دفاع از پایان نامه چگونه از پایان نامه خود دفاع کنیم؟

دفاع از پایان نامه
  • دفاع از پایان نامه چگونه از پایان نامه خود دفاع کنیم؟

    دفاع از پایان نامه یکی از مراحل مهم در تحصیلات تحصیلات تحصیلات تحصیلی است که برای دانشجویان می‌تواند یکی از چالش‌های بزرگ باشد. برای دفاع موفق از پایان نامه، دانشجویان باید از مراحل مختلف آمادگی لازم را داشته باشند.

    اولین مرحله برای دفاع از پایان نامه، آماده سازی محتوای پایان نامه است. دانشجویان باید مطمئن باشند که پایان نامه آن‌ها به صورت کامل و درست تهیه شده است. همچنین، آن‌ها باید به مرور محتوای پایان نامه پرداخته و مطمئن شوند که مطالب موجود در آن، به درستی و بدون تعارض با یکدیگر قرار دارند.

    مرحله بعدی، تدوین یک پرزنتیشن مناسب است. پرزنتیشن دانشجویان باید با محتوای پایان نامه آن‌ها هماهنگ باشد و باید به صورتی باشد که بتواند به داورانی که حضور دارند، اطلاعات کافی را ارائه دهد.

    آماده سازی خود برای دفاع، مرحله بعدی است. دانشجویان باید به خوبی آماده شوند و به سوالات داوران پاسخ دهند. بدین منظور، آن‌ها باید مطالب پایان نامه خود را به یاد داشته و بتوانند به داوران اطلاعات کافی را ارائه دهند.

    در نهایت، باید به این نکته توجه داشت که دفاع از پایان نامه، فرصتی برای نشان دادن دانش و تخصص شماست. بنابراین، باید با اعتماد به نفس و با آرامش به دفاع برسید و به داوران نشان دهید که در طول مدت تحصیل، به چه میزان توانایی و تخصص پیشرفت کرده‌اید.

     

    یادم هستکه یک استاد عزیزی داشتیم که این استاد عزیز تاکید زیادی روی دفاع از پایان نامه داشتن و این موضوع را به شکلی پیش دانشجویان تعریف می کردند و جا انداخته بودند که دغدغه و نگرانی بسیاری از دانشجویان شده بود البته دفاع از پایان نامه فوق العاده مهم و اهمیت دارد اما نه به این اندازه که وحشت دانشجویان برانگیخته شود. این که چطوری می توانم از پایان نامه دفاع کنم؟ آیا این توانمندی را دارم که مقابل اساتید و داوران از آن دفاع کنم و نظر آنها را جلب کنم و همه این صحبت ها…

    خلاصه این استاد عزیز در طول دانشگاه تاکید زیادی روی این موضوع داشتند راه هکارهایی بسیاری نیز ارائه می کردند که بعضا” مفید هم واقع میشد اما من که تا حدود زیادی  با نحوه ارائه آشنا بودم نگران این داستان نبودم اما دغدغه دیگر دانشجویان را که دیدم و سوالاتی که شما عزیزان چه در سایت و چه در شبکه های اجتماعی مطرح کردید تصمیم گرفتیم این مقاله را در سایت قرار دهم تا کسانی که دانشجو هستند و یا قرار است از موضوعی دفاع کنند بتوانند به خوبی از پایان نامه شان دفاع کنند.

     مقدمات کار

    نوشتن و تحویل دادن پایان نامه موفقیت بزرگی به حساب میاد ولی نمی تواند به منزله پایان راه باشد بلکه وارد شدن به مرحله بزرگتری است که در آنجا باید مقابل چند متخصص و استاد از آن دفاع کنیم و همین موضوع کار را برای بعضی از دانشچویان سخت می کند که در ادامه قصد داریم مقدمات کار را با هم برسی کنیم.

    اولویت بندی کنید

    خب تا اینجا با مفهوم کلی دفاع از پایان نامه آشنا شدیم حالا می خواهیم موضوعات را از نظر اهمیت ارائه اولویت بندی کنیم که برای چه مطالبی بایستی وقت بیشتری و برای چه مطالبی وقت کمتری اختصاص دهیم این دیگه به اانتخاب خود دانشجواست که پایان نامه را به خوبی مطالعه کند و موضوعات پراهمیت را از کم اهمیت تفکیک کند. مثلا ممکن است که شما اولویت بیشتری به آزمایش ها و تحقیقات اخیر در حوزه خودتان داشته باشید و شخص دیگری دقیقا به دیگر منابع و جزوه هایی که دارد.

    شناخت کافی از قوانین دانشگاه

    مطلب بعدی شناخت از قوائد وقوانین دانشگاه است که بدانیم چهار چوب کلی دانشگاه برای دفاع از پایان نامه به چه صورت است وهر دانشگاه قوانین خاص خود را دارد و قوانین ثابتی وجود ندارد از حاضران در جلسه دفاع گرفته که چه کسانی قرار است حضور داشته باشند و چه نقش هایی دارند از همه این ها بایستی شناخت مناسبی کسب کنیم.

    لیستی از سوالات احتمالی تهیه کنید

    در این مرحله لیستی از سوالات احتمالی که ممکنه پرسیده شود را پیش بینی می کنیم سوالاتی که از آنها واهمه داریم ترس از مطرح شدن آنها داریم را لیست می کنیم و برای هر کدام پاسخ مناسب را طرح کنیم که اگر این سوال توسط داور یا یکی از اساتید پرسیده شد بتوانیم خیلی سریع و بدون اینکه فکر کنیم پاسخ دهیم.

    از آخرین تحقیقات مطلع باشید

    در گام بعدی بایستی از آخرین تحقیقات نیز آگاه باشیم و بدانیم که چه تحقیقاتی به تازه گی منتشر شده است آن ها را مطالعه کنیم و اگر موضوعی منسوخ شده و یا دیگر پایه و اساس علمی ندارد را از پایان نامه خود حذف کنیم و مطالب علمی جدید را وارد کنیم. وقتی اساتید و داور ها ببینند که شما چقدر به روز هستید و از آخرین تحقیقات و دانش دنیا مطلع و آگاه هستید قطعا در نظر و رای انها بسیار تاثیر خواهد داشت.

    یک همراه مثبت داشته باشید

    همیشه به شرکت کننده های دوره های سخنرانی که ترس از صحبت مقابل جمع دارم تاکید می کنم که در روز سخنرانی خود سعی کنید یک همراه مثبت کسی که بهتون انرژی می دهد، کسی که وقتی به چهره او نگاه می کنید انگیزه می گیرید را به همراه خود در سالن سخنرانی داشته باشید تا وقتی به او نگاه می کنید ترس تان از صحبت مقابل جمع به خوبی و کنترل شود و اعتماد به نفس شما افزایش یابد.

    شما نیز میتوانید این کار را انجام دهید و در روز دفاع از پایان نامه یک دوست که می تواند هم کلاسی شما، برادر یا خواهر و یا حتی همسرتون باشد را در روز دفاع همراه خود داشته باشید.

     شروع جلسه دفاع از پایان نامه

    شروع هر کاری مهمترین قسمت آن است، و این مربوط به سخنرانی یا دفاع از پایان نامه نیست در هر کاری اگر بتوانیم خیلی خوب شروع کنیم ادامه آن برای ما بسیار راحت تر خواهد بود، یعنی اگر با اعتماد به نفس شروع کنیم تا آخر اعتماد به نفس خواهیم داشت و اگر ضعیف شروع کنیم د ادامه نیز ارائه تاثیرگذای نخواهیم داشت. پس تلاش کنیم شروع پایان نامه را خیلی خوب تمرین کنیم و خود را برای یک شروع اثربخش آماده کنیم تا توجه حضار ، اساتید و داور ها را بیشتر به خود جلب کنیم.

    مقتدر و متفاوت شروع کنید

    ما بایستی در شروع متفاوت و مقتدر بودنمان توسط دیگران به خوبی حس شود، اعتماد به نفس و تسلط بر موضوع توسط دیگران دیده شود، یعنی وقتی در جایگاه قرار می گیریم با حضار ارتباط چشمی برقرا کنیم،لبخند بزنیم زبان بدن مناسبی داشته باشیم و همه این نکات  این پیام را به بقیه منتقل کنه که من فرد توانمندی در این حوزه هستیم که همه اینها بایستی از قبل به خوبی تمرین شده باشه.

    یخ شکنی کنید

    عموما در این گونه موقعیت ها که شاگرد قرار است ارائه کند جو سنگینی حاکم است و اگر دانشجویی بتوانید یخ این جلسه را آب کند و ریتم یکنواخت و خشک بودن جلسه را بشکند کار بزرگی کرده است که روشهای مختلفی برای یخ شکنی وجود دارد که یکی از این روش ها پرسیدن سوال است با سوال جلسه خود را شروع کنید راجع به دکوراسیون کلاس سوال بپرسید داستان های روز را تعریف کنید گاهی بد نیست از طنز مناسب نیز استفاده کنید نه هر طنزی که فوق العاده فضا را دوستانه تر و یخ  جلسه را آب می کند.

    با خودزنی شروع نکنید

    همانطور که در بالا گفته شد مقتدر و با اعتماد به نفس شروع کردن ما را شخصیتی توانمند جلوه می دهد. اما مقابل این خودزنی و نامناسب شروع کردن است اینکه شروع کنیم و از ناتوانی های خود بگیم به بیانی شکست نفسی کنیم مثلا نگویید که ببخشید من ممکن است نتوانم به خوبی این مطلب را توضحیح دهم یا خیلی معذرت میخوام که صدای من گرفته است و نمی توانم خیلی خوب صحبت کنم.لطفا با خودزنی شروع نکنید که اینها هیچ کمکی به شما نمیکنه.

    چگونه خود را معرفی کنیم؟

    تا اینجا یادگرفتیم که بایستی متفاوت از بقیه شروع کنیم و کاری که بقیه انجام می دهند را انجام ندهیم از روشهای متداول و کلیشه ای خودداری کنیم، یکی از متداول ترین روشهای معرفی خود بیان رزومه است که این روشی است که تقریبا اکثر افراد در تمام جلسات از آن استفاده می کنند که تکرای شده و باعث افت شدید سطح توجه مخاطب خواهد شد.

    بهترین روش ممکن برای معرفی استفاده از پیام مخفی است، یعنی اینکه اگر رزومه ای دارید سعی کنید آن را به صورت پیام مخفی معرفی کنید مثلا اگر کتابی نوشته اید یا مقاله علمی به چاپ رسانده اید در حین صحبت های خو به آن اشاره کنید، ( بگویید مثلا در فصل سوم کتاب خودم به این موضوع پرداخته ام) که حضار متوجه شوند شما نویسنده کتاب هم هستید.

    لطفا تا می توانید از معرفی های کلیشه ای خودداری کنید!

     

    چگونه از مدعیون و حضار تشکر کنید

    خب در روز دفاع از پایان نامه تعداد زیادی از دانشجویان اساتید، دوستان و دیگر افراد حضور دارند که بایستی بتوانیم از حضور آنها به شکل مناسبی قدردانی کنیم که تشکر از حضار و مدعیون هم خیلی میتونه کمک حال ما باشه در جلسه دفاع از پایان نامه اما واقعیتش اگر قرار باشه که متفاوت باشیم و از روشهای متداول و کلیشه ای دور باشیم و آنها را در ابتدای سخنرانی نداشته باشم.

    پس یکی از روشهای  قدردانی که خود من در سخنرانی ها استفاده می کنم تشکر به صورت ضمنی است یعنی اینکه بین صحبت هام به صورت اختصاصی و در میانه صحبت از کسانی که بابت حضورشون قدردانی کنم و با این کار در حقیقت هم متفاوت عمل کردم وهم کلیشه را حذف کردم و این کار را در دفعات مختلف از مهمان های مختلف میتوانیم انجام دهیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا