چرا مهرطلب میشویم ؟(شخصیت مهر طلب در رابطه)

چرا-مهرطلب-میشویم
  • چرا مهرطلب میشویم ؟

     

    اگر مقاله قبلی سایت را با عنوان ” مهرطلبی چیست ؟ شخصیت مهرطلب چه ویژگیهایی دارد ؟ ” مطالعه نموده باشید به بخشی از ریشه های مهرطلبی پرداختیم و تا حدی بررسی کردیم که چرا یک شخصیت مهرطلب به وجود میاید. در این مقاله قصد داریم ریشه ایی تر و عمیقتر به این موضوع نگاه کنیم.

     

    به عقیده خانم کارن هورنای در کتاب تضادهای درونی ما تیپ شخصیتی مهرطلب دارای صفات و خصوصیاتی است که الزاما او را سر به زیر ، تسلیم و تابع دیگران قرار خواهد داد. این تیپ خواسته های خود را به نحوی تنظیم میکند که در هماهنگی کامل با خواسته های دیگران باشد ، خودش را به قوی ترین فرد محیط تکیه میکند و از او میخواهد که مسئولیت خوب و بد زندگی او را بعهده گرفته و توقعات او را هم برآورده سازد.

     

     

    ریشه مهرطلب شدن ما به دوران کودکیست

    به جرات میتوان گفت که بخش زیادی از شخصیت امروز ما وابسته به دوران کودکی ماست. جالب است که بدانید وقتی یک کودک به دنیا میاید. با ذهنی سفید و ونانوشته قدم بر این دنیا میگذارد. رفتارهای پدر ، مادر افراد خانواده دیگران و… ذهنیت و نگرش کودک را نسبت به دنیا شکل خواهد داد. بد نیست که مثال زیر را بخوانید تا تشکیل الگوی شخصیت مهرطلب در کودک را بنا به نظریه روانکاوی خانم کارن هورنای بیشتر متوجه شوید.

     

    ” کودک بی پناه دائما گریه و زاری میکند چرا که در ده ماهگی نیاز به غذا و شیر مادرش دارد. مادر و پدر از میهمانی بازگشته اند مادر هم خسته است و بخاطر رفتار بدی که در میهمانی با او شده به شدت خشمگین است و قبل از ورود به خانه با پدر مشاجره هم نموده. حال کودکی ده ماهه گریه کنان نیاز به شیرمادر دارد و مادر هم عصبانی و خسته و بی حوصله است. با همان عصبانیت کودک را بلند میکند که فقط کارش را رواج دهد. به او شیر میدهد با خستگی و بی حوصلگی او را جابجا میکند. پوشکش را تعویض میکند و او را دربستر میخواباند. جالب است که بدانید کودک در همان سن همه این حالات را تشخیص میدهد. کافیست که چندین بار این رفتار از مادر یا پدر سر بزند کودک در همان ذهنیت خویش به این نتیجه میرسد که پس بهتر است دیگر سر وصدا نکنم که تا با برخورد تند مادرم روبرو نشوم. بهتر است به جای گریه سکوت کنم یا لبخند مصنوعی به لب داشته باشم تا بتوانم سایه امن پدرو مادر را داشته باشم. “

     

    متن بالا شاید باعث تعجب شما خوانندگان شود اما عین واقعیت دوران کودکی ماست. مثال دیگری برایتان بزنم کودکی با اسب باب بازی خودش بازی میکند و مادر او را مجبور میسازد که آنرا در اختیار پسر همسایه که میهمان آنهاست قراردهد. همین حرکت کافیست که کودک را به این نتیجه برساند که خود واقعیش نباشد و بخاطر مادرش و ترس از مادرش وسیله را به دیگری بسپارد. رفتارهایی مشابه این مدل رفتار در کودکیهای ما باعث شکل گیری الگوی شخصیت مهرطلب در وجود ما شده است.

     

     

    مهرطلب لبخند تلخی از مثبت بودن دارد و دلی خشمگین از طرف مقابل

    فرد مهرطلب به شدت طالب نظر مثبت و مساعد دیگران است به همین جهت لبخندهای غیر اصیل و تصنعی زیادی به لب دارد. چون که نمیتواند خشم خود را ابراز کند زیرا که اگر خشم خود را بروز دهد دیگر فرد خوبی در چشم دیگران نیست پس خشم فرو ریخته در وجودش خواهد داشت و با لبخندهای مصنوعی بیشتر این خشم را بیشتر خواهد ساخت.

     

    مهرطلب به دلیل اینکه برای خودش ارزش و احترامی قائل نیست و حس خوبی به خودش ندارد خودش را تابع نظر دیگران قرار میدهد و بیشتر از اینکه ارزشهای شخصی خودش را پیاده سازی کند خودش را با ارزشهای دیگران تطبیق میدهد.

     

    افراد مهرطلب دو مشکل اساسی دارند یکی اینکه طاقت ناراحتی دیگران را ندارند و احساس گناه میکنند که خواسته دیگری را رد کنند بنابراین رو به اطاعت از خواسته آنها میاورند. و چون تحمل ناراحتی دیگری را ندارند همیشه خشم فروخورده دارند زیرا حس میکنند که با بیان نارضایتی خود دیگری را جریحه دار ساخته اند . مسئله بعدی این است که به دلیل ترس از تنها ماندن روی به اطاعت پذیری و زیرپا گذاشتن خواسته های خود مینمایند.

     

    مثلث شخصیت مهرطلب :

    شخصیت افراد مهرطلب از یک مثلث رنج میبرد که به مثلث شخصیت مهرطلب معروف است :

     

    ذهنیت راضی کردن دیگران

    عادتهای راضی کردن دیگران

    احساسات راضی کردن دیگران یا عواطف هراسنده

    این سه جز به اتفاق هم مثلثی را میسازند که هریک از اضلاع آن هم سبب و هم نتیجه مورد دیگریست.

     

    مهرطلب و ذهنیت راضی کردن دیگران :

    مهرطلب فکر میکند که باید حتما کاری صورت دهد که همه آنها را دوست بدارند. مهرطلب تصور دارد که ارزش او در این است که نیازهایش را نادیده بگیرد و تانیازهای دیگران برطرف شود. مهرطلب در حالیکه از خودش به شدت انتقاد میکند میخواهد که دیگران او را دوست بدارند.

     

    مهرطلب و عادت راضی کردن دیگران :

    مهرطلب عادت کرده است که به زیان خودش رفتارهایی نشان دهد که نیازهای دیگران برطرف میگردد. اینگونه افراد اکثر اوقات برای دیگران بیش از حد مایه میگذارند ، هرگز به کسی جواب نه نمیدهند. به ندرت انجام کاری را به دیگری واگذار مینمایند و همین منجر به یک احساس منفی درونی میگردد.

     

    مهرطلب و احساسات راضی کردن دیگران :

    فرد مهرطلب از ترس خشم ، تعارض ، اختلاف و درگیری از بیان نارضایتی اجتناب میکند. به دلیل اینکه از بیان احساسات منفی اجتناب میکند هرگز نمی آموزد که چگونه خشم خود را ابراز نماید و همین خشم موجب بروز اضطراب ، افسردگی و استرس میگردد.

     

     

    نمونه های از رفتارهای یک فرد مهرطلب :

    دکتر وین دایر در کتاب چگونه شخصیت سالمتری بیابیم به بیان برخی از رفتارهای اینگونه افراد پرداخته است .

     

    _ تایید کلیه نظرات دیگران حتی با وجود مخالفت قلبی

     

    _ تغییر موضع بخاطر اینکه دیگری شما را تایید نکرده است

     

    _ عذرخواهی بیش از حد بخاطر اشتباه

     

    _ خود مقصرپنداری بیش از اندازه بخاطر هر موضوعی

     

    _ ترسیدن از رد پیشنهاد فروشنده و خرید چیزی که دوست ندارید

     

    _ گدایی خوش آمدگویی با رفتارهای تاییدطلبانه

     

    _ احساس عمیق ناراحتی و عصبی شدن بخاطر اینکه فردی در مقابل شما نظرات مخالف را به راحتی ابراز میکند در حالیکه شما همه نظرات او را تایید میکنید

     

    _ عدم اعتراض به گارسون در رستوران بخاطر کیفیت پایین غذا

     

    _ انجام خواسته غیرمنطقی دیگران با احساس تنفر و نارضایتی از خود بخاطر اینکه شهامت نه گفتن نداشتید

     

    پاداش پنهان یک فرد مهرطلب چیست ؟

    هر رفتاری در وجود ما شامل یک پاداش پنهان نیز میشود. مثلا پاداش پنهان احساس قربانی بودن در زندگی این است که بهانه ایی داشته باشیم که به مسئولیتهای خودمان رسیدگی نکنیم. افراد مهرطلب هم با این سبک رفتاری خودشان پاداش پنهانی دریافت مینمایند.

     

    پاداشهای پنهان افراد مهرطلب :

    _ تقویت تصویر ضعیف و ناتوان از خود و تشویق ترحم دیگران به خود

     

    _ عدم مسئولیت پذیری شخصی در زندگی بخاطر اتکا به یک فرد قویتر و به همین جهت مهرطلب انتخابش این است که به مخاطره و دردسر در زندگیش نیفتد

     

    _ دیگران را مسئول حال بد خود دانستن و آنان را سرزنش کردن

     

    _احساس آرامش و شادی بخاطر تشویقهای دیگران بخاطر نمایش خوب بودن

     

    _ خویشتن فریبی بخاطر اینکه این رفتارها را رفتار موجه اجتماعی میداند و فکر میکند که اگر همیشه دیگران را مقدم بر خود بداند شامل پاداش و تشویق اجتماعی خواهد شد.

    چرا مهرطلب می‌شویم؟

    مهرطلب شدن یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسانی است که در ابعاد مختلفی از جمله عاطفی، اجتماعی و روانی تاثیرگذار است. برای بیشتر مردم تلاش برای پیدا کردن عشق و مهربانی از هموطنان، دوستان، خانواده و یا شریک زندگی شان به دلیل اینکه برای انسان‌ها حس خوبی ایجاد می‌کند، بسیار مهم است. به همین دلیل مهرطلب شدن برای بسیاری از افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

    یکی از دلایلی که مردم مهرطلب می‌شوند، تشویق و اعتماد به نفس بیشتر در طول زندگی است. این موضوع به خصوص برای کودکان و نوجوانان در مقابل تحقیر و توهین همکلاسی‌ها، اعضای خانواده و یا دیگران مهم است. همچنین، برای بسیاری از بزرگسالان، مهربانی و احترام افراد اطراف آنها، تاثیر بسیار مثبتی بر روی اعتماد به نفس و خودشناسی شان دارد.

    مهربانی و عشق به دوستان و شریک زندگی نیز از دلایل دیگری است که برای بسیاری از افراد مهم است. این احساسات باعث می‌شوند که شخص احساس کند که مورد توجه و علاقه شخص دیگری قرار گرفته است و این احساس باعث می‌شود تا شخص خود را مقبول و مورد احترام دیگران بداند.

    همچنین، به دلیل اینکه مهربانی و عشق احساسی بسیار قوی و پایدار است، برای بسیاری از افراد مهم است که در این حوزه موفقیت‌هایی کسب کنند. درواقع، بسیاری از افراد به دنبال رابطه‌ای پایدار هستند که با مهربانی و عشق پر شده باشد.

    به طور کلی، مهربانی و عشق احساساتی هستند که برای بسیاری از افراد بسیار مهم هستند و برای برخی از آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این وجود، برخی افراد ممکن است به دلایل مختلفی مانند تجربه‌ی احساساتی منفی در گذشته، از مهربانی و عشق بیزاری داشته باشند. با این حال، برای بسیاری از افراد، پیدا کردن عشق و مهربانی از بسیاری از اهمیت‌هایی است که در زندگی شان دارد.

    شخصیت مهر طلب در رابطه

    شخصیت مهر طلب یا به انگلیسی “Affectionate” به معنای علاقه‌مند و نیز مهربان است. این شخصیت در روابط بین افراد موجب ایجاد حالتی از صمیمیت و نزدیکی می‌شود و نشان‌دهنده علاقه‌ای است که فرد به دیگران نشان می‌دهد. در این شخصیت، علاقه و محبت به دیگران بسیار مهم است و فرد تلاش می‌کند که این علاقه و محبت را به نحوی که برای خودش مطلوب است به دیگران نشان دهد.

    یکی از ویژگی‌های شخصیت مهر طلب، صمیمیت و نزدیکی است. فرد با دوست داشتن دیگران و ایجاد ارتباط بین خودش و دیگران، حس خوبی را تجربه می‌کند و به این وسیله از خودش راضی است. همچنین، این شخصیت در روابط خود با دیگران، مهربانی و دلسوزی خود را به نمایش می‌گذارد و تلاش می‌کند تا به دیگران کمک کند و آن‌ها را در دشواری‌هایشان حمایت کند.

    از دیگر ویژگی‌های شخصیت مهر طلب می‌توان به توجه به احساسات دیگران اشاره کرد. فرد با توجه به احساسات دیگران، برخورد مهربانانه‌ای با آن‌ها دارد و در مواجهه با دشواری‌های دیگران، سعی می‌کند تا به آن‌ها کمک کند و آن‌ها را تسلی کند. همچنین، این شخصیت در روابط خود با دیگران، به نمایش گذاشتن علاقه و محبت خود ادامه می‌دهد و در هر شرایطی سعی می‌کند به دیگران نشان دهد که چقدر از آن‌ها محبت می‌ورزد.

    با این حال، شخصیت مهر طلب نیز دارای مشکلات و نقاط ضعف خود است. برخی از این مشکلات می‌تواند شامل این باشد که فرد در برخورد با دیگران، نتواند مرزهای خود را به خوبی تعیین کند و به همین دلیل ممکن است به خودش آسیب برساند. همچنین، این شخصیت ممکن است در برخورد با برخی افراد، کمی پرخاشگرانه و تحمل‌ناپذیر عمل کند و برخی افراد ممکن است با این نوع برخورد از او دوری کنند.

    در کل، شخصیت مهر طلب در رابطه، شامل ویژگی‌هایی مانند صمیمیت، نزدیکی، مهربانی، دلسوزی و توجه به احساسات دیگران است. با این حال، برخی مشکلات نیز در این شخصیت وجود دارد که می‌تواند باعث بروز تضادات و مشکلات در روابط فردی شود.

    مشکلاتی که فرد مهر طلب با آن دست و پنجه نرم می‌کند

    فردی که مهر طلب است، همیشه در تلاش است تا رضایت دیگران را جلب کند و به دلخواه آن‌ها عمل کند. اما این ویژگی نیز همچون هر ویژگی دیگری، مشکلات خود را دارد. در ادامه به بررسی مشکلاتی که فرد مهر طلب با آن دست و پنجه نرم می‌کند پرداخته می‌شود.

    ۱- اضطراب و استرس: فرد مهر طلب برای رضایت دیگران، باید همیشه شخصیت و رفتار خود را تغییر دهد و همیشه در حال تلاش برای عمل به دلخواه دیگران باشد. این کار باعث ایجاد استرس و اضطراب در وی می‌شود.

    ۲- فراموشی از خود: این فرد به دلیل تمرکز بر رضایت دیگران، گاهی اوقات خود را فراموش می‌کند و به همین دلیل نمی‌تواند از احساسات و نیازهای خود به درستی مراقبت کند.

    ۳- عدم قدرت قاطعی: فرد مهر طلب به دلیل تلاش برای رضایت دیگران، با مشکلاتی مواجه می‌شود که تنها با قاطعیت قابل حل هستند. اما این فرد به دلیل ترس از رد شدن و عدم رضایت دیگران، نمی‌تواند قاطعیت کند و در نتیجه مشکلات بیشتری برایش به وجود می‌آید.

    ۴- عدم پذیرش خود: فرد مهر طلب برای رضایت دیگران، به دنبال تغییر خود و تطبیق با دیگران است. اما به دلیل این که همیشه نمی‌تواند به دلخواه دیگران عمل کند، احساس شکست و عدم پذیرش خود درونی دارد.

    ۵- از دست دادن شناخت درست از خود: فرد مهر طلب به دلیل تمرکز بر رضایت دیگران، از دست دادن شناخت درست از خود را تجربه می‌کند. او به دلیل تلاش برای عمل به دلخواه دیگران، نمی‌تواند درست شناخت پیدا کند که چه کارهایی باعث خشم و دلخوری دیگران می‌شود و چه کارهایی باعث خوشحالی آن‌ها می‌شود.

    ۶- عدم توانایی در قبول نظرات منفی: فرد مهر طلب نسبت به نظرات منفی، بسیار حساس است و به دلیل ترس از رد شدن، نمی‌تواند نظرات منفی را قبول کند. این موضوع باعث ایجاد مشکلات بیشتری برای او می‌شود.

    در نهایت، مهر طلبی نیز همانند هر ویژگی دیگری، مزایا و معایب خود را دارد. بهتر است هر فرد به دلایل مختلفی، در تلاش برای رسیدن به رضایت دیگران باشد، اما همیشه باید به خود و نیازهای خود نیز توجه کند.

     

    تا الان مهرطلبی را کامل باز کردیم در مقاله بعدی راهکارهای رفع و رهایی از مهرطلبی را بیشتر باز خواهیم نمود.

     

    اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را بادوستانتان به اشتراک بگذارید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا