ضرورت ارتباطات موثر در محیط کار

ضرورت ارتباطات موثر در محیط کار
  • ضرورت ارتباطات موثر در محیط کار

    ارتباطات موثر در محیط کار بسیار حیاتی و ضروری است. در هر سازمان، ارتباطات موثر می‌تواند به کاهش تنش‌ها، بهبود روابط بین همکاران و افزایش کارایی و عملکرد کلی سازمان کمک کند.

    یکی از مهمترین دلایلی که ارتباطات موثر در محیط کار به آن نیاز دارد، تفکرات و نگرش‌های مختلف افراد است. هر فرد دارای تفکرات، اعتقادات و شخصیتی خاص است که ممکن است با دیگران متفاوت باشد. در این شرایط، ارتباطات موثر می‌تواند به برقراری ارتباطات موثر و موفق با همکاران کمک کند.

    علاوه بر این، ارتباطات موثر می‌تواند به افزایش همکاری و تعاملات بین اعضای تیم کمک کند. با ارتباطات موثر، افراد می‌توانند با یکدیگر به اشتراک گذاشتن ایده‌های خود و به دنبال راه‌حل‌های مشترک برای مسائل پیچیده باشند.

    همچنین، ارتباطات موثر می‌تواند به کاهش تنش‌ها و بهبود روابط بین همکاران کمک کند. در شرایطی که ارتباطات ضعیف باشند، ممکن است برخی از افراد به دنبال ایجاد تنش‌ها و بحث‌های بیهوده باشند. با ارتباطات موثر، این امکان وجود ندارد و افراد می‌توانند با یکدیگر با احترام برخورد کنند.

    در نهایت، ارتباطات موثر می‌تواند به بهبود کارایی و عملکرد کلی سازمان کمک کند. با ارتباطات موثر، اطمینان حاصل می‌شود که افراد به درستی با یکدیگر همکاری می‌کنند و هر کسی در محل کار خود به بهترین شکل عمل می‌کند. این بهبود در کارایی و عملکرد کلی سازمان، می‌تواند به رشد و توسعه سازمان کمک کند.

    در نتیجه، ارتباطات موثر در محیط کار بسیار حیاتی و ضروری است. با برقراری ارتباطات موثر، می‌توان به کاهش تنش‌ها، بهبود روابط، افزایش همکاری و تعاملات، بهبود کارایی و عملکرد کلی سازمان کمک کرد.

    اگر نتوانیم ارتباط خوبی در محیط کار برقرار کنیم ؟!
    شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که چون نتوانستید ارتباط خوبی با همکاران در یک اداره برقرار کنید یک موقعیت کاری را از دست داده باشید! یا عدم برقرار ارتباط مناسب با رئیس شرکت باعث شده فرصت استخدام را از دست بدید!

    و اگر هم جایی استخدام شده باشید و شما نتوانید با کارمندان یا رئیس آن شرکت ارتباط دوستانه‫ای برقرار کنید قطعا کار برای شما سخت و ملال آور خواهد بود و احساس می‫کنید که این کار مناسب شما نیست و خیلی زود از آن کار خسته می‫شوید، البته کارمندان دیگر هم به احتمال زیاد شما را آدم خسته کننده‫ای می بینند و اصلا راغب نخواهند بود با شما ارتباط خوبی برقرار کنند!! و در نهایت شما مجبور خواهید بود از آن کار استعفا بدهید یا اینکه شما اینقدر دچار نارضایتی شغلی می‫شوید که نمی‫توانید وظایف کاریتان را به خوبی انجام دهید و در نهایت ممکن است اخراج شوید!!

    مایکل فریش، روان شناس مشهور در کتاب Quality of life therapy شانزده قلمرو را مشخص می‌کند که افراد در صورتی که در این ۱۶ قلمرو شرایط خوبی را تجربه کنند و یا به عبارتی از پس این شرایط بر بیایند، از زندگی خود رضایت خواهند داشت، این ۱۶ قلمرو عبارتند از سلامت، احترام به خویش، اهداف و ارزشها، وضعیت مالی، تفریح و سرگرمی، شغل، یادگیری، خلاقیت و نوآوری، کمک به دیگران، عشق و محبت، دوستان، فرزندان، بستگان، مسکن، اطرافیان و جامعه، حال تصور کنید کسی در مهارتهای برقراری ارتباط صحیح در اداره با همکاران و رئیس، معاون و …. ضعیف باشد در این ۱۶ قلمرو چه عملکردی خواهد داشت؟

    به نظر می‫رسد چنین فردی احتمالا خشم های فرو خورده‫ای دارد چرا که خیلی وقتها نتوانسته اظهار نظر خوبی داشته باشد و یا نتوانسته در اداره از حق و حقوق خود به خوبی دفاع کند بنابراین چنین فردی احتمالا از سلامت روان پایین‫تری نسبت به دیگر کارمندان برخوردار است و اگر چنین فردی نتواند روی مهارتهای ارتباطی خود کار کند و همین روند ادامه یابد ممکن است دچار اختلالاتی از جمله استرس مزمن، اضطراب فراگیر و افسردگی نیز باشد، بنابراین چنین فردی احتمالا در سایر ارتباطاتش نیز مشکل خواهد داشت مثلا از نظر عاطفی نمی‫تواند رابطه عاطفی خوبی با همسر و فرزندانش برقرار کند بنابراین از عشق و محبت نسبت آنها ممکن است غافل گردد، از نظر وضعیت مالی نیز احتمالا مشکلات مالی زیادی داشته باشد چرا که نتوانسته درخواست افزایش حقوق و یا ارتقاء درجه در کارش را تجربه کند، از طرفی احتمالا چنین فردی نمی‫تواند با خیال راحت به تفریح و سرگرمی بپردازد و از زندگی خویش چندان لذتی نمی‫برد و با چنین وضعیتی احتمالا دوستان زیادی هم نداشته باشد و اطرافیان و جامعه نیز حس خوبی نسبت به او نخواهند داشت.

    متاسفانه در کشور ما، از آنجا که این مهارتها در مدارس آموزش داده نمی‫شود، اکثر افراد جامعه از مهارتهای ارتباطی ضعیفی برخوردارند و این باعث می‫شود از بسیاری از فرصتها برای رسیدن به موفقیت، ارتقاء درجه، افزایش حقوق و لذت از زندگی غافل شوند و در نهایت دچار مکانسیم نشخوار فکری می‫شوند و این احساس به آنها دست می‫دهد که آن‫گونه که باید خوب نیستند!!!

    کسانی که مهارتهای ارتباطی خوبی دارند..
    اما کسانی که مهارتهای ارتباطی خوبی دارند دارای چه ویژگیهایی هستند؟!

    اگر بخواهیم ویژگیهای این افراد را به طور خلاصه بیان کنیم، باید بگوییم این افراد به واسطه ارتباط خوبشان با دیگران خیلی زود به عنوان یک فرد جذاب شناخته می‫شوند و افراد دیگر دوست دارند در مورد مشکلات و مسائلشان با این افراد صحبت کنند، این افراد از زندگی خودشان لذت می برند و رضایت از زندگی بالایی را تجربه می‫کنند. همچنین این افراد به واسطه ارتباط درست و موثری که دارند می‫توانند جایگاه اجتماعی بالاتر، ارتقاء درجه در کار ، ازدواج موفق و … را تجربه کنند و معمولا از نظر مالی و درآمد نیز در سطح قابل قبولی هستند‫، چرا که طبق مطالعات صورت گرفته بیش از ۹۰ درصد از موفقیت افراد در موقعیت‫های مختلف به واسطه ارتباط خوبی است که با دیگران برقرار می کنند.

    فردی که ارتباطات عالی در محل کار خویش با همکاران و رئیس و معاون و … برقرار می‫کند، می توان گفت رضایت شغلی بالاتری را تجربه کند و چنین فردی به راحتی می‫تواند در اداره اظهار نظر کند، ارتقاء درجه کاری بگیرد و با سود دهی به آن مجموعه، شرکت و یا هر اداره‫ای که در آن مشغول به کار است‫، تقاضای افزایش حقوق کند، بنابراین از نظر وضعیت مالی نیز احتمالا مشکلات مالی زیادی نداشته باشد چرا که توانسته درخواست افزایش حقوق و یا ارتقاء درجه در کارش را تجربه کند، از طرفی احتمالا چنین فردی چون سلامت ذهنی بالاتری را تجربه می‫کند به راحتی اوقات فراغت خویش را به تفریح و سرگرمی بپردازد و از زندگی خویش لذتی می‫برد و با چنین وضعیتی احتمالا دوستان زیادی هم دارد و اطرافیان و جامعه نیز حس خوبی نسبت به او خواهند داشت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا