رفتار صحیح والدین با فرزندشان در دوره بلوغ | ۸ توصیه کاربردی و عملی

رفتار صحیح والدین با فرزندشان در دوره بلوغ
  • رفتار صحیح والدین با فرزندشان در دوره بلوغ

    دوره بلوغ یکی از دوران مهم و حساس در زندگی یک فرد است که معمولاً در دوران نوجوانی شروع می‌شود و تا پایان دوره جوانی ادامه دارد. در این دوره، فرد به سمت بزرگسالی پیش می‌رود و برای رسیدن به این هدف نیازمند حمایت و راهنمایی والدین و خانواده خود است.

    رفتار صحیح والدین با فرزندشان در دوره بلوغ بسیار حائز اهمیت است. در این دوره، فرزندان نیازمند احساس عشق، توجه و پذیرش از سوی والدین خود هستند. والدین باید بتوانند با دقت و حساسیت به نیازهای فرزندان خود پاسخ دهند و با ارائه راهنمایی‌ها و اطلاعات درست، آنان را در رشد هوشی، اجتماعی و روانی یاری کنند.

    در این دوره، فرزندان به دنبال استقلال و خودکفایی خود هستند و به مرور زمان، رفتار والدین با فرزندشان باید متناسب با این نیازهای آنان باشد. والدین باید سعی کنند تا فرزندانشان را با توجه به میل و علاقه‌هایشان برای انتخاب مسیر زندگی، راهنمایی کنند و به آنان اجازه بدهند تا به تدریج مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرند.

    یکی دیگر از رفتارهایی که والدین در دوره بلوغ باید داشته باشند، پذیرش و احترام به شخصیت فرزندانشان است. والدین باید به نظرات و افکار فرزندانشان گوش دهند و سعی کنند تا با احترام به نظرات آنان، راهنمایی‌های لازم را ارائه کنند. عدم پذیرش فرزندان و اعمال فشار بر آنان، ممکن است باعث تنش و بروز اختلافات در خانواده شود و موجب شکست روابط بین والدین و فرزندان شود.

    در کل، رفتار صحیح والدین با فرزندانشان در دوره بلوغ، به دنبال ایجاد یک رابطه سالم و موثر بین والدین و فرزندانشان است که برای رشد و توسعه بهتر فرزندان، بسیار حائز اهمیت است. با توجه به این نکات، والدین می‌توانند به عنوان نقش‌آفرینان موثر در رشد و توسعه فرزندانشان عمل کنند.

    | ۸ توصیه کاربردی و عملی

    از نظر شما رفتار صحیح والدین با فرزندشان در دوره بلوغ، باید چگونه رفتاری باشد؟ آیا اصلا نیاز است تا رفتار والدین با فرزندشان در این دوره سنی با دیگر دوره های سنی، تفاوت داشته باشد یا خیر؟

    طبیعتا همه والدین در ارتباط با فرزندی که در سن بلوغ است، با چالش های زیادی مواجهه می شوند که چگونگی برخورد والدین با این چالش ها، می تواند در آینده فرزندان بسیار تاثیرگذار باشد.

    به طور مثال در این سن، فرزندتان به دننبال استقلال بیشتر و حق تصمیم گیری می باشند که اگر شما نحوه رفتار صحیح و پاسخ دادن به این نیاز را ندانید، ممکن است فرزندتان در آینده دچار مشکلات رفتاری و مختلفی شود.

    بنابراین شما والدین عزیز می توانید با در نظر داشتن توصیه های روانشناسان کودک و خانواده، در این دوره حساس از مرحله رشد فرزندتان، حامی و همراه او باشید تا به خوبی این دوره را سپری کند.

    بنابراین تا انتها این مطلب همراه ما باشید تا شما عزیزان را با نحوه رفتار صحیح والدین در سن بلوغ فرزندشان آشنا کنیم و با این موضوع بیشتر آشنا شویم.

     

    اهمیت توجه والدین به رفتار شان با فرزندان در دوره بلوغ:

    در ابتدا نیز در خصوص اهمیت توجه والدین به رفتار شان با فرزندان در دوره بلوغ اشاره کردیم، اما لازم است تا در این خصوص بیشتر صحبت کنیم. در واقع دوره بلوغ در نوجوانان همراه با برخی تغییرات جسمی و روحی می باشد که ممکن است خلق و خو فرد را داچار تغییر کند.

    این تغییرات به وجود آمده در نوجوانان، والدین را با نگرانی هایی مواجهه می کند و باعث می شود نتواند روش مناسبی برای ارتباط با فرزنداشان انتخاب کنند. اگر والدین شناخت خوبی با ویژگی های دوره بلوغ و تغییراتی که به واسطه آن در فرد ایجاد می شود، آگاهی لازم داشته باشند، این مرحله به خوبی سپری می شود اما داشتن اطلاعات کم والدین، می تواند والدین و فرزندشان را به دردسر بیاندازد.

    به طور مثال فرزندان در این دوره، نیاز به استقلال بیشتری پیدا می کنند و عموما علاقه ای به پاسخگویی به پدر و مادر خود نداشته و یا حریم خصوصی بیشتری را نیاز دارند که اگر این حریم خصوصی از سوی والدین نقض شود، آنها را عصبی می کند.

    این تغییرات کاملا طبیعی بوده و نشانه تغییر اخلاق و یا ضعف تربیتی در او نیست، بلکه شما بایستی با بهترین واکنش ممکن، فرزندتان را در گذر از این دوره حساس کمک کنید.

    در ادامه توصیه هایی برای والدینی که فرزندی در سن بلوغ دارند، آماده کرده ایم که توجه به آنها به شما کمک زیادی خواهد کرد.

     

    ۱) به نظرات فرزندتان احترام بگذارید:

    در سنین نوجوانی که همزمان با بلوع فرزندتان می باشد، یکی از مسائلی که دردسر ساز می شود، پافشاری والدین بر تصمیم و نظر خودشان و بی توجه ای به نظر فرزند جوان شان می باشد.

    شما بایستی با درک دوران بلوغ، واقف باشید که افراد در سن بلوغ دیدگاه و نگرش های نوینی به مسائل دارند و می خواهند خود را فردی خاص نشان دهند که از بند فرهنگ ها و سنت های فرهنگی و اجتماعی آزاده شده است.

    در چنین مرحله ای شما باید به نظر فرزندتان احترام بگذارید و تا جایی که تصمیمات او به خود و دیگران آسیبی وارد نمی کند، از اعمال فشار برای تغییر تصمیم اش خودداری کنید.

    یکی از بهترین کارها این است که اگر فکر می کنید نظر فرزندتان در خصوص موضوعی اشتباه هست، با او وارد گفت و گو شده و موضوع را به چالش بکشید تا او به درک عمیق تری از موضوع دست یابد و بتواند تصمیم بهتری بگیرد.

     

    ۲) با فرزندتان دوست باشید:

    دوست بودن و داشتن رابطه ای صمیمانه، می تواند به تعامل هر چه بهتر والدین با فرزندان شان کمک کند. در مقاله ای در خصوص اینکه چگونه با فرزند خود دوست شویم، به طرح راهکارهایی پرداختیم که خواندن آنها خالی از لطف نخواهد بود.

    در واقع دوران بلوغ فرزندتان، مرحله حساسی از زندگی اوست و بخش مهمی از شخصیت او در این مرحله شکل می گیرد. شما با صمیمی شدن و همراه شدن با جریان فکری و سلیقه ای جوانان، می توانید تعامل بهتری را در جهت اصلاح رفتار های اشتباه فرزندتان داشته باشید.

    به طور مثال می توانید با فرزندتان در خصوص موضوعات ورزشی، تکنولوژی، تفریحات مختلف، اخبار سلبریتی ها و… صحبت کنید و یا در شبکه های اجتماعی او را دنبال کنید.

    دوست شدن با فرزندتان، این امکان را در اختیار شما می گذارد تا فرزندتان بی پرده و با اعتماد به نفس بیشتری، مشکلات اش را با شما در میان بگذارد.

     

    ۳) به شکوفایی استعداد فرزندتان کمک کنید:

    یکی از مواردی که والدین باید به آن توجه کنند، شناخت استعداد های فرزندشان و کمک به شکوفایی آن ها می باشد. البته که این موضوع می تواند در سنین پایین تر نیز صورت بگیرد و بهتر است که با مشورت افراد متخصص در این زمینه صورت بگیرد، اما در سنین نوجوانی، تا حدودی علاقه فرزندتان را شناخته اید و می توانید با ثبت نام کردن فرزندتان در کلاس های آموزشی مربوطه، هنر جدیدی را بیاموزد.

     

    ۴) در انتخاب رشته تحصیلی و شغل آینده به او کمک کنید:

    در همان دوره بلوغ، لازم است تا فرزندتان رشته تحصیلی خود را انتخاب کند و احتمالا رشته تحصیلی به انتخاب شغل آینده اش، هم پوشانی زیادی دارد. در خصوص انتخاب یک رشته تحصیلی مناسب با توانایی و علاقه مندی های فرزندتان، بهتر است از مشاوره تحصیلی استفاده کنید.

    سعی کنید تا از یک تصمیم احساسی توسط فرزندتان خودداری کنید و اگر احساس می کنید رشته تحصیلی یا شغلی را انتخاب کرده که صرفا از روی علاقه است و نمی تواند در آینده درآمد مناسبی از آن کسب کند، او را با واقعیت ها و نیاز بازار و اهیمت توانایی مالی برای داشتن یک زندگی ایده آل آشنا کنید.

     

    ۵) پول توجیبی فرزندتان فراموش نشود:

    موضوعی که شاید چندان مورد توجه والدین قرار نگیرد، بررسی نیاز مالی فرزندشان در مرحله نوجوانی و پرداخت مبلغی متناسب با آن به عنوان پول توجیبی می باشد.

    والدین عزیز باید دقت داشته باشند که باید نیاز مالی فرزندشان را شناسایی کنند و مبلغی مناسب با آن را پرداخت کنند و چنانچه این مبلغ کمتر از نیاز فرزندشان باشد، ممکن است او برای رفع نیاز مالی اش اقدام به کارهای ناهنجار کرده و یا اگر میزان پول تو جیبی اش بیشتر از مبلغ مورد نیاز اش باشد، ممکن است دچار عادت ولخرجی یا مصرف گرایی شود.

    بنابراین نیاز مالی فرزندتان را مشخص کنید و با توجه به آن مبلغی را به او پرداخت کنید.

     

    ۶) اعتماد فرزندتان را جلب کنید:

    از دیگر موضوعاتی که والدین بایستی به آن توجه کنند، موضوع اعتماد سازی و جلب اعتماد فرزندتان می باشد. اهمیت این موضوع به حدی است که در صورت بی اعتمادی فرزندتان نسبت شما، ممکن است او برای حل مشکلات اش و یافتن راه حلی برای آنها به سراغ افرادی غیر قابل اعتماد برود و با روش هایی اشتباه و یا خطرناک آشنا شود.

    بی اعتمادی میان والد و فرزند می تواند به گونه ای ایجاد شود که فرزند مشکلی را با یکی از والدین اش در میان بگذارد و از او بخواهد که این موضوع را به والد دیگر یا اعضای خانواده نگوید، اما پس از مدتی متوجه شود که والدش موضوع را به کس دیگری نیز گفته است.

    در چنین شرایطی، فرزند دیگر به والدین اش اعتماد نکرده و برای مشورت یا درد و دل کردن به سراغ فرد دیگری می رود.

     

    ۷) سخت گیری نکنید:

    یکی از ویژگی های بارز سن بلوغ، شکل گیری غرور و عزت نفس در نوجوان می باشد. در این مرحله از رشد، شما باید رفتار محترمانه تری با فرزندتان داشته باشید و از لحن های دستوری و اجباری خودداری کنید و به او حق انتخاب بدهید.

    به طور مثال اگر می خواهید ساعت برگشت فرزندتان را شب ها مشخص کنید، می توانید به او بگویید که شب ها باید تا ساعت ۸ یا ۹ خانه باشد. از اعمال قوانین سخت گیرانه، انتقاد های تند و بی هدف و صحبت های کنایه آمیز خودداری کنید.

     

    ۸) از برخی موراد سطحی چشم پوشی کنید:

    دوران بلوغ فرزندتان قطعا با نوسانات اخلاقی زیادی همراه خواهد بود و در این خصوص، بهتر است از برخی از آنها چشم پوشی کنید و با ایراد گرفتن های مستمر، او را از خود رانده نکنید.

    برخی از رفتارهای ناشایست و نوسانات اخلاقی او را به چشم دوره بلوغ و اعتماد به نفس بیش از اندازه اش ببینید و اگر رفتار ناشایستی از او سر زد، از توهین یا تذکر در جمع خودداری کنید و در خلوت به او بابت رفتار اش تذکر دهید.

    به طور مثال اگر فرزندتان اخیرا در اتاق اش با صدای بلندتری موزیک گوش می دهد، چندان به او سخت نگیرید و در صورت بروز ناراحتی برای همسایه ها، با لحنی محبت آمیز و دوستانه و آن هم در تنهایی به او تذکر دهید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا