کودک و دوست صمیمی(رابطه نزدیک کودک با دوست صمیمی و تأثیر آن بر رشد شخصیتی)

کودک و دوست صمیمی
  • “رابطه نزدیک کودک با دوست صمیمی و تأثیر آن بر رشد شخصیتی”

    کودک و دوست صمیمی

    رابطه دوستی بین کودکان در دوران کودکی بسیار مهم است. دوستی باعث توسعه مهارت‌های اجتماعی و رشد شخصیتی کودکان می‌شود. اما در برخی موارد، کودکان ممکن است یک دوست صمیمی داشته باشند که باعث شده تمایل‌های کودک به تعامل با دیگر کودکان و فراگیری مهارت‌های اجتماعی کاهش یابد.

    دوستی صمیمی یعنی رابطه‌ای که تمایل دارد به عنوان رابطه‌ای انحصاری و محدود به دو نفره، با یک کودک خاص برقرار شود. در این نوع رابطه، کودکان ممکن است تمایلی به تعامل با دیگر کودکان نداشته باشند و بیشتر وقت خود را با دوست صمیمی خود سپری کنند.

    در صورتی که رابطه دوستی بین کودکان بر پایه تعامل و همبستگی با دیگر کودکان بنا شود، این منجر به توسعه مهارت‌های اجتماعی و رشد شخصیتی کودکان خواهد شد. اما در صورتی که رابطه دوستی صرفاً بر پایه تعامل با دوست صمیمی بنا شود، این ممکن است باعث کاهش تمایل کودک به تعامل با دیگر کودکان و یادگیری مهارت‌های اجتماعی شود.

    بنابراین، برای ارتقای روابط اجتماعی کودکان، تشویق آنها به تعامل با دیگر کودکان و شناختن و احترام به تفاوت‌های فردی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین، پدر و مادرها و مربیان می‌توانند با تشویق کودکان به شرکت در فعالیت‌های گروهی، تمرین و تقویت مهارت‌های اجتماعی آنها را تسهیل کنند.

    در نهایت، دوستی صمیمی بین کودکان در دوران کودکی نباید به شکلی باشد که از رشد شخصیتی و اجتماعی کودکان مخالفت کند. به همین دلیل، نباید تلاشی برای جدا کردن کودکان از دوست صمیمی خود صورت گیرد، بلکه باید به طور موشکافانه و با توجه به نیازهای شخصیتی و اجتماعی کودکان، تلاش برای پرورش رابطه‌های اجتماعی سالم و توسعه مهارت‌های اجتماعی آنها صورت گیرد.

    داشتن دوست صمیمی خوبی ها و بدی هایی دارد. به عنوان والدین موظف اید به کودک خود کمک کنید تا روابطش را مدیریت کند.

    ممکن است فرزند شما ، درباره یکی از دوستانش با عنوان : فلانی بهترین دوست من است یا او دوست صمیمی من است یاد کند . امامعنی بهترین دوست برای او چیست ؟
    مطمئن نبودم که لنا معنی بهترین دوست برای همیشه را بداند اما واضح بود که این واژه در مدرسه استفاده میشود. من میخواستم دخترم دوست های خوبی پیدا کند اما ازفشار و بار این وازه نگران بودم.

    یک مشاور کودک می گوید : معنی بهترین دوست برای همیشه یا دوست صمیمی برای کودک یعنی  همیشه باید هرکاری را باهم انجام بدهند، هیج وقت اختلاف نظر نداشته باشند و تا ابد دوست بمانند. اما این اصلا واقع بینانه نیست.اگر فرزند شما دوست صمیمی دارد  این راهکارها به شما کمک میکند که به او ویژگی های  دوستی واقعی را اموزش بدهید.

    به بهترین به عنوان یک رفتار نگاه کنید نه یک لقب

    دوستی در  سنین دبستان برای شادی و برقراری ارتباط ضروریست اما در نهایت لقب بهترین دوست به رتبه بندی دوستان اشاره دارد.
    اگر کودک شما بهترین دوستانش را نام برد زمانی را برای صحبت با او بگذارید و با او راجع به اینکه چطور بهترین دوست باشد صحبت کنید او ممکن است با انتخاب یک نفر به عنوان دوستی که بیشتر به او علاقمند است مخالفت کند. این فرصتی برای شماست تا نقش بهترین دوستان را توضیح دهید برای مثال بهترین دوست ها باهم خوش میگدرانند،به احساسات هم احترام میگدارند و سعی نمیکنند که شما را با نظراتش قانع کنند. به کودکتان کمک کنید بفهمد حتی اگر کسی را بهترین دوست صدا میزند لازم نیست همیشه با او موافق باشد، رفتار های بد اورا بپذیرد یا فقط باید با او بازی کند.

    به کودکتان فرصت امتحان بدهید

    مهارتی که کودک شما امروز کسب میکند ممکن است به روابظ آینده اش کمک کند. دوستی های صمیمی منبع احساس فوق العاده ای هستند زیرا آنها  موجب احساس امنیت،آموزش همدلی ویادگیری  چگونگی برخورد در اختلاف نظرها  میشوند .بجای مداخله کردن در زندگی اجتماعی کودکتان به او این فرصت را بدهید که با فراز و نشیب های یک رابطه دست و پنجه نرم کند.و البته به یاد داشته باشید این روابط اولیه
    با رشد کودک بر اثر اتفاقاتی مانند نقل مکان به شهر دیگر یا جابجایی کلاس تغییر میکنند.

    برای قهر های بد آماده باشید

    اگر دوستی کودک شمارا ترک کرد ، به او اجازه ناراحتی بدهید.ممکن است کودک شما از روی خشم  بگوید میرم بهش میگم ازش متنفرم ، شما سریعا واکنش بد نشان ندهید. با او نقش بازی کنید تا به کودکتان نشان بدهید بقیه بچه ها ممکن است چه  واکنشی نشان بدهند و کودک شما متوجه این نکته میشود که بعضی ایده ها از بعضی دیگر نتیجه بهتری دارند. به او یاد بدهید تمرکز خود را به جای من می خواهم چه کاری بکنم به من چه نتیجه ای می خواهم تغییر بدهد. به او راه حل های کوچکی پیشنهاد کنید که به حرکت او کمک کند مثل پیدا کردن یک دوست جدید یا با یک همکلاسی دیگر روی میز نهار نشستن.این همچنین کمک میکند تا او بداند شما هم دوستی هایی داشتید که دوامی نداشته و با گذر زمان دوست های زیادی پیدا خواهد کرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا