علائم افسردگی سالمندان (راهکارهای درمانی افسردگی افراد مسن)

علائم افسردگی سالمندان
  • علائم افسردگی سالمندان (راهکارهای درمانی افسردگی افراد مسن)

افسردگی در میان سالمندان یک مشکل رایج و جدی است که می‌تواند بر زندگی آنان تأثیرات عمیق و ناملایمی بگذارد. علت اصلی افسردگی در بیشتر موارد ناشی از تغییرات بدنی و روانی است که با پیر شدن رخ می‌دهد. اما علائم افسردگی در سالمندان ممکن است با علائم افسردگی در جوانان و بزرگسالان متفاوت باشد. برای مشخص کردن افسردگی در سالمندان، باید به علائم و نشانه های آن دقت کرد.

نشانه های افسردگی در سالمندان ممکن است شامل احساس خستگی، عدم علاقه به فعالیت های روزمره، افسردگی، تغییرات خلقی، اضطراب، افکار منفی، احساس بی ارزشی و بی ناموسی، خودخواری، اختلالات خواب و اختلالات خوراکی باشد. همچنین ممکن است سالمندان دچار درد و ناراحتی های جسمی ناشی از بیماری های مزمن شوند که باعث بروز علائم افسردگی شده و به تشدید آنها کمک می کند.

برای درمان افسردگی در سالمندان، می‌توان از روش های مختلفی استفاده کرد که در ادامه برخی از آنها را مطرح می کنیم:

۱. استفاده از داروها: یکی از راهکارهای اصلی درمان افسردگی در سالمندان استفاده از داروهای ضد افسردگی است. این داروها می توانند بهبودی برای بسیاری از علائم افسردگی ارائه دهند و سالمندان را در زندگی روزمره خود حمایت کنند.

۲. روان درمانی: استفاده از روش های روان درمانی مانند تراپی رفتاری شناختی، تحلیل رفتاری و تراپی گفتاری برای کمک به سالمندان در آشکار کردن عواطف و افکار منفی و یادگیری راهکارهای موثری برای مدیریت آنها مفید است.

۳. تغذیه سالم: تغذیه صحیح و سالمی می تواند بهبودی در علائم افسردگی داشته باشد. برخی از مواد غذایی مانند موز، ماهی، برنج، مغزهای خشک و میوه های تازه می توانند تأثیرات مثبتی بر روحیه و خلق سالمندان داشته باشند.

۴. تمرینات فیزیکی: انجام تمرین های فیزیکی منظم می تواند عوارض افسردگی را کاهش داده و روحیه و انرژی سالمندان را بهبود ببخشد. همچنین تمرینات ورزشی باعث ترشح هورمون های خوشبختی در بدن می شوند که به دلیل کاهش استرس و اضطراب، بهبود حال عمومی سالمندان را می آورند.

۵. تفریحات مفرح: برنامه ریزی برای فعالیت هایی که سالمندان را سرگرم کننده و خوشحال کننده می کنند می تواند بهبودی در حالت افسردگی آنان ایجاد کند. برنامه های گردشگری، اختراعات، هنر و فن، ورزش و فعالیت های دوست داشتنی دیگر می توانند به سالمندان کمک کنند برای خارج شدن از افسردگی و بهبود حال عمومی خود.

همانطور که مشاهده می کنید، فرایند درمان افسردگی در سالمندان مستلزم انجام چند گام است. اساساً باید تلاش کرد تا علت اصلی افسردگی مشخص شود و سپس راهکارهای مناسب برای درمان آن انتخاب شود. همچنین حمایت و توجه به سالمندان توسط خانواده و دوستان نقش مهمی در بهبود وضعیت آنان دارد. به همین دلیل، توجه و مراقبت مناسب به سالمندان و کمک به آنان در ایجاد فضای خوبی برای زندگی شاد و سالم می تواند از مهمترین راهکارهای درمانی افسردگی سالمندان باشد.

افسردگی بالینی در افراد مسن شایع می باشد، اما این موضوع، به معنای طبیعی بودن آن نیست. یک فرد مسن ممکن است افسرده شود اگر بیش از دو هفته، بیشتر اوقات احساس غم یا ناراحتی داشته باشد. همچنین، ممکن است در بیشتر فعالیت های معمول خود علاقه و لذت خود را از دست داده باشد. در این صورت می توان گفت که دچار افسردگی شده است و باید تحت درمان قرار بگیرد. افسردگی سالمندان نیز اغلب با اثرات بیماری های متعدد و داروهای مورد استفاده برای درمان آن ها اشتباه گرفته می شود. در ادامه به طور مفصل در رابطه با درمان افسردگی و علائم افسردگی افراد مسن توضیح خواهیم داد.

آنچه خواهیم خواند :
    ۱ علائم افسردگی سالمندان

۲ عواملی که افسردگی را در افراد مسن بیشتر می کند؟

۲.۱ داشتن شرایط جسمی
    ۲.۲ داروهای ضد افسردگی چگونه افسردگی سالمندان را برطرف می کنند؟
    ۳ آیا روان درمانی می تواند در کاهش افسردگی سالمندان کمک کند؟
    درمان افسردگی بدون مصرف دارو

افسردگی در افراد مسن با افسردگی در جوانان متفاوت می باشد. در افراد مسن، افسردگی اغلب همراه با سایر بیماری ها و معلولیت های پزشکی است و مدت بیشتری طول می کشد. همچنین، افسردگی توانایی  فرد مسن را کاهش می دهد.

مطالعات انجام شده بر روی بیماران آسایشگاهی مبتلا به بیماری های جسمی، نشان داده است که وجود افسردگی احتمال مرگ ناشی از آن بیماری ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. افسردگی همچنین با افزایش خطر مرگ پس از حمله قلبی در ارتباط است. به همین دلیل، مهم است که اطمینان حاصل کنید که یک بزرگسال مسن مورد ارزیابی و درمان قرار گیرد، حتی اگر افسردگی خفیف داشته باشد.

علائم افسردگی سالمندان

افراد مسن ممکن است علائم بارز افسردگی را نداشته باشند. در عوض، آن ها ممکن است:

• احساس خستگی داشته باشند.
    • در خوابیدن مشکل داشته باشند.
    • بدخلق و تحریک پذیر باشند.
    • احساس گیجی کنند.
    • برای جلب توجه تلاش کنند.
    • از فعالیت هایی که قبلاً داشتند لذت نبرند.
    • آهسته تر حرکت کنند.
    • تغییر وزن یا اشتها داشته باشند.
    • احساس ناامیدی، بی ارزشی یا گناه داشته باشند.
    • درد و رنج را تحمل کنند.
    • افکار خودکشی داشته باشند.

افسردگی همچنین خطر خودکشی را به ویژه در مردان مسن افزایش می دهد. میزان خودکشی در افراد ۸۰ تا ۸۴ ساله بیش از دو برابر جمعیت عمومی است. موسسه ملی سلامت روان، افسردگی در افراد ۶۵ سال به بالا را یک مشکل عمده بهداشت عمومی، می داند.

بی خوابی معمولاً یکی از علائم افسردگی است. مطالعات نشان داده است که بی خوابی همچنین یک عامل خطرناک برای افسردگی به خصوص در افراد مسن می باشد. برای درمان بی خوابی، گاهی اوقات متخصصان توصیه می کنند از بنزودیازپین ها پرهیز کرده یا مصرف آن ها را به حداقل برسانند.

متخصصان اغلب درمان بی خوابی در افراد مسن با هورمون ملاتونین یا فرمولاسیون با دوز پایین دوکسپین ضد افسردگی را ترجیح می دهند. داروهای ضد افسردگی بالقوه آرام بخش دیگری مانند ترازودون نیز گاهی برای هر دو هدف تجویز می شوند. در صورت عدم بهبود اختلال خواب یا افسردگی، روانپزشک ممکن است سایر داروهای افسردگی را تجویز کند.

عواملی که افسردگی را در افراد مسن بیشتر می کند؟

مواردی که خطر افسردگی در افراد مسن را افزایش می دهند عبارتند از:

• زن بودن
    • مجرد بودن، ازدواج نکردن، طلاق یا بیوه بودن
    • فقدان شبکه اجتماعی حمایتی
    • حوادث استرس زای زندگی
    • سابقه خانوادگی اختلال افسردگی اساسی
    • مصرف داروهای خاص یا ترکیبی از داروها
    • سابقه قبلی افسردگی
    • سوء مصرف مواد
    • از دست دادن یکی از عزیزان

داشتن شرایط جسمی

• سکته کردن
    • فیبریلاسیون دهلیزی
    • سرطان
    • زوال عقل و درد مزمن
    • معلولیت
    • وجود درد مزمن یا شدید

اسکن مغزی از افرادی که اولین افسردگی خود را در سنین پیری تجربه می کنند، اغلب نقاطی از مغز را نشان می دهد که ممکن است جریان خون کافی نداشته باشند. تغییرات شیمیایی در این سلول های مغزی ممکن است احتمال افسردگی، جدا از هرگونه استرس در زندگی را افزایش دهد.

درمان های افسردگی شامل: دارو، روان درمانی یا مشاوره، التهاب درمانی یا سایر اشکال جدید تحریک مغز (مانند تحریک مغناطیسی) می باشند. گاهی اوقات، ممکن است ترکیبی از این روش های درمانی استفاده شود. گزینه ای که پزشک ممکن است توصیه کند به عوامل و شدت علائم افسردگی، درمان های گذشته و سلامت کلی، بستگی دارد.

داروهای ضد افسردگی چگونه افسردگی سالمندان را برطرف می کنند؟

مطالعات نشان داده است که گرچه دارو های ضد افسردگی برای بزرگسالان مسن می توانند مفید باشند، اما ممکن است همیشه موثر نباشند. همچنین، خطر عوارض جانبی یا واکنش های احتمالی با سایر دارو ها باید به دقت بررسی شوند. به عنوان مثال: برخی از دارو های ضد افسردگی قدیمی مانند آمی تریپتیلین و ایمی پرامین می توانند آرام بخش باشند. این دو، ممکن است باعث سردرگمی شوند یا در صورت برخاستن، منجر به افت ناگهانی فشار خون شوند. این امر می تواند منجر به افتادن فرد و شکستگی اعضای بدن و یا سایر اتفاقات ناگوار شود. داروهایی که ممکن است دریافت کنید شامل موارد زیر است:

• مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین مانند: سیتالوپرام، اسکیتالوپرام و فلوکستین
    • مهارکننده های جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین مانند: دولوکستین و ونلافاکسین
    • داروهای ضد افسردگی غیر معمول، مانند: بوپروپیون، میرتازاپین و ترازودون
    • بازدارنده های مونو آمین اکسیداز، مانند: ایزوکاربوکسازید، فنلزین، سلژیلین، ترانیل سیپرومین

از آن جا که افراد مسن نسبت به دارو ها حساسیت بیشتری دارند، پزشکان ممکن است در ابتدا دوز های کمتری را برای آن ها تجویز کنند. به طور کلی، طول دوره درمان افسردگی در بزرگسالان مسن، بیشتر از افسردگی در جوانان است.

آیا روان درمانی می تواند در کاهش افسردگی سالمندان کمک کند؟

بیشتر افراد افسرده، حمایت خانواده و دوستان، مشارکت در گروه های خود یاری و پشتیبانی و روان درمانی را مفید می دانند. روان درمانی به ویژه برای کسانی که استرس های اساسی زندگی (مانند از دست دادن دوستان و خانواده، جا به جایی در خانه و مشکلات سلامتی) را پشت سر گذاشته اند، مفید است. همچنین روان درمانی برای افرادی که ترجیح می دهند دارو نخورند و فقط علائم خفیف تا متوسط دارند، بسیار مفید است.

به علاوه، برای افرادی که به دلیل عوارض جانبی، تداخل با سایر دارو ها یا سایر بیماری های پزشکی نمی توانند دارو مصرف کنند، مفید می باشد. روان درمانی در افراد مسن می تواند طیف وسیعی از پیامد های عملکردی و اجتماعی افسردگی را برطرف کند. بسیاری از پزشکان روان درمانی را همراه با دارو های ضد افسردگی توصیه می کنند. افراد مسن نیز به دلیل عوارض جانبی یا هزینه، ممکن است تمایلی به مصرف دارو های خود نداشته باشند. علاوه بر این، داشتن برخی بیماری های دیگر همزمان با افسردگی می تواند در اثر دارو های ضد افسردگی تداخل ایجاد کند.

بدون شک مشاوره افسردگی می تواند به روند بهبود بیماری کمک کند چرا که مشاور و روانشناس ابتدا به دنبال علت افسردگی است تا بتوانی شیوه درمانی درستی را انتخاب کنند. اگر دچار افسردگی هستید می توانید با همکاران ما در مرکز مشاوره  در ارتباط باشید.