بی اشتهایی ناشی از افسردگی (دلایل + راه های درمانی)

رابطه افسردگی و بی اشتهایی
  • رابطه افسردگی و بی اشتهایی

رابطه بین افسردگی و بی اشتهایی مورد بحث در روانشناسی است. افسردگی و بی اشتهایی دو حالت روانی هستند که با هم ارتباط بسیار نزدیکی دارند و بیشتر در افراد مبتلا به اختلالات روانی مشاهده می‌شوند. افسردگی به عنوان یک حالت اضطرابی و افکار منفی مربوط به خود، جهان و آینده توصیف می‌شود. در حالی که بی اشتهایی به عنوان احساس ناکافی بودن روحیه و علاقه به غذا و کاهش دوام این احساس توصیف می‌شود.

نیاز به تغذیه مناسب و مصرف غذا برای بدن انسان ضروری است اما افراد مبتلا به افسردگی ممکن است علاقه کمتری به غذا داشته باشند و این باعث بروز بی اشتهایی می‌شود. افسردگی ممکن است باعث تغییراتی در سطح هورمون‌های بدن شود که می‌تواند تاثیری بر روی اشتها و خود انگیزه داشته باشد.

در برخی از موارد، بی اشتهایی می‌تواند علامتی از افسردگی باشد و در دیگر موارد، به عنوان عارضه‌ای از داروهای استفاده شده برای درمان افسردگی نیز می‌تواند رخ دهد. افرادی که درمان افسردگی را با داروهای ضد افسردگی انجام می‌دهند، ممکن است علاوه بر بهبود حالت افسردگی، با مشکلاتی مانند بی اشتهایی و اختلالات در خواب و بیداری نیز مواجه شوند.

با این حال، برخی افراد می‌توانند بیش از حد خوردن در واکنش به افسردگی درگیر باشند و این می‌تواند منجر به اختلال در الگوی خوردن، اضافه وزن و/یا اضطراب در مورد استفاده از غذا شود.

به طور کلی، تشخیص و درمان صحیح افسردگی می‌تواند بهبود وضعیت بی اشتهایی را نیز به همراه داشته باشد. در صورتی که شما یا عزیزانتان با علائم افسردگی و بی اشتهایی مواجه هستید، مشاوره با روانشناس یا روانپزشک می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین، تغذیه سالم و ورزش منظم نیز می‌تواند به مدیریت این دو حالت روانی کمک کند.

بی اشتهایی ناشی از افسردگی

گاهی افسردگی ممکن است منجر به اختلالات خوردن شود، اما شواهدی وجود دارد که مشخص کرده اختلالات خوردن می تواند منجر به افسردگی شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، در بسیاری از مواقع بی اشتهایی ناشی از افسردگی است حدود ۷۵-۵۰ درصد بیماران افسرده، بی اشتهایی نیز دارند. بی اشتهایی به مرور زمان مشکلات جسمی و روحی را تشدید کرده و اگر درمان اتفاق نیافتد، پیامدهای بسیار خطرناکی برای فرد به وجود می‌آورد. بیشتر بی اشتهایی ناشی از افسردگی در صورت درمان نشدن به خودکشی نیز می انجامد.

آنچه خواهیم خواند :

۱ بی اشتهایی ناشی از افسردگی

۱.۱ رابطه بی اشتهایی با افسردگی
    ۱.۲ پیامدهای بی اشتهایی ناشی از افسردگی
    ۱.۳ اثرات افسردگی بر زنان باردار
    ۱.۴ دلایل بی اشتهایی افسردگی
    ۱.۵ راههای درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی

رابطه بی اشتهایی با افسردگی

روانشناسان یک نوع رابطه مستقیم برای افسردگی و بی اشتهایی قائل هستند وبه نوعی هر دو علت و معلول یکدیگر به حساب می‌آیند. همانطور که افسردگی باعث بروز بی اشتهایی می‌شود، بی اشتهایی نیز ممکن است در بروز افسردگی نقش داشته‌باشد. برای مثال شخصی را تصور کنید که دچار سوءتغذیه است و به همین علت احساساتی مانند: بی‌ارزش بودن و خلق پایین را تجربه می‌کند؛ همین عوامل منجر به تخریب روحیه و انگیزه‌ی او می‌شود و افسردگی به بار می‌آورد. افسردگی و اختلالات خوردن که بی اشتهایی نیز جزئی از آن‌هاست، دو بیماری مجزا شناخته می‌شوند اما به میزان زیادی از یکدیگر تأثیر می‌پذیرند.

پیامدهای بی اشتهایی ناشی از افسردگی

افرادی که اختلالات خوردن  پیدا می کنند احساس می کنند که به اندازه کافی خوب نیستند. آنها با کمال گرایی وسواسی روبرو می شوند، این کمال گرایی شروع به تمرکز بر آنچه که می خورند می کنند و انرژی زیادی را می گیرند که پایه آن افسردگی و اضطراب است که چه چیزی بخورم یا نخورم ،آیا خوردن این خوب است یا خوردن آن .این رفتار ایجاد استرس و اضطراب می نماید.

• در برخی افراد، افسردگی می تواند موجب خستگی و بی اشتهایی شود.
    • کاهش شدید وزن بدن
    • کاهش انگیزه های حرکتی ورزشی
    • متنفر شدن از خود
    • رفتارهای بی پروا
    •  مشکلات جسمی و روانی

تغییرات هورمونی که طی دوران بارداری ، یائسگی و حتی قاعدگی رخ می دهند می توانند موجب احساس خستگی شدید و بی اشتهایی، به ویژه در هفته های نخست شود.

در سنا مشاور بخوانید: نشانه های افسردگی مردان چیست؟

اثرات افسردگی بر زنان باردار

•  تاخیر در قاعدگی
    •  درد یا حساسیت به لمس در پستان ها
    •  نفخ
    •  تغییرات خلقی

بی اشتهایی می تواند مجموعه‌ای از پیامدهای خطرناک را در بر بگیرد که خطرناک‌ ترین آن‌ها مرگ است.از جمله دیگر پیامدهای ابتلا به افسردگی و بی اشتهایی می‌توان به : صدمه به خود، افکار خودکشی، آسیب به اندام‌های حیاتی، مصرف مواد مخدر و الکل، نارسایی کلیه، سکته قلبی، لاغری بیش از اندازه و پوکی استخوان اشاره کرد.

دلایل بی اشتهایی افسردگی

بی اشتهایی ناشی از افسردگی همانطور که از اسمش پیداست بر اثر بروز افسردگی رخ می‌دهد اما از علت‌های دیگری که آن را تبدیل به مشکلی جدی‌تر و خطرناک‌ تر می‌کند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• تاکید بازار مد برای تثبیت لاغری به عنوان نشانه‌ای از زیبایی (این مسئله نقش مهمی در بروز افسردگی و بی اشتهایی به خصوص در دختران دارد.)
    • زندگی دانشجویی
    • دوری از خانواده،
    •  شرایط زندگی خارج از کشور
    • احساس تنهایی
    •  فشارهای مالی
    • مقایسه شدن با همسالان

راههای درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی

افسردگی ماهیتی پیچیده دارد و همزمانی آن با بی اشتهایی، روند درمان را کمی با مشکل مواجه می‌کند. اما لازم است به دلیل همپوشانی عوامل ایجاد کننده‌ی آن‌ها هر دو به صورت همزمان مورد درمان قرار گیرند. با رفع عللی که منجر به بی اشتهایی و افسردگی می‌شوند، می‌توان به درمان امیدوار بود. در فرآیند درمان نیاز به حضور روانشناس جهت روان درمانی و پزشک متخصص برای درمان مشکلات جسمی ناشی از بی اشتهایی نیاز است.

یکی از مهمترین روشهای درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی می تواند رویکرد درمان شناختی رفتاری یا CBT باشد.

هدف این است که طرز فکر مردم در مورد غذا و غذا خوردن را تغییر داده و رفتارهای غذایی سالم تشویق شوند. روش CBT ناهنجاری درمانی است که برای افراد مبتلا به اختلالات خوردن که با این ایده وسواس پیدا کرده اند که برای جذابیت باید بسیار لاغر باشند توصیه می شود این تصویر دست نیافتنی را به نفع ایده واقع بینانه تر رد کنند. مطالعات نشان می دهد که این روش می تواند به طور قابل توجهی علائم پرخوری عصبی ، به ویژه پرخوری و استفراغ را در برخی از بیماران کاهش دهد.

محققان موفق شده اند برخی بیماران را به پذیرش عادات غذایی سالم ترغیب کنند. این رویکرد از ترکیبی از آموزش در مورد انتخاب غذای سالم و تکنیک هایی برای نظارت بر تغییر ، مانند نگه داشتن خاطرات غذایی استفاده می کند. در صورت لزوم ، بیماران همچنین ترغیب می شوند که از نظر جسمی فعالیت بیشتری داشته باشند.

همچنین نشان داده شده است که CBT به افراد در کنترل پرخوری، کمک می کند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد ، محققان دانشگاه وسلیان در کنتیکت یک دوره ۸ جلسه ای CBT را در ۱۲۳ بیمار مبتلا به اختلالات پرخوری آزمایش کردند. این روش درمانی به بیماران کمک کرد رفتار پرخوری خود را مهار کرده و علائم افسردگی را کاهش دهند.

می‌توانید از روش‌های دیگری همچون موسیقی یا هنر درمانی، گروه درمانی و در شرایط حادتر، داروهای ضد افسردگی استفاده کنید. مشاوره افسردگی به شما در انتخاب بهترین نوع درمان کمک می‌کند.

افسردگی اختلالی سخت و قابل برگشت است و فرد به تنهایی از پس آن بر نمی‌آید و به مرور زمان مشکل شدیدتر می‌شود. به همین دلیل لازم است از یک روانشناس کمک بگیرید تا با ریشه‌یابی مشکل در فرآیند درمان و بهبودی علائم به شما کمک کند. رفتار درمانی شناختی ممکن است جلسات زیادی به طول بی‌انجامد اما در نهایت نتیجه مطلوبی به دست می‌دهد و خطر بازگشت علائم افسردگی در این روش بسیار کم است. بنابراین با صرف وقت و هزینه می‌توانید سلامت خود را به دست آورده و از بی اشتهایی ناشی از افسردگی رهایی یابید.

شناسایی علت بی اشتهایی را به ما در مرکز مشاوره بسپارید. ما در شناسایی علت بیماری با داشتن کادری مجرب و متخصص در درمان بیماریهای ناشی از افسردگی علی الخصوص بی اشتهایی این اطمینان را به شما میدهیم که به یک نتیجه خوب و غیر قابل برگشت خواهیم رسید.

• بر اساس تحقیقات انجام شده، در بسیاری از مواقع بی اشتهایی ناشی ازچه چیزی است؟
    • رابطه بی اشتهایی با افسردگی چگونه است؟
    • کمال گرایی وسواسی چیست؟
    • بی اشتهایی افسردگی بر روی زنان باردارچه علائمی دارد؟
    • روشCBT چگونه روش درمانی ای میباشد؟