مهرطلبی چیست ؟ شخصیت مهرطلب چه ویژگیهایی دارد ؟

مهرطلبی
  • مهرطلبی چیست ؟ شخصیت مهرطلب چه ویژگیهایی دارد ؟

     

    مهرطلبی چیست ؟ داستان زیر را مطالعه کنید

     

    ” دوست دارم همه از من راضی باشند. همیشه با نظرات دیگران موافقت میکنم حتی اگر در باطن با آنها مخالف باشم. نمیخواهم کسی بخاطر من آزرده شده یا دلش بشکند. همیشه خوب بودن و سربه راه بودن عادت زندگیم است. هر وقت میخواهم برای فرزندانم یا حتی پرسنل زیردستم محدودیت بگذارم دچار احساس گناه میگردم. از شغلم رضایت ندارم ولی به دلیل اینکه شغل خانوادگیمان است آن را بخاطر پدرم و اعتبارش ادامه میدهم “

     

    این نامه گوشه ایی از وضعیت و شرایط یک فرد مهرطلب است. اما بهتر است بررسی کنیم مهرطلبی چیست ؟

     

    مهرطلبی یعنی اعتیاد به راضی نگه داشتن دیگران تا حدی که همیشه منافع ، خواسته ها و حقوق ما زیر بخاطر شخص دیگری که از دوستان، خانواده یا آشنایان است پایمال میگردد.

     

    مهرطلبها میخواهند درنظر خودشان و دیگران همیشه تصویری خوب و خوشایند داشته باشند. تصویر افرادی که همیشه خندان هستند هرگز عصبانی نمیشوند هرگز خواسته کسی را رد نمیکنند هرگز دل کسی را نمیشکنند. هویت افراد مهرطلب از نیاز شدید به خوشایند بودن و خوب بودن نشات میگیرد اما متاسفانه بهایی این خوب بودن و تصویرظاهری بیرونی حال خراب درونی است. درواقع همه افرادی که به قیمت نادیده انگاشتن خودشان میخواهند دیگران را راضی و خشنود نگه دارند به هدف خود خواهند رسید اما وقتی با خود واقعیشان خلوت میکنند یک شخصیت بدحال و افسرده و بی کفایت را مشاهده خواهند نمود.

     

    اندیشه ثابت مهرطلبی چیست ؟

    مهرطلبی ناشی از این اندیشه ثابت و نهادینه شده در فکر ماست که تصور میکنیم باید همه را از خود راضی نگه داریم. مهرطلبی باعث میشود هویت و عزت نفس خودمان را با توجه به کاری که برای دیگران میکنیم اندازه گیری کنیم. ذهنیت ثابت مهرطلبی این است که اگر من خوب باشم و به دیگران کمک کنم مانع از آن خواهم شد که دیگران دست رد به سینه من بزنند. اگر که خوب باشم و در هر صورت دیگران را کمک کنم دیگران هم قطعا من را دوست خواهند داشت.

     

     

    مهرطلبی حس نچسب بودن به دیگران میدهد.

    با اینکه مهرطلبی و افراد مهرطلب همیشه تلاش دارند در نظر دیگران خوب و خوشایند جلوه نمایند اما واقعیت این است که حس ناخوشایند تظاهری بودن لبخندها و نمایشی بودن رفتارهایشان کاملا دیده شده و دیگران پی به این حالت آنها میبرند. به همین جهت مردم افراد مهرطلب را عمیقا دوست ندارند آنها را اشخاصی نچسب و غیر دلنشین میدانند.

     

    به عقیده دکتر وین دایر در کتاب شخصیت سالمتر من نیاز به مهرطلبی و تاییدطلبی افراطی از دیگران بر این فرضیه استوار است که : ” به خودت اعتماد نکن و خودت را درنظر دیگران جستجو کن “

     

    همیشه رفتارهای تاییدطلبانه رفتارهایی است که مورد پسند جامعه است. انسانهای مهرطلب باور کرده اند که ارزش و اعتبار شخصیت آنها منوط به تایید دیگران است. به همین جهت با رد درخواست دیگران ، یا کوچکترین حرکتی به سمت استقلال خواهی احساس گناه عمیقی را تجربه میکنند و باز مجددا همان رویه مهرطلبی خویش را ادامه میدهند.

     

     

     

    مهرطلبی و برچسب خوب بودن

    خوب بودن از جمله برچسبهایی است که والدین ، آموزگاران ، و سایر بزرگسالان به یک کودک خوب نسبت میدهند ” چه دختر خوبی ، آفرین ” _ ” به به چه پسر خوبی ” درکنار این بسیاری از پدرها و مادرها دائما به کودکشان تاکید میکنند که تو باید پسر یا دختر خوبی باشی ، اذیت نکنی ، شیطنت نکنی و….همین پیامها در ذهن کودک ضبط شده و او در بزرگسالی هم با این پیامها کارش را با خوب بودن در مقابل دیگران ادامه خواهد داد.

     

    ” هرچه بیشتر سعی کنیم خوب و خوشایند باشیم و هرچه بیشتر از خود حقیقی فاصله بگیریم بیشتر احساس ترس ، ناامنی و تردید در جهان بیرونی خواهیم داشت.”

     

     

    بایدها و قانونهای مهرطلبی چیست ؟

    مهرطلبی برای اشخاص بایدها و قانونهایی به همراه دارد که به چند مورد از آنها اشاره میکنیم :

     

    من همیشه باید مطابق با خواسته ها نیازها و توقعات دیگران عمل کنم.

     

    من باید از همه کسانی که از من درخواستی دارند حمایت کنم.

     

    من همیشه باید خوب و خوشایند باشم و هرگز احساسات کسی را جریحه دار نکنم.

     

    من نباید هرگز به کسی نه بگویم.

     

    من باید همیشه شاید باشم و هرگز نباید احساسات منفی و خشم خود را بروز دهم.

     

     

    پیامدهای عمیق روانی مهرطلبی

    به دلیل اینکه مهرطلبها میخواهند خوب و خوشایند باشند ممکن است دیگران از روی سلطه جویی بخواهند که از این موضوع استفاده کنند و قطعا هم یک مهرطلب اسیر یک فرد سلطه جو میشود که از او استفاده نماید.

     

    خوب بودن و خوشایند بودن و اصرار به خنده های بیش از حد تصنعی مانع از آن میشود که بتوانید خشم و ناراحتی و انتقاد خود را مطرح کنید وخشم های فروخورده و سرکوب شده در روان افراد مهرطلب بسیار است.

     

    مهرطلبی باعث میشود از راه اجتناب از تضاد و درگیری خشم و عصبانیت و نارضایتی خود را نشان ندهید.

     

    ترس ازتنها ماندن باعث میشود افراد مهرطلب دائما باج دهند. همین باج دادن به دیگران بخاطر ترس از تنهایی باعث میشود که نارضایتی و ناراحتی خود را ابراز نکنند. در عمق وجود یک مهرطلب برخلاف ظاهر خوب و خوشایندش ترسی عمیق از احساسات و عواطف منفی نهفته است.

     

    فردی که همیشه در اندیشه راضی نگه داشتن دیگران است با ارزشهای شخصی خودش دائما در تعارض است از کاری که برای دیگری صورت میدهد ناراضی است و همین باعث یک حس سرزنش درونی در او خواهد شد. همین باعث حس شدیدی از بی کفایتی و نابسندگی در افراد مهرطلب خواهد شد.

     

    به دلیل اینکه برای خود احساس ارزش قائل نیست و همیشه باید با افراد دیگر و سرویس دادن به آنها حس ارزشمندی کسب کند همیشه احساس اجحاف و قربانی بودن را با خودش حمل مینماید.

     

    پرسشنامه زیر کمک مینماید که مهرطلبی را در خود تشخیص دهیم

    برایم مهم است که همه مرا دوست بدارند.

     

    نیاز دیگران همیشه مقدم بر نیاز من است.

     

    برای دریافت توجه دیگران باید زحمت بیش از اندازه بکشم.

     

    به شدت تلاش میکنم از اختلاف و ابراز خشم در روابطم جلوگیری کنم.

     

    قبل از اینکه برای خودم کاری صورت دهم به دیگران سرویس میدهم.

     

    از اینکه مورد خشم دیگران قرار بگیرم بسیار میترسم.

     

    از فکر اینکه بادیگران اختلاف پیدا کنم ناراحت میشوم.

     

    من به ندرت وظیفه یا کاری را به دیگران محول میکنم.

     

    برای کسب مهر و محبت دیگران دائما از خودم مایه میگذارم.

     

    وقتی جواب رد به درخواست دیگران میدهم احساس گناه میکنم.

     

    اگر به بیش از ۶ سوال بالا پاسخ شما مثبت است مهرطلبی در وجود شماست در مقاله بعدی بیشتر ریشه های عمیق آن را مطرح کرده و  با الگوهای عادات ، رفتار و احساسات و افکار یک فرد مهرطلب بیشتر آشنا خواهید شد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا