چرا نظر منفی دیگران برایمان مهم است؟(چگونه با نظر منفی دیگران کنار بیاییم؟)

چرا نظر منفی دیگران برایمان مهم است؟
  • چرا نظر منفی دیگران برایمان مهم است؟

    مادامی که نگران قضاوت و نظر دیگران هستی زندگی نمی کنی، عذاب می کشی.

    تصور نکنم کسی باشد که نداند نباید به نظر دیگران اهمیت بدهد اما سوال مهمی که وجود دارد این است که اصلا چرا نظر دیگران برایمان مهم است؟

    چه اتفاقی افتاد که انقدر نظر دیگران برایمان مهم شد:

     

    این موضوع بر می گردد به همان دوران کودکی مان. ما از همان ابتدا به واسطه رفتار اشتباه والدین مان متوجه می شویم که باید به نظر دیگران اهمیت بدهیم.

    کمی که بزرگتر می شویم وارد مدرسه می شویم. آنجا متوجه می شویم که معلم، مدیر مدرسه، ناظم و… می توانند ما را قضاوت کنند و نظرشان بسیار مهم است چرا که ارزش ما به نمراتی است که دریافت می کنیم و اگر نظر آنها مساعد نباشد ما سزاوار تنبیه هستیم.

    کمی جلوتر متوجه می شویم که افرادی که موافق نظر معلمان رفتار می کنند تشویق می شوند و کسانی که برخلاف نظر آن ها رفتار می کنند تنبیه می شوند. (چه از طرف مدرسه و چه از طرف خانواده)

    دقیقا الگویی اتفاق می افتد که به آن شرطی سازی حیوانی می گویند.

    یعنی اگر حیوان مطابق نظر صاحبش رفتار کرد جایزه دریافت می کند و اگر مخالف نظر او رفتار کرد تنبیه می شود.

    در دوران نوجوانی متوجه می شویم که پول مهم است و هر خانواده ای که پول بیشتری داشته باشد فرزندان ارزشمند تر و موفق تر خواهد داشت. چرا که آن ها در مدارس بهتر(غیر انتفاعی) می توانند تحصیل کنند و دیگران در مدارس دولتی.

    در اواخر دوران نوجوانی و اوایل جوانی متوجه می شود که ارزش و آینده او بستگی به آزمونی به نام کنکور دارد. هر چقدر رتبه بهتری بگیرید آدم ارزشمند تری است و در غیر اینصورت دیگر آینده ای ندارد.

    اگر رتبه خوبی بگیرد دیگران تشویقش می کنند و اگر رتبه خوبی نگیرد یا قبول نشود دیگران او را سرزنش می کنند.

    دقیقا همان الگو شرطی سازی حیوانی. او همچنین بطور ناخودآگاه متوجه می شود که صاحبینی دارد و صاحبینش می توانند او را تشویق یا تنبیه کند.

    حال این صاحبین افرادی هستند که از نظر مالی، اجتماعی، ظاهری یا… از او بالاتر هستند.

    به همین دلیل است که امروز ناخودآگاه به افرادی که یا شرایط مالی بهتری دارند یا مدارک بالاتری دارند یا زیباتر هستند یا حتی خارجی هستند احترام بیشتری می گذاری تا پاکبانی که خیابان را نظافت می کند.

    این الگو بعدا در انتخاب شریک عاطفی و نوع رفتاری که با او دارد نیز تاثیر می گذارد و طبیعتا یک الگو تخریب کننده است.

     

    نسبت به نظر دیگران شرطی شدی:

    داستان شرطی شدن نسبت به نظر دیگران فقط به اینجا ختم نمی شود، هر روزی که می گذرد میزان این شرطی سازی بیشتر و بیشتر از پیش می شود.

    بطور مثال به واسطه بوجود آمدن شبکه های اجتماعی تو شرطی شده ای که رفتاری را از خود نشان بدهی که مطابق و موافق نظر یک گروه یا یک جامعه آماری خاص است.

    بیا نگاهی به همین اینستاگرام بندازیم.

    تصور کن یک نقاش هستی و کارهایت را در پیج اینستاگرامت قرار می دهی.

    اگر یک سبک از کارهایت بیشتر لایک و کامنت نسبت به سایر سبک ها و کارهایت بگیرد سعی می کنی از آن سبک بیشتر پست بگذاری.

    و این روند تا جایی ادامه پیدا میکند که احساس می کنی ناخودآگاه از آن سبک بیشتر خوشت می آید و از همان اول رسالتت در همان سبک بوده است.

    در واقع این الگو شرطی سازی بقدری عمق پیدا کرده است که گاها احساس می کنیم که ما کاملا مستقل از نظر دیگران رفتار می کنیم اما وقتی بصورت سوم شخص به زندگی خودمان نگاه می کنیم می بینیم کاملا مطابق نظر دیگران رفتار می کنیم.

     

    چرا ما از نظر منفی دیگران ناراحت می شویم؟

     

    اگر نظر مثبت و تشویق دیگران برایت مهم باشد، نظر منفی آنها هم به همان میزان برایت مهم می شود.

    ماجرای شرطی سازی که ابتدای مقاله گفتم را به یاد داری؟

    در واقع تو از نظر منفی دیگران ناراحت نمی شوی، شرطی شده ای که نظر دیگران مهم است. به همین دلیل است که از نظر مثبت خوشحال و از نظر منفی ناراحت می شوی.

    مادامی که تشویق های دیگران برایت مهم باشند، اگر میلیون ها ساعت هم هر روز با خودت تکرار کنی که نظر منفی دیگران برایم مهم نیستند یا اهمیتی ندارند هیچ اتفاقی نمی افتاد. همچنان آسیب پذیر باقی خواهی ماند.

    ریشه اهمیت داشتن نظر دیگران چه از نوع مثبت و چه از نوع منفی اش در کمبود عزت نفس ما است که پیشتر در مقاله احساس بی ارزشی و نقش عزت نفس در زندگی مان صحبت کرده بودم.

    ما بعضی وقتها سعی می کنیم با تلقین به خودمان بگویمم که نظر منفی دیگران در ما اثر ندارد اما وقتی به احساسات واقعی مان بعد از شنیدن نظر منفی دیگران دقت می کنیم متوجه می شویم که حالمان خوب نیست. یکی ناراحت می شود دیگری عصبی و… در هر صورت تمام این ها نشان دهنده این است که نظر منفی دیگران همچنان برای ما مهم است و تلقین هایمان بیشتر حالت خودفریبی دارد تا اثر واقعی.

    این موضوع هیچگاه برطرف نمی شود مگر اینکه به نقطه ای برسی که نظر مثبت دیگران هم برایت اهمیت نداشته باشد و بخاطر آن خوشحال یا ذوق زده نشوی.

    چگونه با نظر منفی دیگران کنار بیاییم؟

    نظر دیگران

    چطور میشه با نظر منفی دیگران کنار اومد؟ باید چطور رفتار کنیم تا نظر دیگران روی ما بی اثر بشه؟ چرا گاهی اوقات نظر دیگران برامون خیلی مهمه؟ در ادامه پاسخ سادگورو به این سوالات را می‌خوانیم.

    سادگورو: حقیقت اینه که آدم‌ها در مورد هر چیزی نظری دارند. همیشه در حال نظر دادن هستند و  نظر خودشون رو به شما ابراز می‌کنند. حالا چرا باید این نظرات برای شما یا هر شخص دیگه‌ای مهم باشه؟

    وقتی در حال انجام  کاری هستیم و در مورد اون کار مطمئن نباشیم، نظر افراد برای ما اهمیت پیدا می‌کنه. در مقابل این نظرات چه میشه کرد؟ به جای جنگیدن با دیدگاه افراد، باید با خودمون رو راست باشیم. در مورد کارهایی که انجام میدهیم باید ذهنیتی روشن و واضح داشته باشیم.

    مثلا از خودت بپرس چرا داری این کار رو انجام میدی. و دلیل واقعی انجام اون کار رو برای خودت پیدا کن. وقتی به جواب چنین سوالی برسی، ذهنت در مورد انجام اون کار روشن میشه. زمانی‌ که ذهنی روشن داشته باشیم، خود به خود نظرات مختلف برای ما بی اهمیت جلوه خواهد کرد.

    یادتون باشه که افراد در مورد شما همیشه نظر میدهند، البته این حق اون‌هاست و نیازی نیست این حق رو ازشون بگیرید. وقتی در جامعه و کنار دیگر انسان‌ها زندگی می‌کنیم، یک ترس همیشگی رو با خودمون حمل می‌کنیم؛ ترس از نظر دیگران. ترسیدن از اینکه دیگران راجع به من چه فکری می‌کنند.

    نگرانی در مورد نظر دیگران بخشی از زندگی اجتماعی ما انسان‌هاست. بله این بخشی از زندگی اجتماعی ماست. دوباره فکر کنید… با هرکسی که مواجه میشیم نظری در موردمون میده. البته امروزه بخاطر پررنگ شدن نقش فشای مجازی این نگرانی خیلی بیشتر شده.

    زمانی در گذشته انسان فقط با نظرات سه چهار نفر افراد دور و بر خودش مواجه می‌شد، اما امروزه این تعداد به صدها و هزاران نفر رسیده. مثلا پروفایل شبکه‌های اجتماعی خودتون رو در اینستاگرام یا تلگرام فرض کنید. دوستان شما در چند ثانیه نظر خودشون رو براتون مینویسند. تا اینجا هیچ ایرادی در کار نیست و این حق طبیعی اونهاست. اما تنها بخش غیر منطقی اینجاست که ما نظر تمامی افراد رو به خودمون بگیریم، و روزهای متوالی به خاطر نظر شخصی ناراحت و افسرده باشیم.

    اما با این سیل از نظرات مختلف چه کاری میشه کرد؟ بهترین و مهم‌ترین  راهکار این میتونه باشه: وضوح و روشنی رو به زندگی خود دعوت کنید. این احساس روشنی باید در تمام کارها و علت انجام تک تک آن‌ها متبلور بشه. اگه حسی از روشنی به زندگی شما وارد بشه، تمامی نظرات افراد بی اهمیت جلوه میکنه و دیگه شما رو آزار نمیده.

    مطمئن باشید که شما فردی بینظیر هستید، فقط کافیه بهترین ضربه رو به توپ بزنید. اون‌موقع خواهید دید که تمامی نظرات تغییر خواهد کرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا