وقتی کودکان بد دهانی و حاضر جوابی می کنند

وقتی کودکان بد دهانی و حاضر جوابی می کنند
  • وقتی کودک شما بد دهانی میکند چه کار باید کرد؟

    بد دهانی کودکان یکی از مشکلاتی است که می‌تواند برای والدین و مراقبین آنها تنگ‌نظری و افسردگی ایجاد کند. بدبویی دهان ممکن است به دلیل مشکلات داخلی بدن، نظیر تغذیه نامناسب، عفونت‌های دهان و دندان، اختلالات گوارشی، عفونت‌های تنفسی و یا برخی داروها باشد. در این مقاله، به بررسی علل، علائم و درمان بد دهانی کودکان پرداخته شده است.

    علل بد دهانی کودکان:

    ۱- عفونت دهان و دندان: عفونت‌های دهان و دندان می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. عفونت‌هایی نظیر ترشح پوسیدگی و نیز بوی بد دهان را تشدید می‌کنند. در صورتی که مشکلات دهانی کودک بازدید از دندانپزشک را ضروری می‌کند.

    ۲- مشکلات گوارشی : مشکلات گوارشی مانند ترشح زیاد معده، عفونت‌های روده و یا مشکلات دیگر گوارشی، می‌توانند به بوی بد دهان منجر شوند.

    ۳- تغذیه نامناسب: تغذیه نامناسب به ویژه مصرف غذاهای پرچرب و پراسیدی می‌تواند به بوی بد دهان کودکان منجر شود.

    ۴- عفونت‌های تنفسی: عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، گلودرد و یا سینوزیت می‌تواند به بوی بد دهان منجر شود.

    ۵- مصرف داروها: مصرف برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و یا داروهای برای کاهش فشار خون، می‌تواند به بوی بد دهان منجر شود.

    علائم بد دهانی کودکان:

    – بوی بد دهان
    – ترشح پوسیدگی
    – گیجی و سرگیجه

    درمان بد دهانی کودکان:

    ۱- مراجعه به دندانپزشک: در صورتی که بد دهانی کودک باعث شده است، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. دندانپزشک می‌تواند عفونت‌های دهان و دندان را درمان کند و به کمک هایجین دهان، ترشح پوسیدگی را کاهش دهد.

    ۲- تغذیه مناسب: تغذیه مناسب با توجه به سلیقه کودک، می‌تواند به بهبود بد دهانی کمک کند. مصرف غذاهای پراسیدی و پرچرب، باید به میزان حداقل نیاز کاهش یابد.

    ۳- تمیز کردن دهان: از روش‌های تمیز کردن دهان می‌توان به مصرف شوینده‌های دهانی، مسواک زدن، نخ کشیدن، استفاده از آب گل‌آویش و تمیز کردن زبان اشاره کرد.

    ۴- مراجعه به پزشک: در صورتی که بد دهانی کودک باعث شده است، مراجعه به پزشک ضروری است. پزشک می‌تواند به کمک داروهای مناسب، بوی بد دهان را درمان کند.

    در نهایت، برای جلوگیری از بوی بد دهان در کودکان، توصیه می‌شود که روزانه برای تمیز کردن دهان و دندان کودکان به مراجعه کنید و از تغذیه مناسب استفاده کنید. به همین ترتیب، در صورتی که بوی بد دهان کودکان شدید است، مراجعه به پزشک و یا دندانپزشک ضروری است.

    صحبت های جلف،گستاخی و رفتارهای بی ادبانه مثل چرخاندن چشم یا با لب صدا درآوردن و حاضر جوابی کردن این روزها متاسفانه برای بعضی والدین عادی به نظر میرسد. این روش هارا انجام دهید تا گستاخی و بی پروایی کودکتان را از ابتدا متوقف کنید.

    چطور به کودکتان ادب و احترام بیاموزید.
    – خونسردی خود را حفظ کنید.
    مجبور نیستید گستاخی کودکتان را تحمل کنید،اما مواظب واکنشتان باشید زیرا واکنش شما میتواند روابط شما با کودکتان را بهبود ببخشد یا خراب کند.خیلی ملایم برخورد کنید تندخویی میتواند باعث رفتارهای ناراحت کننده بیشتری شود.خیلی محکم باشید تا کودک شما احساس کند نمیتواند خودش را ابراز کند و بحث تمام میشود.کودک شما احتمالا هنوز شدیدا احساسی است بنابراین اگر واکنش متعادل خود را حفظ نکنید ممکن است کودک به صورت بدی قدرت را درمشاجره دست بگیرد. داد زدن، تهدید کردن یا فریاد زدن اینکه چطور جرات میکنی؟ من مادرتم فقط مشکل را حادتر میکند. بهتر است که جلوی زبانتان رابگیرید نفس عمیق بکشید تا ۱۰ بشمرید شاید ۲۰ بعد با خودتان فکر کنید چیزی که می خواهید بگویید وضعیت را بهتر میکند یا نه؟ اگر هنوز نمیتوانید خودتان را کنترل کنید یا کودکتان کاملا خارج از کنترل شده است ارام باشید و بگویید وقتی هردو ارام شدیم صحبت را بعدا ادامه میدهیم بعد به جای دیگری از خانه بروید . اگر در جمع هستید باهم صحبت نکنید و نجنگید بلکه به او بگویید صحبت ها تا زمانی که به داخل ماشین یا خانه بروید متوقف میشوند.

    – عامل را کشف کنید
    بد دهانی همیشه بیان دقیقی از احساس کودک نسبت به شما نیست دلیلش ممکن است در چیزی باشد که کاملا به شما بیربط است.مثلا کودک شما در مدرسه با دوستش مشکل دارد و با شما بد دهانی میکند چون شما هدف امنی هستید.یا شاید برای تکالیفش اضطراب دارد و سرتان داد میزند تا بتواند ار اتاق بیرون بیاید.
    اگر چنین اتفاقاتی افتاد ارام و متمرکز باقی بمانید و سعی کنید ریشه رفتارش را کشف کنید(آیا امروز در مدرسه اتفاقی افتاد؟اینو میگی چون میخوای یکم تنها باشی؟) فهمیدن دلیل رفتارهایش میتواند به حل کردن بهتر مساله کمک کند.

    – چیزی که قابل قبول است توضیح دهید
    وقتی کودک ارام شما به جای درخواست میگوید”از جلو چشمام دور شو” او احتمالا این حرف را جایی شنیده و نمیداند که حرف بدی است. طبق نظر روانشناسان ، بچه ها میشنوند که دوستانشان بد دهانی میکنند ،آنها دوست دارند مثل دوستانشان باشند پس حرف های آنها را تکرار میکنند. پس راجع به اینکه چه حرفی خوب و جه حرفی بد است با او صریح باشید. برای مثال به او بگویید اگر بگوید خسته است یا عصبانیست یا دوست ندارد الان صحبت کند اشکالی ندارد اما اسم گذاشتن،داد زدن وگفتن حرفهایی مثل برو گمشو اصلا درست نیست.

    – انجام عواقب
    وقتی یک بار با کودکتان راجع به حرف ها و رفتار های نادرست صحبت کردید به او بفهمانید که رد شدن از خط قرمزچه عواقبی دارد. توضیح دهید که این تنبیه ها چه چیزهایی میتواند باشد: از دست دادن امتیازهایش(زمان بازی ویدیویی،تلویزیون تماشا کردن وغیره)، وظایف بیشتر، زودتر به تخت خواب رفتن. بگذارید بداند چه چیزی در آینده در انتظارش است و اگر تنبیه شد تعجب نکند. از همه مهمتر ادامه دادن این روند،سختگیری توی قوانین و پیگیر بودن شما تنها راهیست که معنای رفتارهاتون رو متوجه شود.

    -سرمشق کودکتان باشید
    این بسیار مهم است که شما نمونه رفتاری باشید که از کودکتان انتظار دارید. بچه ها هر چیزی میبینند تقلید میکنند ،به خصوص در خانه. وقتی کودک ۵ ساله شمامیشنود که شما با همسرتون یا مادر همسرتان بد صحبت میکنید یاد میگیردکه با دیگرانی که شامل شما هم میشود ، به شکلی مشابه بد دهانی کند . پس مطمئن بشوید که با دیگران(خانواده،دوستان ،همسایه ها و غریبه ها)با احترام رفتار میکنید،حتی وقتی که فکر میکنید کودکتان در اطراف نیست (گوش های کوچک همه چیز رو میشنوند).
    به علاوه رفتار خودتان در مقابل کودک را هم باید بسنجید. دکتر اریک فیشر روانشناس و نویسنده کتاب هنر والدین قدرتمند: می گوید اگر احساس کردید که بددهانی کودکتان در حال بیشتر شدن است موبایلتان را بردارید و صدا را ضبط کنید.
    نباید اجازه بدهید که کودکتان متوجه بشود صدایش رو ضبط میکنید. صدای ضبط شده باعث میشود شما به لحن حرف زدن خودتان و کودکتون گوش بدید.خیلی وقت ها وقتی والدین به صدای خودشان گوش میدهند متوجه میشوند که آنها با همان لحن بی ادبانه و نیش دار کودکشان صحبت میکنند و این نشان میدهد که کودک چطور این رفتار را یاد گرفته است.

    ادب را ستایش کنید
    وقتی کودکتان به جای رفتارهای منفی رفتارهای مثبت انجام میدهد توجه خیلی بیشتری بهش بکنید.
    وقتی با ادبانه صحبت میکند و نظراتش را میگوید تشویق و تمجید کنید.”من خیلی خوشم آمد که صبر کردی نوبتت بشه تا حرف بزنی”یا”واقعا کارت عالی بود که بدون اینکه صداتو بالا ببری نظرتو گفتی”.این به کودک احساس خوبی میدهد و متوجه میشود بابا و مامان رفتارهای خوب را هم میبینند. و بهترین قسمتش این است که بددهانی هایش کمتر میشود .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا