بررسی علل ناسازگاری دانش آموزان

بررسی علل ناسازگاری دانش آموزان
  • بررسی علل ناسازگاری دانش آموزان

    ناسازگاری دانش آموزان یکی از مهمترین مسائلی است که مدارس و مراکز آموزشی با آن مواجه هستند. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکلات روانی، عدم تطبیق با محیط تحصیلی و حتی اختلافات خانوادگی بوجود آید. در این مقاله، به بررسی علل ناسازگاری دانش آموزان پرداخته و راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه می‌دهیم.

    علل ناسازگاری دانش آموزان:

    ۱- مشکلات روانی و رفتاری: افرادی که با مشکلات روانی و رفتاری مواجه هستند، ممکن است دچار ناسازگاری در محیط تحصیلی شوند. این مشکلات ممکن است شامل اضطراب، افسردگی، نارسایی توجه و اختلالات هیجانی باشد.

    ۲- عدم تطبیق با محیط تحصیلی: برخی دانش آموزان به دلیل عدم تطبیق با محیط تحصیلی ممکن است ناسازگاری پیدا کنند. این مشکل ممکن است به دلیل فاصله بین خانه و مدرسه، ساعت‌های طولانی صندلی نشستن در کلاس درس و یا روش آموزشی مدرسه باشد.

    ۳- اختلافات خانوادگی: برخی دانش آموزان به دلیل اختلافات خانوادگی ممکن است ناسازگاری داشته باشند. این مشکل ممکن است به دلیل جراحات روحی، اختلافات بین والدین و یا مشکلات مالی باشد.

    راهکارهایی برای حل مشکل ناسازگاری دانش آموزان:

    ۱- کمک به دانش آموزان با مشکلات روانی و رفتاری: مدارس باید برای کمک به دانش آموزان با مشکلات روانی و رفتاری اقدام کنند. این اقدامات می‌تواند شامل مشاوره، برنامه‌ریزی درسی و رفتاری و یا تجویز دارو باشد.

    ۲- بهبود محیط تحصیلی: مدارس باید سعی کنند محیط تحصیلی را برای دانش آموزان مناسب‌تر کنند. برای مثال، ارائه فضای آموزشی مناسب، صندلی‌هایی که راحتی بیشتری برای دانش آموزان دارند و یا استفاده از روش‌های آموزشی جذاب و متنوع.

    ۳- کمک به دانش آموزان با اختلافات خانوادگی: مدارس باید برای کمک به دانش آموزان با اختلافات خانوادگی اقدام کنند. این اقدامات می‌تواند شامل مشاوره خانواده، ارائه برنامه‌های کمکی و یا ایجاد فضای صلح‌آمیز در مدرسه باشد.

    نتیجه‌گیری:

    ناسازگاری دانش آموزان یک مشکل جدی است که مدارس و مراکز آموزشی با آن مواجه هستند. علل این مشکل می‌تواند مشکلات روانی و رفتاری، عدم تطبیق با محیط تحصیلی و یا اختلافات خانوادگی باشد. برای حل این مشکل، مدارس باید اقداماتی را انجام دهند که شامل کمک به دانش آموزان با مشکلات روانی و رفتاری، بهبود محیط تحصیلی و یا کمک به دانش آموزان با اختلافات خانوادگی باشد. با انجام این اقدامات، می‌توان ناسازگاری دانش آموزان را کاهش داد و محیط آموزشی را برای دانش آموزان بهتر کرد.

    در مواردی مشاهده شده است که دانش آموزان دچار ناراحتی شده و سر ناسازگاری می گذارند.

    از علائم ناسازگاری می توان به غیر اجتماعی بودن، ترس ، سوء ظن ، پافشاری در رفتار بد، واکنش های خیلی قوی، عدم تماس و قبول واقعیت، افسردگی و … اشاره نمود. با شناسایی این افراد می توان به آن ها کمک کرد. گاهی ناسازگاری به علت عدم ارضای نیاز دانش آموز می باشد. نیاز های جسمانی، هویت،امنیت، استقلال و … از جمله این نیاز ها می باشد که به آن ها می پردازیم.

    نیازهای جسمانی: برای یادگیری لازم است در ابتدا دانش آموز از نظر جسمی تامین باشد. در محیط های نامساعد و پر سر و صدا نمی توان از آن ها انتظار داشت که مطالب را به خوبی یاد بگیرند. در چنین شرایطی دانش آموزان از خود بد رفتاری نشان می دهند.

    هویت: دانش آموزان را با تمام نقطه ضعف هایی که دارند بپذیرید به این ترتیب آن ها احساس شخصیت و ارزش می کنند. در صورتی که این نیاز دانش آموزان تامین نشود با بدرفتاری و ناراحتی سعی در کسب شخصیت می نمایند.

    امنیت: شرایطی را فراهم نمایید که دانش آموزان احساس امنیت نمایند در غیر این صورت دچار ناراحتی می شوند و برای دیگران نیز ایجاد ناراحتی می نمایند.

    استقلال: گاهی اوقات به دانش آموز اجازه دهید خودش تصمیم گیری نماید و کارهایی را در حد توانش به او واگذار نمایید که احساس استقلال نماید.

    محبت: به دانش آموزان محبت کنید چرا که اگر از محبت لازم محروم باشند ناراحت می شوند و برای دیگران نیز ناراحتی ایجاد می کنند.

    تجارب متنوع:  فعالیت های فوق برنامه، ورزش های گوناگون و … را در برنامه مدارس بگنجانید تا نیاز به تنوع در دانش آموزان ارضا گردد.

    برنامه آموزشی و تربیتی جهت دانش آموزان ناسازگار

    برای ایجاد تغییر در دانش آموزان ناسازگار می توان اقدامات زیر را انجام داد:

    معاینه پزشکی: همانطور که گفته شد بعضی از ناسازگاری ها ریشه جسمانی دارد. با یک معاینه پزشکی می توان چنین مواردی را مرتفع نمود.

    تماس با والدین و نزدیکان: ممکن است بعضی از ناسازگاری ها از خانه و خانواده دانش آموز نشات گرفته باشد پس لازم است افراد مسئول با والدین دانش آموز تماس حاصل نمایند و محیط خانواده را دقیقاً مطالعه کنند تا چنانچه موجبات ناسازگاری از منزل سرچشمه گرفته باشد، یافته و در رفع آنها اقدام نمایند.

    کلاس های تقویتی : می توان با برگزاری کلاس های تقویتی به افرادی که در بعضی دروس دچار مشکل هستند کمک نمود تا از ناراحتی ها و ناسازگاری های ناشی از آن جلوگیری گردد.

    به طور کلی می توان گفت بر رفع ناسازگاری ها ابتدا باید علل آن ها را شناسایی نمود. ملامت و تنبیه روش درستی برای برخورد با افراد ناسازگار نیست. در بعضی موارد برای کمک به دانش آموز باید از مشاوران مجرب کمک گرفته شود.

    چگونه با رفتارهای ناسازگارانه دانش‌آموزان برخورد کنیم؟

    – نباید نسبت به دانش آموز افکار غلط و انحرافی داشته باشیم. مثلا ” چون می خواهد من را اذیت کند این کار را می کند”. وقتی شما چنین افکاری را در ذهن خود داشته باشید کم کم نسبت به دانش آموز احساس بد پیدا نموده و بر رفتارتان با او اثر خواهد گذاشت.

    – از کلی گویی پرهیز کنید. مثلا اگر از دانش آموز می خواهید که منظم باشد واضح و شفاف انتظار خود را از او بیان نمایید.

    – با مشارکت دانش آموزان فهرستی از مهم ترین قوانینی که در کلاس باید رعایت شود تنظیم کنید و در صورت رعایت نشدن قوانین یک سری محرومیت برای دانش آموزان در نظر بگیرید و با قاطعیت آنها را اجرا نمایید.

    – برای شنیدن مسائل دانش آموزان وقت بگذارید و عواملی که مشکل ساز هستند را یافته و برای رفع آن ها اقدام نمایید.

    – از محرومیت های کوتاه مدت به جای تنبیه بدنی استفاده نمایید.

    – به نیاز های دانش آموزان بیشتر توجه نمایید و از تحقیر و سرزنش کردن آن ها جدا خودداری نمایید.

    – با آموزش علائم هشدار دهنده خشم، در کنترل خشم به دانش آموزان کمک نمایید.

    طرز برخورد با دانش‌آموزان ناسازگار

    به دلیل وجود تفاوت های فردی دانش آموزان شیوه تربیتی یکسانی برای آن ها وجود ندارد. ولی می توان با تکیه بر نقاط مشترکشان و بهره گیری از شیوه های تربیتی و برخورد صحیح با ناسازگاری دانش آموزان که از سوی متخصصین مجرب ارائه شده است شرایط پرورش آرام و لذت بخش آنان را بیش از پیش مهیا نمود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا