چرا کودکان همیشه بدترین سخنان ما را تکرار کنند؟

چرا کودکان همیشه بدترین سخنان ما را تکرار کنند؟
  • چرا کودکان همیشه بدترین سخنان ما را تکرار کنند؟

    بسیاری از والدین با این مشکل روبرو هستند که فرزندانشان سخنان ناپسندی را که خودشان به آن‌ها دست می‌زنند، تکرار می‌کنند. این اتفاق بسیار رایج است و در واقع یکی از چالش‌های بزرگی است که در پرورش کودکان با آن روبرو می‌شویم. در این مقاله به بررسی دلایلی که باعث می‌شود کودکان سخنان ناپسند را تکرار کنند و راه‌هایی که می‌توانیم این مشکل را حل کنیم، می‌پردازیم.

    دلایل تکرار سخنان ناپسند

    ۱. تقلید از والدین: کودکان به عنوان مثل‌هایی از والدین خود عمل می‌کنند و تلاش می‌کنند تا رفتار آن‌ها را تقلید کنند. بنابراین، اگر والدین در برخی از موارد سخنان ناپسند بیان کنند، کودکان آن‌ها را به عنوان الگوی خود قرار می‌دهند و سعی می‌کنند آن‌ها را تکرار کنند.

    ۲. جذابیت سخنان ناپسند: برخی از کلمات و جملات ناپسند، به دلایلی مانند جذابیت، تاثیرگذاری و تاکید بیشتر، برای کودکان جذاب به نظر می‌رسند و بنابراین آن‌ها را تحریک می‌کنند تا آن را تکرار کنند.

    ۳. نیاز به توجه: کودکان نیاز به توجه و محبت دارند و اگر احساس کنند از دیدگاه والدینشان نادیده گرفته می‌شوند، سعی می‌کنند با تکرار سخنان ناپسند، توجه والدین را به خود جلب کنند.

    راه‌حل‌ها

    ۱. پاسخگویی به کودکان: به جای اینکه سعی کنید کودکان را به قول شما تحریک کنید، بهتر است به آن‌ها توضیح دهید که چرا سخنانی که شما گفته‌اید، ناپسند است. برای مثال، به آن‌ها بگویید که اگر سخنان بد را تکرار کنند، ممکن است دیگران به آن‌ها کمک نکنند و یا برایشان ناراحت کننده باشد.

    ۲. ارائه الگوی صحیح: به جای اینکه سعی کنید کودکان را از سخنان ناپسند باز دارید، بهتر است به آن‌ها الگوهای صحیح را نشان دهید. به عنوان مثال، اگر کودکان شما به افراد دیگری نسبت به رفتار بدی که از آن‌ها دیده‌اند، اعتراض کرده‌اند، به آن‌ها بگویید که شما همیشه سعی می‌کنید به دیگران با احترام برخورد کنید.

    ۳. محبت و توجه به کودکان: همیشه سعی کنید به کودکانتان محبت کنید و توجه لازم به آن‌ها را داشته باشید. برای مثال، هنگامی که کودکان شما به شما سخنان ناپسندی می‌گویند، به آن‌ها گوش دهید و به آن‌ها نشان دهید که شما به احساساتشان احترام می‌گذارید.

    نتیجه‌گیری

    در این مقاله به دلایلی که باعث می‌شود کودکان سخنان ناپسند را تکرار کنند و راه‌حل‌هایی که می‌توانیم این مشکل را حل کنیم، پرداختیم. برای پرورش کودکان، ارائه الگوهای صحیح و توجه به نیازهای آن‌ها بسیار مهم است و در صورت انجام این کارها، می‌توانیم از تکرار سخنان ناپسند توسط کودکان جلوگیری کنیم.

    آخرین جمله ای که از کودکتان می شنوید همان است که در پشت ترافیک سنگین بر زبان آورده اید.ناگهان این کلمه با تلفظ درست و تاکید کافی بر زبان شما جاری می شود بعدا که کودک این کلمه در رابطه با اطرافیانش بکار برد می بینید که همه تلاش های شما به هدر رفته است.نه کودک نمی داند چه می گوید،بلکه حالا همه دنیا می دانند که شما در مقابل او دشنام می دهید.

    کودکان بیشتر مهارت های زبانی را از طریق تقلید افراد اطراف می آموزند، البته نه فقط با تقلید تلفظ ، ترتیب دستوری کلمات ،لحن و حتی محتوای احساسی و شرایط اجتماعی مرتبط با لغات و عبارات خاص ، این سیستم در بیشتر جوامع بشری به همین شکل کار می کند. متاسفانه این سیستم هنگام تقلید فحش و ناسزا کمی بهتر عمل می کند.

    البته برخی عبارات را که به تنهایی وبا احساس خاصی بر زبان می آوریم جز استثناها هستند مانند (سلام)، (ممنون)و(لعنتی) طبق گفته گات والد بیشتر اسم ها و فعل ها به طوری با سایر بخش های جمله درهم می آمیزند که درک آنها برای کودک ، کار بسیار مهمی تلقی می شود ، اما دشنام و ناسزا اغلب بلندتر و با لحن خاصی بیان می شوند . به همین دلیل گوش های کوچک به سرعت آنها را جذب می کند.

    راه حل برطرف کردن این مشکل در کودک

    ۱- به محض ادای کلمات نامناسب و پیش از اینکه کودک فرصت تکرار بیابد، آن را با واژه مشابهی جایگزین کنید،مثلا کلمه ای که برای کودک جالب تر از کلمه نامناسب می باشد.

    ۲- لغات را با احساس بیان کنید.

    ۳- لغات جایگزین را سریع بیان کنید در ای صورت کودک فرصت تبدیل اشتباه شما به کلمه ای قابل استفاده را نخواهد داشت.

    ۴-از شعر استفاده کنید دیوانه،پروانه،خانه،شانه،کاربرد شعر و ریتم بهترین راه حل برای خلاصی از کلمات نامناسب است .با تبدیل آهنگین فحش و ناسزا به کلمه ای دیگر می توان آن را از ذهن کودک دور کرد این روش باعث پرت کردن عمدی حواس کودک می شود اغلب در آینده به خاطر بهره گیری از بازی های آهنگین خوانندگان بهتری می شوند.

    ۵-گوش ندهید اگر کودک شما کلمه ای نامناسب را آموخته و تکرار می کند اولین گام عدم توجه به بیان آن کلمه است حتی اگر بیان این کلمات بسیار شیرین و جذاب جلوه کرد،برای این کار باید تمام اعضای خانواده با شما همکاری کنند.

    ۶-اگر کودک شما در سن دو سالگی چند فحش و ناسزا یاد گرفت مایوس نشوید.این لزوما به این معنا نیست که کودک شما تا ۱۰ سال دیگر بد زبان خواهد ماند.هنگامی که کودکتان به سنی رسید که مثلا یک روز نمی تواند بدون کارتون زندگی کند،می توانید او را با منع تماشای تلویزیون تنبیه کنید

    ۷-استفاده از واژگان مناسب به همان اندازه که یاد گرفتن واژگان نامناسب برای کودک آسان است می توانید لغات مناسب را هم به آسانی به او بیاموزید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا