چگونه سر صحبت را باز کنیم؟۸ راهکار وقتی که حرفی برای گفتن نداریم

  • چطور سر صحبت را باز کنیم؟

    گاهی اوقات، شروع یک صحبت با دیگران می‌تواند به یک کار سخت تبدیل شود، به خصوص زمانی که هیچ موضوع خاصی برای بحث وجود ندارد. در این موارد، برای باز کردن سر صحبت، باید از تکنیک‌های مختلفی استفاده کرد. در ادامه، چند روش مفید برای باز کردن سر صحبت با دیگران بیان شده است.

    ۱. سوال بپرسید

    یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید برای باز کردن سر صحبت استفاده کنید، پرسیدن سوال است. یک سوال ساده و کوتاه می‌تواند کافی باشد تا شخص مقابل شما به صحبت بپردازد. مثلاً، می‌توانید بپرسید: “چطور بودید؟” یا “چه خبر؟”. اگر با دوستان خود هستید، می‌توانید از سوالاتی مثل “آخرین فیلمی که دیدید چی بود؟” یا “کتابی را که اخیراً خوانده‌اید، معرفی کنید” استفاده کنید.

    ۲. از موضوعات جاری استفاده کنید

    اگر دنبال یک موضوع خاص برای بحث هستید، می‌توانید از موضوعات جاری استفاده کنید. قرار گرفتن در جریان اخبار و رویدادهای جاری، می‌تواند به شما کمک کند تا موضوعاتی برای بحث پیدا کنید. برای مثال، می‌توانید از اخباری که درباره سیاست، فرهنگ، ورزش و سبک زندگی منتشر می‌شود، استفاده کنید.

    ۳. به شخص مقابل جلو پا بروید

    در برخی موارد، اگر به شخص مقابل خود بروید و به او خوشامد بگویید، می‌توانید سر صحبت را باز کنید. در این روش، ابتدا به شخص مقابل خود خوشامد بگویید، سپس بپرسید که چطور حالشان است و نظرشان درباره موضوعی که شما می‌خواهید بحث کنید، چیست.

    ۴. به دنبال چیزی مشترک باشید

    به دنبال چیزی مشترک با شخص مقابل بگردید. این می‌تواند یک سلیقه مشترک در موسیقی، علاقه به ورزش یا تجربه مشابهی از تحصیل در یک دانشگاه باشد. به اشتراک گذاشتن این نقاط مشترک، می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد برای شروع یک صحبت کاربردی باشد.

    ۵. به روابط شخصی نزدیک شوید

    اگر با شخصی مقابل خود آشنایی دارید، می‌توانید به روابط شخصی نزدیک‌تر شوید. این به شما کمک می‌کند تا موضوعات شخصی‌تری را برای بحث پیدا کنید. به عنوان مثال، می‌توانید پرسید: “چطور خانواده شما حال دارند؟” یا “چه خبر از پسر/دختر شما؟”.

    در نهایت، برای باز کردن سر صحبت با دیگران باید متمرکز بر روی شخص مقابل خود باشید و تلاش کنید تا با استفاده از تکنیک‌های مختلف، یک موضوع برای بحث پیدا کنید. به یاد داشته باشید که هیچ کس از بحث کردن با دوستان، آشنایان و افراد جدید لذت نمی‌برد، در نتیجه سعی کنید موضوعاتی را انتخاب کنید که برای همه جالب باشد.

    ۸ راهکار وقتی که حرفی برای گفتن نداریم

     

    گاهی اوقات شروع صحبت با طرف مقابل میتونه تبدیل به موقعیتی استرس‌زا بشه چون حرف‌های دو طرف تموم میشه و اونها نمی‌دونند که باید به هم چه چیزی بگویند. برخی افراد در اولین قرار خود چنین چیزی را میکنند.

    هیچکدام از ما این سکوت ناخوشایند در گفتگوی دونفره رو دوست نداریم برای همین در موقعیت بعدی وقتی حرفی برای گفتن نداشتید، می‌تونید از این ایده‌ها برای شروع صحبت استفاده کنید و به راحتی با استرس قبل از اولین قرار کنار بیایید.

    در ادامه با ۸ راهکار عملی برای شروع صحبت با پسر یا دختر آشنا میشیم.

    ۱- صحبت در مورد یک مکان یا رویداد

    به اطراف نگاهی بیندازید و چیزی با ارزش برای حرف زدن در مورد آن پیدا کنید. چند مثال برای شروع صحبت در مورد مکان یا رویداد:

    «چه خونه‌ی خوشگلی» «این منظره بینهایت زیباست!» «واوو چه غذای خوشمزه‌ای» «واای این گربه‌ رو ببین، چقد ناز و ملوسه»

    ۲- پرسیدن سوالات مفصل و کوتاه

    خیلی از افراد عاشق صحبت کردن در مورد خودشون هستند، بنابراین شما می‌تونید این فرصت رو به اونها بدهید. با پرسیدن سوال‌های مفصل از طرف مقابل، این فرصت رو به شخص میدهید تا در مورد خودش توضیح بده. با استفاده از اینجور سوالات، گفتگوی دونفره‌ی شما جذاب‌تر میشه و گفتگو آسان‌تر پیش خواهد رفت.

    سوال‌های مفصل اغلب با چه کسی، چه موقع، چه چیزی، چرا، کجا و چطور شروع میشه و طبیعتا جواب طولانی‌تری داره. سوال‌های بله/خیر نیز اغلب با آیا شروع میشه.

    • سوالات بله/خیر: «کتاب خوندن رو دوس داری؟» «حیوانات خانگی رو دوس داری؟» «به نظرت من آدم فضولی هستم؟»
    • سوالات مفصل: «چه نوع کتابی رو بیشتر دوس داری؟» «عاشق کدام حیوان خانگی هستی؟ چرا؟»«تو دانشگاه چی خوندی؟» «کدوم فصل رو بیشتر از همه دوس داری؟ چرا؟» «الان مشغول چه کاری هستی؟» «کدوم کافه یا رستوران رو دوس داری؟»

    بسته به موقعیتی که در آن قرار داریم، می‌تونیم از سوالات مفصل و بله/خیر استفاده کنیم.

    ۳- ترکیب سوالات مفصل با نظرات شخصی

    گاهی اوقات مطرح کردن بعضی از سوالات مفصل، برای طرف مقابل کمی عجیب یا ناخوشایند به نظر میرسه. برای رسیدن به نتایج موثر، بهتره اینجور سوالات رو با نظر شخصی خودمان ترکیب و سپس آن‌ها رو مطرح کنیم. مثلا:

    • «چه کیف خوشگلی. از کجا خریدیش؟» این سوال به دارنده‌ی کیف اجازه میده تا خاطرات و جزئیات خرید کیف رو برای شما تعریف کنه. در نقطه‌ی مقابل، این سوال اینجوری میتوانست مطرح بشه: «کیف‌ات رو دوس دارم. خیلی خوشگله» و در پاسخ: «مرسی از نظرت»
    • «این کافه یا رستوران فوقالعاده‌ست. چه نوع غذایی رو بیشتر دوست داری؟» پرسیدن نظر طرف مقابل میتونه خیلی سودمند باشه.
    • «چقد ارائه‌ی خوبی دادی. کدوم یکی از استادها راحت‌تر نمره میده؟»
    • «استایل لباس پوشیدن‌ات رو خیلی دوست دارم. تا حالا ست لباس نارنجی و آبی پوشیدی؟»

    ۴- صحبت در مورد حیوانات خانگی

    حیوانات زمینه‌ی مشترک خیلی از افراد است. اگر حیوانات رو دوست داشته باشید، پس براتون آسونه که با دیگر دوستداران حیوانات ارتباط برقرار کنید. مثلا از آنها بپرسید که سگ‌ها، گربه‌ها، پرنده‌ها یا ماهی رو بیشتر دوست دارند.

    البته صحبت کردن از حیوان خانگی خودتان برای بعضی از افراد ناخوشایند است. پس بهتره اول نظر طرف مقابل رو بپرسید و سپس نظر خودتان را اعلام کنید. صحبت در مورد تاثیرات نگهداری از حیوانات خانگی، یکی از موضوعات بامزه برای شروع صحبت به شمار میره. از این موضوع نهایت استفاده رو ببرید.

    ۵- به اتفاقات جاری توجه کنید

    صحبت در مورد اتفاقات رومزه‌ای که در اخبار دیده‌اید یا دوستان‌تان به شما گفته‌اند نیز یکی دیگر از موضوعات برای باز کردن سر صحبت به شمار میره. مثلا:

    • «شنیدی میگن انسان قراره تا سال ۲۰۲۵ میلادی روی کره‌ی مریخ ساکن بشه؟»
    • «راستی میدونستی قراره تا سال ۲۰۵۰ ماشین‌های برقی بیاد. به نظرت اونموقع خیابون‌ها چه شکلی میشه؟»

    ۶- اشاره به موضوعات پیشن مکالمه

    اگر شخص مقابل رو می‌شناسید، به قرار قبلی فکر و چیزهایی رو پیدا کنید که در مورد آن حرف زده‌‌اید. یکی از این موضوعات رو انتخاب و در قرار آینده آن را دوباره مطرح کنید. مثلا طرف مقابل در مورد پروژه‌ی خودش چیزی گفته یا خبر بدی رو با شما به اشتراک گذاشته.

    پیگیری این موضوعات از طرف شما باعث میشه که فرد فکر کنه که شما به فکر او هستید و به او توجه می‌کنید. برای افزایش صمیمیت با شریک زندگی، هیچوقت رابطه‌ای رو با دروغ شروع نکنید. از همان ابتدا صادق باشید و تظاهر و نقاب را کنار بگذارید.

    کاراکتر و شخصیت واقعی‌تان را به طرف مقابل نشان دهید. مطمئنا اگر طرف مقابل از شخصیت شما خوشش بیاید، به زودی جذب شما خواهد شد.

    ۷- سوال‌های آسان بپرسید

    جواب دادن به بعضی از سوالات مشکل و سخته. مثلا کسی تا حالا از شما پرسیده که برنامه‌ی آخر هفته‌تون چطوریه و شما به این سوال فکر کنید و به سختی پاسخی برای آن پیدا کنید؟

    بیشتر افراد سوالات آسان رو ترجیح می‌دهند. مثلا:

    • «امروز چه برنامه‌ای داری؟» «کلاس‌های دانشگاه خیلی آزاردهنده شده این روزا؟ مگه نه؟»

    مطرح کردن سوالات آسان، باعث میشه صحبت دونفره به راحتی پیش بره و دو طرف نیز احساس راحتی کنند.

    ۸- در مقابل احساسات آنها حساس باشید

    همیشه سوالات خود را غیرتهاجمی نگه دارید. به یاد داشته باشید که نباید موضوعاتی را مطرح کنید که طرف مقابل نسبت به آن بی‌میل است.

    بیشتر افراد تمایل ندارند در مورد موضوعات شخصی صحبت کنند. موضوعاتی همانند: وزن، سن، مدرک تحصیلی. تا زمانی که طرف مقابل خود را به خوبی نشناخته‌اید از مطرح کردن موضوعات شخصی پرهیز کنید.

    چگونه سر صحبت را باز کنیم؟

    چگونه سر صحبت را باز کنیم؟ این سوال بسیاری از افراد بخصوص انسانهای کم روست. اکثر ما آدم ها از دوران کودکی طوری تربیت شده ایم که فکر می کنیم باید همه ما را دوست داشته باشند و مورد قبول همه باشیم! در صورتی که اگر با واقعیت زندگی روبرو شویم، همیشه در زندگی موافقان و مخالفان زیادی خواهیم داشت. نکته قابل توجه این است که هر چقدر موافق بیشتری داشته باشید به همان نسبت مخالفان شما هم زیاد می شوند. بسیاری از نقاط قوت شما که برای عده ای جذاب است برای بقیه غیر جذاب و یا حتی عذاب آور باشد!

    پس با این حساب از امروز سعی کنید خود را درگیر تایید مردم نکنید و با خیال آسوده با دیگران ارتباط برقرار کنید، فارغ از اینکه بخواهید او را شیفته خود کنید.

    در زیر دو راه کار ساده برای شروع ارتباط و اینکه چگونه سر صحبت را با دیگران باز کنیم، آورده ایم:

    1.    برای باز کردن سر صحبت با دیگران سعی نکنید بی جهت خود را بی نقص و عالی جلوه دهید. انسان ها جذب کسانی می شوند که ساده و بی پیرایه رفتار کنند و شبیه خودشان باشند. اگر بخواهید بیش از حد خود را عجیب و سوپر موفق یا آمده از آسمان نشان دهید که بگویید با همه مردم دنیا فرق دارید، به زودی از خاطرۀ انسان ها محو می شوید. سعی کنید برای باز کردن سر صحبت، خود واقعی و طبیعی باشید و نقص های خود را بپذیرید.

     

    تا حالا دقت کرده اید که خانم ها چقدر راحت سر صحبت را با هم باز می کنند و مشغول یک گفتگوی گرم و صمیمی می شوند؟ خب معلوم است چرا، آنها یک سری حرف های مشخص روزانه دارند و با هم قسمت می کنند و موضوع گفتگو برای هر دو طرف ساده و در عین حال جذاب است و به راحتی پیش می رود. خانم ها در ابتدای رابطه و باز کردن سر صحبت، نمی خواهند نقش یک رهبر معنوی یا یک کاریزما را در همان شروع رابطه از خود نمایش دهند. شاید خرید یک جوراب جنس بد، از یک مغازه دار بدجنس، از مطرح کردن مباحث فلسفی شرق و غرب برای آنها بیشتر مهم به نظر برسد و جذاب تر است.

    مشکل بسیاری از افراد کم رو و خجالتی این است که اغلب آنها چون اهل مطالعه هستند و در ذهن خود ایده ها و مطالب ارزنده ای دارند، همه را می خواهند در همان ابتدای آشنایی رو کنند! این کار باعث سخت شدن روند گفتگو می شود و به دلیل عدم درک متقابل، سکوت های آزار دهنده ای در خلال گفتگو ایجاد خواهد شد. شما در ابتدا باید سعی کنید نشان دهید که مخاطب و شرایط او را به خوبی درک می کنید و شببیه او هستید که این مورد کمک می کند تا راحت تر سر صحبت را باز کنید. پس برای باز کردن سر صحبت نباید یک ماسک مصنوعی از یک فرد عجیب و غریب به چهره داشته باشید!

     

    1. برای باز کردن سر صحبت و درگیر شدن در موضوع، سعی کنید اهل داستان سرایی باشید. در هنگام شنیدن داستان طرف مقابل، سعی کنید اشتیاق نشان دهید و حرف او را دنبال کنید. مثلا اگر او از سفر شمال می گوید، شما نیز خاطره ای مربوط به سفر شمال نقل کنید و آن را به داستان طرف مقابل ربط دهید. این کار باعث می شود درگیری احساس مخاطب را در پی داشته باشد. او در این لحظات بطور ناخودآگاه احساس می کند به شما کشش خاصی دارد و با شما احساس صمیمیت بیشتری را تجربه می کند. اگر شنونده فعالی نباشید و فقط سرتان را از روی بی علاقگی و تصنعی تکان دهید، طرف مقابل احساس می کند نتوانسته با شما ارتباط برقرار کند و حس خوبی ایجاد نخواهد شد.

    نمونه این کار مثل این است که شما در شبکه های اجتماعی مطلبی را قرار می دهید و هیچ کس آن را لایک نمی کند و یا عکس العملی نشان نمی دهد، که این بی تفاوتی ارتباطی برای انسان ها دردناک است.

    آدم ها دوست دارند در ارتباط با دیگران بازخورد مثبتی دریافت کنند.

    از این به بعد قبل از اینکه سر صحبت را با کسی باز کنید، به دو نکته فوق توجه داشته باشید و هر روز تمرین کنید بدون دلیل با مردم گفتگو کنید و سر صحبت را با آنها به بهانه های مختلف باز کنید. با این کار کم کم  قلق رفتاری مردم، دستتان می آید.

    اگر نظر یا تجربه ای در این زمینه دارید حتما با ما و دوستان خود در زیر همین مطلب به اشتراک بگذارید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا