تاثیر حیوانات خانگی بر تربیت کودکان

تاثیر حیوانات خانگی بر تربیت کودکان
  • تاثیر حیوانات خانگی بر تربیت کودکان

    حیوانات خانگی می‌توانند تاثیر بسزایی بر رشد و تربیت کودکان داشته باشند. این حیوانات، مانند سگ، گربه، ماهی و حتی خزنده‌ها، می‌توانند به کودکان احساس مسئولیت پذیری و عشق و محبت را آموزش دهند.

    یکی از تاثیرات مثبت حیوانات خانگی، تقویت احساس مسئولیت پذیری در کودکان است. با داشتن یک حیوان خانگی، کودکان مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند که باید به آن حیوان نگهداری و مراقبت کنند. این احساس مسئولیت پذیری می‌تواند در زمینه‌های دیگر زندگی کودکان نیز مفید باشد.

    از دیگر تاثیرات مثبت حیوانات خانگی می‌توان به آموزش عشق و محبت اشاره کرد. حیوانات خانگی به دلیل بی‌شرط بودن عشق و محبتشان، می‌توانند به کودکان یاد دهند که چگونه به دیگران احترام بگذارند و چگونه با دیگران برخورد کنند.

    از دیگر تاثیرات مثبت حیوانات خانگی می‌توان به تقویت قدرت تمرکز کودکان اشاره کرد. با نگهداری از حیوان خانگی، کودکان باید به دقت به نیازهای حیوان خانگی خود توجه کنند و این می‌تواند به تقویت قدرت تمرکز آن‌ها کمک کند.

    با این وجود، باید توجه داشت که نگهداری از حیوانات خانگی نیازمند مسئولیت پذیری و تعهد کامل است. بنابراین، پیش از خرید حیوان خانگی باید به دقت این مسئله را بررسی کرد و آمادگی لازم برای نگهداری از آن را داشت.

    در نهایت، می‌توان گفت که حیوانات خانگی می‌توانند به کودکان در یادگیری احساس مسئولیت پذیری، عشق و محبت و تقویت قدرت تمرکز کمک کنند. با این حال، نگهداری از حیوان خانگی نیازمند تعهد و مسئولیت پذیری کامل است.

    کودکان زیر سن سه سال هر چیزی که بتواند حرکت کند را موجود زنده می پندارند و کم کم این مساله را درک می کنند که برخی چیزها جاندار نیستند

    به همین دلیل تا به این درک نرسد که ماشین کنترلیش موجود زنده نیست فرقی بین آن و بچه گربه قایل نمی شود. کودکان با درک تفاوت میان این دو شروع به ترسیدن از بچه گربه می کنند. این ترس یک نشانه خوب است و نشان می دهد که حال کودک می تواند اشیا بی جان را از جاندار تشخیص دهد که این امر به رشد و تکامل کودک کمک بسیاری می کند. حیوانات خانگی در این مسیر می توانند به کودک کمک نمایند.

    نقش وجود حیوانات خانگی بر کودکان:

    یکی از ویژگی های انسان و به خصوص کودکان داشتن یک علاقه ذاتی به حیوانات است. روان شناسان عقیده دارند که بچه ها در سنین ۳-۴ سالگی به بازی های مربوط به حیوانات علاقه مند می شوند مخصوصا بازی هایی که در آن حیواناتی نظیر جوجه، مورچه، پرندگان و گربه ها تاثیر داشته باشند. فایده ی این گونه بازی ها این است که علاوه بر کمک به رشد کودک باعث می شود کودک از همان ابتدا مراقبت و نگهداری از دیگران را هم بیاموزد که باعث ایجاد یه حس رضایتمندی و مفید بودن در کودک می شود و پدر و مادر خود را بهتر درک می کند به این  صورت که کودک می آموزد همچون والدین، باید مایحتاج حیوان خود را تهیه نماید که این یک تمرین برای زندگی آینده است. مشاهده ها نشان می دهد که کودکانی که دارای حیوانات خانگی هستند از حس مسولیت پذیری بیشتری برخوردارند و اگر تک فرزند هم باشند دارای یک هم بازی و همدم  نیز هستند. کودکانی که دارای حیوانات خانگی هستند نسبت به دیگر هم سنان خود دارای دید متفاوتی هستند و در برقراری روابط اجتماعی با دیگران بهتر عمل می کنند. این گونه کودکان معمولا احساس اطرافیان را بهتر درک می کنند و در ارتباط با دیگر افراد جامعه حساس تر  عمل می کنند و از درک بهتری برخوردار هستند با این توضیح که احساس تنهایی کمتری نسبت به دیگر کودکان طیف سنی خود دارند.

    حیوانات خانگی برای چه کودکانی مناسب نیست؟

    گذشته از مسایل روحی و تربیتی، حیوان خانگی ممکن است کودک شما را دچار بیماری های جسمی نماید. به عنوان مثال حیواناتی نظیر سگ و گربه که ذاتا آلرژی زا هستند موجب تشدید بیماری در کودکان می شوند به همین دلیل یکی از مسایل مهم در این زمینه انتخاب حیوان مناسب است. خانواده ها باید قبل از انتخاب یک حیوان خانگی اطلاعات جامعی را در مورد هریک از حیوانات بدست اورند تا در صورت داشتن هر یک از این بیماری ها صدمه ای به کودک وارد نشود.

    مسایل فرهنگی: 

    در خانواده های ایرانی به دلیل مسایل تعصبی و اعتقادی خرید و نگهداری از حیوانات معمولا به تنشی میان کودکان و خانواده ها تبدیل می شود. کودکان معمولا در برخورد با این موضوع حالت پرخاشگرانه و لجبازی می گیرند و سعی می کنند با این کار به خواسته خود برسند و این میان انچه این مساله را تشدید می کند مقاومت والدین و سخت گیری آنها در برخورد با این موضوع است که باعث می شود موضوعی به این سادگی باعث ایجاد یک جنجال در خانواده شود. والدین باید سعی کنند با صبر و حوصله فرزندان خود را قانع نمایند و به انها گوشزد کنند که نگهداری و پذیرش یک موجود زنده چقدر سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

    دلایل اصرار کودکان برای داشتن حیوان:

    یکی از دلایل عمده اصرار کودکان به داشتن حیوان خانگی علاقه ای است که آنها به حیوانات دارند و از این که مسئولیت یک موجود زنده به آنها سپرده شود احساس رضایت می کنند.

    یکی دیگر از دلایل اصرار کودکان به داشتن حیوان خانگی احساس تنهایی آن ها در خانه می باشد که این تنهایی به دلیل این که والدین ساعات بیشتری در بیرون از خانه به سر می برند بیشتر نیز شده است.

    بعضی از کودکان به دلیل تقلید و حسادت به دوستان خود اصرار به داشتن حیوان می کنند و معمولا این علاقه سطحی است و بعد از مدتی نیز پشیمان می شوند.

    مسایل بهداشتی در نگهداری از حیوانات:

    یکی از مهمترین دلایلی که والدین با آوردن حیوان به خانه مخالفت می کنند مسایل بهداشتی پیرامون آن است. والدین ترس این را دارند که کودکانشان در معرض بیماری های مختلف قرار بگیرند.

    • کودکان باید یاد بگیرند که پس از هر تماس با حیوان باید دست های خود را بشویند و اگر حیوان را در آغوش گرفتند باید لباس خود را عوض کنند.
    • برای مدفوع حیوانات باید یک محل جداگانه در نظر گرفته شود که از انتقال بیماری جلوگیری شود.
    • سعی کنید فرزندان خود را با حیوانات تنها نگذارید و یا به آنها بیاموزید که پس از بازی به درستی نظافت را انجام دهند.
    • در خانه هایی که کودکان سن پایین وجود دارد باید بسیار مراقب بود زیرا کودکان علاقه دارند هر چیزی را به دهان می برند.
    • باید سعی شود که محل زندگی افراد خانواده با حیوانات متفاوت باشد.
    • چون کودکان در سنین پایین نحوه ی صحیح برخورد با حیوان را نمی دانند ممکن است به حیوان آسیب وارد نمایند و حیوان به دفاع از خود بپردازد.

    زمان مناسب برای تهیه حیوان برای کودک:

    تحقیقات نشان می دهد که که کودکان کمتر از ۱۲ سال از لحاظ جسمی و روانی آمادگی نگهداری از حیوانات را ندارند. هنگامی که که کودکان به این سن می رسند، داشتن حیوان خانگی می تواند یک فرصت باشد تا مسئولیت پذیری را یاد بگیرند. والدین باید سعی کنند امور مربوط به حیوانات را در برنامه روزانه کودکان قرار دهند. اگر کودک انجام این امور را فراموش کرد سعی کنید با تنبیهات درست و به جا کودک را به سمت مسئولیت پذیری سوق دهید.

    نتیجه:

    اگر بتوان با کمک و نظر یک دامپزشک حیوان را مطابق با شرایط بهداشتی خود و جامعه نگهداری کرد استفاده از آن در خانه برای کودک می تواند مفید باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا