مطالعه ی بیوگرافی یا زندگی نامه ها بسیار سودمند است. بیوگرافی ها به ما کمک می کنند تا در مورد فرهنگ های دیگر بیاموزیم، زندگی را از دید دیگری ببینیم و از شکست ها و موفقیت های آنها درس بگیریم.

در این مطلب قصد داریم تا به مزایای روانشناسانه ی مطالعه ی بیوگرافی بپردازیم. همه می دانیم که به طور کلی مطالعه کردن مزایای بسیاری به لحاظ روانشناسانه و عاطفی دارد. مطالعه راهی موثر برای فعال نگه داشتن مغز و بهبود حس همدردی و خلاقیت مان می باشد. مطالعه در مورد افراد عادی که کارهای غیرعادی و فوق العاده انجام می دهند منبع فوق العاده ای از الهام می باشد. تفاوت اصلی میان خواندن داستان های تخیلی و داستان های واقعی در همین است.

بیوگرافی ها درس های ارزشمندی در مورد زندگی به ما می دهند

شکی نیست که زندگی خودش بهترین آموزگار است. دانشی که از طریق تجربیات مان بدست می آوریم همینطور در طی زندگی روی هم جمع می شود. این دانش تاثیر عمیقی بر نحوه ی زندگی کردن مان می گذارد، حتی اگر خودمان متوجه آن نباشیم.

با اینکه انباشته کردن تمام تجربیات زندگی و به یاد داشتن تک تک آن ها خوب است، اما گاهی اوقات می تواند به سلامت مان آسیب برساند. خوشبختانه امکان به خاطر سپردن تک تک آن ها برای ما وجود ندارد و اغلب تجربیات دردناک را فراموش می کنیم. اما معمولا درسی که از آن تجربیات گرفته ایم را به خاطر می آوریم. مطالعه ی بیوگرافی ها به ما اجازه می دهد تا در تجربیات زندگی دیگری، دستاوردها و شکست هایش غوطه ور شویم. نه تنها در مورد کارهای خوبی که این افراد کردند می آموزیم، بلکه متوجه اشتباهات و شکست هایشان نیز می شویم.

بیوگرافی ها ما را به دیدگاهی تاریخی نزدیک تر می کنند

مطالعه ی زندگی نامه به معنای مطالعه در مورد محیط و شرایط اجتماعی ای که آن شخص در آن می زیسته می باشد. گاهی اوقات تاریخ را بیشتر از مردمان آن زمان یاد می گیریم تا خود رویدادها.

دانستن تاریخ در درک زمان حال و تمام چیزهایی که در حال حاضر ما را احاطه کرده اند کمک می کند. مهم است اطلاعاتی در مورد مراجع فرهنگی که بر ما تاثیر می گذارند داشته باشیم چرا که در درک بهتر یک سری رویدادها به ما کمک می کنند. کنکاش کردن دیدگاه های دیگران و همینطور دیدگاه های خودمان نیز بسیار سودمند است. اساسا مطالعه ی بیوگرافی به ما ابزاری ارزشمند برای رویارویی با جهان می دهد.

بیوگرافی ها باعث ترویج خودشناسی می شوند

خودشناسی پروسه ای است که به ما کمک می کند تا به مفهومی در مورد خودمان دست یابیم. از طریق جزئیات تجربیات دیگران و شرایط و محدودیت های زندگی او برای ما آسان تر است تا از طریق مقایسه ی خودمان با آن شخص به ایده ای در مورد اینکه ما که هستیم دست پیدا کنیم.

این کار همچنین در یک سری مسائل، تفکر و تمرکزی که داریم را گسترده تر می کند. بیوگرافی به ما اجازه می دهد تا دنیا را به طریقی دیگر مشاهده کرده و به دیدگاه های متفاوتی دست پیدا کنیم. خلاف این قضیه هم ممکن است اتفاق بیوفتد، یعنی زندگی نامه ها مهر تاییدی بر ارزش ها و باورهایمان بزنند.

بیوگرافی ها الهام بخش ما برای رویارویی با شکست هستند

زندگی نامه های بسیاری از افراد برجسته و مهم آموزه هایی در مورد ترسیدن از شکست در بردارند. به دلایلی اکثر ما فکر می کنیم موفقیت جاده ای صاف و هموار است که ما را به هر کجا که بخواهیم می برد.

مطالعه ی زندگی نامه ی افراد موفق باعث می شود متوجه شویم که موفقیت یک شبه به دست نمی آید و چندین شکست در پس موفقیت هر کدام از این افراد برجسته وجود دارد. زندگی بدون شکست چه معنایی دارد؟ بدون شکست خوردن هیچ درسی نخواهیم گرفت.

خواندن بیوگرافی ها آسان است

علاوه بر مزایای بسیار آن، دلیل دیگری هم برای لذت بردن از خواندن زندگی نامه ها وجود دارد: معمولا خواندن آن ها بسیار آسان است. به این دلیل و دلایل قبلی ای که ذکر کردیم، خواندن بیوگرافی شدیدا توصیه می شود.

یاد گرفتن در مورد زنان و مردان بزرگ و حتی افراد شرور باعث می شود به دنیا از دیدی دیگر بنگرید. دانستن در مورد اینکه چطور با مشکلات شان رو به رو شدند، چطور به خودشان ایمان داشتند، چطور استعدادهایشان را به کار بردند و چطور به زندگی شان جهت دادند می تواند به ما در هدایت زندگی خودمان کمک شایانی بکنند.

یا چیزی بنویس که ارزش خواندن داشته باشد یا کاری بکن که ارزش نوشتن داشته باشد.

 بنجامین فرانکلین