چگونه با فرزند نوجوان خود دوست شویم؟

چگونه با فرزند نوجوان خود دوست شویم؟
  • چگونه با فرزند نوجوان خود دوست شویم؟

    فرزندان نوجوان در دورانی هستند که شخصیتشان در حال شکل گیری است و دارای احساسات و تفکرات خودشان هستند. اما در این دوران، ارتباط با والدین بسیار مهم است و باید در تمام مراحل زندگی فرزند خود، دوستی با او حفظ شود. در این مقاله به چند راهکار برای دوست شدن با فرزند نوجوان پرداخته خواهد شد.

    ۱. گوش دادن به او

    بیایید کاملا واقعی باشیم، بسیاری از والدین به جای گوش دادن به فرزندانشان، فقط سعی می‌کنند به آنها تحمیل کنند که چه باید بکنند. اما در این راهکار، گوش دادن به فرزندان بسیار مهم است. باید به او بگویید که شما آماده به گوش دادن به او هستید و هرگز او را تحمیل نمی‌کنید. سپس به او گوش دهید و برای پیدا کردن مشکلاتش راهکارهایی ارائه دهید.

    ۲. برای او قابل اعتماد باشید

    فرزندان نوجوان نیاز دارند که در مورد مسائل خود با کسی صحبت کنند و به این دلیل، به دنبال یک شخص قابل اعتماد هستند. به فرزند خود بگویید که شما همیشه در دسترس هستید و می‌تواند با شما درباره هر موضوعی صحبت کند. همچنین، اگر او به شما اعتماد کند، بهترین راه برای کمک به او را ارائه خواهید کرد.

    ۳. به او احترام بگذارید

    فرزندان نوجوان نیاز دارند که به آنها احترام گذاشته شود. باید به او نشان دهید که به عنوان یک فرد بزرگسال، مسئولیت و احترامی که در جامعه دارید را در قبال او دارید. به او اجازه دهید تصمیمات خود را بگیرد و به او احساس کنید که شما به عنوان والدین، او را به عنوان یک شخص بزرگسال محترم می‌دانید.

    ۴. به او فضایی امن برای بیان احساساتش بدهید

    فرزندان نوجوان در دورانی هستند که شاید به دلیل فشار و مسائلی که با آنها مواجه هستند، احساساتشان را نتوانند به خوبی بیان کنند. در اینجا، به عنوان والدین می‌توانید به او فضایی امن برای بیان احساساتش بدهید. به او نشان دهید که هرگز از بیان احساسات خود در برابر شما نمی‌ترسد و توجه کامل به مشکلاتش دارید.

    ۵. با او بیشتر زمان بگذرانید

    بیشترین راه برای دوست شدن با فرزند نوجوان، صرف وقت بیشتری با او است. با او به شخصیت خود و علایقش بپردازید و نشان دهید که به او اهمیت می‌دهید. اگر وقت کافی در کنار فرزند خود صرف کنید، به راحتی می‌توانید با او دوست شوید.

    در نهایت، دوست شدن با فرزند نوجوان هیچ‌وقت نیازی به تلاش بیشتر نیست. با ارائه توجه و احترام برای او، به او فضایی امن برای بیان احساساتش بدهید و به عنوان یک فرد قابل اعتماد برای او باشید. با صرف وقت بیشتری در کنار او، به راحتی می‌توانید با فرزند نوجوان خود دوست شوید و او را در تمام مراحل زندگی به عنوان یک دوست بزرگسال همراهی کنید.

    دوستی والدین با فرزندان در دوره نوجوانی و بلوغ از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون این دوره نقش بسیار مهمی در شکل ‌گیری شخصیت و آینده نوجوان دارد. دوستی والدین با نوجوان یکی از ژست های روشنفکرانه است. بعضی از خانواده ها می گویند که ما با فرزندان خود دوست هستیم و همه چیز را با هم در میان می گذاریم!

    این سخن ظاهری بسیار فریبنده دارد ولی باید پدر و مادرها مواظب باشند که این کار تبدیل به یک بازی نشود. خیلی از مادرها را می شناسم که با این شگرد با فرزند خود رفیق شده اند و چون نوجوان ، نگرانی از بازخواست و ملامت ندارد، بنابراین اسرارش را با مادرش در میان می گذارد و مادر هم در موقع لزوم به طور غیرمستقیم راهنمایی لازم را می کند. اگر پدر و مادری بتوانند جلب اعتماد فرزندشان را بکنند، به نظر می رسد که کار بزرگی انجام داده اند، ولی باید دقت نمود که دوستی والدین با فرزندان جنبه ظاهری به خود نگیرد و نوجوان و والدین در محیطی صمیمانه با یکدیگر درد دل کنند.

    برای کاهش فاصله پدر و مادر با فرزندان لازم است آنها محبت و دوستی والدین را احساس کنند و یکی از دلایل دوری والدین و فرزندان این است که برخی از پدران و مادران نوجوان خود را در تصمیم ‌گیری ها دخالت نمی دهند. در صورتی که اگر دوستی والدین با فرزندان تحقق یابد و نوجوان پدر و مادرش را رفیق و رازدار خود بداند خیلی از مشکلات شخصی اش را به جای آنکه با دوستانش در میان بگذارد با والدین خود در میان می گذارد و با آنها به حل مشکلاتش می پردازد.

     

    دوستی والدین با فرزندان

    نوجوانی به من می گفت: «پدرم خیلی سعی می کند با من دوست باشد. گاهی هم به این منظورش می رسد و من با او احساس نزدیکی می کنم ولی چون دست او را خوانده ام و می دانم که از چه کارهایی خوشش می آید و از چه کارهایی بدش می آید، بنابراین در گفتگوهایم می دانم چه حرفهایی بزنم که او خوشش بیاید.

    من همه چیز را به پدرم نمی گویم، زیرا گاهی که حقایق تلخی را به او گفته ام و یا یکی از خطاهایم را برایش تعریف کرده ام، اگرچه به ظاهر چیزی نگفته و مرا تنبیه نکرده، ولی متأسفانه متوجه شده ام که به شدت نگران شده و از آن پس به کنجکاوی و مراقبتهایش افزوده است. یا بعدها مرا به خاطر خطایی که انجام دادم سرزنش کرده است و یک جورهایی این خطا چماغی بر سر خودم شده است. برای همین اگر رابطه دوستی والدین با فرزندان به طرز صحیحی نباشد باعث می شود تا نوجوان به طور پنهانی دست به کار‌هایی بزند که در نهایت به شکست منجر می‌ شود.

    پدر و مادر باید با فرزندان خود رابطه دوستانه ای داشته باشند و از تنش و درگیری در محیط خانه دوری کنند چرا که فرزندان از خانه خسته می‌ شوند و آرامش را در محیطی غیر از خانه جستجو می ‌کنند. اما اگر فرزند از محبت و عاطفه پدر و مادر بهره‌مند شود دیگر به دنبال محبت و عاطفه در بیرون از خانه نمی گردد و از این رو نوجوان از خیلی آسیب های اجتماعی در امان می ماند.

    ۸ راه دوست شدن با فرزند و ارتباط موثر با نوجوان

    ۱- با فرزندتان گفتگو کنید.

    سعی کنید دقایقی از شبانه روز را به حرف زدن با فرزندتان اختصاص دهید و از او در مورد درس، مدرسه، دوستان و مشکلاتش بپرسید و اگر مشکلی را با شما در میان گذاشت برای آن راه حلی مناسب پیدا کنید و به راحتی از آن نگذرید زیرا دفعه بعد مشکلاتش را به جای در میان گذاشتن با شما با دوستانش در میان خواهد گذاشت زیرا پیش خود می گوید دفعه قبلی که مشکلم را با والدینم مطرح کردم چه سودی داشت که الآن داشته باشد.

    ۲- هرگز فرزندتان را با خواهر ، برادر یا دیگر همسالانش مقایسه نکنید.

    اگر می خواهید صمیمیت بین شما و نوجوانتان از بین نرود و از شما دور نشود و او را از دست ندهید تا به سمت دوستانش کشیده شود او را همان گونه که هست بپذیرید و هرگز فرزندتان را با دیگر بچه‌ها مقایسه نکنید. زیرا این موضوع برای آنها بسیار آزاردهنده است.

    ۳- از خودخواهی و استبداد بپرهیزید.

    داشتن یک رابطه صمیمی و دوستی والدین با فرزندان با خودرایی و خودخواهی کنار هم قرار نمی‌ گیرد. اگر شما جزء آن دسته از پدر ومادرانی هستید که در تصمیم گیری ها با فرزندان خود مشورت نمی کنید دیگر به دنبال دوستی و رفاقت با نوجوان نباشید. یکی از راه های صمیمی شدن والدین با نوجوان توجه و احترام گذاشتن به فرزند و مشورت با او در بعضی کارهاست پس به نظرات او هم گوش دهید و اهمیت دهید و در تصمیم گیری ها با او مشورت کنید و اگر با نظر او موافق نیستید سعی کنید با گفتگو و مهربانی او را قانع کنید که تصمیمش درست نیست.

    ۴- علاقه خود را به فرزندتان ابراز کنید.

    هنگامی که با شیوه کلامی به نوجوان ابراز علاقه و محبت می کنید او می فهمد که چقدر شما دوستش دارید. به او امیدواری دهید که هر تلاشی که در زندگی می کنید برای خوشبختی و موفقیت اوست.

    ۵- از او به درستی انتقاد کنید.

    در موقع انتقاد از نوجوان ، به شخصیت او توهین نکنید بلکه به رفتار نادرستش اشاره کنید. مثلاً اگر اتاق را به هم ریخته به جای اینکه به او بگویید: تو خیلی شلخته ای، به او بگویید: به نظر تو اگر این اتاق مرتب باشد قشنگ تر نیست.

    ۶- رازدار او باشید.

    همیشه رازدار فرزندتان باشید. رازداری و جلب اعتماد یکی از مهم ترین اصول نزدیک شدن و دوستی والدین با نوجوان است. زیرا با این کار او شما را محرم اسرار خود می داند و هر گاه مسئله ای پیش بیاید به جای آنکه آن را با غریبه ها و دوستانش در میان بگذارد به شما می گوید. ولی این نکته مهم را فراموش نکنید اگر فرزندتان موضوعی را صادقانه با شما در میان گذاشت هیچ گاه از این موضوع به عنوان چماقی بر سر او استفاده نکنید و دائماً او را سرزنش نکنید.

    ۷- خاطرات برای او تعریف کنید.

    از خاطرات دوران کودکی خود و شیطنت هایی که داشتید برای فرزند خود تعریف کنید زیرا با این کار فاصله میان شما و نوجوان کم می شود و او شما را به خود نزدیک تر از قبل می بیند.

    ۸- دادن هدیه به نوجوان

    گاهی مواقع به خاطر پیشرفت در درس یا هر بهانه دیگری برای فرزند خود هدیه ای بخرید البته مواظب باشید او را متوقع نسازید تا برای هر کار کوچکی از شما انتظار پاداش و جایزه داشته باشد.

    من به والدین عزیز توصیه می‌ کنم با فرزندان خود دوست باشید و اگر در جریان مشکلات فرزند خود قرار می ‌گیرید، و فرزند نوجوان شما موضوعی را با شما در میان می گذارد از آن سوء استفاده نکنید و کاری نکنید که او از گفته اش پشیمان شود و رفتار تندی را از خود نشان ندهید و با آرامش و تجربه‌ ای که در اختیار دارید در جهت کمک به فرزندتان اقدام کنید.

    احساس امنیت، آرامش، حس توجه، رفع کمبود محبت، افزایش تعامل و تحکیم پیوند اعضای خانواده از تاثیرات مثبت دوستی بین والدین و فرزندان است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا