مزایای تنها بودن: ۷ فایده و لذت زندگی تنهایی

مزایای تنها بودن
  • مزایای تنها بودن: ۷ فایده و لذت زندگی تنهایی از دیدگاه روانشناسی

    لذت و مزایای تنها بودن

    در دوران مجردی عاشق این بودم که تنها به سینما بروم. خواسته‌هایم و زمان اجابت آن‌ها برایم روشن بود و می‌توانستم هر وقت که اراده کردم، تلفن همراهم را خاموش کرده و دغدغه جواب دادن به آن را نداشته باشم. تا اینکه با فردی در زندگی‌ام آشنا شدم که از سر اتفاق او نیز به سینما و فیلم علاقه‌مند بود؛ باهم به تئاتر می‌رفتیم، پاپ‌کورن می‌خریدیم و مشغول تماشا می‌شدیم.

    با وجود اینکه شوهرم یک فرزند از ازدواج قبلی خود داشت، باهم ازدواج کردیم و زیر یک سقف رفتیم. باید اعتراف کنم در طی هفت سالی که از زندگی مشترکم می‌گذرد، فیلمی جز انیمیشن تماشا نکردم و به‌ندرت به‌تنهایی و برای دل خود جایی رفته‌ام!

     

    اما هر از گاهی خودم را برای صرف شام به یک رستوران دعوت کرده یا مهمان عصرانه‌ای در یک کافی‌شاپ می‌کنم. من از اینکه ساکت و آرام مردم را تماشا کنم و در افکار خودم غرق شوم لذت می‌برم. دوست دارم بدون اینکه از کسی اجازه بگیرم یا مجبور باشم منوی غذاهای کودکان را نگاه کنم، خودم تصمیم بگیرم که کی کجا می‌روم. هر زمان که با خودم جایی می‌روم، از این‌که این‌قدر به من خوش می‌گذرد متعجب می‌شوم.

    اساتید بازاریابی دکتر ربکا راتنر و ربکا همیلتون با بررسی نظرسنجی از صدها نفر، متوجه شدند که به اکثر افراد زمانی که به‌تنهایی بیرون می‌روند، فراتر از چیزی که انتظارش را داشتند خوش می‌گذرد. افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی چنین اذعان کرده بودند که شروع این کار برایشان چندان آسان نبوده و در ابتدا برای غلبه بر کم‌رویی بیش‌ازحد خود، با چالش‌هایی مواجه شده‌اند.

    چه چیزی مانع از لذت بردن از تنهایی می‌شود؟

    اغلب افراد چنین تصور می‌کردند که اگر به‌تنهایی به یک مکان عمومی بروند، دیگران در مورد آن‌ها چنین قضاوت می‌کنند که آن‌ها دوستان کمی دارند. داشتن چنین دیدگاهی سبب عدم تمایل آن‌ها به بیرون رفتن می‌شد.

    اما نتایج پژوهش دکتر توماس گیلویج نشان می‌دهد که اکثریت مردم به‌هیچ‌وجه به ما و آنچه مشغول انجامش هستیم توجهی نمی‌کنند و سرشان گرم کار خودشان است.

    اثر ذره‌بینی و تمرکز بیش از حد بر خود

    با توجه به یک پدیده منحصربه‌فرد به نام «اثر ذره‌بینی»، ما فکر می‌کنیم که همه حواسشان به ما و کاری است که در حال انجام دادنش هستیم. با این‌حال، واقعیت این است که اکثر مردم آن‌چنان مشغول و متمرکز بر خود هستند که نمی‌خواهند به آنچه ما انجام می‌دهیم توجه کنند.

    بنابراین اجازه ندهید این نوع تمرکز منفی بر خود، شما را به کاناپه خانه‌تان بچسباند. در عوض، بلند شوید و به آن رستوران کوچک ایتالیایی که مدت‌هاست می‌خواهید امتحانش کنید و یا به یک تئاتر عصرگاهی بروید.

    وقتی از این فکر معذب‌کننده که دیگران در مورد شما چه فکر می‌کنند، خلاص شوید، می‌توانید با افراد جدیدی ملاقات کنید و تجارب سرگرم‌کننده‌ای از بودن با خودتان کسب کنید.

    مزایای زندگی تنهایی: ۸ فایده تنها بودن

    ۱. شادابی، استراحت و شارژ مجدد انرژی از دست رفته. اگر چه افراد درون‌گرا برای بازیابی انرژی به مقداری بیشتری تنهایی نیاز دارند، اما افراد برون گرا هم برای کاستن از تنش‌هاش روزمره و استراحت به تنهای نیاز دارند. به شارژ مجدد دارند.

    ۲. تنهایی این مزیت را دارد که می‌توانید بدون نیاز به مراعات خواسته‌های و شرایط دیگران، اوقات خوشی را برای خودتان داشته باشید.

    ۳. تنهایی باعث می‌شود، استعدادهای خود را بیشتر کشف کنیم و بدون تکیه بر دیگران اعتماد‌به‌نفس خود را برای انجام کارهایی که قبلا نیازمند راهنمایی و کمک دیگران بودیم، افزاش دهیم.

    ۴. تنهایی باعث بهبود روابط می‌شود. تنهایی به شما این فرصت را می‌دهد تا قدر افراد حاضر در زندگی خود را بیشتر بدانید و با تفکر روی نقاط ضعف خود، روابطمان را بهبود دهید. در برخی موارد دور شدن از مسئله باعث می‌شود راه‌حل‌های بهتری به ذهنمان خطور کند که در مورد روابط هم این موضوع صحت دارد.

    ۵. تنهایی باعث کاهش حواس‌پرتی و افزایش بازدهی و سرعت فرد در انجام بسیاری از کارها می‌شود.

    ۶. تنها بودن برای آرامش، تمرکز و خلاقیت مغز مفید است. در هنگام تنهایی ذهن کمتر در شرایط تحریک قرار می‌گیرد و آرامش بیشتری پیدا می‌کند. این آرامش به تمرکز و افزایش خلاقیت فرد کمک می‌کند. خیلی از ایده‌های خلاقانه در اوقات تنهایی و احتمالا رویاپردازی به ذهن خطور می‌کنند.

    ۷. سفر تنهایی باعث می‌شود با افراد بیشتری در زندگی خود آشنا شوید و جنبه‌های مختلفی از زندگی را کشف کنید که تا به حال به آن‌ها فکر هم نکرده بودید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا