چگونه یک نفر را با بازی روانی بکشیم (روانشناسی چالش نهنگ آبی)
احتمالا تاکنون چیزهایی درباره چالش نهنگ آبی شنیده ای. بازی اینترنتی که روی گوشی اجرا می شود که ۵۰ مرحله دارد و در ۴۹ مرحله از فرد کارهای نسبتا کوچکی می خواهد و سپس در مرحله ۵۰ ام فرد را به سوی خودکشی می کشاند.
سوال اینجاست که چطور با بازی روانی که انجام می شود فرد دست به خودکشی می زند.
در این مقاله می خواهیم نگاه عمیق تری به بعد روانشناسی این بازی بیاندازیم.
نگاهی اجمالی به مراحل چالش نهنگ آبی:
- با تیغ روی دست خودت F57 را بنویس و عکس بگیر.
- ساعت ۴:۲۰ از خواب بیدار شو و فیلم های ترسناک ببین.
- به موازات سیاه رگ روی بازویتان ۳ خراش کم عمق ایجاد کن.
- روی کاغذ یک نهنگ آبی بکش و عکسش را برای مدیر بفرست.
- اگر برای تبدیل شدن به یک نهنگ آبی آماده ای روی پایت با تیغ کلمه Yes را بنویس و اگر هنوز آماده نیستی چندین زخم و خراش روی بدنت ایجاد کن.
- معما را حل کن و رمز را پیدا کن.
- با تیغ روی دستان F40 را بنویس و عکسش را برای مدیر بفرست.
- در شبکه اجتماعی VK (برای روسیه) هشتگ من یک وال هستم را بنویس
- بر ترس تان چیره شوید.
- ساعت ۴:۲۰ از خواب بیدار شو به بلندترین ارتفاع ساختمان برو.
- با تیغ روی دستت یک نهنگ آبی بکش.
- کل روز را فیلم ترسناک ببین.
- به موسیقی هایی که برایت می فرستیم گوش بده.
- لبت را ببر.
- یک سوزن را چندبار در دستت فرو کن.
- به خودت آسیب بزن تا اینکه بیمار شوی.
- به بلندترین پشت بامی که پیدا می کنی برو و چند ساعت آنجا بشین.
- به لبه یک پل برو.
- از یک جرثقیل بالا برو.
- وفاداری شما سنجیده می شود.
- با یک نهنگ آبی دیگر (که در شبکه اجتماعی VK) هست ارتباط تصویری برقرار کن.
- به پشت بام برو و پاهایت را از لبه بام آویزان کن.
- مرحله رمز
- مرحله محرمانه
- با یک نهنگ آبی دیگر ملاقات کن.
- روز مرگت را خواهیم گفت. بپذیر.
- ساعت ۴:۲۰ از خواب بیدار شو و روی ریل قطار بایست.
- در طول روز با هیچکس سخن نگو.
- قول بده که دیگر یک نهنگ آبی هستی.
- مرحله ۳۰ تا ۴۹ هر روز به فیلم ها و موزیک هایی که می فرستیم اهمیت بدهید و آن ها را گوش بدهید و ببینید و با نهنگ های دیگر ملاقات کنید.
- با پریدن از یک ارتفاع بلند به زندگی ات پایان بده.
روانشناسی مرگ در چالش نهنگ آبی:
چالش نهنگ آبی اولین چالشی نیست که دیگران را به سوی خودکشی و نابودی دعوت می کند. بارها و بارها چنین چالش هایی در قالب فرقه ها، ادیان، گروه ها اجرا شده است و همواره نتیجه یکسان بوده است.
اما برای اینکه بتوانی یک نفر را به کام مرگ کشاند باید چند شرط را بپذیرد:
- اطاعت پذیری و وفاداری ( احترام و اطاعت)
- زود از خواب برخواستن ( خواب ناکامل)
- آسیب رساندن به خود (ایجاد احساس بی ارزشی)
- خوراندن دیتای پریشان حال( شنیدن و دیدن فیلم و موسیقی پریشان)
- ارتباط داشتن با سایر افرادی که چنین ویژگی هایی دارند ( ارتباط با افراد بیمار)
پروسه ساده ای است مگرنه؟
شاید برای بعضی هاتون آشنا بنظر برسد. بله اکثر این پروسه ها برای ما به واسطه رفتار اشتباه والدین، جامعه، رسانه، فرهنگ و… شکل می گیرد. اما عده ای این الگو را می شکنند و نرمال باقی می مانند اما عده ای توانایی شکستن چنین الگوهایی را ندارند که به کامل بیماری های روانی از جمله افسردگی، اختلال های اضطرابی و… کشانده می شوند و در مواردی شاهد خودکشی هستیم.
اطاعت پذیری و احترام:
برخلاف آنچیزی که در ایران تصور می شود اطاعت پذیری و احترام هر دو سمی هستند و الگوهای منفی برای یک انسان هستند.
این الگو ها در ایران به نشانه خوب بودن دیده می شود اما به لحاظ علمی صرفا نشانه ضعف و بیماری است. احترام ماهیت اطاعت دارد و حال سوال اینجاست که چرا کسی بی دلیل و بدون تنبیه شدن باید از کس دیگری اطاعت کند؟
چیزی که باید جایگزین احترام شود حرمت است. یعنی اینکه حرمت هر انسانی را باید نگه داشت و با خوبی با او رفتار کرد اما حرمت به معنای اطاعت نیست.
اینکه از قدیم در ایران گفته اند باید به بزرگتر از خود احترام بگذاری یا پای خود را جلوی بزرگتر دراز نکنی یک گفته مسموم است چرا که کودک از همان ابتدای کودکی یاد می گیرد که بدون دلیل و مطالعه باید چیزی را بپذیرد و سپس هر کسی از او بزرگتر بود حتی بدون داشتن علم و آگاهی بیشتر باید حرف او را به نوعی چشم بسته پذیرفت چون بزرگتر است.
اطاعت و احترام بهترین وسیله برای کنترل کردن و تبدیل یک انسان به برده است.
زود از خواب برخواستن (خواب ناکامل):
بازی نهنگ آبی از راهکارهای افزایش اطاعتپذیری در راستای پذیرش دستورات بهرهگیری میکند. در بازی نهنگ آبی از فرد خواسته میشود هر روز ساعت ۴:۲۰ دقیقه صبح از خواب بیدار شود. بیدار شدن در چنین ساعتی برای مردم امروز، کاری بسیار دشوار است.
تاکنون به این اندیشیدهاید که چرا سربازان در سراسر جهان، بسیار زود و گاه پیش از سپیدهدم از خواب بیدار میشوند؟ بیدار شدن پیش از سپیدهدم فرد را دچار تحریکپذیری روانی عصبی میکند و به طور کلی به افزایش اطاعتپذیری و پذیرش دستورات فرماندهان میانجامد.
با افزایش اطاعتپذیری زمینه برای پذیرش دستورات فراهم میشود. قربانیان این بازی نوجوانان و کودکان هستند چون اطاعتپذیری در این سن بسیار بالاست.
آسیب رساندن به خود (افزایش آستانه تحمل درد و افزایش احساس بی ارزشی):
اگر به استراتژی مراحل چالش نهنگ آبی نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که این بازی سعی دارد آرام آرام آستانه تحمل درد را افزایش دهد و سپس با بهم ریختن روان فرد و ایجاد احساس بی ارزشی بیشتر او را به سمت مراحل بالاتر برود.
ما در روانشناسی با موضوعی به نام آستانه تحمل روبرو هستیم. آستانه تحمل در واقع به میزان تحمل فرد در برابر آسیب ها گفته می شود.
اگر می خواهی فردی را به کشتن مجبور کنی سعی کن آستانه تحمل را در او افزایش دهی و در عین حال اطاعت پذیری و احترام را در او بالا ببری آنگاه فرد می تواند در نقطه ای قرار گیرد که با یک دستور خود را در معرض کشته شده قرار دهد و همچنین از انجام این کار افتخار کند.
در این میان قربانینانی انتخاب می شوند که عزت نفس پایینی دارند و احساس بی ارزشی در آن ها بالا هست.
ارتباط با سایر افرادی که چنین ویژگی هایی دارند:
در مرحله آخر این بسیار مهم است که فرد قربانی در کنار افرادی قرار گیرد که چنین ویژگی هایی دارند در این صورت فرد دنیا را همینگونه بیمارگونه تفسیر و تصویر خواهد کرد.
آلبرت بندورا روانشناس سرشناس، در دیدگاه یادگیری اجتماعی میگوید: « گاهی مردم برای تنبیه و پاداش، رفتاری را بروز نمیدهند آنها این کار را با دیدن رفتار دیگران انجام میدهند»
آنچیزی که از این پروژه می توان یاد گرفت:
بسیاری از باورهایی که به ما داده شده و ما امروز آنها را به عنوان ارزش تلقی می کنیم نه تنها باورهای خوبی نیستند بلکه زندگی ما را رو به نابودی می برند. امروز شاید زمان آن رسیده یک بار از نو به باورهایی که در ذهن ما ریشه دوانده است نگاهی بیاندازیم.