بد غذایی کودک یکی از چالشهای مهم والدین

بد غذایی کودک
  • بد غذایی کودک

    بد غذایی کودک به معنای تغذیه نامناسب یا ناکافی کودک است که می‌تواند برای سلامت و رشد و تکامل کودک بسیار مضر باشد. این مسئله می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله بی‌توجهی به تغذیه صحیح، فقر، نادرستی در انتخاب رژیم غذایی، نداشتن دسترسی به غذاهای سالم و تغذیه بدون تعادل ناشی شود. بد غذایی کودک می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی، رشد نامناسب، ضعف عضلانی، آسیب به سیستم ایمنی و بیماری‌های مختلف شود. از این رو، توجه به تغذیه صحیح و متنوع کودکان بسیار حائز اهمیت است و باید از سنین بسیار کوچک شروع شود تا آنها را برای یک زندگی سالم و پرشور آماده کنیم.

    بد غذایی کودک

    بد غذایی کودک یکی از مهم ترین دغدغه های هر پدر و مادری می باشد. بی اشتهایی و بدغذایی کودکان برای همه والدین نگران کننده و استرس زا است زیرا همه ما بر این باور هستیم که هر انسانی که مشکلات تغذیه ای داشته باشد در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر است. علاوه بر این بدغذایی بعضی کودکان از جنس بهانه گیری است؛ یعنی پایان ناپذیر است و فهرست غذاهایی که نمی خورند به تدریج زیاد می شود. این بهانه گیری حتی ممکن است به بشقاب غذا و رنگ لیوان هم سرایت کند.

    در واقع کودکان بهانه گیر سعی دارند از غذا به عنوان ابزاری برای تسلط بر والدین خود استفاده کنند. در مقابل والدین تمام سعی خود را بکار می‌گیرند تا کودکانشان با بهترین مواد غذایی تغذیه شوند ولی زمانی که آنها از غذا خوردن امتناع می‌کنند خستگی ناشی از این تلاش ها بر تن والدین می‌ماند و به مرور فرسودگی اعصاب پدران و مادران را سبب می شود و والدین را مجبور می کند تا راه های جدیدی برای غذا دادن به کودکانشان بیابند و دلیل غذا نخوردن های آنها را پیدا کنند.

    بر اساس نظر متخصص های اطفال، تا زمانی که الگوی رشد کودکان مناسب است، باید در مورد عادت روزانه غذا خوردن آنها راحت بود ولی می‌توان در مورد نگرانیهای خود با پزشک یا روانشناس کودک صحبت کرد و از آنها مشورت گرفت. همانطور که نادیده گرفتن آنچه کودکان می‌خورند یا نمی‌خورند عاقلانه نیست، یک دنده بودن هم درست نمی‌باشد. زیرا به تدریج به جنگ و جدل بدل خواهد‌ شد. در ادامه علل بد غذایی کودک و راه حل هایی برای به حد اقل رساندن مشکلاتی که در بسیاری از خانه ها در هنگام صرف غذا پیش می‌آید، ارائه خواهد شد.

    علت بد غذایی کودکان چیست؟

    امتناع کودکان از غذا خوردن دلایل گوناگونی دارد که بخشی از آنها عبارت اند از:

    • با دیگران لجبازی می‌کنند یا در حال باج خواهی هستند.
    • وعدۀ قبلی غذایشان خیلی حجیم بوده است.
    • آنها در حال گذار از یک دوره ای هستند که کمتر رشد می‌کنند، بنابراین نیاز کمتری به خوردن دارند.
    • به دفعات اطرافیان از غذا به عنوان ابزاری برای تنبیه کودکان استفاده کرده اند.
    • در خانه آنها به ساعات غذا خوردن اهمیت داده نمی شود.
    • به تازگی یک دوره بیماری را پشت سر گذاشته اند.
    • هنگام صرف غذا آرامش لازم را ندارند.
    • سخت گیری بیش از حد اطرافیان در آداب تغذیه، غذا خوردن را در ذهن کودکان تبدیل به عملی ملال آور ساخته است.
    • در بین وعده های غذایی، چیزهای زیادی می‌خورند.
    • آنها مثلاً شب ها، خسته یا مضطرب هستند.
    • مشکلی از نظر جویدن، بلع و هضم غذا دارند.
    • از اطرافیان بد غذای خود تقلید می‌کنند.
    • از شکل و ظاهر غذاها یا نوع طبخ آنها خوششان نمی‌آید.
    • به یک نوع ماده غذایی حساسیت دارند.
    • مشکلی در رویدادهای روزمره خود چون مشاجره والدین یا چالش در روابط با همسالان پیدا کرده اند.
    • مادر به هر دلیلی همه گروه‌های غذایی را در دوره جنینی و شیرخواری فرزندان خود نخورده است و در نتیجه طعم و بوی این مواد از طریق خون و شیر به کودکان نرسیده است.
    • مادر هنگام تهیه غذاهای کمکی برای فرزندان خود در دو سال اول زندگی، از همه گروه‌های غذایی چون سبزیجات استفاده نکرده است.

    آیا علت دیگری نیز وجود دارد که کودکان میلی به خوردن غذا نداشته باشند؟ بعد از بررسی علتهای بالا، فکر می‌کنید کودکتان به چه دلیلی به غذا اشتها ندارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    در رابطه با بد غذایی فرزندان چه اقدامی باید کرد؟

    روانشناسان و کارشناسان تغذیه برای بد غذایی کودک توصیه هایی دارند که بخشی از آنها عبارت اند از:

    ۱. حرف زدن در باره غذاها

    در مورد محتویات غذا‌ها برای کودک خود حرف بزنید. علاوه بر صحبت کردن در مورد ویتامین‌ها و خواص آن‌ها، می‌توان در رابطه با رنگ، بو یا مزه غذا حرف زد. مثلا اگر کودک شما «خامه یا گوجه» دوست دارد، سعی کنید به او نشان دهید که دلیل رنگ، بو یا مزه غذایی که برایش آورده اید، خامه یا گوجه‌ای است که در آن ریخته اید و آنها را جدا کرده و به او نشان دهید. علاوه بر این، می‌توانید درباره‌ی فواید مواد غذایی خاص با کودک صحبت کنید. مثلا اگر دوست دارد در آینده فوتبالیست بشود، پس به او بگویید که خوردن کلم او را قوی می‌کند تا بتواند در آینده فوتبالیست خوبی شود و به آرزویش برسد.

    ۲. توجه نکردن به بد غذایی کودک

    همیشه بشقاب کودک را زیاد پر نکنید. اشتهای کودک مانند خلق و خوی او متغیر است. بهتر است روزی که کودک اشتهای کمتری دارد و غذای کمی می خورد، اصرار نکنید که حتماً غذای بشقابش را تمام کند. اگر فرزندتان ناگهان علاقه اش را به غذایی از دست می دهد و از خوردن آن امتناع می کند، به این موضوع توجهی نکنید. توجه به بد غذایی کودک آن را بدتر می کند.  اجازه دهید آنچه دوست دارد بخورد و آنچه را نمی خواهد نخورد و پس از اتمام زمان غذا خوردن، ظرف غذایش را بدون هیچ اشاره و اهمیت دادن به موضوع بردارید. بدین ترتیب هم کودک یاد می گیرد که زمان صرف غذا نامحدود نیست و هم باعث می شود در وعده غذایی بعد، به اندازه کافی گرسنه باشد و غذا بخورد. نتایج مطالعات نیز نشان داده است که دریافت انرژی هر کودک از یک وعده غذایی به وعده دیگر بسیار متفاوت است ولی کل انرژی دریافتی روزانه بطور قابل توجهی ثابت است. بدین معنی که معمولا کودک کمبود کالری و مواد مغذی در یک وعده را، در وعده بعد جبران می کند.

    به بد غذایی کودک حساسیت نشان ندهید!

    از سویی دیگر، اگر مشخص کرد که:« مثلا من از لوبیا بدم می آید» حساسیت نشان ندهید و چند روز بعد دوباره لوبیا در غذا بریزید. احتمالا غذایش را می خورد چون می داند علاقه نداشتنش جلب توجه نمی کند و باید دنبال راه دیگری باشد. در بیشتر اوقات، مقاومت کودک در برابر غذا خوردن، با فشار و توجه والدین نسبت به غذا نخوردن او، تشدید میشود. به طور کلی، میتوان چنین وضعیتی را با به کارگیری روش هایی درباره غذا و غذا خوردن دگرگون کرد. بدین ترتیب که غذای کمی به کودک بدهید و در مورد آنچه می‌خورد یا نمی‌خورد نظر ندهید. اگر غذایش را تمام کرد از او نپرسید که آیا باز هم میخواهد یا خیر. اگر بیشتر میخواهد، بدون هرگونه توضیحی به او بدهید. باید مطمئن باشید که بین وعده ها چیز زیادی نمیخورد و او را در این مورد محدود کنید تا گرسنه باشد. طوری رفتار نکنید که انگار غذا خوردن یا نخوردن کودک برای شما امری خیلی حیاتی است. در غیر این صورت، او می آموزد که از این طریق می تواند شما را کنترل کند و به خواسته هایش برسد! پس دایم نشان ندهید که نگران این موضوع هستید.

    ۳. توجه به علایق در کنار تجربه غذاهای جدید

    به علایق کودک خود توجه داشته باشید. اگر کودک همواره از خوردن غذای خاصی خودداری می کند، در آینده برایش غذای دیگری تهیه کنید ولی چهره کودک تان را در نظر بگیرید. اگر متوجه شود که این موضوع کانون توجه شما شده، بلافاصله آن را به عنوان وسیله ای برای تسلط بر شما به کار خواهد گرفت. باید بی علاقگی کودک را نسبت به یک ماده ی غذایی پذیرفت و یک ماده ی خوراکی دیگر را جایگزین کرد.

    اگر کودک امتناع کرد چه کار کنیم؟

    در صورت امتناع از خوردن میوه و شیر و گوشت، از کمپوت یا آب میوه ها به جای خود میوه و از ماست، پنیر یا دیگر لبنیات به جای شیر و از تخم مرغ، لبنیات یا حبوبات به جای گوشت استفاده کنید. ولی از سویی دیگر از قانون (نه،متشکرم)استفاده کنید. با وضع این قانون که هرکس سر میز – سفره، در پاسخ مادر که غذایی را به او تعارف می کند کلمه(نه،متشکرم) را به زبان آورد، باید مقدار کمی از آن غذا را بچشد حتی اگر بداند آن غذا را دوست ندارد (بخصوص هنگامی که تا به حال آنرا نچشیده باشد). این مقدار، میتواند یک قاشق یا به کوچکی یک دانه نخود باشد.

    با این روش، کودک غذاهای بیشتری را تجربه می کند و در نتیجه در می یابد که به برخی از آن ها علاقه مند است. وقتی کودک به این قانون عمل کرد، او را تحسین کنید و به تدریج، درخواستها را در آینده افزایش دهید. فشار نیاورید ولی محکم رفتار کنید. کودکی که غذا را امتحان نکند،پاداش دریافت نخواهد کرد حتی اگر آن غذا یا دسر برای دومین بار به او پیشنهاد شده باشد. همچنین اگر می‌خواهید ماده غذایی جدیدی را (چون کاهو) امتحان کنید بهتر است آن را با غذایی که قبلا خورده یا از آن خوشش آمده است مخلوط کنید. مثلا اگر کودک‌تان از سالاد الویه خوشش می‌آید می‌توانید چند عدد برگ کاهو به آن اضافه‌کنید.

    ۴. جایزه دادن

    وقتی کودک به خوبی غذا می خورد از او تعریف و تمجید کنید یا پاداشی نظیر اجازه تماشای تلویزیون، یک دسر مورد علاقه پس از شام یا چیزی شبیه اینها به او بدهید.

    ۵. تغییر شیوه طبخ غذا

    هرگاه متوجه شدید دلیل علاقه نداشتن به غذای خاص، طعم و مزه غذا نیست و تنها احساس نامطلوب غذا در زبان و دهان است، شیوه تهیه را عوض کنید. شیوه طبخ غذا (بخارپز، کبابی، سرخ شده) و طعم دهنده‌هایی که استفاده می‌کنید، در بو، رنگ و مزه غذا موثرند. سعی کنید هر بار شکل تازه‌ای از همان ماده غذایی را جلوی فرزندتان بگذارید. اگر سری به رستوران چینی بزنید، می‌بینید که یک نوع ماهی را به اشکال و با رنگ‌ها و مزه‌های مختلف برایتان سرو می‌کنند و شما دوست دارید از هرکدام مقداری بخورید. برای این کار می‌توانید در فضای اینترنت جست و جو کرده و شیوه‌های جدیدی را پیدا کنید. بیشتر کودکان به هویج خام بیشتر از پخته علاقه مندند یا سیب زمینی سرخ کرده را به آب پز ترجیح می دهند. نوع طبخ مواد غذایی را همواره تغییر دهید و به میل کودک خود توجه کنید. مثلا بیشتر بچه ها فرم پیتزا را خیلی دوست دارند یا اینکه دوست دارند غذا را در دست بگیرند و بخورند. همچنین با تغییر درجه حرارت و یا شکل غذا (به عنوان مثال دادن شیر گرم یا سرد، پختن ماهی کبابی یا سوخاری، دادن تخم مرغ آب پز یا نیمرو) این کار را انجام دهید.

    تا کنون، کدام یک از تکنیکهای بالا را برای از بین بردن بد غذایی کودک به کار گرفته اید؟ آیا تکنیک دیگری را نیز می‌شناسید که ما و سایر خوانندگان را با آن آشنا کنید؟ چه تجربه ای از به کار گیری این تکنیکها کسب کرده اید. لطفا تجارب خود را با سایرین به اشتراک بگذارید. ادامه ی راهکارها برای بدغذایی فرزند را در مطلب بعدی دنبال کنید.

    تجربه شخصی من درباره بد غذایی کودک

    همواره به عنوان یک روانشناس کودک – نوجوان، مکرر با نگرانی و سر در گمی والدین در رابطه با میزان وزن، رژیم غذایی، شیوه غذا خوردن، بد غذایی و لجبازی کودکان و فرزندان رو به رو شده ام. لازم به ذکر است که در رابطه با این مشکلات و چالشهای فرزندانمان باید اولا میزان مصرفی غذای کودک خود را برای دو هفته اندازه گیری کنیم که این غذا شامل وعده های اصلی غذا و همین طور تنقلات بین این وعده ها می‌باشد. مدت زمان خوردن غذا را نیز در نظر بگیریم. بعد با توجه به نکات مطرح شده در بالا، بررسی کنیم که آیا خانواده و فرزندمان دستور غذایی متعادلی دارند. همچنین در مورد تغذیه خوب، مطالعه کنیم و توصیه های متخصصین را در این مورد جویا شویم. در نهایت، ممکن است از دریافت این حقیقت که رژیم غذایی کودکمان کاملا متعادل است و تنها به یک قرص کوچک ویتامین در روز نیاز دارد یا تغییرات کوچکی در شیوه زندگی خانواده لازم است، متعجب و آسوده خاطر شویم.

    بد غذایی کودکان همواره یکی از دغدغه های مهم والدین می باشد.  به همین علت آنها به متخصصین مراجعه می‌کنند. نگرانی آن ها مربوط به بد غذایی و لاغر بودن فرزندان خود می‌باشد. اگر شما نیز نگران میزان وزن کودکان خود هستید؛ می‌خواهید رژیم غذایی مناسب آنها را پیدا کنید؛ نمی‌دانید که شیوه صحیح غذا خوردن فرزندان و نحوه غذا دادن به آنها کدام است؛ چه وعده های غذایی اصلی و کمکی مناسب گروه سنی آنها می‌باشد و همچنین نمی‌دانید با لجبازی و بد غذایی آنها چه برخوردی بکنید، خواندن این متن می‌تواند به شما کمک کند.

    این پنج تکنیک شامل معرفی غذا، بی توجهی، توجه به علایق و تجربه غذاهای جدید، جایزه دادن و تغییر شیوه طبخ می باشد. در متن پیش رو نه تکنیک دیگر را برای کنترل این مسئله دغدغه بر انگیز والدین ارائه کرده ایم.

    در رابطه با بد غذایی کودکان چه اقدامی باید انجام داد؟

    روانشناسان و کارشناسان تغذیه برای رفع بد غذایی کودکان توصیه هایی دارند که بخشی از آنها عبارت اند از:

    ۶. قاطعیت در عین سازش با کودکان بد غذا !

    اگر فرزندتان غذایش را نمی خورد، او را تا اتمام غذا سر سفره یا میز ننشانید و با او سازش کنید. «۳ قاشق از غذاتو بخور، بعد می‌تونی بری!». این ۳ قاشق را جدی گرفته و کوتاه نیایید و هیچ تخفیفی قائل نشوید. نگران نباشید و باور کنید که فرزندتان با یک وعده غذا نخوردن از گرسنگی نمی میرد و سو تغذیه نمی گیرد؛ پس باقیمانده غذایش را به او نخورانید و برای خوردن اجباری غذایش به او جایزه ای مثل شکلات و بیسکویت ندهید.

    هیچ وقت کار را به آنجا نرسانید که او حس کند شما برای غذا خوردن او باید دنبالش بدوید. چون باید بداند که اگر غذایش را نخورد چیز دیگری به جای غذا به او داده نخواهد شد. فقط در هنگام غذا خوردن سایر اعضای خانواده به او می‌توانید یک گزینه پیشنهاد دهید، آن هم پیشنهادهای کم زحمت! یعنی اگر غذا سوپ بود و کودک شما دوست نداشت، می توانید خوردن نان و پنیر را به او پیشنهاد دهید اما به پختن یک غذای دیگر مشغول نشوید، در این صورت کودک یا انتخاب ساده دوم را می پذیرد یا پیامد بد غذایی خود یعنی گرسنگی را تحمل می کند.

    از سویی دیگر، هیچ گاه چند نوع خوراکی را به کودک پیشنهاد ندهید تا از میان آنها یکی را برگزیند. زیرا این کار برایتان دردسرساز می‌شود. تا حد امکان، برای اعضای خانواده یک نوع غذا بپزید. او باید بفهمد که خانه، رستوران نیست؛ وگرنه پیام نادرستی از غذا خوردن دریافت می کند و این باعث ایجاد بد غذایی کودکان می شود. از کودک نپرسید که آیا سبزی می خواهد، یا نه. به جای آن از او بپرسید، اسفناج می خواهد یا کدو. فرصت های کمتری برای (نه)گفتن به او بدهید.

    ۷. مشارکت در آماده کردن غذا

    کودک سخت گیر و بدغذای خود را در آماده کردن غذا شرکت دهید. بگذارید در خرید از فروشگاه (برای تهیه کردن مواد یا ظروف غذا)، چیدن میز – سفره و پختن غذا به شما کمک کند تا غذا برایش جالب تر باشد. مثلا هویج‌ها را بدهید تا خورد کند یا تخم مرغ‌ها را بشکند.

    ۸. نشاط آور کردن زمان غذا خوردن

    هنگام غذا خوردن محیط آرامی فراهم کنید که عاری از تنش، دعوا و مواخذه یکدیگر باشد. زمان صرف غذا را نشاط آور کنید. برای ایجاد احساسات مثبت در کودک به هنگام غذا خوردن می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. برای مثال می توانید یکی دوتا از عروسک هایش را کنار او بنشانید و با اجرای یک نمایش غذای کودک را به آنها نیز بدهید؛ یا اینکه برای فرزندتان نقاشی بکشید.

    عکس خودش را بکشید و با خوردن هر قاشق یکی از اعضای آن را کامل کنید. مثال دیگر برای مفرح کردن غذا خوردن این است که هنگام غذا دادن به کودکتان برایش قصه بگویید یا کتاب بخوانید؛ می توانید خاطره ای که کودک آن را دوست دارد، مثل رفتن به پارک، برایش بازگو کنید. همچنین می‌توانید برای سرگرمی خود و کودک هم که شده با غذاهای جدید و رنگارنگ مسابقه‌ای راه بیندازید، مثلا مسابقه‌ی تست غذا. در مسابقه همه‌ی افراد خانواده غذاها را تست کنند و به مزه‌ی هر کدام، از یک تا ده نمره بدهند. این روش هیجان‌انگیز روش خوبی برای جذب کودک به غذاهایی است که دوست ندارد.

    الگوی سالم تغذیه را مد نظر داشته باشید. یکی از چیزهایی که مانع خوردن غذا یا میان وعده های مغذی در بچه ها می شود، خوردن تنقلات است؛ بهتر است تا حد امکان از خرید و نگهداری اینگونه تنقلات خودداری کنید. همچنین به یاد داشته باشید مادر، پدر یا خواهر و برادر بزرگتر بهترین الگو و راهنما برای کودکان هستند. فرزند شما غذاهایی را خواهد خورد که شما می خورید، نه آنهایی که به او می گویید بهتر است بخورد. پس سعی کنید همیشه مواد غذایی مفید خریداری کنید و رژیم غذایی سالم و متناسبی داشته باشید.

    خانواده‌ای می‌تواند توقع مصرف غذاهای سالم را از کودک داشته باشد که تک‌تک اعضای خانواده همه نوع موادغذایی را بخورند و ذائقه غذاهای خاصی نداشته باشند. به بیان دیگر نمی‌توانیم غذای سرخ کرده درست کنیم و از کودک بخواهیم غذای بخارپز بخورد. بنابراین توصیه ما به والدین این است که در حضور بچه همه نوع موادغذایی را مصرف کنند. اما اگر ذائقه کودک تغییری نکرد و باز هم از خوردن سبزی، شیر، ماهی و… خودداری کرد می‌توان از قدرت گروه همسالان و مهد کودک استفاده نمود.

    معمولا مربیان حرفه‌ای مهد کودک بچه‌های به اصطلاح خوش خوراک را در مرکز توجه قرار می‌دهند و از بچه‌های دیگر می‌خواهند مانند او رفتار کنند و همه موادغذایی را بخورند. مثلا اگر بچه‌ای شیر دوست ندارد و ببیند دوستش در مهد کودک شیر می‌خورد و مربیان او را تشویق می‌کنند، به صورت غیر ارادی به سمت خوردن شیر رغبت پیدا می‌کند. در نتیجه برخی از غذاها ممکن است به علت تقلید کودک از اطرافیانش باشد. اگر فرزند شما در حال بازی کردن با دوستانش است، از آنها بخواهید همه برای غذا خوردن بیایند یا اینکه غذای شان را به محل بازی شان ببرید. یا در این زمان شرایطی را فراهم کنید که فرزند شما با کودکی که اشتهای خوبی دارد و خوب غذا می خورد، همراه شود. بچه ها معمولا از هم تقلید می کنند. ممکن است فرزند شما هم برای امتحان کردن غذا تشویق شود. در این راستا می توانید از کودک خود یا بچه های دیگر هنگام خوردن غذا فیلم بگیرید و بعضی وقتها این فیلم را برای فرزندتان بگذارید تا او به خوردن غذا تشویق شود.

    ۹. نظم در برنامه غذایی کودکان

    نظم در ساعات و برنامه غذایی داشته باشید. طبق این برنامه کودک باید سه وعده غذای اصلی در روز و در صبح و بعدازظهر هم یک میان‌وعده بخورد. این اقدام علاوه بر آن که اشتهای کودک را منظم می سازد او را عادت می دهد که در این ساعت فعالیت های دیگرش را کنار بگذارد و اهمیت خوردن غذا را به کودک نشان می دهد.

    آداب معمولی تغذیه مانند دور میز یا سر سفره نشستن کنار اعضای خانواده، شستن دست ها، چیدن ظرف و … را رعایت کنید. غذا خوردن در یک ساعت معین می تواند سبب تحریک اشتهای کودک شود. از دادن خوراکی در بین وعده های غذایی به کودک خودداری کنید، خصوصاً برای تشویق کردن، آرام کردن یا دلداری دادنش.

    ۱۰. داشتن حق استقلال در خوردن غذا

    کودک دوست دارد با غذا بازی کرده و ریخت و پاش کند، بنابر این نباید انتظار داشت کودک آداب غذا خوردن را مشابه بزرگسالان، رعایت کند. باید به فرزندتان اجازه دهید خودش غذا بخورد و نگران کثیف شدن لباس و… نباشید چون این کار برایش لذت‌بخش است و معمولا به غذایی نه نمی‌گوید. تا حدودی طبیعی است که غذا از قاشق کودک بریزد. ولی برای کودک بشقاب، کاسه، قاشق و لیوان متناسب و مخصوص به خودش بخرید. قاشق نباید زیاد بزرگ باشد، بشقاب کمی گود بوده و لیوان نیز باید به اندازه ای باشد که کودک به راحتی آن را بگیرد. داشتن طرح و شکل کودکانه ظروف غذاخوری اشتهای او را بهتر می‌کند.

    ۱۱. تنوع و تزیین غذا

    به غذاهای کودکان، تنوع و جاذبه بدهید. هم کودکان هم بزرگسالان غذاهایی را دوست دارند که متنوع، جذاب و اشتها آور هستند. رنگ و ظاهر غذا توجه کودک را به خود جلب می کند و در نتیجه به طور طبیعی او غذا را دست کاری خواهد کرد. رنگ و شکل مواد غذایی می تواند در اشتهای کودک و علاقه ی او به غذا تاثیر بگذارد. خوردن غذاهای رنگارنگ یا با اشکال متفاوت برای آن ها جالب است.

    برای این کار می توان از سبزیجات رنگارنگ یا قالبهای شیرینی پزی استفاده کرد. از سویی دیگر، دادن غذای یکنواخت و تکراری سبب بیزاری کودک می شود. حتی اگر غذایی که مورد علاقه ی کودک است، پشت سرهم و تکراری به کودک داده شود، از خوردن آن امتناع خواهد کرد. غذاها را با تزیین های چشم گیر و به شکل هوس انگیزی درظرف غذا بکشید. به تنوع، رنگ، ظاهر و مخلوط طعم ها نیز فکر کنید. برای این کار می‌توانید در فضای اینترنت جست و جو کرده و شیوه‌های جدیدی را پیدا کنید. برای مثال، مادری می‌تواند با درست کردن گلهایی از سبزیجات به بدغذایی فرزند خود پایان بدهد چون کودک عاشق خوردن آنها خواهد شد. مادر دیگری نیز می‌تواند عکس برگردان های جالبی را زیر بشقاب کودکش بچسباند تا فقط پس از خوردن غذایش به طور کامل،بتواند آن ها را ببیند. همچنین مادر نباید پس از خوردن پرتقال، به کودک خود شیر بدهد چون مزه خوبی نخواهد داشت.

    شما تا الآن برای تزیین غذای فرزند خود چه اقداماتی انجام داده اید؟
    ایده های جذاب خود را با دیگر والدین مطرح کنید.

    ۱۲. از بین بردن عوامل حواس پرت

    خستگی کودک مهم ترین عامل از بین بردن اشتهای اوست. بهتر است بعد از استراحت به کودک غذا داده شود. از سویی دیگر، کودک در یک محیط آرام بهتر غذا می خورد. مشاجره، بلند کردن صدای رادیو و تلویزیون، و همچنین رفت و آمد زیاد حواس کودک را پرت می کند و تمایل او را به غذا خوردن کاهش می‌دهد.

    در نتیجه، مواردی که حواس کودک را از غذاخوردن پرت می‌کنند، از بین ببرید. بچه‌ها بیشتر از اینکه به خوردن غذا علاقه داشته باشند، دوست دارند بازی کنند. پس تلویزیون و گوشی را در زمان غذاخوردن خاموش کنید و روی غذادادن به کودک‌تان تمرکز کنید.

    ۱۳. گرفتن کمک حرفه ای

    همه کودکان، گاهی از بیماری به عنوان بهانه استفاده می کنند ولی در برخی به نظر می آید که نشانه های بیماری ای در آنها ظاهر شده است. در نتیجه، هیچ گاه ناراحتی جسمانی را نادیده نگیرید و قبل از هر گونه تصور، شکایات تکرار شونده یا نامعمول را با پزشک در میان بگزارید. از سویی دیگر، از کمک تخصصی غافل نشوید. اگر کودکتان به شدت بدغذاست یا غذا نمی خورد، و همچنین با راهکارهای فوق، تغییری در او حاسل نشد، باید او را نزد متخصص کودک یا کارشناس تغذیه ببرید؛ پس از بررسی های لازم و رد احتمالات جسمی، در صورت نیاز، نزد روان شناس نیز ببرید.

    تا کنون، کدام یک از تکنیکهای بالا را به کار گرفته اید؟
    آیا تکنیک دیگری را نیز می‌شناسید که ما و سایر خوانندگان را با آن آشنا کنید؟
    چه تجربه ای از به کار گیری این تکنیکها کسب کرده اید.
    لطفا تجارب خود را با سایرین به اشتراک بگذارید.

    تجربه شخصی من

    در سال اخیر به عنوان روانشناس کودک – نوجوان، با دو مادر محترم مواجه شدم که تکنیکهای آنها را در رابطه با بد غذایی کودکان خود توضیح می دهم. مادر اول کودک خود را با ترساندن از آتش فندک، مجبور به خوردن غذا می کرد. از سویی دیگر مادر دوم، همواره در هنگام وعده های اصلی غذا بشقاب به دست به دنبال فرزند خود می دوید و غذا را با هزاران خواهش و تمنا، در بین بازی و تماشای تلویزیون به کودک خود می داد. کودک اول همواره در هنگام غذا خوردن شکنجه فراوانی را تحمل می کرد و شاید یکی از دلایل لاغر ماندن او همین غذا خوردن همراه با رنج بود. چرا که او هیچ وقت غذا و سفره را دوست نداشت و از قبل شروع شدن خوردن غذا تا مدتی بعد از جمع شدن سفره گریه می کرد. کودک دوم نیز همواره باعث می شد که به مدت طولانی، سفره غذا بدون فایده پهن بماند و از رفتار مادر خود این برداشت را به دست آورده بود که مادر بسیار نگران گرسنگی من می باشد و با هر رفتاری در هر زمانی من را سیر خواهد کرد. پس هیچ تمایلی برای رعایت عادتهای مناسب غذا خوردن (چون مشخص بودن زمان وعده های اصلی غذا، محدود بودن زمان غذا، نشستن سر سفره و..) نداشت. همچنین در طول روز با توجه به حمایت افراطی مادر، مکرر هرزه خوراکی می کرد و در هنگام وعده های اصلی غذا چندان گرسنه نبود. در نتیجه این چرخه معیوب همچنان تداوم یافته بود.

    با توجه به تکنیکهای بالا و همچنین قسمت قبلی این مقاله، این دو مادر محترم کدام توصیه ها را نا دیده گرفته بودند؟
    شما چه تجربه ای در رابطه با بد غذایی کودک خود دارید؟
    تا کنون چه اقداماتی را برای بهبود بی میلی فرزندانتان در رابطه با غذا امتحان کرده اید؟
    تجارب و تکنیکهای خود را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.
    پیمایش به بالا