آسیب ها و فواید بازی های کامپیوتری بر کودک 

آسیب ها و فواید بازی های کامپیوتری
  • آسیب ها و فواید بازی های کامپیوتری بر کودک

    بازی های کامپیوتری امروزه یکی از پرطرفدارترین فعالیت ها در بین کودکان و نوجوانان است. با این حال، برخی از والدین و متخصصین با توجه به آسیب های محتملی که بازی های کامپیوتری بر کودکان دارند، نگران هستند. در این مقاله، به بررسی فواید و آسیب های بازی های کامپیوتری بر کودکان پرداخته شده است.

    فواید بازی های کامپیوتری بر کودکان:
    ۱. تقویت مهارت های کامپیوتری: بازی های کامپیوتری می توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت های کامپیوتری را بهبود بخشند و با انواع نرم افزارهای کامپیوتری آشنا شوند.
    ۲. تقویت تفکر استراتژیک: برخی از بازی های کامپیوتری، از جمله بازی های استراتژیک، نیازمند تفکر استراتژیک هستند که می تواند به کودکان کمک کند تا مهارت های تصمیم گیری و مدیریت را بهبود بخشند.
    ۳. بهبود تمرکز: بازی های کامپیوتری می توانند به کودکان کمک کنند تا تمرکز خود را بهبود بخشند و به طور کلی به نحوی که می توانند توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کنند.
    ۴. تقویت هماهنگی چشم و دست: بازی های کامپیوتری، هماهنگی چشم و دست را بهبود می بخشند و می تواند به کودکان کمک کند تا مهارت های مربوط به کار با موس و صفحه کلید را بهبود بخشند.

    آسیب های بازی های کامپیوتری بر کودکان:
    ۱. کاهش فعالیت بدنی: بازی های کامپیوتری ممکن است باعث شود کودکان کمتر به فعالیت بدنی بپردازند و این موضوع می تواند منجر به اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی شود.
    ۲. افزایش خشونت: برخی از بازی های کامپیوتری می توانند باعث افزایش خشونت در کودکان شوند و می تواند به دور از این که به آنها آموزش داده شود که چگونه با مشکلات خود روبرو شوند.
    ۳. بی اعتمادی به دیگران: برخی از بازی های کامپیوتری می توانند باعث بی اعتمادی به دیگران شوند و می تواند به دور از این که به کودکان آموزش داده شود که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند.
    ۴. هدر رفتن زمان: بازی های کامپیوتری ممکن است باعث شود که کودکان بیش از حد وقت خود را صرف بازی کنند و از آنجا که این بازی ها به صورت دائمی در دسترس هستند، ممکن است کودکان به دنبال تفریح دیگری نباشند.

    در نهایت، با توجه به فواید و آسیب های بازی های کامپیوتری بر کودکان، بهتر است که والدین از کودکان خود برای بازی کردن با کامپیوتر محدودیت قرار دهند و به جای آن، آنها را به فعالیت های دیگری مانند فعالیت های بدنی، مطالعه، و هنر تشویق کنند.

    به عقیده متخصصین کودکان زیر ۳ سال بهتر است با اسباب بازی های قابل لمس سرگرم شوند و اسباب بازی های انتزاعی مثل بازی های کامپیوتری برای این سنین مناسب نیست.

    اگر کودک شما به این بازی ها عادت کرده و ساعت ها مشغول بازی است، باید قوانینی برای او در نظر بگیرید. در ادامه چند پیشنهاد برای به کنترل در آوردن مدت بازی مطرح می کنیم.

    ۱- برای کودک خود مدت زمان محدودی برای بازی تعیین نمایید. هنگامی که بازی را به موقع تمام کرد به او پاداش دهید و تشویقش کنید ولی اگر اهمیتی به زمان نداد برای مدت محدودی بازی را متوقف نمایید.
    ۲- سرگرمی هایی برای کودک خود در نطر بگیرید که بعد از بازی های کامپیوتری بتواند خودش را با آن ها سرگرم نماید.
    ۳- از او بخواهید قبل از بازی کامپیوتری همه کارهایش را از جمله جمع و جور کردن اناق انجام دهد.
    ۴- کامپیوتر را در جایی از اتاق قرار دهید که نتواند دور از چشم شما بازی نماید.

    آسیب های بازی های رایانه ای:

    ۱. آسیب رساندن به جسم:

    – چون چشمان کودک مدام به صفحه نمایش تلویزیون خیره شده است بسیار تحت فشار نور زیاد قرار گرفته و دچار عوارض جبران ناپذیری خواهد شد.
    – به این دلیل که کودکان در بازی های رایانه ای غرق می شوند کنترل زمان را از دست می دهند و مدت زمانی را که چشم و ذهن آنها درگیر بازی می شود را درک نمی کنند و به خود فشار زیادی را وارد می کنند.
    – به دلیل قرار گرفتن ستون فقرات و استخوان بندی کودک در یک وضعیت ثابت بدن کودک دچار مشکل شده و امکان ابتلا به ارتروز وجود دارد، همچنین مواردی نظیر سفت شدن گردن،کتف ها و مچ دست به دلیل استفاده ی طولانی با رایانه گزارش شده است.
    – به دلیل تششعات صفحه مانیتور پوست کودک مدام در معرض این پرتوها قرار می گیرد و ممکن است آسیب هایی را به پوست کودک وارد کند.
    – از دیگر عوارض مشاهده شده این است که کودکانی که دارای صرع هستند در هنگام بازی دچار حالت تهوع و سر گیجه می شوند.

    ۲. اسیب های روحی:

     افزایش حس خشونت:
    یکی از مشخصه های اصلی بازی های کامپیوتری خشونت بیش حد انهاست و این که کودک برای رسیدن به مرحله بعد باید افراد زیادی را از بین ببرد که این امر باعث تقویت حس خشونت در کودکان می شود و یاد می گیرد که برای رسیدن به خواسته هایش باید به زور متوسل شود.

     گوشه گیر شدن:
    یکی از ویژگی کودکانی که بازی های رایانه ای انجام می دهند گوشه گیر بودن و درون گرا شدن آنهاست که این امر موجب می شود کودکان نتوانند با دیگران روابط اجتماعی درست بر قرار نمایند. گوشه گیری خود زمینه ساز هنجارهای دیگر در کودکان خواهد شد. گزارش شده است که کودکان به بازی های رایانه ای وابسته می شوند و به هر ترفندی می خواهند ان را انجام دهند. آن ها آن چنان از دنیای پیرامون خود بی خبر هستند که رفت و آمد مهمان در خانه را هم متوجه نمی شوند.

     تنبلی ذهن:
    کودکان در این نوع بازی ها با ساخته ی دست دیگران رو به رو هستند و خود کمتر دخل و تصرفی در آن دارند به همین دلیل اعتماد به نفس آنها گرفته می شود. به عقیده مشاوران علمی بر خلاف این که خانواده ها اعتقاد دارند کودکان در این نوع بازی ها مداخله فکری دارند این یک مداخله فکری نیست بلکه فریب سلول های مغزی است و تنها چند انگشت دست در این نوع بازی ها حرکت می کنند. اگر همه چیز همین گونه پیش برود ما در آینده کودکانی خواهیم داشت که گوشه گیر و غیر متحرک و بدون هیچ گونه خلاقیتی خواهند بود.

     افت تحصیلی:
    جاذبه و هیجان بسیار زیاد موجود در این بازی ها باعث شده است که کودک بیشتر وقت خود را به جای انجام تکالیف مدرسه و درس خواندن صرف انجام بازی های کامپیوتری کند که این امر باعث کاهش نمرات او در درس هایش می گردد. از طرفی دیده شده است که در حالت وخیم تر کودک تا پاسی از شب به انجام بازی می پردازد که باعث خواب الودگی در مدرسه می شود.

    در کنار تمام آسیب هایی که بازی های کامپیوتری به جسم و روح کودکان وارد می کنند، فوایدی هم دارند:

    فواید بازی های کامپیوتری:
    – به دلیل جذابیت بالا در نمایش مطالب باعث جلب توجه کودک شده و امر یادگیری را آسان تر خواهد کرد.
    – در آن امکان تکرار وجود دارد پس می توان یک موضوع را چندین بار مورد بررسی قرار داد.
    – به دلیل وجود برنامه های متنوع در در رایانه این امکان وجود دارد که خود کودکان برنامه ها و تصاویری را ایجاد کنند و به مطالب مرتبط علاقه مند شود.
    – این امکان نیز وجود دارد که کودکان با استفاده از برنامه های آموزشی بتوانند مهارت های زندگی را تمرین نمایند.
    – برنامه های آموزشی که با استفاده از رایانه ارائه می شود باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود.
    – تجربیات پزشکان ثابت کرده است که بازی های رایانه ای به نوجوانان اموزش می دهد که سلامت خود را بدون نیاز به داروهای مسکن بازیابند.
    – بازی های رایانه ای چون باعث هماهنگی میان چشم و دست می شود باعث رشد و تکامل مغز و عضله در کودکان می شود.

    نتیجه گیری :
    توصیه می شود اگر کودک قرار است بازی رایانه ای انجام دهد از بازی هایی استفاده شود که در کودک معماهایی را حل کند. بازی هایی که به صورت دسته جمعی انجام می شود آسیب کمتری دارد. از استراحت کردن بین بازی نیز نباید غافل شد شرکت های بزرگ بازی ساز نیز همیشه توصیه به این امر کرده اند. روزهای خاصی را برای انجام بازی در نظر بگیرید مثلا روزهای تعطیل.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا