیری شرکت کنید. در حل این معضل باید از خود بپرسید که آیا می خواهید در یک جایگاه آشنا و امن زندگی بر اساس توهمات بمانید؟ تصدیق و مقابله با مشکلات در ازدواج آسان نیست مخصوصا هنگامی که ا احساس قربانی بودن می‌کنید.

    ۳.من فقط این طلاق را می‌خواهم زیرا ازدواج من موفق نیست.

    برای این که به همچین نتیجه ای دست پیدا کنید ابتدا باید به شناخت درست از خود و روابط همسرتان دست پیدا کنید. زمان زیادی نیاز است تا درباره‌ی نتیجه دار بودن یا نبودن یک ازدواج قضاوت کرد.  شما نباید با اولین تنش اعتماد به نفس خود را در رابطه از دست بدهید.

     

    عنصر مشترک در معضلات طلاق

    عنصر مشترک در هر سه معضل ترس است. در گروه اول ترس از اشتباه و نادرست بودن وجود دارد. گروه دوم با انکار هرگونه مشکلی یا اعتراف به دلبستگی آنها به افراد آشنا، از آن پنهان می‌شوند. گروه سوم از هرگونه پاسخگویی ترس خواهند داشت. نتیجه در هر سه شرایط طلاق‌های کشنده، جنگنده  خواهد بود.

    برای اینکه طلاق فرایندی مشترک و محترمانه باشد، زن و شوهر باید آماده باشند تا زندگی خود را در همه سطوح از هم جدا کنند. از نظر قانونی، عملی و احساسی برای این کار هر فرد باید با پاسخ به ۶ سوال زیر با معضل طلاق خود روبرو شود.

    ۱.آیا هنوز نسبت به شریک زندگی خود احساساتی دارید؟

    بسیاری از افرادی که می‌گویند خواستار طلاق هستند هنوز احساسات شدیدی نسبت به شریک زندگی خود دارند. اما به دلیل جنگ قدرت در این رابطه، صمیمیت و نزدیکی وجود ندارد. اگر شما هم اینگونه هستید، بهترین کار این است که قبل از تصمیم به طلاق روی بهبود رابطه خود کار کنید. در غیر این صورت احساس از دست دادن شما را غرق می کند و ممکن است بعد از طلاق وضعیت بدتری نسبت به الان داشته باشید.

     

    ۲.آیا واقعاً ازدواج کرده‌اید؟

    برای ازدواج واقعاً یک زن و شوهر باید رابطه‌ای ایجاد کرده باشند که شامل “ما” باشد. بسیاری از افرادی که قصد جدایی دارند. هرگز ازدواجی نکرده‌اند و رابطه‌ آن‌ها چیزی بیش از دو نفری که نیازهای خود را تأمین می‌کردند نبوده است. آن ها ممکن است بچه‌ها را بزرگ کرده باشند یا خانه‌ای مشترک داشته باشند اما در تصمیم گیری‌ها منفرد عمل می‌کنند.  “آیا من می خواهم این کار را انجام دهم؟”  به جای اینکه بپرسند “آیا برای ما این کار خوب است؟” اگر در رابطه خود “ما” واقعی ایجاد نکرده‌اید رابطه شما با مشکل روبرو است.

    ۳.آیا شما واقعاً آماده طلاق هستید یا فقط تهدید می‌کنید؟

    طلاق اغلب در رابطه به صورت تهدید بیان می‌شود. به ویژه در بحث‌های داغ زناشویی به دلایل زیر:

    • از خشم و ناامیدی
    • برای به دست آوردن قدرت و کنترل بر شخص دیگر
    • وادار کردن همسرتان به انجام کارهایی که دوست دارید.
    • تغییر  دادن همسرتان

    افرادی که به طور مداوم تهدید به طلاق می‌کنند، اعتبار خود مقابل شریک زندگیشان را از دست می دهند. البته اگر حرف فرد صرفاً تهدید نبوده و واقعاً آماده طلاق باشد داستان فرق می کند.

    آماده بودن برای طلاق از شریک زندگی خود به معنی این است که بتوانید تصمیمی روشن و غیر احساسی بگیرید که بتوانید به مرور از آن پشتیبانی کنید. طلاق به معنای این است که بتوانید همه وابستگی‌های شدید عاطفیتان به فرد مقابل را کنار بگذارید. تصمیمات احساسی  دوام زیادی ندارند و مشکلات اساسی را حل نمی‌کنند. افرادی که از روی عصبانیت جدا می شوند حتی پس از پایان طلاق نیز عصبانی می‌مانند.

    نمونه‌ای از طلاق احساسی و طلاق واقعی

    خانمی پس از ۵ سال از جدا شدن به دیدن من آمد زیرا هنوز با آثار طلاقش دست و پنجه نرم می‌کرد. مشکل او این بود که هنوز نسبت به شوهر سابق خود احساس خشم می‌کرد و همچنین از خود متنفر بود.  نفرتی که او تجربه می‌کرد، نشان‌دهنده‌ی احساسات زیاد او نسبت به گذشته بود.  من اظهار داشتم که فقط کسی که متاهل است می‌تواند چنین نفرتی در رابطه خود داشته باشد. پس از چندین جلسه مشاوره او از لحاظ عاطفی از شوهر سابق خود جدا شد و توانست به زندگی عادی بازگشته و برای آینده خود برنامه ریزی کند.

    هرگاه بدون احساس خشم، عصبانیت و تنفر بتوانید به خوبی‌های همسرتان اذعان کرده ولی درعین حال بدانید که نمی‌توانید در ادامه‌ی مسیر زندگی با وی همراه باشید، شما آماده‌ی یک طلاق واقعی هستید.

    ۶.قصد شما برای طلاق چیست؟

    اگر تصمیم به طلاق را با هرنیتی، غیر از پایان دادن به ازدواج بگیرید،  نشانگر آن است که شما آمادگی طلاق ندارید. اگر امیدوارید که از طریق جدایی فرد مقابل تغییر کند و رفتار بهتری با شما شروع کند سخت در اشتباهید. طلاق قدرت تصحیح و تغییر دادن قلب و ذهن مردم را ندارد. طلاق فقط می‌تواند یک کار را انجام دهد، یک ازدواج را خاتمه دهد و با این کار هر شخص را آزاد کند تا با افراد جدید پیوند جدیدی برقرار کند.

     

    ۴ دلیل که شما برای طلاق آماده نیستید.

    1. اگر نمی‌خواهید تغییراتی در امور مالی، سبک زندگی یا سنت های خود ایجاد کنید، پس آماده طلاق نیستید.
    2. اگر نمی توانید غم و عصبانیت فرزندان خود را بپذیرید، برای طلاق آماده نیستید.
    3. اگر نمی توانید زمان ناامنی، ترس و چیزهای ناشناخته را بپذیرید، برای طلاق آماده نیستید.
    4. اگر مایل نیستید همسرتان را از نظر ذهنی، عاطفی و روحی رها کنید، آماده طلاق نیستید.

    تصمیم به طلاق، تصمیمی بسیار مهم است که نیازمند مشورت با افراد بی‌‌طرف و آگاه می‌باشد. شما می‌توانید در مورد تردید ها و ترس هایتان و اینکه آیا آماده طلاق هستید یا نه از مشورت های مشاورین خبره‌ی ما در هما مشاور بهره‌مند شوید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا