چگونه به کودک عذرخواهی کردن را بیاموزیم

چگونه به کودک عذرخواهی کردن را بیاموزیم
  • چگونه به کودک عذرخواهی کردن را بیاموزیم؟

    از زمانی که کودکان ما به دنیا می آیند، آموزش دادن برخی اصول و ارزش های زندگی به آنها شروع می شود. یکی از مهمترین ارزش هایی که به کودکان باید آموزش داد، عذرخواهی کردن است. عذرخواهی کردن از یک جانب، یکی از بهترین راه ها برای حل و فصل مشکلات و از سوی دیگر، ارائه یک پل ارتباطی جدید برای رابطه با دیگران است. در این مقاله، با چگونگی آموزش دادن به کودکان برای عذرخواهی کردن آشنا خواهیم شد.

    ۱. نشان دادن نمونه: یکی از بهترین راه ها برای آموزش دادن به کودکان برای عذرخواهی کردن، نشان دادن نمونه است. به عنوان والدین، باید در این زمینه نمونه های خود را به کودکان نشان دهید. اگر شما اشتباه کردید، باید با او عذرخواهی کنید. این کار به کودکان نشان می دهد که عذرخواهی کردن یکی از ارزش های مهمی است که باید از جوامع خود یاد بگیرند.

    ۲. توصیه برای عذرخواهی: به کودکان خود اجازه دهید که به تنهایی عذرخواهی کنند. اما شما می توانید به آنها کمک کنید تا توصیه هایی برای عذرخواهی داشته باشند. برای مثال، به آنها بگویید که باید به شخصی که با آنها برخورد کرده اند، نشان دهند که متوجه اشتباهات خود هستند و می خواهند برای آنها عذرخواهی کنند.

    ۳. تشویق به عذرخواهی: به کودکان خود تشویق کنید که همیشه عذرخواهی کنند. اگر کودک شما با فرد دیگری برخورد بدی داشته باشد، او را تشویق کنید که به فرد دیگری که با او برخورد بد داشته است، عذرخواهی کند. اگر کودکان خود در خانه با هم برخورد بدی داشته باشند، آنها را تشویق کنید که با هم عذرخواهی کنند.

    ۴. استفاده از جملات عذرخواهی: به کودکان خود بگویید که باید از جملات عذرخواهی استفاده کنند. برای مثال، به آنها بگویید که می توانند با استفاده از جملاتی مانند “متاسفم”، “می خواهم برای این کار عذرخواهی کنم”، “می دانم که اشتباه کردم”، “به شما ناراحتی دادم و می خواهم آن را جبران کنم”، به فرد دیگری که با آنها برخورد بد داشته است، عذرخواهی کنند.

    ۵. تشویق به دوستی با دیگران: به کودکان خود تشویق کنید که دوستی با دیگران را برقرار کنند. این کار می تواند به کودکان کمک کند تا از رابطه خود با دیگران لذت ببرند و در صورتی که اشتباهی کرده باشند، آسان تر عذرخواهی کنند.

    در نهایت، بهترین راه برای آموزش دادن به کودکان برای عذرخواهی کردن، تشویق و پشتیبانی آنها است. با پشتیبانی و تشویق شما، کودکان خود می توانند این مهارت مهم را به خوبی یاد بگیرند و در زندگی شان، از آن بهره مند شوند.

    چگونه به کودکتان معذرت خواهی یاد بدهید.(ومعنی آن را بداند)

    از من به خاطر نحوه صحبت کردنت عذر خواهی کن!

    وقتی این کلمات از دهانم بیرون آمد خودم را برای یک جنگ سخت آماده کردم . وقتی دختر ۶ ساله من بالاخره در حالی که اشک میریخت آرام عذرخواهی کرد،با خودم گفتم آیا ارزش این همه دردسر داشت.ایا با گفتن من متاسفم چیزی یاد گرفت؟ متخصصان میگویند چیزی که اهمیت دارند فقط عذر خواهی نیست بلکه قبول مسئولیت اشتباهی است که کودک انجام داده است .

    نظر یک مشاور کودکان چنین است :بچه ها در این سن ممکن است در برابر عذرخواهی مقاومت کنند چون باور دارند مقصر نبوده اند. آنها باید مطمئن بشوند که حتی اگر رفتار بدی کردند بچه های بدی نیستند و هنوز دوستشان دارید. با تقسیم کردن روند عذر خواهی به چندین مرحله شما میتوانید به کودکتان کمک کنید تا بفهمد رفتارش چه تاثیری روی دیگران دارد و چه وقتی باید رفتاری را اصلاح کند.

    یک گام به عقب برگردید

    وقتی کودک شما با دوستش دعوا می کند و سرو صدا راه می اندازد به جای برخورد سریع و درخواست عذر خواهی کردن اول او را آرام کنید. اگر اصرار دارید در حالی که او هنوز ناراحت است عذرخواهی کند متوجه تاثیر رفتار بدش روی دیگران نخواهد شد. اما اگر او با همدردی عذرخواهی یاد بگیرد دیگران را درک میکند و تاثیر بدی که رفتارش روی دیگران داشته را میفهمد. این ممکن است احساس پشیمانی را در او بوجود بیاورد که در کشمکش های آینده بهتر رفتار کند. اگر کودک شما از شما عصبانیست و هنگامی که از او خواستید میز را بچیند داد زد با این حرف که “ما با هم اینجوری صحبت نمیکنیم همین الان عذرخواهی کن”فقط اوضاع را بدتر میکنید و کودک شما از سرزنش شدن نسبت به خشونت احساس بدتری دارد. بهتر است فقط به او جملاتی مثل”تو منو ناراحت میکنی””دوستت دارم””یا بهتره بعدا راجع بهش صحبت کنیم”بگویید.

    آنچه اتفاق افتاده را مرور کنید

    به محض اینکه فرزندتان ارام شد با او راجع به اینکه رفتارش بر دیگران چه اثری دارد صحبت کنید.  سوالاتی از او بپرسید که کمک کند احساس دیگران را درک کند مثلا اگر تو جای او بودی چه حسی داشتی؟ همچنین می توانیدبه زمانی که این اتفاق برای او هم افتاد اشاره کنید : یادت میاد وقتی دوستت سرت داد کشید چقدر ناراحت بودی؟ الان من همین احساس رو دارم .بعد میتوانید با همدیگر راه هایی پیدا کنید تا بحث را تمام کنید. برای اینکه به کودکتان کمک کنید راجع به آنچه اتفاق افتاده فکر کند از کودکتان بپرسید”دیگه چه کارهایی میتونیم انجام بدیم ؟”یا “دفعه بعد چه کاری بهتره ؟ ” اگر دخترتان از برادرش برای تقسیم نکردن اسباب بازی ها و ریختن آنها در اتاق ناراحت است به او بگویید دفعه بعد میتواند از اتاق بیرون بیاید و به برادرش بگوید:لطفا این کار را نکن!

    راهنمایی با مثال

    یکی از قدرتمندترین ابزارهای آموزشی رفتار شماست . کودک شما  شاهد هرکاری است که شما انجام میدهید. اگر وقتی کودک شما حرفتان را قطع کرد ناگهان اورا زدید از او معذرت بخواهید و بگویید:متاسفم من رفتار درستی نکردم در آینده یک نفس عمیق میکشم تا وقتی خسته ام آروم بشم. این روش عذر خواهی روشی است که شما به فرزندتان می آموزید مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد و برای اصلاح رفتارش در آینده برنامه ریزی کند. وقتی او این رفتار را بارها و بارها ببیند مفهوم و معنای واقعی این کلمات را درک میکند.

    تلافی کردن

    روی کارهایی که عذرخواهی را برای کودکی در این سن معنی دار میکند تمرکز کنید. اگر کودک شما دوستش را با اسم بدی صدا زد از او بپرسید”چه چیزی به دوستت احساس بهتری میده؟” ممکن است  جواب بدهد کشیدن یک نقاشی،بغل کردن یا پیشنهاد بازی دو نفره با یک اسباب بازی خاص. و این رفتار ها مانند گفتن من متاسفم  به کودک کمک میکند تا مسئولیت اشتباهاتش را بپذیرد. البته ممکن است حتی وقتی اورا با روش های درست راهنمایی کردید هم از عذر خواهی کردن خودداری کند. در این مرحله شما ممکن است تصمیم بگیرید با او برخورد کنید ، از برخورد شدید اجتناب کنید و به او فرصت بدهید که در آینده عذرخواهی را یاد بگیرد.اما اگر از او خواستید بگوید من متاسفم با گفتن اینکه “باید به خودت افتخار کنی که حال دوستت رو بهتر کردی”به او پاداش دهید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا