خطاهای فرزند پروری کدام اند؟

خطاهای فرزند پروری
  • خطاهای فرزند پروری

    فرزند پروری یکی از مهمترین مسائلی است که برای هر والدین وجود دارد. اما در حین پرورش فرزند، ممکن است خطاهایی اتفاق بیفتد که می‌تواند برای فرزندان به طور جدی مخاطره‌آمیز باشد. در این مقاله به بررسی برخی از خطاهای رایج در فرزند پروری پرداخته شده است.

    ۱. نادیده گرفتن نیازهای احساسی فرزند: یکی از خطاهای رایج در فرزند پروری، نادیده گرفتن نیازهای احساسی فرزند است. وقتی که والدین به نیازهای احساسی فرزندان خود توجه نمی‌کنند، فرزندان ممکن است احساس تنهایی و ناامنی کنند و این می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روانی در آنها شود.

    ۲. اعمال تحمیلات زیاد برای فرزند: برخی والدین ممکن است برای فرزندان خود تحمیلات زیادی بگذارند که باعث ایجاد فشار برای آنها شود. این تحمیلات می‌تواند شامل درس خواندن، کلاس رفتن، ورزش کردن و غیره باشد. این خطا ممکن است باعث ایجاد اضطراب، استرس و خستگی در فرزندان شود.

    ۳. نادیده گرفتن عواقب رفتارهای خود: برخی والدین ممکن است به نادیده گرفتن عواقب رفتارهای خود بپردازند. این رفتار ممکن است شامل استفاده از الفاظ ناشایست، توهین به فرزند، نادیده گرفتن نیازهای احساسی آنها و غیره باشد. این خطا می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روانی در فرزندان شود و احتمالاً باعث شود که آنها نسبت به والدینشان احترام کافی نداشته باشند.

    ۴. عدم توجه به نیازهای فرزند: برخی والدین ممکن است به نیازهای فرزندان خود توجه نکنند. این نیازها می‌تواند شامل نیازهای فیزیکی، احساسی و تحصیلی باشد. این خطا ممکن است باعث ایجاد تنش و نارضایتی در فرزندان شود.

    ۵. ایجاد فشار برای انجام کارها به طور زودرس: برخی والدین ممکن است فرزندان خود را به انجام کارهایی که برای سن آنها مناسب نیستند تشویق کنند. این فشار ممکن است باعث ایجاد ناامنی و عدم اعتماد به نفس در فرزندان شود.

    ۶. نادیده گرفتن مسئولیت‌های پدری و مادری: برخی والدین ممکن است به نادیده گرفتن مسئولیت‌های پدری و مادری خود بپردازند. این مسئولیت‌ها می‌تواند شامل تامین نیازهای فیزیکی و احساسی فرزند، پرورش او، توجه به نیازهای تحصیلی و غیره باشد. این خطا ممکن است باعث ایجاد نارضایتی و تنش در خانواده شود.

    در نهایت، برای پرورش فرزندان باید از خطاهای فرزند پروری پرهیز کرد. برای این منظور، والدین باید به نیازهای احساسی و فیزیکی فرزندان خود توجه کنند و به آنها زمان، توجه و عشق بیشتری اختصاص دهند. همچنین، والدین باید مسئولیت‌های پدری و مادری خود را به طور جدی بپذیرند و به نیازهای تحصیلی، فرهنگی و اجتماعی فرزندانشان توجه کنند.

    یکی از اصول اساسی فرزند پروری که باید به آن توجه کرد، برقراری دائمی رابطه مثبت با کودک و نوجوان است. از جمله مواردی که در جهت برقراری یک رابطه مثبت به والدین کمک می کند احترام گذاشتن، تشویق و تایید رفتار مثبت ، چگونگی راهبرد مدیریت رفتار نامطلوب است. همچنین باید از وقوع خطاهایی در تربیت پیشگیری کرد که تحت عنوان “خطاهای فرزند پروری” در این مقاله به آن اشاره می کنیم:

    ۱: خطاهای فرزند پروری – تو بدی:
    وقتی که به کودکمان بابت کار کوچکی که انجام داده میگوییم “تو بدی” دقت داشته باشید این خود بچه نیست که بده بلکه این کاری که انجام داده بده و وقتی به او میگوییم تو بدی، اعتماد به نفس او را پایین آورده ایم. آیا تا به حال سرزنش شده اید؟ بهتر است به کودکی خود برگردید و یا به صورت کودک دیگری که در حال سرزنش شدن است، دقت کنید و ببینید چه تغییری در او ایجاد میشود . مثلا بجای اینکه بگوییم “یکبار شد تو به موقع تکالیفت را انجام بدهی؟” بهتر است بگوییم “نظرت چیه الان بروی و به تکالیفت برسی؟”

    ۲: خطاهای فرزند پروری – خطای تو مهم نیستی:
    بچه مهم تر است یا …؟
    در زمان ناهار:
    بچه: ناهار چی داریم؟
    مادر: قرمه سبزی
    بچه: من دوست ندارم
    مادر: من زحمت کشیدم.چرا؟
    بچه: دوست ندارم.
    مادر: ولی پدرت دوست داره
    ….
    اینجا یک خطا صورت گرفت زیرا به کودک گفتیم تو مهم نیستی ..
    “بچه: من دوست ندارم. مادر: من خیلی زحمت کشیدم خیلی از دست تو ناراحت شدم” اینجا دومین خطا یعنی علاقه تو اهمیت نداره بلکه زحمت من مهمه! بهتر است بجای این جملات به او بگوییم حالا بیا غذا رو بخور شاید خوشت اومد، قول میدهم فردا غذایی که شما دوست داری درست کنم.

    ۳: خطاهای فرزند پروری -خطای انتظار:

    وقتی مرتکب این خطا میشویم که از فرزندمان انتظار هر کاری را داشته باشیم ولی نه از خودمان. به این صورت که از بچه توقع داریم متوجه بشه ما چه انتظاراتی از او داریم ولی از خودمان انتظار نداریم که واضح و روشن انتظاراتمان را برای او شرح دهیم. یا اینکه از او انتظار داشت باشیم با ما همکاری نماید ولی از خودمان انتظار نداریم که با او همدردی کنیم تا او همکاری کردن را یاد بگیرد.

    ۴: خطاهای فرزندپروری – خطای نادیده گرفتن:

    زمانی رخ می دهد که علایق کودکمان را نادیده میگیریم. مثلا زمانی که او در حال تماشای تلوزیون است و ما او را برای ناهار صدا میزنیم… او مرتب تکرار مینماید که گرسنه نیست و ما با جملات دیگر دوستت ندارم تو منو ناراحت کردی و یا به پدرش میگویید پاسخ می دهید. در این صورت شما برنامه مورد علاقه او را نادیده گرفتید و اهمیت ندادید. به عبارتی در اینجا زحمت شما در تهیه غذا، ساعت غذا خوردن و یا حتی ناراحتی شما بیشتر از علاقه کودک مهم بوده.. پس بهتر است انجام شدن درخواست خود را (چنانچه در زمان دیگری نیز قابل انجام است) به علایقه کودک تحمیل نکنید. بدین ترتیب فرزندمان بعد از اتمام کارتون مورد علاقه اش میپرسد ناهار چی داریم و شما میگویید فسنجان و او با اشتیاق زیاد میدود سر میز.

    ۵: خطاهای فرزندپروری – خطای سوء استفاده از قدرت:

    هنگام ناهار است و مادر به کودک میگوید پاشو زمان ناهار است کودک می گوید من گرسنه نیستم. مادر تلوزیون را خاموش کرده و میگوید پاشو دستانت را بشور و بیا سر میز. کودک گریه کنان به کنار میز آمده و با بی میلی شروع به غدا خوردن مینماید اینجا خطای سوء استفاده از قدرت اتفاق افتاده شما بخاطر داشتن قدرت بیشتر به کودک زور گفتید زور گویی به بچه ها آنها را نه تنها تربیت نمیکنه بلکه باعث میشه آنها بیشتر در مقابل شما بایستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا