راهنمای وابسته به سن کتاب خوانی برای کودکان

راهنمای وابسته به سن کتاب خوانی برای کودکان
  • راهنمای وابسته به سن کتاب خوانی برای کودکان

    راهنمای وابسته به سن کتاب خوانی برای کودکان، یک مجموعه از راهنمایی ها و توصیه هایی است که به والدین، مربیان و مراقبین کودکان کمک می کند تا بتوانند بهترین کتاب هایی را برای کودکان خود انتخاب کنند. با توجه به سن و رشد کودکان، می توان کتاب هایی را انتخاب کرد که به منظور توسعه فکری، زبانی و اجتماعی آنها مفید باشد.

    راهنمای وابسته به سن کتاب خوانی برای کودکان، شامل سه بخش اصلی است: بخش اول، مربوط به کودکان پیش دبستانی است. در این بخش، به والدین توصیه می شود که کتاب هایی را انتخاب کنند که شامل تصاویر رنگی و داستان های ساده باشند. این کتاب ها می توانند به کودکان کمک کنند تا زبان خود را بهبود بخشند و همچنین به آنها کمک می کنند تا تخیل خود را توسعه دهند.

    بخش دوم، مربوط به کودکان دبستانی است. در این بخش، به والدین توصیه می شود که کتاب هایی را انتخاب کنند که دارای داستان های پیچیده تر و کمی بیشتری باشند. این کتاب ها می توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت خواندن و نوشتن خود را بهبود بخشند و همچنین به آنها اطلاعات جدیدی را درباره دنیای پیرامون خود بدهند.

    و در نهایت، بخش سوم، مربوط به کودکان نوجوان است. در این بخش، به والدین توصیه می شود که کتاب هایی را انتخاب کنند که دارای داستان های پیچیده تر و عمیق تر باشند. این کتاب ها می توانند به کودکان کمک کنند تا نگرش خود را تغییر دهند و از دیدگاه های جدیدی به دنیا نگاه کنند. همچنین برای آنها امکان خواندن کتاب هایی درباره موضوعاتی مانند علم، تاریخ و فلسفه را فراهم می کند.

    در کل، راهنمای وابسته به سن کتاب خوانی برای کودکان، به والدین کمک می کند تا کتاب های مناسبی را برای کودکان خود انتخاب کنند که به آنها کمک کنند تا بهترین نتیجه را در توسعه فردی و تحصیلی خود بگیرند.

    فرزندتان خود را در سن طفولیت به کتاب خوانی عادت دهید.

    مزایای خواندن

    کتاب خواندن اعتیادی است که والدین باید قبل از اولین سالگرد تولد کودکانشان، آنها را تشویق به انجامش کنند. پاتریشیا کوون، هماهنگ کننده برنامه ملی برای رسیدن و خواندن، پروژه ای که کتابهای کودکان را در حین بازبینی های پزشکی در اختیار کودکان قرار می دهد، می گوید که تجربه پیوند بی نظیر است. هنگامی که شما برای بچه ها کتاب می خوانید، آنها توجه کامل شما را به خود جلب می کنند و این چیزی است که آنها واقعا دوست دارند. هیچ چیز – نه حتی نمایش تلویزیونی یا اسباب بازی – بهتر از آن نیست.

     

    خواندن برای نوزادان نیز یک راه حل عالی برای آشنا کردن آنها با صداها و ریتم های سخن گفتن است که برای توسعه زبان بسیار مهم است. در یک مطالعه در دانشکده پزشکی دانشگاه براون در پراویدنس، رود آیلند، نشان داده شد که کودکان ۱۸ تا ۲۵ ماهه که پدر و مادرشان برای آنها به طور منظم طی یک سال کتاب خوانده بودند، کلمات بیشتری را نسبت به کسانی که والدینشان برای آنها کتاب نمی خواندند، می شناختند و درک کی کردند. نمی توان ثابت کرد که آیا مزایای این عمل تا چه اندازه ارزشمند هستند، اما بسیاری از والدین متقاعد شده اند که قرار گرفتن در معرض کتاب های اولیه باعث ایجاد تفاوتهای زیادی در دراز مدت می شود؛ این کار باعث تقویت توانایی زبانی کودکان می شود و آنها را بیشتر مشتاق یادگیری خواندن می کند.

     

    با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا یک راهنمای وابسته به سن برای مطالعه کتاب برای کودکان و آشنا کردن آنها با کتاب خوانی آمده است.

    تولد تا ۱۲ ماهگی

     

    تولد تا ۶ ماه: از آنجا که دیدگاه نوزاد هنوز در حال توسعه است، کتاب هایی با متن کوچک و یا بدون متن و تصاویر بزرگ و کنتراست بالا را انتخاب کنید. پاملا های نویسنده و استاد دانشگاه براون توصیه می کند که کتاب هایی با موارد تعاملی مانند عروسک ها، آینه ها یا گلهای آفتابگردان را استفاده کنید. هر چه بیشتر از هر کتابی لذت ببرید، بهتر است. اگر دوست دارید، برای کودکانتان کتابهای بزرگسالان و یا مجلات نیز بخوانید. مفهوم اصلاحات و کلمات در این مرحله سنی نوزادان نکته خیلی مهمی نیست. برای نوزادان، نکته مهم در مورد خواندن کتابها در حقیقت تن صدای شما است.

     

    ۷ تا ۱۲ ماهگی: کازبی راجرز، استاد توسعه انسانی در موسسه پلی تکنیک ویرجینیا، می گوید: از آغاز نیمه دوم سال اول، نوزادان ممکن است شروع به درک برخی از کلماتی که برای آنها خوانده می شود بکنند. کلمات معنی دار اسامی و چیزهایی هستند که در  زندگی روزمره آنها بیشترین کاربرد را دارند مانند “مامان”، “بابا”، “شیر” یا “بطری”.

     

    کتابهایی فقط با یک شی یا فرد در هر صفحه بهترین هستند؛ شنیدن نام چیزی که کودکتان تشخیص می دهد از زبان شما، واژگان کودک شما را تقویت می کند و به آرامی به او کمک می کند که تصاویر را برای چیزهای واقعی ثبت کند. به تصاویری که به آنها علاقه نشان می دهد اشاره کنید و آنها را نام ببرید. همچنین از حرکات چهره و دست ها و صدای خود موقع خواندن مطالب برای جلب توجه کودکتان استفاده کنید. دکتر راجرز پیشنهاد می دهد که اجازه دهید کودکتان صفحات کتاب را به عقب برگرداند. این “گفتگو” به او کمک می کند تا رعایت نوبت را یاد بگیرد و در مورد تمرکز بر همان چیزی که شخص دیگری روی آن متمرکز شده است بیاموزد.

     

    یک نکته دیگر: از آنجا که نوزادان در این سن در بازی هایشان سخت هستند، بیشتر از کتاب های تخته ای که می توانند رفتار خشن و حتی جویدن را تحمل کنند استفاده کنید. کتاب های پارچه ای یا وینیل نیز خوب هستند، هرچند ممکن است صفحه زدن را برای کودک کمی پیچیده تر کنند.

     

    ۱۳ تا ۲۴ ماه

     

     

    ۱۳ تا ۱۸ ماه: اکنون میتوانید شروع به معرفی کتابهایی با یک یا دو جمله در هر صفحه کنید. هر چه در حین اجرای بازی و خواندن کتاب برای کودکتان باهوش تر رفتار کنید بهتر است. به عنوان مثال، اگر شما در مورد حیوانات برای کودکتان می خوانید، صدای حیوانات را تقلید کنید. این کار می تواند باعث تفریح کودکتان شود. به زودی او شروع به تکرار کلماتی مثل “موو” و یا “با” می کند و این کار باعث خنده و شادی شما خواهد شد.

     

    با استفاده از سوالاتی نظیر ” سگ چه می گوید؟” یا “آیا گربه را می بینید؟” از کودک خود بخواهید که با شما در خواندن کتاب مشارکت کند و همچنین با استفاده سوالاتی نظیر “بینی شما کجاست؟” به نمونه های واقعی زندگی اشاره کنید. در این سن، شما می توانید تصاویر بیشتری از چیزهایی که کودک شما هر روز با آن روبرو نمی شود نشان دهید. همچنین در ۱۵ تا ۱۸ ماهگی کودک شما ممکن است قادر به پاسخگویی به سوالات با یک کلمه باشد، بنابراین با پرسیدن ” این چیست؟” این فرصت را در اختیار او قرار دهید. اگر پاسخ صحیح دهد، می توانید واژگان او را با گسترش جمله هایی که استفاده می کنید افزایش دهید: “بله، ماشین. یک ماشین بزرگ سبز.”

     

    ۱۹ تا ۲۴ ماه: بسیاری از کودکان نوپا روشی آشنا از خواندن و اطمینان و آرامش را پیدا می کنند. همین امر برای کتاب های آشنا نیز کاربرد دارد. این موضوع نشان می دهد که چرا، با شروع حدود ۱۸ ماهگی، کودکان ممکن است خواندن یک کتاب مشخص را بیش از یک سال درخواست دهند و به همین دلیل آنها اجازه نخواهند داد که نحوه کتاب خواندن خود را تغییر دهید. با این حال، این روش تکرار مداوم خواندن یک کتاب مزایای در یادگیری دارد: کارشناسان فکر می کنند که این امر به کودکان کمک می کند تا کلمات جدید را بیاموزند و به خاطر بسپارند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا