چطور با افسردگی بعد از طلاق کنار آییم؟

افسردگی بعد از طلاق
  •  

     

    یکی از تلخ‌ترین رویدادهای زندگی که وقوع آن می تواند تمام ابعاد زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد، طلاق است. دلیل طلاق و اتمام رابطه، هر چه که باشد تفاوتی ندارد. افرادی که طلاق می گیرند در هر حالت اکنون احساسات متفاوتی را تجربه می‌کند. گاهی حالاتی مثل افسردگی بعد از طلاق. احساساتی که اغلب دردناک و ناراحت کننده است و فرد را دچار سردرگمی و ترس می کند. اما به طور حتم، قرار نیست تمام عمر خود را با این احساسات نا معلوم و زجر آور سپری کنید. اینکه بدانیم چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار آییم، به بازگشت به روال عادی زندگی، کمک زیادی خواهد کرد.

    برای رهایی از افسردگی پس از طلاق چه کنیم؟

    پیش از هر چیز توصیه می کنیم اگر در ابتدای مسیر جدایی هستید، از بروز احساسات مختلف و گوناگونی که برایتان نا آشناست، نترسید. طبیعی است که برنامه‌های زندگی شما دگرگون شده و زمام امور از دستتان خارج گشته است. پس این موقعیت را بپذیرد و ایمان داشته باشید که حالتی موقت و گذاراست. با چند راهکار ساده می توانید از شکل گیری افسردگی پس از جدایی جلوگیری کنید.

    ۱- تخلیه احساسات

    سرکوب احساساتی نظیر غم و اندوه، به شکل ویژه‌ای موجب ایجاد افسردگی می شود. چرا باید با احساسات درونی خود بجنگید و وانمود کنید که از این جدایی غمگین نیستید؟ پس به خودتان اجازه دهید مدتی را به غصه خوردن بگذارنید. تلاش شما برای سرکوب حس خشم، اندوه، ترس و سردرگمی، روند التیام بخشی جدایی را طولانی تر می کند. همین باعث می شود ریسک ابتلا به افسردگی نیز بالا رود. اگر می‌خواهید راحت‌تر با افسردگی بعد از طلاق کنار آیید و زودتر از شرّ آن خلاص شوید، احساسات خود را تخلیه کنید.

     

    ۲- در عبور از این بحران تنها نمانید

    بسیار حائز اهمیت است که از وجود حامی و پشتیبان برخوردار باشید. اگر در بین اعضای خانواده یا دوستان خود، حامی ندارید، از یک مشاوره و روانشناس کمک بگیرید. معاشرت و تعامل با افرادی که تجربه طلاق داشته‌اند نیز موجب دلگرمی و امیدواری شما خواهد شد. افرادی که انرژی مثبت دارند و بدون قضاوت و یا انتقاد، دلسوزانه به حرف هایتان گوش می دهند نیز مؤثر هستند.

    همراهی خانواده راهی برای رهایی از افسردگی طلاق

     

    ۳- اهداف‌تان را بازبینی کنید

    مسلماً تاکنون فراز و نشیب‌های بسیاری داشته‌اید و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده‌اید. اما فراموش نکنید که حرکت شما می بایست رو به جلو باشید. نه متوقف شوید و نه در گذشته نافرجام خود درجا بزنید. همانطور که گفته، شد بروز احساسات منفی و توجه به حل و فصل آنان بسیار حائز اهمیت است. اما نباید مدت زیادی در این مرحله باقی بمانید و به تجزیه و تحلیل موقعیت کنونی خود بپردازید. شما هنوز مسیر زیادی را پیش رو دارید که می توانید آن را با اهداف والا، امید و آرزو پیش ببرید.

     

    ۴- مراقب خودتان باشید

    به منظور پیشگیری و یا تسکین سریع‌تر افسردگی بعد از طلاق، لازم است شگردهای مراقبت از خود را بیاموزید. پدیده استرس‌زای طلاق، روح و جسم افرادِ درگیر در رابطه را تحلیل می‌برد. از این رو، می بایست توجه خود را هم به فیزیک بدن و هم به روحیات خود معطوف کنید. در قدم اول بد نیست سایر موضوعات استرس‌زای زندگی را حذف کنید. حتی اگر برایتان مقدور است تایم کاری خود را کاهش دهید. خوب استراحت کنید، به طبیعت بروید، پیاده روی کنید و از عموم فعالیت هایی که موجب آرامش ذهن و روان شما می شوند استقبال کنید.

    در خصوص راهکارهای مراقبت از خود، آنچه که بیش از هر چیز اهمیت دارد، بازگشت به برنامه منظّم روزانه است. از آنجایی که معضل طلاق تمام جوانب زندگی شخصی و کاری شما را تحت تأثیر قرار داده است، باید تلاش کنید تا به مرور به زندگی عادی خود بازگردید. اما در بازگشت شرایط به عادی، عجله نکنید. تصمیم‌های جدی را به زمانی که حال روحی کاملاً مساعدی داشتید موکول کنید.

    هیچگاه برای تسکین افسردگی پس از طلاق و احساسات منفی آن سراغ استعمال دخانیات و الکل نروید. زمانی که آسیب‌ها و بحران‌های بعد از طلاق را بشناسید، متوجه می شوید که یکی از شایع ترین عوارض مربوط به جدایی، گرفتاری در دام اعتیاد است. اما هرگز فراموش نکنید که این راه فرار اگرچه در کوتاه مدت شما را تسکین می دهد، اما در ادامه عواقب جبران ناپذیری بجا می گذارد.

    ۵- رهایی از افسردگی ناشی از طلاق به کمک مشاور

    بهره مندی از راهنمایی های یک مشاوره مجرب می تواند مسیر سخت و ناراحت کننده جدایی را هموارتر کند. شما می توانید به منظور کاهش آسیب‌ها، تحت نظر یک روانشناس باشید. در این حالت تمام مراحل فوق با دقت و حوصله بیشتری سپری می‌شود و موضوع جدایی شما به طور شخصی و دقیق بررسی می شود. در صورت تمایل، می توانید از راهنمایی هایی هما مشاور نیز بهره‌مند شوید.

     

    نشانه های افسردگی پس از طلاق را بشناسید

    اساساً عموم افراد ناراحتی و غم را با افسردگی یکسان می دانند. این در حالیست که احساس غم تنها یکی از علائم مربوط به اختلال افسردگی است. افراد افسرده در هر دو نوع افسردگی بالینی و اختلالات سازگاری با چند نشانه رایج شناسایی می شوند.

    عموم آن‌ها دچار بی اشتهایی می‌شوند و از اختلالات مربوط به خواب رنج می‌برند. آن‌ها دیگر تمایلی به بازگشت به تفریحات مورد علاقه خود ندارند و دائماً احساس خستگی می کنند. در کنار این ها، افراد مبتلا به افسردگی، بسیار حساس و کج خلق می شوند و در برابر موضوعات کوچک تحریک پذیری بیشتری پیدا می کنند. احساس نا امیدی، بی‌ارزشی و بدبینی از دیگر علائم مربوط به این اختلال است که در موارد پیشرفته، به افکار مربوط به خودکشی تبدیل می‌شود.

     

    اگر ۵ مورد از موارد بالا را در خود حس می کنید، می‌بایست به این موضوع جدی‌تر نگاه کنید و به فکر درمان‌های جدی باشید. افسردگیِ پس از جدایی، هم در زنان و هم در مردان اتفاق می افتد و هر یک را به شکل متفاوتی درگیر می‌کند. معمولاً بانوان با احساس غم، بی ارزش بودن و عذاب وجدان سر و کله می‌زنند و مردان بی‌خواب و بد اخلاق می‌شوند. به خصوص اگر پای خیانت همسر در میان باشد.

    نتیجه گیری

    فرقی نمی کند با روش طلاق توافقی جدا شده اید یا طلاق غیابی. اکنون که از یک فروپاشی دردناک عبور کرده‌اید، بدانید که عموم انسان‌ها در بحران‌های روحی و احساسی فرصت بیشتری برای یادگیری دارند. دوره کوتاه مدتی که پس از طلاق به غم و اندوه می گذرد هیچگاه پایدار نیست. در این وقفه کوتاه، شما می توانید به انسانی قدرتمند و مستقل تبدیل شوید و از تجربه طلاق خود یک درس جدی بگیرید. کافیست سهم خود را از مشکلات مربوط به زندگی زناشویی ناموفق خود بدانید تا در آینده دوباره مرتکب همان اشتباهات نشوید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا