چگونه عزت نفس بیشتر ، حال شما را بهتر می کند

عزت نفس بیشتر
  •  

    چکیده مطلب

    منتقد درون خود را کنترل کنید، اگر مراقب خود نباشید عزت نفستان از بین خواهد رفت! فقط انتقاد گاه و بیگاه نیست که شما را ضعیف می کند، در این مقاله با ما همراه شوید که با یادآوری دوازده نکته کلیدی از عزت نفس مان پاسداری کنیم.

    چگونه عزت نفس بیشتر داشته باشیم؟

    عزت نفس از افکار، احساسات و عقایدی که درباره خودمان داریم ساخته شده است. این بدان معنی است که عزت نفس همیشه یک مقدار ثابت نیست. بسته به شیوه‎ای که فکر می‎کنیم، می‎تواند عزت نفس بیشتر و یا کمتر باشد. در طول زمان، افکار منفی بافی می‎تواند باعث کاهش عزت نفس شود و برعکس آن می‎تواند عزت نفس بیشتر به ارمغان بیاورد.

    گاهی اوقات حتی خود مردم متوجه نمی‎شوند که در مورد خودشان چقدر منفی فکر می‎کنند. اما وقتی به آن آگاه هستید و می‎دانید شیوه‎ای که فکر می‎کنید به خودتان بستگی دارد، می‎توانید نوع نگرش و افکار خود را تغییر دهید. و تغییر نوع نگرش شما در مورد خودتان، می‎تواند احساس نسبت به خود را تغییر دهد.

    پس اگر که می‎خواهید احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید، بهتر است این موارد را امتحان کنید.

    1. منتقد درون خود را کنترل کنید.
    2. روی آنچه که برایتان خوب است، تمرکز کنید.
    3. بین تلاش بیشتر و ایده آل گرایی، گزینه اول را انتخاب کنید.
    4. به اشتباهات خودتان به عنوان فرصت یادگیری نگاه کنید.
    5. افکاری را که به شما حس پایین بودن می‎دهد، از خود دور کنید.
    6. به خودتان یادآوری کنید که هر فردی در زمینه خاصی استعداد دارد نه در همه موارد.
    7. چیزهای جدید را امتحان کنید و برای خود اعتبار به دست بیاورید.
    8. چیزهایی که می‎توانید و یا نمی‎توانید تغییر دهید را بشناسید.
    9. هدفگذاری کنید.
    10. از نظرات و ایده‎های خود غافل نشوید.
    11. تعریف‎های دیگران را قبول کنید.
    12. به دیگران کمک کنید تا عزت نفس بیشتر کسب کنید.

    ۱- منتقد درون خود را کنترل کنید.

     

    به انتقاداتی که از خودتان می‎کنید، توجه کنید. آیا با بهترین دوست خود هم، اینطور صحبت می‎کنید؟ یک صدای درونی تند و خشن می‎تواند برای ما بسیار آزار دهنده باشد. اگر عادت دارید تا از خودتان انتقاد کنید، بهتر است در این عادت خود تجدید نظر کنید. سعی کنید این افکار منفی را به درس عبرت برای آینده بهتر تعبیر کنید.

    ۲-  روی آنچه که برایتان خوب است، تمرکز کنید.

    آیا عادت دارید که به مشکلاتتان فکرکنید و این همه چیزی است که در زندگی می‎بینید؟ دفعه بعد که خود را در معرض مشکلات می‎بینید و یا از خود شکایت می‎کنید سعی کنید نکته مثبتی برای مقابله با آن پیدا کنید. هر روز سه نکته مثبت و یا سه کار مثبت خود در آن روز را یادداشت کنید. این کار می‎تواند به داشتن عزت نفس بیشتر کمک کند.

    ۳- بین تلاش بیشتر و ایده آل گرایی، گزینه اول را انتخاب کنید.

     

    بعضی از مردم هستند که به عقب می‎روند چون خود را تحت فشار می‎گذارند تا حتما بهترین باشند. بگذارید با یک مثال ساده این بحث روشن شود. “من در این فیلم بازی نمی‎کنم چون نقش اول نیستم.” خب ساده است نقش شما به فرد دیگری واگذار می‎شود!  مراقب باشید که چه چیزی را می خواهید.

    ۴-  به اشتباهات خودتان به عنوان فرصت یادگیری نگاه کنید.

    قبول کنید که شما اشتباه می‎کنید، همانطور که بقیه افراد هم اشتباه دارند. این اشتباهات بخشی از یادگیری هستند. به جای اینکه به این موضوع فکر کنید که ” من دوباره اشتباه کردم” به این فکر کنید که این اتفاق همیشگی نیست و فقط به در یک موقعیت خاص این اشتباه رخ داده است. خب حالا چه کار متفاوتی برای بار بعدی انجام خواهید داد؟


     

    ۵- افکاری را که به شما حس پایین بودن می‎دهد، از خود دور کنید.

     

    آیا اغلب خودتان را با دیگران مقایسه می‎کنید و احساس می‎کنید که از آ‎ن‎ها پایین تر هستید یا اینکه از آن‎ها کم استعداد تر هستید؟ به این مثال توجه کنید ” او بسیار بهتر از من است. من مثل او در بسکتبال خوب نیستم. بهتر است بسکتبال را کنار بگذارم.” مشابه این جملات فقط باعث می‎شوند که احساس پایین تر بودن داشته باشید و هیچگاه از این جملات احساس خوبی به شما دست نمی‎دهد.

    ۶- به خودتان یادآوری کنید که هر فردی در زمینه خاصی استعداد دارد نه در همه موارد.

    بیایید به مثالی که در بالا آورده شد، جور دیگری نگاه کنیم. ” او یک بازیکن بسیار خوب در بسکتبال است اما من موسیقیدان بهتری نسبت به او هستم و هنوز بسکتبال بازی می‎کنم چون از آن لذت می‎برم.” این نوع جملات کمک می‎کند تا خودتان را آنطور که هستید بپذیرید و شرایطی ایجاد کنید تا عزت نفس بیشتر داشته باشید.

    ۷- چیزهای جدید را امتحان کنید و برای خود اعتبار به دست بیاورید.

     

    فعالیت‎های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید استعدادهای خود را بهتر کشف کنید و از آن‎ها استفاده کنید. پس از کسب مهارت‎های جدید احساس غرور خواهید کرد. همیشه سعی کنید که به نتایج خوب فکر کنید به عنوان مثال ” من در کلاس دو و میدانی ثبت نام کردم و متوجه شدم که خیلی سریع هستم.” این افکار مثبت کمک می‎کنند تا نظر خوبی در مورد خودتان داشته باشید و بر اعتماد به نفس شما می‎افزایند.

    ۸-  چیزهایی که می‎توانید و یا نمی‎توانید تغییر دهید را بشناسید.

    اگر متوجه شدید که به خاطر مسئله‎ای از خودتان ناراضی هستید و می‎توانید آن را تغییر دهید ( به عنوان مثال وزن زیاد)، همین امروز شروع کنید. اگر چیزی وجود دارد که قادر به تغییر آن نیستید از همین امروز بر روی خود کار کنید تا آن را بپذیرید. وسواس بیش از حد در مورد عیب‎هایی که داریم واقعا می‎تواند نظرمان نسبت به خود را تغییر دهد و عزت نفس ما را کاهش دهد. پس برای داشتن عزت نفس بیشتر لازم است به این نکته توجه کرد. افراد، اغلب اوقات این چیزها را حتی متوجه هم نمی‎شوند.

    ۹- هدف گذاری کنید.

     

    در مورد کارهایی که می‎خواهید در آینده انجام دهید، فکر کنید. سپس یک برنامه بریزید تا آن را انجام دهید. به برنامه خود پایبند باشید و سعی کنید میزان پیشرفت خود را دنبال کنید. از صدای درون خود کمک بگیرید و هدف را به خودتان یادآوری کنید. به عنوان مثال” من با خود شرط کرده‎ام که روزی ۴۵ دقیقه روی این هدف کار کنم. من احساس خوبی دارم از اینکه توانسته‎ام به قول خود وفا کنم و میدانم که می‎توانم این راه را ادامه بدهم.”

    ۱۰- از نظرات و ایده‎های خود غافل نشوید.

    از شنیده شدن نظرات و ایده‎های خود نگران نباشید. اگر کسی با آن‎ها مخالف است، این الزاما نشان‎دهنده ارزش و یا هوش شما نیست. این شخص فقط چیزهایی که بیان می‎کنید را جور دیگری می‎بیند.

    ۱۱- تعریف‎های دیگران را قبول کنید.

     

    وقتی که عزت نفس پایین است، نادیده گرفتن چیزهایی که مردم به ما می‎گویند، آسان نیست. حالا وقتی که این،حرف خوبی است آن را باور نمی‎کنیم. در عوض اینطور فکر می‎کنیم که ” بله، این تعریف درست است ولی آنچنان هم قابل بزرگ کردن نیست.” و این طور یک تحسین را از خود دور می‎کنیم. سعی کنید یک تعریف را به سمت خود جذب کنید و از آن قدردانی کنید و آن را به عنوان یک تعریف صادقانه جدی بگیرید.

    ۱۲- به دیگران کمک کنید تا عزت نفس بیشتر کسب کنید.

    به همکلاسی‎تان که در مبحثی مشکل دارد، کمک کنید، به همسایه‎تان در تمیز کردن خانه کمک کنید و یا در کارهای دیگر داوطلبانه شرکت کنید. زمانی که می‎بینید می‎توانید کاری انجام دهید در این صورت خیلی چیزها فرق خواهد کرد. این باعث می‎شود تا نظر مثبتی نسبت به خود پیدا کنید و احساس بهتری دارید در نتیجه عزت نفس بیشتر هم خواهید داشت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا